Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 831
ХуЛитери: 3
Всичко: 834

Онлайн сега:
:: Albatros
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЗадушница
раздел: Разкази
автор: kakafreud

Беше един от най-задушливите дни от месеца и лястовиците летяха ниско над земята. Сигурно щеше да вали.

По улиците цереше необикновено оживление. Жените бяха облекли празничните си дрехи. В едната си ръка държаха букети пролетни цветя, а в другата нечия малка детска ръчичка. Мъже почти нямаше. Мъжете бяха на полето и работеха. Тук-там се мяркаше само по някой престар дядо, който едва-едва креташе с бастуна си по пътя.
Беше задушница и хората отиваха на гробищата в края на града. Някои отиваха да поплачат за кой ли път за наскоро загубили свои роднини, други просто за да си спомнят за своите мъртви. Имаше и такива, които отиваха, просто защото беше задушница и просто защото не можеше да не се отиде.
Когато стигнаха до гробищата, беше почти обяд, а слънцето вече прежуряше. Докъдето поглед стигаше, пътят напред беше почернял от хора. Суетнята започваше още от голямата желязна порта на гробището. Деца наливаха вода и тичаха към майките си, за да могат да натопят цветята и да прелеят гробовете, баби раздаваха на всеки новодошъл погача или сладка с думите „За Бог да прости”. Тежка миризма на восък от запалените свещи лъхаше от всички страни.
Ина не обичаше да ходи на гробищата в такива дни. Мразеше задушница и задължението на тази дата да се отиде при мъртвите. Все едно в друг ден щеше да е грях да ги посети. А на задушница беше някак тягостно, с толкова много хора навред, с толкова много запалени свещи и цветя, сякаш да напомнят колко много близки ги няма вече.
- Иди за напълниш тоя буркан с вода на чешмата да сложим в тях цветята, извика й повелително майка й.
Ина напълни буркана и го донесе на майка си, но тя се разкрещя:
- Абе, не видя ли, че не е пълен до горе? Не виждаш ли, че цветята няма да се съберат?
- Ще се събрат!, троснато й отвърна Ина и посегна да ги сложи, но майка й дръпна буркана от ръцете й и той се счупи.
- Видя ли какво стана сега?, стрелна я с поглед.
Ина нищо не й отвърна. Ядосана майка й се огледа наоколо и отиде да потърси друг буркан, в които да натопи цветята за своите родители.
Обичаше ли я или я мразеше? Обичаше ли ги или ги мразеше? Не знаеше. Понякога изпитваше жалост и съчувствие към майка си, но в повечето случай едвам я понасяше. Понякога имаше чувството, че е заложник на рода си и че не я пускат да тръгне по своя път, макар да бяха отдавна мъртви.
Не помнеше много от детството си. Животът в София, като че ли беше изместил голяма част от хубавите спомени. Помнеше добре баба си. Милата си стара баба, която беше като майка-кърмилница за повечето хора от малкия град. Беше добра и винаги усмихната жена, но не беше щастлива с дядо й, но и нямаше силата да го остави и да потърси другаде щастието си. Към края на живота си беше станала досущ като свекърва си – злобна и заядлива. От майка-кърмилница се беше превърнала в майка-вещица.
Дядо си също помнеше. Едно време, когато беше дете, обичаше да сяда на коленете му и да й разказва приказки. Напивания, скандали, любовни оргии бяха по-пресните й спомени. Така протече по-голяма част от живота му. Накрая вече се поуспокои, но само защото се разболя и вече не можеше до води същия начин на живот. Смъртта на баба й много го разтърси, но в крайна сметка почина няколко месеца след смъртта на любимата си майка.
Прабабата на Ина почиваше редом до майка си в другата част на гробището. Ина така и не разбра защо не почива редом до съпруга си, макар и отдавна починал. Може би той пък почиваше някъде там до своята майка. Тя така и не разбра къде беше гроба на прадядо й.
Ина я помнеше добре. Тя беше малка съсухрена от работа и несгоди женица. Беше овдовяла на 30. Мъжът й беше починал от сплитане на червата. Поне това разправяха в семейството й. Ина обаче помнеше, че шепнешком говореха и друго. Прадядо й бил антифашист и след 9 септември 1944г. народна милиция го пребила до смърт, заради идеологическите му възгледи. Това обаче беше тайна. Цялото им семейство беше изтъкано от тайни и лъжи, замисли се Ина. Всички криеха едни от други, всички понасяха доброволно страданието и болката си и това беше героизъм. А ако някой се отлъчеше от пътя на тайните или героичното страдание, тогава рода окачваше на плещите му огромния товар на чувството за вина. Така беше станало с майка й, която просто искаше баща й да я обича. И го беше потърсила в огледалните образи на всички мъже около нея. И неусетно се беше оказала затворена в същия лабиринт като нейната майка. Така и не успя да накара никой до я обикне. И от майка-кърмилница отдавна се беше превърнала в злата майка-вещица. Никога не беше обичала Ина, защото и нея самата никой не беше обичал. И сега сякаш искаше да отнеме живота й, както едно време бяха постъпили с нея.
Една калинка пролази бързо измежду листата на божурите и се шмугна в чимшира. Цветята, свещите, погачата за Бог да прости бяха символи на чувството им за вина. Единственото чувство, което ги идентифицираше като род. Проклет род. Да, точно така, помисли си Ина с негодувание, всички жени от рода им бяха проклети. Силни, но проклети. Затова и мъжете дълго не се задържаха при тях. Затова навярно мъжете на целия град работеха денонощно на полето, за да бъдат далече от проклетите си жени.

- А вие защо снимате?
- Ами интересно ми е и снимам. Искаш ли и теб да те снимам?
- Искам!
Едно от внучетата на покойника от съседния гроб се въртеше около непознат мъж с фотоапарат и позираше кокетно пред фотообектива му. Непознатият очевидно много се забавляваше, докато щракаше една след друга снимките си. Ина се усмихна.
- Може ли да щракна и Вас?, обърна се към нея мъжът. Наблюдавах Ви, докато подреждахте цветята и си помислих, че сте много красива. Имате прекрасни черни очи.
Тя се изчерви при тези думи. Почуди се дали да му разреши. На-накрая рече:
- Защо пък не?
Непознатият се усмихна и я щракна два-три пъти. Усмивката й ставаше все по-голяма.
- Страхотно се получи? Ето, вижте!, показа й той на една малко прозорче на фотообектива си.
Настина беше много красива и някак естествена. Усмихна му се пак. Този път той и отвърна.
- Защо снимате?
- Пиша една статия за Задушница – как хората почитат деня на мъртвите в малките градове- и исках да направя и няколко снимки. Това тук гробове на ваши близки ли са?
- Да, на баба ми и дядо ми, а по-надолу и на прабаба ми. Точно си мислех колко е фалшиво стоенето ми тук, колко фалшиви са цветята и паленето на свещи. Обичах ги, когато бяха млади и доволни от живота. После изведнъж се озлобиха и остаряха. Сега идвам тук от чувство за вина и от криворазбрано чувство за принадлежност към един несъществуващ род. Във вашия род хората обичали ли са се?
Учуди се на въпроса й. После се замисли.
- Не знам. Ако се бяха обичали, сигурно щях да го усетя…В семейството ми има много тайни. Семейството на мълчанието, засмя се той.
- И в моето е така. А вие обичате ли ги? Или го мразите? Аз още не мога да реша.
- Едва ли може толкова лесно да бъде отсечено. Всички имаме родители, за добро или за зло. Може би просто трябва да сме различни, да изградим свой собствен модел.
- Мразя модела на матриархата, на силните-жени, които гонят мъжете си, а после се превръщат в техни жертви. Мразя чувството им на вина….
- И аз мразя своя патриархален модел. Баща и дядо ми все викаха и удряха, за да наложат волята си. И жените им пак се превръщаха в жертви. Дали матриархат или патриархат, злото е едно и също.
С всяка негова дума се чувстваше все по-свързана с него. А го познаваше едва от 5 минути. Миришеше на нещо много хубаво и се усети привлечена от ръката му, която я докосна, докато й помагаше да се изправи. Цветята са разпиляха върху двата гроба. Изведнъж ноздрите им се изпълниха с благоуханието на градината от голямата им къща, което си примеси с восъка от догарящите свещи. Беше Задушница, а Ина се почувства по-жива от всякога.
- Искаш ли да излезем някой път? Или ако искаш мога да те закарам до София?
- Искам да, как да не искам…Имаме толкова много неща да си кажем, усмихна му си Ина.
- Момичето с красивите очи, което имам запечатано на снимка. Изглеждаш толкова крехка, а май си много силна…
- Писнало ми е да съм силна .Нали ти казах – жените в моя род гонят мъжете със силата си. И е крайно време някой да унищожи тази дяволска сила…
Устните й закопняха да целуват неговите, ей тук на гробищата, на самата Задушница. Крайно врече беше на празника на мъртвите живите да бъдат поне малко щастливи.
- Ох, да видиш, умрял е чичо ти Колю Мрежата, на 67 години…Обиколих цялото гробище да намеря буркан. Кой беше тоя?
Как да й кажеше, че „тоя” беше мъжът, в когото се беше влюбила за частица от секундата, ей тук на самите гробища. Вместо това си помисли, че нещо трябваше да се промени.
- Ходи да напълниш буркана и той път гледай да е пълен до горе.
Имаше ли значение до къде беше пълен проклетият буркан? Нямаше. Поне за Ина нямаше. За майка и винаги нямаше да бъде достатъчно пълен и догарящите свещи нямаше да изкупят всички измислени синовни грехове.
Трябваше нещо да се промени. Жените трябваше да започнат да обичат мъжете си.
Беше почти два и слънцето прежуряше. Гробището започна да се изпразва. С едната си ръка жените оправяха черните си забрадки, а с другата стискаха ръцете на децата си, сякаш предчувствайки, че денят, в които те щяха да си тръгнат и да ги оставят сами, наближава. Жените щяха да продължат да се грижат за домове си и за своите мъртви, но никога нямаше да бъдат щастливи.
Нещо трябваше да се промени.
Беше задушно, а лястовиците кръжаха все по-ниско над земята. Заваля топъл майски дъжд.
Досега никога на Задушница не беше валяло.


Публикувано от railleuse на 27.05.2007 @ 09:05:40 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   kakafreud

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 11:52:25 часа

добави твой текст
"Задушница" | Вход | 4 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Задушница
от esperanca (medina@dir.bg) на 27.05.2007 @ 10:03:36
(Профил | Изпрати бележка)
правдив ти е разказът - много, с това ежедневно неосъзнато щастие и със същата любов,която понякога дотежава...


Re: Задушница
от kakafreud на 27.05.2007 @ 10:39:45
(Профил | Изпрати бележка)
Понякога с любов, която е чужда и няма нищо общо с теб...

]


Re: Задушница
от rimoza на 27.05.2007 @ 10:39:52
(Профил | Изпрати бележка)
Трудно е винаги да постъпваш правилно...
Всъщност никога не се знае със сигурност
дали правилното е правилно... И дали
наистина си това, което другите очакват от теб
да бъдеш... Но все пак полагаме усилия ...
Понякога безсмислени, но по този начин
запазваме равновесието на илюзията си...
Талантлив автор си ! Поздрав !


Re: Задушница
от victoria на 27.05.2007 @ 11:13:26
(Профил | Изпрати бележка)
Равносметката от това което сме, което сме били,
и което искаме да бъдем в повечето случаи
се разминава с плановете ни да бъдем искрени
към самите себе си, и да не робуваме на
девалвирали традиционни ценности ...
Поздрави за докосващия, психологически въздействащ разказ !


Re: Задушница
от kakafreud на 27.05.2007 @ 11:32:55
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрав и за теб!

]


Re: Задушница
от angar на 28.05.2007 @ 13:17:01
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Щастлива любов ти пожелавам!
Хубав е разказът ти!
Но трябва все пак да си го прочетеш още един два пъти, да го поогледаш. Ето примерно това: "Прадядо й бил антифашист и след 9 септември 1944г. народна милиция го пребила до смърт". Но народната милиция не е пребивала антифашистите, пребиваше го полицията! Или "После изведнъж се озлобиха и остаряха". Но по-правилното може би е: "После остаряха и изведнъж се озлобиха"?