Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 775
ХуЛитери: 0
Всичко: 775

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЧекръкчията
раздел: Поезия
автор: igeo

Той е там от 200 години,
като правен от стар скулптор-османлия,
в праведна къща до
гробищните градини,

където е учил
съчленяването на
ръце, крака, шии.

С прости, добре премерени мурафети,
намества той
болка, надежда, кости.
изобщо поправя колкото може хората,
преди да ги изпрати Оттатък...
На гости.


Публикувано от BlackCat на 22.01.2007 @ 22:29:26 



Сродни връзки

» Повече за
   Поезия

» Материали от
   igeo

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 04:58:04 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Чекръкчията" | Вход | 6 коментара (15 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Чекръкчията
от copie на 23.01.2007 @ 00:17:41
(Профил | Изпрати бележка)
скулптор-османлия е нонсенс
не ми е ясно ти харесваш ли го чАкръкчията, или не?
усещането ми е за омраза. а той поправя - колкото може - хората. Защо да го мразим тогава? И не той ги изпраща Оттатък...
защо трябва да го намразя и аз?

(иначе има въздействие текстът ти, затова коментирах)


Re: Чекръкчията
от igeo на 23.01.2007 @ 08:10:23
(Профил | Изпрати бележка) http://iv0georgiev.blogspot.bg/
Радвам се на спонтанните коментари.Благодаря!
Не разбирам защо според теб скулптор-османлия е нонсенс. Нонсенс значи безсмислица, глупост...Ако ми поясниш по-подробно, ще е добре. Дали го харесвам? Естествено че го харесвам и май си личи. А омраза пък изобщо няма никъде ( да не би да приемаш думата "османлия" за намек за омраза?Хм!!!)
А за "Оттатък" няма да ти обяснявам какво значи метафора.
Що се отнася за това дали се пише с "а" или с "е" - думата, както знаеш е турска и в оригинал е "Чъкръкчия", което пък в различните краища на България се е изменило на "Е" и на "А". Все пак по-срещаното е с "е" - и аз съм избрал този вариант.
Поздрави!

]


Re: Чекръкчията
от pricel на 23.01.2007 @ 08:44:50
(Профил | Изпрати бележка)
Не се сърди на copie - някои от нас още носят белезите от една битка срещу религиозната, етническа и други омрази, развихрила се неотдавна тук. И подозренията се раждат спонтанно (аз също подскочих, но реших да те изуча по-подробно), още повече, че в мястото, от което идваш, достатъчно редовно се появяват (във форумите) мнения - обикновено подкрепяни от двама известни администратори - които противоречат на принципи, по които се очаква през 21 век да има консенсус. Там това обикновено не среща съпротива, но тук не е така...
Надявам се, че този прием няма да ти попречи да ни зарадваш с други твои текстове (падам си по космати дъбове и подреждане на камъни). :) :)
П.П. За ч-кракчията си прав... почти. Според чичко Гугъл - поне за живеещите в 21 век и списващи в интернет люде - подреждането на употребата на различните изписвания е 1. чакръкчия; 2. чекръкчия; 3. чъкръкчия. :)

]


Re: Чекръкчията
от igeo на 23.01.2007 @ 10:23:49
(Профил | Изпрати бележка) http://iv0georgiev.blogspot.bg/
Не се сърдя на никой. Не знам какви биткиq или спорове е имало тук, но ако има някакви неясноти, съмнения - винаги мога да обясня това или онова, което съм казал. ( макар че е малко глупаво да си обясняваш произведението - всеки ще го разбира по различен, негов си, начин и това е нормално)
Поздрави, pricel!

]


Re: Чекръкчията
от copie на 23.01.2007 @ 23:32:37
(Профил | Изпрати бележка)
Приятелю pricel, друг път нали ще ме попиташ искам ли да обясняваш вместо мен?
Аз битки не съм водила, дори срещу омразите :) И подозрения нямам - освен към достоверността на фактологията. (репортер, кво да ме праиш :))))
Коментирах конкретен текст, който е емоционален, но му куца логиката.

]


Re: Чекръкчията
от copie на 23.01.2007 @ 23:26:12
(Профил | Изпрати бележка)
ako се сетиш поименно за един скулптор-османлия или за една творба от такъв автор - ще ти кажа: прав си. Изобразяването от исляма се разрешава около лалетата и други цветя. Да уточним понятието скулптор, може би? Който прави релефи с цветя, или който прави Дискобол, Мислителят и пр.? Не ми е удобно да изяснявам азбучни истини, като: защо ислямът не е създал шедьоври в изобразителното изкуство.(ще съм ти благодарна да науча какво разбираш под османлия-скулптор :)

Оттатък общо взето е метафора на Отвъд :) Питам се, защо добрият човек чакръкчия ще праща пациентите си Отвъд? Да не е джин, или омагьосан зъл везир :)


]


Re: Чекръкчията
от igeo на 24.01.2007 @ 10:04:29
(Профил | Изпрати бележка) http://iv0georgiev.blogspot.bg/
Не, не е имало статуи от рода на "Мислителят" (него съм го включил впрочем в друго мое стихотворение, но да не се отплесвам...), което не означава, че не е имало скулптури. Скулптурни композиции в Османската империя е имало върху тронове, порти на джамии, във вътрешната украса на султанските покои. Защото, според мен, релефът и барелефът също са скулптурни творби, а резбованите тавани какво са? Не се правят от килимари, нали? А по принцип, самата метафора "скултор-османлия" идва по-скоро да покаже етническата принадлежност на чекръкчията и това, че е стар, че лицето му е "издялано" ( от бръчки ли от какво ли...?) Аз не знам ти пък какво разбираш под изобразително изкуство, и дали например миниатюрната живопис, живописта върху керамичните съдове от Изник е такава, или не е?А и защо обобщаваш - "ислямът"? (т.е. това вече излиза извън Османската империя) Това твърдение изобщо не е вярно ( доказателства има и в Лувъра и в Британския музей и кой знае още къде.
А за Оттатък?! Хм! Тук освен метафора има и нещо буквално - та нали къщата му беше до гробищата ( прочети пак стихото). Е, просто той е свидетел на траурните церемонии на всички изминаващи последния си път.
Ох!
Други питания или алогични (според теб) неща???

]


Re: Чекръкчията
от copie на 20.02.2007 @ 00:15:23
(Профил | Изпрати бележка)
Фактът, че си включил нещо (някого) в свое стихотворение не му придава допълнителна ценност (нито би му отнело, обратно). Т. нар. според теб "Скулптурни композиции в Османската империя" са просто релефи (все едно дали високи или ниски), и са просто каменоделство. И резбованите тавани са дърворезба и нищо повече. Може би съвършено занаятчийство - но нищо повече. (За яснота - чети за историята на изкуствата). Ще се съглася с теб, ако един екземпляр на ислямското изобразително изкуство, сравним с нещо на Донатело, примерно (който е гениален занаятчия), ми покажеш. Терминологията, следователно, трябва да уважава фактите. Миниатюрната живопис просто не е скулптура... както и да я гледаш! :) За исляма - обобщавам закономерно. По-скоро - цитирам всеприето понятие. Ако имаш авангарден възглед - давай! Интересно ще ми е :) Това е засега :)

]


Re: Чекръкчията
от Pord на 23.01.2007 @ 09:08:55
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/sgenchev
А пък каква песен е - нямам думи...
:-)))


Re: Чекръкчията
от Marta на 23.01.2007 @ 13:47:46
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
думата не е толкова важно как се изписва, тя е народна, диалектна дума, неофициална - няма я в речниците, такъв се явява и майстора по болка, надежда и кости, нещо което е близо до земята и хората може да си позволи да има променлив, двояк правопис
може би зависи от това как я възприема човекът, който си служи с нея - дали я смята производна на "чакра" или на "чекрък"



Re: Чекръкчията
от kuklara на 24.01.2007 @ 01:08:02
(Профил | Изпрати бележка)
Аз пък не разбрах този османлия дали не е обикновен турчин.И какво му пречи да е само чекръкчия.Нещо губи ли се от това?Но щом те влече можеш и съветски знахар да го пишеш мисля че те е вълнувала емоцията по отвъдното .Абе имама и нещо вярно в това което казва копие ама и не вярно има остави си го така твое си е.


Re: Чекръкчията
от jana_turn на 24.01.2007 @ 12:50:28
(Профил | Изпрати бележка) http://naffff.blogspot.com/
трябва да ти кажа че текста ти оставя много мътно и неясно впечатление (у мен поне)
това или е някаква своеобразна фентъзи поезия или много си се увлякъл в метафорите и играта с думи
(а иначе идеята е добра, има нещо зад цялата каша)
извинявай, ама на 200г.?!
съчленяване?
и ги изпраща оттатък на гости?!



Re: Чекръкчията
от esperanca (medina@dir.bg) на 17.05.2007 @ 14:54:34
(Профил | Изпрати бележка)
Прескачам всички коментари за това как се пише думата и ще я напиша както я знам от баба си , която бе сляпа и въпреки това въртеше чъкръка и под тънките и пръсти вълната се превръщаше в конец, тънък и фин, но въпреки че бе толкова тънък, този конец е яката нишка ,която ме държи вързана с корена ми, на село, въпреки че баба я няма отдавна ,а и селото от детството е спомен.
И както я зная от татко си, който въртеше чъкръка на дълбокия ни геран, а е дълбок 20метра, та този чъкрък още вади живата вода на спомените ми, макар че бе прерязващо студена тази вода, държи горящи въгленчета на миналото.
Та тези чъкръци имам пред вид, подобни навярно има всеки един от нас в живота си , около които се навърта колелото на земния ни път...а то не зависи от изписването на думата.