Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 424
ХуЛитери: 6
Всичко: 430

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: LeoBedrosian
:: pc_indi
:: Elling
:: Icy
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМанда
раздел: Разкази
автор: esperanca

Било е отдавна. Още в първите години на падане под турското робство. На мястото на днешното село Добролево, било равно, незаселено поле. Земята там никога не била разоравана, но още от пръв поглед личало, че е чернозем – здрава и тлъста трева раждала.
Една сутрин слънцето блеснало в капчиците роса по тревата на тази девствена земя и полето заискряло в милион цветове. Това привлякло погледа на странната група ,които не вървели по пътя, а карали направо през полето. По дрехите им личало ,че слизат от балкана и че набързо са напуснали домовете си – не носели почти никакъв багаж със себе си.В очите им още не бил застинал ужасът на хора,които в една нощ са загубили всичко –и дом,и имот,и добитък ,и близки.По опушените им и очернени от въглените лица, се разбирало,че като по чудо са се спасили от огън.
Странната група измъчени и настръхнали хора били последните оцелели жители на едно подбалканско селце,което през нощта турците нападнали и подпалили от три страни, от четвъртата бил балкана.По някакво чудо тези неколцина се спасили.И ето ,в първото утро на тяхното бездомие нечия щедра ръка им поднасяла в дар плодородна,ничия земя.Странна била групата,но още по-странен бил техния водач.Висока,кокалеста ,смугла жена.Скулесто лице и остър поглед,в който останали завинаги запечатани огньовете на пожара.Тази нощ,тя като останалите загубила всичко – дом,семейство,добитък.Всичко останало зад гърба и,под пепелта на въглените.Единстветото и богатство била косата – гарвановочерна,дебела като мъжка ръка плитка тежала на гърба и .А когато я разресвала сутрин, вятърът грабвал това очарование от смолисти къдрици попили топлината на нощта и пускал опиянението на свобода.Тази плитка отсякла с едно замахване, за да я смеси с калта,от която на реката направили първите тухли за първите къщи на новото им селище.Неподвласни на тежестта на бремето били сърцето и волята на българката.Още щом видяла окъпаната от роса и осветена от слънцето земя, тя казала :”Тази земя от ляво е добра”.С което дала име на новото селище – Добролево.Единодушно била избрана за старейшина на рода.Неколцината оцелели мъже от групата отстъпили пред българката, защото тя ги извела от огъня на пожарището,водила ги през четиридесет километровия нощен път към неизвесното бъдеще,избрала земята,която векове наред хранила правнуците им и станала техен дом,забъркала първата кал с косата си,за да направи първата тухла,строила,орала и жънела по-добре и по-бързо от всеки мъж,а в очите и горял непримирим огъня на пожарището.А какви деца раждала – българи,които пренесли през вековете нейното име.
Нощем ,докато замесвала хляба на реката,от песните и притихвала цялата природа, луната отстъпвала зад някой облак, а ромона на водата замлъквал и можело да се чуе как сълзите падат тежко върху напуканите ръце и дълбаят в земята коловозите на утрешния път.
Тази жена се казвала Манда.Родът,който основала тогава, носи и до днес името и – Мандински.


Публикувано от BlackCat на 28.04.2007 @ 10:03:41 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   esperanca

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 11:43:38 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Манда" | Вход | 2 коментара (4 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Манда
от BlackCat (blackcat@hulite.net) на 28.04.2007 @ 10:09:55
(Профил | Изпрати бележка)
Интересна история. А знам и селото къде е :)
Само една техническа забележка имам (не само към този разказ, а за всичките ти текстове). След запетайка, точка и другите препинателни знаци се поставя интервал. Текстът изглежда по-прегледен и по-лесно се чете. Харесва ми как разказваш и не бива такива дребни детайли да спъват :)
Поздрави!


Re: Манда
от esperanca (medina@dir.bg) на 28.04.2007 @ 10:15:43
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря,много бързам при писането,защото нямам време да стоя дълго тук, толоква колкото ми се иска,от там идват техническите грешки.

]


Re: Манда
от butterfly на 28.04.2007 @ 10:32:53
(Профил | Изпрати бележка)
Увлекателна история. Хареса ми. Поздрави , esperanca!!!


Re: Манда
от esperanca (medina@dir.bg) на 28.04.2007 @ 10:35:49
(Профил | Изпрати бележка)
Както се казва :историята е по действителен случай.Никоя литературна измислица не може да бъде толкова силна колкото реалния живот.Благодаря.

]