Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 494
ХуЛитери: 3
Всичко: 497

Онлайн сега:
:: malovo3
:: Marisiema
:: Teoman

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПриятел
раздел: Разкази
автор: thebigplucky

- Ела! Можеш ли? Искам да си поговорим...
Чудя се, кое е по тягостно – мълчанието по телефона или мълчанието един пред друг. Страхувам се – това по телефона. Не можеш да видиш другия, не можеш да почувстваш хилядите странични сигнали, които нахлуват от пространството помежду ви. Само гадаеш състоянието и степента им.
Не бяхме се виждали повече от година. Само се чувахме от време на време по празниците и задължителното честитене на рождени или именни дни. Не можеше драстично да прекъснем отношенията си, дълги години бяхме поддържали приятелството си и едно такова скъсване щеше да направи впечатление. Съпрузите ни и да усетиха нещо – не дадоха вид, а най-вероятно не бяха и забелязали, улисани в грижите и собствения си егоизъм. Знаех мобилния и, знаех кога мога да я потърся... Колко пъти избирах името и от паметта и колко пъти пръстът ми беше на бутона със зелената слушалка... Така и не го натиснах. А дните си минаваха. Мислех, че тя ще се осмели, че ще поиска да обясни постъпката си предвид обстоятелствата... Не дочаках обаждане. После спрях и да го чакам. А после започнах да се колебая, дали това се случи в действителност или е подла игра на съзнанието, объркано от влиянието на алкохола и с години болезнено потискани мисли и желания. После внезапно се почувствах остарял и открих вътрешния си мир – усещането за липса изчезна и започнах да се одомашнявам. Само нощите, през които валеше, настроенията се връщаха и носеха тревога.
И тогава валеше...
Бяхме пили с Петър до безумие. Тласкаше ни отчаянието на безсмисленото съществувание и тревогите от изтичащата средна възраст, безсилието да променим света и да постигнем нещата, за които бяхме мечтали, или поне нещо достойно като визия. Приказвахме за какво ли не, дори не беше разговор, всеки изсипваше на масата насъбраното. Изплакани болки, доизмислени небивалици, изкривени от изтеклото време и изпитите количества. Вътрешни страхове, несбъднати планове, ежедневни дертове...
Петър беше нервен, имаше проблеми в работата си, алкохолът бързо заговори в думите му. Хаосът в главата му не позволи да намери нито себе си, нито вярната професия. Само в семейството му беше провървяло, имаше до себе си тихата и спокойна Анастасия и тинейджърката Валя, безгрижна като врабче, весела и немирна. Не зная, може би подсъзнателно съм му завиждал за Анастасия. Усещах зад тихата и маска огромната дълбочина на мисълта, вътрешната и сила и увереност, страсти, отекващи като тътен от далечен ураган. Никога не ми стигна куража, да я заговоря насаме. Познавах я отпреди Петър. Може би винаги ме е плашело онова, скритото зад погледа на кафяво-зелените препъстрени очи. Боядисваше косите си в цвят на стара мед, зеленото така изпъкваше по-силно. От такива жени получавах усещане за изпадане в безтегловност. Страхувах се, че няма да съм достоен за нея. Все си я представях до мен с мълчалив укор в погледа за това, че не се справях с нещата, както останалите. Че образованието, характера и амбициите ми не позволяват да водим един нормален живот, какъвто, мисля си, заслужавахме. Това усещане, че няма да мога да и дам необходимото, все тегнеше и ме възпираше. А вътрешно се топях. Не знам, това ли е да обичаш, но беше болезнено.
Не знам и колко бях предсказуем за нея. Сигурно беше разгадала, какво би могло да се крие зад отнесения ми поглед и предположила доколко може да е дълбоко. Сигурно и тя потискаше нещо крещящо и извиващо се в себе си, но жените са по-инстинктивни, надушват пожара, в който могат да изгорят и успяват да се предпазят. Или просто беше решила да изчака изпепеляващите първи чувства да отминат и тогава да вземе решение, с разум, с по-зрели и изяснени чувства. Само можех да гадая, ако имах сили да го направя тогава...
После се ожених. Стана странно и много набързо. На моменти ми беше все едно, измъчен от скитания по квартири. В други настроения решавах, че няма смисъл от семейство – кому е нужно клонирането на нещастници, носещи гените ни?! Но явно предопределеното ни от природата предназначение се оказа втъкало древна магия, нещата отидоха по местата си и в един момент се оказах с жена и дете. Не знаех, сънувам и ще се събудя ли, или съм сънувал предишния си живот и внезапно съм се събудил. Безценните ми идеи и великите стремления се удавиха в дребните грижи . мечтите се уталожиха като мътна вода след порой. Неспокойната ми душа спеше уморена и пребита, престана да лети и скита. Водовъртежът на ежедневието започна да смила годините, изяде ги за миг сякаш. И ново събуждане, вече на 40...
Валеше. Петър вече беше неконтактен. Издърпах цигарата от пръстите ми, загасих я в пепелника. Запалих и аз една тласнат от внезапен импулс. Бяха силни и остри. Глупости правя на пияна глава, и за мен изпитото не беше минало безнаказано, загасих и тази. Петър се срина в стола, все по-често му се случваше напоследък. Нервите го изцеждаха, не издържаше. Прихванах го под мишниците и го затътрих към спалнята, помогнах му да си легне, метнах му едно одеяло. Анастасия тракаше в кухнята с приборите. Малката се беше запиляла с приятелки по дискотеките, не можеше да понася пиянските истории на баща си. По телевизията даваха мач, повод да се съберем и да употребяваме. Не знаех дори колко е резултатът. Превключих на друг канал – музика със смущаващо веселие, кой ли им се връзва. Превключих на друг, виеха полицейски сирени и престъпниците се насираха от страх пред доблестните американски офисърс.. Чух как изтрака вратата на кухнята. Върнах пак на мача, да оправдая събирането за пред Анастасия и да не излагам Петър.
Влезе и седна на мястото на Петър. Обичахме да сядаме с него на ъгъл, на “къс пас”, не един срещу друг. Така си припомняхме “лакетната връзка” от казармата, когато нямаше нужда да виждаш очите на човека до теб, а просто да го чувстваш. И да си сигурен, че той ще е до теб при нужда и ще направи необходимото...
Седеше навела глава, подпряна за миг, с още влажни ръце. Свали ги, лицето също още влажно, може би от ръцете, или... Очаквах погледа, но пак ме удари през очите в тила. Чашата на Петър беше празна. Побутна я към мен.
- Налей ми!
Виждал я бях да пие по празници и поводи, дежурните 25 грама, колкото да не прави впечатление с празната си чаша. Този път изказаното желание не беше за по-малко от сто, мъжко пиене. Налях и сто, не възрази. Вдигна чашата и пак ме погледна.
- Добре дошъл...
Чукнахме се. Отпихме и оставихме чашите. Посегна към цигарите. Подадох и огънче. Запали, пое дълбоко дима и го изпусна. Това го можеше. Аз така и не ги научих.
- Дали е за добро? Май много му отварям глътката?
- Въобразяваш си. И сам го може. С теб поне говори. Иначе само се налива. Спи тук, на стола. По някое време като се освести се премества на дивана. Добрите, чувствени момчета рядко се превръщат в добри съпрузи. Не са подготвени за този живот, бърже се предават, когато им се озъби.
- Не ми се е похвалил.
- Няма и да го направи. Знае, че ще си първият, който ще го срита и ще го завърне в пътя. И много пуши. Парите за нищо не му стигат. Отчаян е.
- Не сте ли говорили?
- Не смея. Много е зле с работата. Страх ме е да не направи някоя глупост. Исках първо с теб да поговоря, да ти обясня. Може би ще успееш да му помогнеш.
- Боже, ако знаеш аз на какъв хал съм...
- Виждам. По Мария. Да не мислиш, че за една жена, отчаянието на мъжа и може да остане скрито? Само че при теб нещата не отиват към диагнози. Успяваш да овладяваш паниката и лека-полека движиш се напред. Работата ти – работа, семейството върви...
- Вървя... Всеки нещо иска и очаква от мен. Всеки ме обременява с проблемите си. В работата – също. Тъкмо постигна нещо и веднага ми вменяват нови задължения. В личен план пък съвсем се занемарих. Имах толкова идеи, все за тях времето не стига. Вечер се опитвам да почета или да напиша нещо – няма нищо в мен, пустош разграбена. Налея си ракия, гледам тъпо в телевизора. Не питай на другия ден какво съм гледал и какво съм разбрал.
- Какво стана с книгата ти? Написа ли я най-сетне? Петър ми каза преди време.
- Написана е отдавна. Стои си така. Нещата в нея просто остаряват. Май никога няма да я издам. А и има ли смисъл?! Кой чете сега поезия?!
- Само го спри да не се самоубива, моля те. Не от любов те моля. В каквото и да се превръща любовта ни, едно знам, има я. Заради него те моля и заради Ваня. Моля те, спри го. Никой не заслужава това...
Опитваше се да се сдържи, но сълзите се стичаха от бездънните и очи. Вече беше на третата ракия. Първите две ги изпи почти на екс. Пак посегна към чашата. Сложих ръката си върху нейната.
- Не трябва...
Потръпна.
- Май и двама ви трябва да спирам. Какво става с теб, беше най-спокойният човек на света? Най-милото момиче с най-дълбоките очи.
- Няма го това момиче. Отдавна го няма.
Освободи ръката си. Изпи и третата ракия.
- И кротка бях. И мила бях. И злобна бях. И кучка бях... Не можах да го изкарам от капана, в който сам се вкара. Възприемаше мълчанието ми като укор, все търсеше и търсеше нова работа, по-добре платена. Взе пари назаем, опита се да заиграе с големите. Изгуби ги. Наложи се да продадем колата и едното жилище, за Ваня го бяхме нарекли... А не беше алчен човек, защо му беше всичко това?!.. Спри го, моля те... Защо не избрах теб?.. Не издържам повече...
Сълзите и пак закапаха. Пак посегна към ракията. И на мен ми загорча последната глътка. Стиснах зъби да не се разкисна. Прегърнах я, придърпах главата и до рамото си. Стара любов, видяла и препатила, преминала през много безсънни нощи и оцеляла, обременена с несбъднатост още с раждането си, хвана ме за гърлото. Тя се извъртя към мен, обгърна ме през врата и зарида без всякакви задръжки. После устните ни се сляха... После всичко се сля...
Прибрах се пеша. Не беше близо. Най-дългото ми прибиране. Мислите прогаряха преумореното ми и превъзбудено съзнание. Трябваше ли това да се случи? Трябваше ли?..

С Петър се събирахме няколко пъти. Разговорите ни преминаха в тягостни обяснения за евентуалните последици от поведението му, призовах го да се осъзнае, молех го, опитах се да заангажирам вниманието му с по-земни неща, реални и достижими. Не се получи. После той се затвори и за мен, както и за останалия свят. Изгониха го и от тази му работа и повече никъде не го приеха. Успяха да го накарат да вземе пенсия. Каквото и да пишеше в диагнозата на латински, означаваш алкохолик. Лежа три пъти в болница, два пъти влиза в специализирана клиника за алкохолно зависими, така и не се разбра – оправи ли се. След това чух, че влязъл в психиатрията. Анастасия можеше да се разведе без проблеми с него, не го изостави. Дъщеричката им завърши езиковата гимназия, започна някаква работа в туризма и се запиля по света.
Мария един ден изчезна от живота ми. Една позната я покани на работа в Гърция, взе и дъщеря ни. Малката се обаждаше от време на време, проверяваха жив ли съм. Все още ходех на работа – по навик. Спрях алкохола. Издадох книгата си. Всичко, което трябваше да направя преди години, сега не ми донесе радост.
А сега се обаждаше Анастасия, старата ми преболяла любов. И тягостното мълчание тегнеше в слушалката.
- Ще дойда...
Вървях пеша, по същият път, по който се прибирах тогава. Исках да преболедувам още веднъж преживяното. Не се получи, само болката възкръсна, но тъпа, далечна. Чувството го имаше, но неясно, уморено.
Влязох. Седнахме. Наля ракия.
- Петър е починал тази нощ в психиатрията. Исках първо на теб да кажа. Ти му беше последния приятел.
Никой не посегна към чашите. Не веднага.


Публикувано от BlackCat на 05.04.2007 @ 22:58:07 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   thebigplucky

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 10:52:47 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Приятел" | Вход | 6 коментара (15 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Приятел
от bon_bon на 18.04.2007 @ 12:09:20
(Профил | Изпрати бележка)
Да уморил си се да те боли за приятели и за любови.
Много истинска действителност, та дори и даима художестен щрих.
Споделянето разтоварва.
Дано усетиш, че след прочетите по-малко е тъжното...
Сериозна творба!


Re: Приятел
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 06.04.2007 @ 09:58:31
(Профил | Изпрати бележка)
.........................

:-*


Re: Приятел
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 06.04.2007 @ 11:26:06
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
Как да ти отговоря на този коментар?!
Не разбрах - добре ли е, зле ли е...
Все пак ти благодаря, Джейн! Някой да ми обърне внимание за днес - за каквото ще да е.
:-)))

]


Re: Приятел
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 06.04.2007 @ 12:24:23
(Профил | Изпрати бележка)
Добре.... слабо казано!
Ех, Boy!
Отдавна не ме беше стискало толкова горчиво в гърлото.... може би, защото си го излял толкова истински!
Весели Празници!
:-)*

]


Re: Приятел
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 06.04.2007 @ 21:02:08
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
Всяка прилика с действителни лица и събития е случайна.
Не е случайно обаче, че изпратих двама приятели по причина системна злоупотреба с алкохол, а на третия му държах носилката, докато го носехме към психиатрията. Той се отърва... Ако някой си прави илюзии, че точно на него ще му се размине, да забрави...
Такива работи...

]


Re: Приятел
от Limonka на 06.04.2007 @ 11:58:21
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
Разтърстващо!


Re: Приятел
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 06.04.2007 @ 20:54:29
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
Благодаря ти за оценката!
Приемам я за вярна поради липса на друга.
Май след веселия купон на Хулите избързах със сериозните писаници...
Така ми дошло...
Поздрав от мен!

]


Re: Приятел
от ami на 07.04.2007 @ 13:54:46
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/anamirchewa
Такива неща и наистина стават!Страхоно много го усетих!Поздрави !


Re: Приятел
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 07.04.2007 @ 18:53:31
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
За ставането - знам, стават. Кажи какво да направим, че да не стават. Нали разбираш, не за пиенето става въпрос, а за предаването: кой-кого и кой на какво се е предал, и после вече - как... В този живот - всеки е предал някого, по някакъв начин, поради някаква причина. Никой не е невинен...
Такива ми ти работи, Амидала.
Дано празника ни направи по-истински и по-прощаващи.

]


Re: Приятел
от ami на 09.04.2007 @ 14:10:30
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/anamirchewa
Най- трудно е да направим избора- да предадем себе си или да предадем някого...Ако не се налага предателство - значи Бог ни е благословил...Да се молим за прошка - това ни остава наистина...

]


Re: Приятел
от nadya на 07.04.2007 @ 19:28:15
(Профил | Изпрати бележка) http://nadita.blog.bg/
Това не мога да го коментирам...
на моменти видях себе си.

Поздрав!:)


Re: Приятел
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 07.04.2007 @ 20:09:00
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
:-(
Май нещо не ме възприемат като сериозен. Когато пиша смешки или за любовта - по се харча.. Обяснимо е - когато ти нанесат удар в слънчевия сплит и ти изкарат въздуха - не ти е до приказки...

]


Re: Приятел
от nadya на 07.04.2007 @ 20:18:56
(Профил | Изпрати бележка) http://nadita.blog.bg/
Тук също пишеш за любов, но е много тъжно,
всъщност реалността е такава...а ти си я усетил и пресъздал.

Аз ще си ходя в илюзиите и там не винаги е весело,
но знаеш, че няма да ти се случат.:)

Разплака ме...признавам си.

]


Re: Приятел
от butterfly на 09.04.2007 @ 17:34:32
(Профил | Изпрати бележка)
Алкохолът на никого не прощава. Животът също... А за любовта да не говорим /особено си страдат чувствителните и крехки души. И все пак. Помня от книгата на някакъв американски психолог /по едно време и в такива дивотии търсех отговори/ девиза на анонимните алкохолици, та той гласи: "Не можеш да промениш друг освен себе си!" И е така - нито приятел, нито любим/а/, нито който и да е, нито дори собствената си кръв и плът. Христос Воскресе, Плъки! Светлина и любов около теб и Мир нам, грешните!!!


Re: Приятел
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 09.04.2007 @ 19:27:18
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
Много точен коментар! Ужасно ти благодаря за него!
Там, където си се вряла, не си си изгубила времето - трябва да се научим да се променяме, не сме идеални. И да се научим да прощаваме - най-вече на себе си... Аз не съм религиозен, но съм вярващ - Възкресението не е най-великото Божие чудо, но е може би носител на най-голямата символика - слагаш кръст на нещата и почваш отначало, наново и на чисто. И страшно ми се иска да вярвам, че е възможно...

]