Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 404
ХуЛитери: 4
Всичко: 408

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: Marisiema
:: LeoBedrosian
:: mariq-desislava

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаУтро в Ловеч
раздел: Есета, пътеписи
автор: estela41

Ранно утро. По склоновете над града са рукнали зелени дървета. Слънцето развеселява перчемите на люляците и изкарва на паша по-решителните пчели. Два-три облака са закърпили небето над хълма, колкото да оправдаят заплатите на метеоролозите.
Реката тази година не помни пролетта. Тънка и вяла като отрязана плитка облизва каменното си оширочало корито. Брегът се е врязал навътре по следите на ланското и тяло и като търпелив любим чака с хладен шепот да го залее.

Градът премигва срещу слънцето, кротнал в шепата на Предбалкана. Из неочакваните улички на Вароша шетат омързеливени от апатичен хуманизъм котки, провират се тарикатски под кованите вратници и потъват в чемширите на препълнените със зидано време дворове. Горе средновековно се е озъбила крепостта, горда, че лъчите - същи вражески копия, прострелват най-първо нея.

Площадът сега е огромен и смълчан. Подранила жена отмерено премита покрай наклякалите под дърветата дъсчени пейки следите от снощна романтика. Оглежда се сепнато, навежда се и пъха в бездънните си джобове някоя случайна монета. Затворените чадъри пред кафенето приличат на забравени от предишна ера еднокраки птици, случайно доживели тишината на утрото. Някъде шумно се отваря прозорец, разнася се аромат на прясно смляно кафе и прегорена захар. Дочуват се познати гласове от утринно радиопредаване. Девойка с неподредени още къдрици излиза припряно на балкона и протяга оголена ръка сякаш иска да опипа времето.

Вървиш по улицата, която помни послушните фанфари на десетки манифестации, и без да искаш прочиташ с подметките си рекламните материали на някого от кандидатите за евродепутати. Момчето от будката за вестници се суети около пакетите и поглежда озадачено първо часовника си, после и улицата. Внезапно махва с ръка, сяда на близката каменна ваза и припалва цигара. Набира нечий номер и разговаря дълго и усмихнато, докато тръска пепелта направо върху обувките си.

Площадът продължава да се пъчи – равен и квадратен, като страж, без който няма да поникне денят в този град. Дори мостът, който води заникъде, е някак съсредоточен и важен с двата си лъва, защото посоката му е на изток и той, макар и закратко, ще е пътека, по която ще бликне слънцето. Ще залее старите покриви, ще нахлуе в онемелите калдъръмени градини, ще развесели шарките на кротките реклами.

Сякаш тук времето се е свряло в пазвата на някой чардак и спи или минава през провинциалните улици с изтъркани от чакане обувки, без някой да разпознае стъпките му.

Старият провинциален град...тук винаги ще се чувстваш дете.


Публикувано от BlackCat на 25.05.2007 @ 20:36:37 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   estela41

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 6


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 17:26:41 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Утро в Ловеч" | Вход | 9 коментара (23 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Утро в Ловеч
от esperanca (medina@dir.bg) на 25.05.2007 @ 20:42:00
(Профил | Изпрати бележка)
Това утро в Ловеч е доста размазано, утрата тук не са такива.


Re: Утро в Ловеч
от estela41 (metafora@abv.bg) на 25.05.2007 @ 20:51:28
(Профил | Изпрати бележка)
:))))

Размазано е ефектен коментар. Ти от Ловеч ли си?

]


Re: Утро в Ловеч
от esperanca (medina@dir.bg) на 25.05.2007 @ 21:09:41
(Профил | Изпрати бележка)
Тази част на града , за която е направен опит за описване е пълна с живот, дух , история, по калдъръмените улички на Вароша, по покривите на схлупените къщи , покрити с плочи,по камбанения звън на църквицата до музея на Апостола,по каменните стени на крепостта, където е побит Мечът-Кръст,по острия поглед на Васил Левски, който зорко хвърля сините искри на очите си като мост през времето, по всичко това може да познаеш Ловеч и без да си роден и живял там и въобще не иде реч за местен шовинизъм. А нима , когато си претичала през града не си чула ревът на лъва от зоопарка ,който разлюлява бяло-лилавото море на люляците?
Тогава , нима си била в Ловеч?
А мостът, който не води за никъде ,усети ли как се увива около бетонните му колони изтънялато змийско тяло но Осъма?
Не, не си била в Ловеч, сънувала си, затова е толкова размита картината :) За моста на уста Кольо Фичето изобщо няма да споменавам,защото би било кощунство да присъства в това бедно утро...

]


Re: Утро в Ловеч
от estela41 (metafora@abv.bg) на 25.05.2007 @ 21:43:17
(Профил | Изпрати бележка)
:))))

Бре , имало още живот втози град! Радвам ти се , девойче. Такъв хъс!

Не съм претичала през Ловеч, родена съм там. И мостът заникъде го построиха, когато реката отнесе въжения мост.

Но когато човек не пише пътеводител, може да си позволи да улови само някои детайли. Мостът на Колю Фичето беше по-красив и естествен , преди да го ремонтират. По него се движеха коли и имаше истинско кафене, магазинчета и бръснарница, а не стилизирани бутици, от които никой не купува почти нищо.
Крепостта дишаше живот, преди да я измислят над останките от основи и да я осветят като Царевец... Музеят на Левски беше наистина сакрално място, когато всеки февруари слизахме със запалени факли в снега от хълма , горе се виеха фойерверките, а в сградата му се провеждаха вечери в памет на Апостола.


Всеки си има в сърцето своя Ловеч. Но е важно да го обичаме. Нали?

]


Re: Утро в Ловеч
от esperanca (medina@dir.bg) на 25.05.2007 @ 21:57:24
(Профил | Изпрати бележка)
Ами ,благодаря за "девойче", аз 39г живея тук , въпреки изброените модернизации, в мен живеят много ловешки утра,които са били толкова топли и пасторални,че още усещам аромата им.
Въженият мост, не ми припомняй за него, защото като ученичка в руската гимназия всичките си ученически любови ги пращах там на среща,а то, не толкова ,че го отнесе реката, не пожелаха да го възстановят.
Стана ми още по-болно ,защото всеки пътепис или есе е своеобразен пътеводител на чувствата, едно място го чувстваш или останаш безразличен към него,въпреки нововъведенията на времето, той и Царевец свети, ама като пуснат музиката и лазерите и аха...ще видя царицата да излиза от църквата на върха...
А тържествата за Левски ...още ги има, помня не една люта зима, като качвахме стъпалата нагоре , а изтръпналите от студ крака се пързаляха по плочите и се натискахме да сме факлоносци, въпреки ,че не избираха момичета, за да се топлим на факлите, но все още има къде да се изпие истинско черно кафе или тежко , тръпно вино после шествието.
Когато дойдеш следващия път, се обади,да те черпя за "девойче", а пустотата човек я носи в себе си. Всяко място оживява или не според човека , който му е дошъл на гости...

]


Re: Утро в Ловеч
от estela41 (metafora@abv.bg) на 25.05.2007 @ 22:00:49
(Профил | Изпрати бележка)
Еха!!!! Руската гимназия! Аз съм завършила математическата! но...май пет години преди теб:((((Чакай да мина на лични бележки, че направих автобиографиична справка тук:))))

]


Re: Утро в Ловеч
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 25.05.2007 @ 21:12:54
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
омързеливени от апатичен хуманизъм котки,

Направо разбиваш с образност! Красива при това!
Поздрав, Естела!


Re: Утро в Ловеч
от estela41 (metafora@abv.bg) на 25.05.2007 @ 21:46:57
(Профил | Изпрати бележка)
Привет! Нали знаеш, че пътеписецът по-скоро рисува душата, отколкото местността, през която минава.:))))

]


Re: Утро в Ловеч
от Luna (gzandeva@abv.bg) на 25.05.2007 @ 22:47:07
(Профил | Изпрати бележка) http://www.gzandeva.com, www.poetiskitara.com
Ако знаете само колко много ми липсват тези утрини... Аз съм израсла на брега на Осъма до въжения мост. Помня на стария Покрит мост книжарничката на бай Величко, който играеше ролята на секретар в клуба на културните дейци...Сега ми стига,че на всеки празник мойта песен оглася площада и така молитвата ми достига до вас.Е, след люляците навярно вече ухае на липи... Върнахте ме в 70те години на миналия век, когато се прощавахме с училището, пеейки:
Безкрайно тихо бе в безкрая на сърцето
под малкото небе на твоята барета.... :( §§о----;--;------


Re: Утро в Ловеч
от estela41 (metafora@abv.bg) на 26.05.2007 @ 16:00:54
(Профил | Изпрати бележка)
И аз там съм израсла. Точно срещу въжения мост. И помня когато наводнението отнесе всички малки къщички...Утрините в Ловеч са невероятни. Не защото ни е роден край.

]


Re: Утро в Ловеч
от ANG на 25.05.2007 @ 23:04:57
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
една истинска боза на покрития мост ще те
щото я нема веч
чардак

@поезия си написала - оправи на 2-3 места ритъма - и готово!!@


Re: Утро в Ловеч
от Luna (gzandeva@abv.bg) на 25.05.2007 @ 23:07:50
(Профил | Изпрати бележка) http://www.gzandeva.com, www.poetiskitara.com
Бозата още я има, но е важно с кого ще я пиеш!:))))

]


Re: Утро в Ловеч
от estela41 (metafora@abv.bg) на 26.05.2007 @ 15:59:32
(Профил | Изпрати бележка)
Благодяр, майсторе! Ценя високо музиката в душата и в стиховете ти, знаеш.

]


Re: Утро в Ловеч
от ESEN (esen_zm@abv.bg) на 28.05.2007 @ 23:54:48
(Профил | Изпрати бележка) http://esen.blog.bg/
След тези Ловешки коментари ще ми е трудно да кажа нещо за града. Събудихте интереса ми и сега горя от нетърпение да посетя вашия толкова жив и с прекрасна атмосфера град.
Чудесно разказваш, Естела!


Re: Утро в Ловеч
от rajsun на 10.06.2007 @ 22:01:30
(Профил | Изпрати бележка)
Наистина, хубав разказ!
...
Преди 3 години се случи да бъда в Ловеч, осъмнах там.
Центъра на града, приятно, неделя, към обяд.
Искам да си купя вестник. Нямам дребни, давам 10 лева. Продавачката учудено ме гледа - няма оборот, няма да ми върне.
В центъра на града.
Времена. Български времена...



Re: Утро в Ловеч
от estela41 (metafora@abv.bg) на 05.09.2007 @ 08:17:50
(Профил | Изпрати бележка)
Напипал си с дребен детайл мног осъществен проблем за града, как не съм се сетила да го включа...Продай ми идеята, друже:)))

]


Re: Утро в Ловеч
от LYCKI (r_p_k@abv.bg) на 15.07.2007 @ 18:53:50
(Профил | Изпрати бележка) http://lycki.blogspot.com
Някои неща никога не се променят.Разказваш увлекателно.Поздрав!


Re: Утро в Ловеч
от estela41 (metafora@abv.bg) на 05.09.2007 @ 08:16:59
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря:))) Непреходното в преходността живее - да се не надяваш.

]


Re: Утро в Ловеч
от LATINKA-ZLATNA на 05.09.2007 @ 08:34:16
(Профил | Изпрати бележка)
Искам малко да допълня за Ловеч
от едно мое стихотворение
"Ловешки пейзаж - 2004".
Цитирам само малка част от него:

"Тъжовно пее Баш-бунар,
Хисаря стар реве,
че Бяла Анаста във чужбина
за къшей хляб пере...

А Осъма навъсено
извива стан болнав,
животът му е празен
без мряна и кефал."

и т.н.

Наскоро научавам, че в града се числят 50 х.ж.,
а всъщност са 16 х.ж. Къде са останалте?
Аз обичам този град, но това е истина за него.


Re: Утро в Ловеч
от estela41 (metafora@abv.bg) на 27.09.2007 @ 19:56:55
(Профил | Изпрати бележка)
Да. Това е съдбата на повечето от провинциалните градове, където хората нямат поминък и са принудени да скиталстват из страната и чужбина:((((

А какъв въздух има в Ловеч...

]


Re: Утро в Ловеч
от Obgru6tane на 07.10.2007 @ 21:43:01
(Профил | Изпрати бележка)
Ммм... това съвсем сериозно е моят град от детството... Толкова живосписно място, че не се очудвам как вдъхновява... Признавам, трудно чета описателни текстове, но този е като приказка, дори песен на така позната музика, която доскоро не си е имала стих за припев...
И мостът, който води заникикъде е едно от най-изпъстрените със спомени места от моя Ловеч.
Епитетите ти ме замайват, сякаш съм отпила от рома в скрина, оставен от баба и дядо. Знаеш ли, тоя е правен за свадбата ми и чака да се изпълни с история и спомени...
Съжалявам, че така те заливам с моички спомени, но ми се струва, че по-ценно ще е да изживея една емоция, провокирана от теб, пред теб, вместо да те убеждавам колко силно си ми въздействала...
"препълнените със зидано време дворове"...
Много те прегръщам в знак на благодарност!


Re: Утро в Ловеч
от estela41 (metafora@abv.bg) на 19.12.2007 @ 09:07:52
(Профил | Изпрати бележка)
:))))))

]