Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: StudioSD
Днес: 1
Вчера: 0
Общо: 14144

Онлайн са:
Анонимни: 457
ХуЛитери: 5
Всичко: 462

Онлайн сега:
:: malovo3
:: LioCasablanca
:: LeoBedrosian
:: Albatros
:: VladKo

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМелник
раздел: Есета, пътеписи
автор: lubimo

Много пъти съм бил в Мелник, но винаги вървя по един и същ маршрут, който започва от центъра, отива до Кордопуловата къща и през нейните одаи и подземни изби и се връща до кафенето под чинара на площада, после ако има време отивам до Роженския манастир и се прибирам.
Този път сякаш, като потвърждение на възникнало напоследък у мен убеждение – “няма значение къде ходиш, а с кого!” престоя ми в Мелник бе съвършенно различен и остави незабравими спомени.
Като за българи най-добрата възможна оферта е някой да ти поеме разноските; като за творец ми възложиха “тежката” задача, да наснимам всички красоти в Мелник; като за пътешественик, имах възможно най-добрия гид и не на последно място, като мъж и ценител, бях в компанията на една млада и интелигентна жена, на което напоследък държах много и не бе идвала никога в Мелник. С две думи страхотно изпитание за всички сетива и възможности.
Започнахме прилежно да обикаляме всички забележителности. Стари къщи, параклиси, църкви, архиологически останки, като не пропускахме нищо от най-общите панорами до последния детайл. Снимах къщи, църкви, резбовани тавани, скрити дати по фасади и килери, интериори екстериори и какви ли не историчиски и естетически ценности, за каквито не бях и допускал, че съществуват.
Изведнъж пред мен се разкри странна гледка. Голям плътно застроен град с над 2 000 жители, с широки за времето си улици, над които се простираха нанизи с тютюн като естествени тенти против жегите. В сянката бе пълно с пъстро множество хора от цяла Европа и Изтока – търговци, пътешественици, занаятчии, селяни, богати и бедни. Едва се разминаваха с тежки кервани от камили, коне и магарета и отсядаха в големите ханове и къщи с вътрешни дворове, където се радваха на безпрецедентното мелнишко госотприемство и вино. Напомняха за ориенталски “Керван сарай”. Сякаш на нивата на йерархията всички в различните катове на къщата се забавляваха, всеки според възможностите си. Някои взимаха баня в затоплените за тази цел помещения, които напомнят на турски бани или сауни, други се излежаваха по дългите нарове под пъстрите изрисувани прозорци и пушеха наргилета под акомпанимента на ориенталска музика и чевръсти танциорки, които им поднасяха блюда с невиждани лакомства. Някои замечтани отпускаха умората си в по-тесните, хладни одаи загледани в резбованите им тавани и всичко това в атмосфера на жужаща заетост на стотици работещи безпирно хора. Целия град бе заобиколен с високи стабилни крепостни стени, а по върховете в цялата област наоколо, имаше стотици водохранилища, където се съхранява водата за града.
Вратите на града се отваряха и затваряха в точно определен час, за съжаление на закъснелите пътници, които изчакваха до другия ден. Града имаше привилегирован статут от самия султан, което предполага, че винаги е бил под опеката на най-високия сан в региона и с особен търговски статут на град-държава. Големи чинари, от които има запазени и до днес, навяват страховити спомени за строгите закони на времето. Под дебелите им сенки често изпълняваха наказания, а не рядко увисваха разбойници.
Сухото дере през лятото, едва смогваше да събере водите на реката, през отвора на римския мост през есента и пролетните наводнения, когато коритото буквално минаваше през улиците и по естествен начин отмиваше насъбраната от зимата нечистотия. Къщите се строяха на високо и пред всяка имаше висока рампа със стълба. Над града се извисяваше манастир, чиито крила, обаче, се свличаха с всяка изминала година, заедно с поредния мелин, както се наричаха островърхите жълти пясъчници, които бяха естествения пейзаж на десетки километра наоколо. Времето безжалостно отмиваше спомена за каменните стени, черкви, домове, пътища, лозови масиви и човешки ценности.
Макар в средата на лятото, вечер ставаше хладно и сядяхме в една от многото местни кръчми, в компанията на строители, художници, които въодушевено разказваха патилата си по строителството на новите къщи и суетните им собственици, връщайки ме в днешната реалност. Разговаряхме до късно за новата туристическа орис сполетяла местните хора и за съдбата на този прекрасен град, който се задъхваше под инвазията на алчни предприемачи. Хотелът, в който ни настаниха, бе съвсем нов и чист, храната традиционна и всичко това създаваше зашеметяващи условия за бърза почивка и подготовка за нови обиколки на следващия ден.
Времето мина неусетно, а крайното усещане по-скоро напомняше за тур в миналото или в чужда държава, с чисто българско гостоприемство. Взехме над седемстотин кадъра и незабравими спомени за един вечен град, който се събуждаше след десетилетия незаслужена забрава.

Любимо


Публикувано от hixxtam на 03.04.2007 @ 16:25:04 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   lubimo

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 19:33:44 часа

добави твой текст
"Мелник" | Вход | 2 коментара (2 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Мелник
от bon_bon на 16.04.2007 @ 19:53:11
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво! Голяма живинка за Мелник. Камилите са екзотика. Великолепна картина. Хубаво четиво.
Благодаря!


Re: Мелник
от jonkata на 03.04.2007 @ 21:37:21
(Профил | Изпрати бележка) http://littlejody.wordpress.com/
Хареса ми, Любимо! Четенето беше удоволствие! :))
Поздрави! :)