Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 588
ХуЛитери: 4
Всичко: 592

Онлайн сега:
:: rajsun
:: Marisiema
:: LeoBedrosian
:: ivliter

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаТогава, когато
раздел: Разкази
автор: krasavitsa

В един дъх, едно изречение и една дума
Tribute to Томас Ман, Фокнър, Маркес

И тогава, когато най-после сме стигнали заедно до мисълта, която вече ни е спохождала поотделно, но толкова тайно, че не сме я признавали и пред себе си дори, или може би крехкостта й ни е правила непредпазливи, а след това, с течение на времето, вече укрепнала, успя да обземе и двама ни, макар и веднага натиквана някъде из ъгълчетата на съзнанието, защото предизвиква толкова притеснения; тогава, когато след много колебания, съмнения и угризения и вече признали си смелата мисъл, неизбежно сме обмисляли предварително всички предпазни мерки, така необходими на душите ни, и все пак изплашени от безбрежността на неочакваностите, които биха се появили преди всичко от дълбините на нас самите, всеки за себе си взел решението с отчаяние и покорство пред настойчивостта на чувството, довело до тази чревата с незнайно какви последици крачка; когато, озовали се заедно на необичайно място, защото да бъдем заедно, това прави всяко място необичайно, останали насаме с решението си, сигурно едновременно и ще търсим очите си, и ще ги крием един от друг, надявайки се, но и страхувайки се от това, което бихме съзряли, и най-вероятно ще забравим старателно подготвяните си предварително планове, защото и двамата сме жертви на умозрението; но добре е все пак, че го съзнаваме и се опитваме да се преборим с него, за което е доказателство и тази ни крачка, смела и с която вътрешно дори малко се гордеем, но не това е важното сега, защото тогава, когато наближава времето на желаното, но тревожно и неизбежно случване, което, почти сигурно е, ще се опитваме да отложим за малко, без да знаем на какво разчитаме с това, вероятно ще потърсим опора в някой неумел разговор, който по несръчност ще надминава всеки от досегашните, и това ще бъде първият опасен момент, който може да провали изцяло намеренията ни, на които уж вече сме се отдали, защото и двамата се възприемаме прекалено сериозно в тази ситуация, което никак не е безопасно… защото може да стане така, че никога вече да не успеем да върнем спокойно душите си обратно тук, където ни доведоха потайните ни и едва признати на глас помисли, и ако това помогне, ще ти разкажа за своите, които засега се свеждат до лицето ми, заровено в притихналото твое рамо, и ти, притиснал се в челото ми в една дълга прегръдка на доверие, в която постепенно ще започнем да се чувстваме толкова уютно, че ще се осмелим накрая да раздвижим и ръцете си, чието предназначение е да бъдат носители на мълчаливите ни въпроси, но преди да ги изпратим на пътешествие един към друг, ще им позволим да се запознаят и ако увереността ми в нещо е голяма, то е в техния разговор, който ще бъде предвестникът на всичко, което ще се случи после, и макар и да не мога да го опиша, чувам вече тихия им шепот, топлото потрепване на пръстите, колебанието им засега да се вплетат в едно, което ще стане по-нататък, защото решителността ни ще нараства заедно с пресъхването на устните, които ще притискаме един в друг, докато не се досетим най-сетне къде е тешителната влага и не ги накараме да опитат да се срещнат, но все още изплашени от мисълта за неизпитаното от устните докосване, ще се задоволим само с близостта им, която, подозирам, ще се превърне в най-вълнуващото до този момент, защото тя е, която ще ни поведе по пътя, по който трепетите ни ще тръгнат заедно, потъвайки един в друг, във вдишването и издишването, които накрая ще се смесят така, че когато ги разделим, битката за въздух ще ни е превърнала постепенно в това, в което искаме и двамата да се превърнем, и защото ръцете ни ще са вече вплетени една в друга, а телата, тези ужасни и неизбежни насъщности, самостоятелно и без намесата на разума ще са направили толкова крачки напред, че няма да ни остава нищо друго, освен да се примирим и да свикнем с новото положение, да го приемем и да се разтворим в него, защото оттук нататък криволичещ и богат на предизвикателства е пътят, който ни очаква и по който ще тръгнем с решителност, която ще учуди и нас самите, докато възторгът не те склони пак на рамото ми, този път с влага в очите, която няма да настоявам да видя, защото ще съм заета да укротявам дъха си, излъчвал звуци, издавани не от мен, а от някой, който не е знаел досега какво щастие е да те приютява на рамото си.
Скъпи...


Публикувано от Administrator на 27.06.2008 @ 19:14:10 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   krasavitsa

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 08:15:25 часа

добави твой текст
"Тогава, когато" | Вход | 14 коментара (46 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 27.06.2008 @ 19:18:51
(Профил | Изпрати бележка)
Който не е чел вече Ман, Фокнър или поне Маркес, може да не се хаби да ме коментира. Няма да ме разбере. Поздрави!


Re: Тогава, когато
от vanya777 на 27.06.2008 @ 20:27:10
(Профил | Изпрати бележка)
А ако сме чели за онова щастие което е породено от чистата любов?


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 27.06.2008 @ 20:32:49
(Профил | Изпрати бележка)
:))))))))))))))
Благодаря. Дано и да сте я изпитвали.

]


Re: Тогава, когато
от vanya777 на 27.06.2008 @ 22:03:39
(Профил | Изпрати бележка)
Дано!:))) свежа си...опс, нали може да го кажа:)смиг

]


Re: Тогава, когато
от dimension на 27.06.2008 @ 21:50:28
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравявам те за задъханото майсторство, с което си написала това!
/Не ти ли се струва, че обиждаш хулитерите със забележката?/
Между впрочем, чела съм доста и тримата, да не говорим, че единият го чета постоянно./
Сърдечен поздрав!


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 27.06.2008 @ 21:54:31
(Профил | Изпрати бележка)
Не виждам нищо обидно в това някой да ми каже, че имам пропуски в образованието си. Ще го попитам какво точно има предвид и ако е прав, ще тичам да наваксвам. Ако не е прав, ще започнем дискусия, но не на тема аз красива ли съм или не. :)))
Благодаря и поздрави!

]


Re: Тогава, когато
от haboob на 27.06.2008 @ 23:40:24
(Профил | Изпрати бележка)
Добър сърф!


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 28.06.2008 @ 06:05:40
(Профил | Изпрати бележка)
:)))))) Наистина?

]


Re: Тогава, когато
от gek на 28.06.2008 @ 10:27:43
(Профил | Изпрати бележка)
Да, има ги и лутанията, и тихото безумство, и задъхаността на Макондо, но не съм сигурен, че щях да ги открия ако не беше препратката в началото. На един дъх е, но на мен лично ми е прекалено дълго това вдишване (или по-скоро издишване) и вместо да ме задъха до края, ме уморява. Бих ти предложил или да го поорежеш, или да го направиш на отделни изречения - така ми се струва по-вероятно да се прочете наистина на един дъх. ;)


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 28.06.2008 @ 10:59:57
(Профил | Изпрати бележка)
Предпочиташ дишане на пресекулки? :)))
Да ти кажа, една седмица дишах и го рязах. Може това да е под влияние на немския език, който заради словореда си изисква голямо съсредоточаване, но на мен тези автори са ми много лесни за четене, просто се гмуркам в тях и - не ме закачайте! Е, после ходя няколко часа с блуждаещ поглед и трудно закачам за какво става дума, ако някой ме попита къде са му гащите, например.
Ще почакам още някой да каже нещо по въпроса. И благодаря.
:)))))

]


Re: Тогава, когато
от gek на 28.06.2008 @ 11:09:56
(Профил | Изпрати бележка)
Може би ако знаех немски, нямаше да ми липсват пресекулките. :)) А четенето на истинската литература понякога е като кихавицата на г-жа Щьор - "...когато въздухът непреодолимо напъне отвътре и човек бурно издишва и вдишва на няколко пъти с опиянена физиономия, а накрая блажено се предава и при благословения взрив забравя целия свят." ;)

]


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 28.06.2008 @ 11:34:40
(Профил | Изпрати бележка)
Ха-ха, наистина, понякога е и така, но не и тук. Знаеш ли, в 99% от случаите познавам, когато някой знае немски - от начина, по който се изразява на български. Обикновено немската гимназия вкарва в тази важна възраст на формиране -15-19 години - умението да се наслаждаваш на дългата сложна мисъл, изразена също така сложно, а глаголът, поставен накрая и осмислящ цялата конструкция, е като черешката на тортата. Ха, сетих се за Марк Твен, не мога сега да го цитирам точно, но беше казал някъде, че немското изречение е като море, в което влизаш от единия бряг и излизаш на другия с глагола, стиснат в зъбите. :))))

]


Re: Тогава, когато
от Hamman на 28.06.2008 @ 16:27:15
(Профил | Изпрати бележка) http://nik-nikolov.blogspot.com
Никога не подценявай читателя. Дори този, който не е чел Ман и Фокнър.
Немското влияние си личи, да - и в начина на мислене и в начина на изразяване.


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 28.06.2008 @ 16:48:37
(Профил | Изпрати бележка)
Не си страдал от надценяваме на читател, затова мислиш така.
Не разбрах обаче хареса ли ти. Това е упражнение по стил, всъщност. Доставих си насладата да обгрижа с думи една мисъл без да я разсичам на части в отделни изречения, да обходя всичките й нюанси така, че да се получи единна граматична мозайка или, като минавам на метафори, подредих букет от нюанси, който завързах накрая с една дума. И ви го поднесох. :))))

]


Re: Тогава, когато
от Hamman на 28.06.2008 @ 16:51:36
(Профил | Изпрати бележка) http://nik-nikolov.blogspot.com
страдал съм от надценяване. постоянно страдам, но това не значи, че понижавам нивото си.
Но за "разказа" - ти добре каза всичко :)
Хубаво е написано и го възприех именно като упражнение по стил, без да вниквам дълбоко в него.

]


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 28.06.2008 @ 17:23:04
(Профил | Изпрати бележка)
Ако е хубаво написано, макар и в този тежък стил, би трябвало да те хване, а това не е станало - без да искаш го казваш, щом не си вникнал дълбоко. Тежък стил обаче не означава лош. Справка - Томас Ман, Фокнър и Маркес. Ако някой все още не се е потил над тях, може да си каже - тая пък каква глупост е написала, и ще е прав за себе си - но само за себе си и от равнината на българската писмена традиция. Световната литература има доста върхове, и ако човечецът не се е катерил по тях, няма да ме разбере. Има образовани и необразовани читатели, така че бележката ми си е съвсем на място.

]


Re: Тогава, когато
от copie на 28.06.2008 @ 20:50:56
(Профил | Изпрати бележка)
O, bravo, istinski. osven za formata, za vnushenieto sushto. huuubava proza. (Opisanie na kartina? V po-nejen variant, i na men Muler mi e hard :( sorry za lat.)


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 28.06.2008 @ 21:48:41
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря. Прочети и коментарите. :)))))
Поздрави!

]


Re: Тогава, когато
от mitko_jordanov на 28.06.2008 @ 23:03:52
(Профил | Изпрати бележка)
Не съм чел нито един от тримата,
но следкато прочетох теб,
мисля че нищо не съм пропуснал


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 28.06.2008 @ 23:32:10
(Профил | Изпрати бележка)
Е-е-е, с този комплимент ме заби! Смешен епигон, жалко подобие съм в сравнение с тези титани. Но все пак е важно да се целим нависоко, нали?

]


Re: Тогава, когато
от mitko_jordanov на 29.06.2008 @ 00:15:23
(Профил | Изпрати бележка)
не искам да те сравнявам, просто споделям оценката си

]


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 29.06.2008 @ 08:10:30
(Профил | Изпрати бележка)
Аз се сравнявам. Но ме изненадваш приятно, за да се влезе в такъв текст, трябва да се чете много бавно и внимателно, което се среща много рядко, обикновено всеки бърза да изгълта колкото може повече количество, а това става за сметка на качеството на четенето. И понеже казваш, че не си ги чел - това, което съм написала, е според мен най-близко до Томас Ман - "Йосиф и неговите братя".

]


Re: Тогава, когато
от Hamman на 05.07.2008 @ 00:44:26
(Профил | Изпрати бележка) http://nik-nikolov.blogspot.com
То, това май не беше много много похвала. по-точно обратното

]


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 05.07.2008 @ 09:15:02
(Профил | Изпрати бележка)
Ох, много ме разсмя. Наистина, през ум не ми мина, че може и така да е. Трябва да го попитаме. Ако не е комплимент, това потвърждава колко е уместна бележката ми в началото.
Но би било израз на пълно и самодоволно невежество да заявиш, че нищо не си пропуснал, ако не си чел Ман, Фокнър и Маркес. Не мога да заподозра човек, занимаващ се с литература, в това.

]


Re: Тогава, когато
от mitko_jordanov на 05.07.2008 @ 15:08:40
(Профил | Изпрати бележка)
:))))
благодаря за искренната оценка на литературното ми ниво,
на практика няма абсолютно никакво значение кой и какво съм чел,
чета жълти вестници,
въпроса е, че имаш неподражаем ритъм на изказване,
от него звучи, но не с думи, една съвсем характерна душевност
и дори да се опитваш да копираш и подражаваш на когото и да било,
избраната от теб форма не променя съдържанието,
то се предава на съвсем друго ниво, не глаголно, не епитетно, не хиперболично, а чисто духовно, като приемане на радио на ултракъси вълни, не е важно какво пишеш, а какво чувстват хората, които четат

]


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 05.07.2008 @ 16:45:14
(Профил | Изпрати бележка)
Смях, смях... но хаман е прав, че можеше и другояче да се възприеме.
Не оценявах твоето литературно ниво, напротив, казах, че ако не е комплимент... и т.н.
А ако някой, който не е чел още Ман, Фокнър и Маркес, се откаже от четенето им заради мен, си посипвам публично главата с пепел.
Обаче текстът си е тежък - започвам несигурно, колебая се дали да направя тази изповед, въртя и суча, но докато го правя, показвам душата на героинята си, лъкатуша по пътя, макар и постепенно да набирам скорост, после пак я замотавам в несигурност, карам я да се повтаря и задъхва в подробности, да се страхува от всяка крачка, докато накрая, отмаляла и без дъх, се предаде и каже - това е, да става каквото ще, забий ми ножа в сърцето.

:)))

]


Re: Тогава, когато
от Pobeditel на 29.06.2008 @ 11:47:28
(Профил | Изпрати бележка)
Тримата са титани, но все пак Маркес ми е любимец! Чел съм "Сто години самота" само три пъти, но живот и здраве, може да станат и повече! Обичам "магическия реализъм" на Маркес и те поздравявам за написаното тук, Красавице! Твоите думи са докосване до дълбоките и тайни гънки на душата, изразено по един много сполучлив начин.


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 29.06.2008 @ 12:49:28
(Профил | Изпрати бележка)
Да, много дълбоки и много тайни гънки, наистина.
Благодаря. :))))

]


Re: Тогава, когато
от kakafreud на 07.07.2008 @ 21:08:19
(Профил | Изпрати бележка)
Аз по различен начин усещам Маркес...
Но е хубаво, че всеки има своя начин на светоусещане за един толкова голям автор:)
Поздрав!


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 07.07.2008 @ 22:14:28
(Профил | Изпрати бележка)
Прочети и коментарите. Неслучайно съм сложила Томас Ман на първо място, а Маркес - на трето.
Поздрави и от мен!

]


Re: Тогава, когато
от HAVA на 08.07.2008 @ 14:37:48
(Профил | Изпрати бележка)
Е, няма друг начин, за да си по-обстоятелствена...
А можеше и да е например:"Дъхът ми изрече това, което прочете за мен в очите ти, за да споделя себе си... Скъпи..."

Не е трудно да се осмисли формата, особено, ако я владееш. Но започва да става прекалено обстоятелствено, тежи, досажда, дори забравяш началото, преди да си стигнал края.
Въпрос: Себе си ли проверяваш на умение за виртуозност на повествованието или имаш потребността да изброиш всичките породили се в съзнанието ти устойчиви когнитиви, накъсани и преподредени от временни такива..., а може би прекаленото самочувствие ти дава възможността да се надсмееш над не дотам потребната ти аудитория, която между другото, дори не се и опитва да ти опорира, щото би могла както порядъчно да се изложи, така и да подхрани съмнителността на изявеното от теб самочувствие.

Всъщност си плаха и неуверена. Ако ти трябваха одобренията дори и на ниво само словоблудстващи коментари, щеше ли изобщо да го пуснеш...?!
От опит знам, че пилигримността на творческите ти въжделения ще преминат и този период. По трудно се пише краткото изречение и то така, че с три думи да кажеш всичко това, което подробно, до баналност си описала тук.
Иначе - поздравления за смелостта да подходиш чрез този стил :)


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 08.07.2008 @ 17:47:14
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, радвам се на смислени коментари и критики.
Ти си вторият от коментиралите ме, на когото тежи. Да, тежи, но не мисля, че защото има кой-знае какво начало за запомняне. Понеже си го препрочитам периодично, има едно място, от което и аз си казвам - абе тая не трябва ли най-после да спре да се гърчи :))) , и дори съм си набелязала вече кое изречение да махна.
Отговорите на зададените от теб въпроси са за лична, няма да ти отговарям тук.
Оставам с впечатлението, че това е първото, което четеш от мен. Кратките изречения не са ми проблем. Дори много кратките. И лаконичните до безобразие. И са ме критикували и за това - макар и критици със съмнителна опитност.
Добре дошла си винаги с такива коментари.
Поздрави!

]


Re: Тогава, когато
от HAVA на 10.07.2008 @ 12:19:26
(Профил | Изпрати бележка)
Не-е, чела съм и другите ти неща, но това се дели от тях. В това по-скоро имаш много изходен мателиал за още много или за нещо по-дълго, като например новела. Всъщност то носи в себе си такъв характер и може би си струва да помислиш по идеята.
:)
Р.Р. Всъщност, ако тове не го беше публикувала, аз пък нямаше да си пусна първият от разказите си, за което ти благодаря.

]


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 10.07.2008 @ 14:06:05
(Профил | Изпрати бележка)
Хм... е, поне едно добро следствие, радвам се.
:))

]


Re: Тогава, когато
от anonimapokrifoff на 13.07.2008 @ 20:58:52
(Профил | Изпрати бележка)
МНОГО ДОБРЕ и все пак за улеснение на семплата аудитория изреченията трябваше да са поне 5-6. Милост!!!


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 13.07.2008 @ 21:09:40
(Профил | Изпрати бележка)
:))))
Няма милост за никого, най-малко - за мен.
:)))

]


Re: Тогава, когато
от kakafreud на 22.07.2008 @ 15:30:31
(Профил | Изпрати бележка)
Виж, харесвам много Маркес, но не звучиш като него:)
Защо се налага да екстернализираш писането си? Нито един от нас няма да е Маркес, Ман или Фокнър и нито един от тях няма да е като нас.
Ние сме ние и затова сме готини....
Така човек не може да си позволи да прочете твоето "нещо", като го обвързваш с други автори.... Ти си ти и това стига! Поздрав!


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 22.07.2008 @ 16:19:27
(Профил | Изпрати бележка)
Усещах звученето и на тримата в мен, докато го писах. Затова добавих "с почит към тях" (tribute to), само дето не ми дойде навреме в главата българският превод, та го оставих на английски.
Всички си мислят май само за "Сто години самота" на Маркес. А "Есента на патриарха"? Книга без пряка реч, писана 7 години. Струва си да се преброят изреченията в нея. Някои са по-дълги от моето.
Както и да е, май си го поела, благодаря за усилието!




]


Re: Тогава, когато
от kakafreud на 22.07.2008 @ 17:00:26
(Профил | Изпрати бележка)
Всъщност снощи свърших "Любов по време на холера"...
Сто години самота не я помня добре, освен че плаках накрая и че кръвосмешението ме потресе...
Но и в Холерата има доста потресаващи и дори бих казала изратени неща...Като например факта, че Флорентино спи само с вдовици...
Много тънък психологически момент има...
Извини ме ако съм била рязка, малко ме поздразни в началото, но просто защото вярвам, че е страхотно, когато някой прочете Маркес, Ман или друг и успее да го превъплъти в нещо "свое" по свой начин.
Поздрав!

]


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 22.07.2008 @ 17:12:07
(Профил | Изпрати бележка)
Ни най-малко не си рязка, учудваш ме. Обичам много, когато някой сподели възприятието си, а аз - своето. Нали затова сме тук.

]


Re: Тогава, когато
от radi_radev19441944 на 08.10.2008 @ 23:24:25
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Май, че си поставила рекорд на Гинес с това дълго изречение. Или се лъжа?


Re: Тогава, когато
от krasavitsa на 12.10.2008 @ 00:06:36
(Профил | Изпрати бележка)
Не, не е рекорд. Виж "Есента на патриарха" на Маркес. Или "Йосиф и неговите братя" на Томас Ман. Поздрави!
:))))))

]