Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 835
ХуЛитери: 4
Всичко: 839

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: lubara
:: LeoBedrosian
:: Albatros

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСофия
раздел: Разкази
автор: glishev

По-прекрасна от Венеция, по-грозна от Академгородок № А6965



Слънцето позлатява всичко, вятърът разнася ароматите на ранния септември, а повечето дървета още са разкошни и зелени. София в такива моменти изглежда като резбован дървен поднос, пълен със сочни плодове и малки скъпоценни камъчета. Колко тревожно красиви и драгоценни изглеждат понякога най-привичните гледки наоколо! Прашното Цариградско шосе, проснало се като змей пред грозното здание на БТА може би точно сега прилича на магистрала през по-гъсто населените и цивилизовани краища на Галактиката. Колите пикират по топлия асфалт подобно на огромни космически лайнери, паркът от едната страна стои като звезден куп, а вихрещите се облаци прашинки представляват астероиди, малки совалки за близки полети, комети и изобщо украшения по ъглите на фантастиката.

Моят квартал е по-друг. Тук старите тухлени стени с гладка мазилка отразяват светлината и лъщят като вечните зидове на египетски светилища. Потъналите в сенки улици пък са като извадени от венециански пейзаж. Странна смесица. Човекът, който поправя ладата си, едновременно е лодкар на златния следобеден Ра и гондолиер. Паважът тече като вода, а под него свещени крокодили пълзят между годежните пръстени на някогашните дожове на Сияйната република.

Чува се самолет, наблизо някой вдига някак успокоителен шум - може би набива пирони в дъска. Знам, че след около час мюезинът от Баня баши джамия ще прониже бледото небе с гласа си. Така и трябва да бъде. Преди малко затихнаха сладките гласове на камбаните на "Света Параскева". А някъде настрана, заглушаван от рева на раздрънканите трамваи, часовникът на Халите мери времето на килограм и продава от него на софиянци.

Следобедите, особено късните летни следобеди в София са вълшебно време. Чисто човешко време, което няма нищо общо със сълзливата и малко фалшива романтика на свежата пролет и мъгливата есен. Ракиено време! Градът живее в свой топъл ритъм и нехае за гори, поляни, дъждове и морета. Надминала състоянието си на Голямо село, приела странни типове от цялата ни объркана страна, облегната малко фамилиарно на рамото на Витоша, скътала безброй цигански кошери, арабски магазинчета и китайски ресторантчета, един вид посбутала малко собствените си деца, за да направи място на съседските, нашата София сякаш не си дава кой знае колко зор нито в растенето, нито в стареенето.

Като слушам шумовете на квартала, си представям как Господ седи на компютъра Си, играе някаква Real Time Strategy и следи какво става в цялото Му обширно царство, като от време на време хвърля поглед и към Своята София. От колонките Му се разнася чукането на съседа ми по дъската. "Аха, в София още се строи" - си казва старецът. До условната иконка на града се вижда начумерено жълто емотиконче - значи софиянци са далеч от пълното доволство и покорство, но и не замислят някой бунт. Ако щракне София с десния бутон и после натисне изскочилия надпис See Town on Tactical Map, Господ ще може да разгледа подробно улиците и забързаните нанякъде жители, плъпнали всеки по своя си работа. А ако даде zoom, ще се хване да разглежда и най-малките детайли. "Леле, каква графика!" - ще си каже, като хване в кадър някоя агресивно сладка мадама. После ще се сети, че графиката си е пак Негова и ще Му стане драго. Ще си запамети като screenshot разминаването на косъм на моторист и джипка по "Раковски". Накрая ще се върне към Strategic Map и ще остави града на собствените му проблеми за няколко минути.

Скоро бях в "Свети Седмочисленици". Пак беше такъв съвършен следобед, който потиква мързеливите души към съзерцание, а вътре в храма светлината падаше на щедри снопове върху разточително позлатения и зашеметяващо резбован иконостас. Може би човек може да се усети кога точно старецът Се е загледал към София точно в тези моменти: в часовете, когато иконостасът на Седмочислениците грее, потънал в блясъка на Божия курсор, слънцето. Малък и много полезен за всички нас бъг в програмата.
Виж своя град, казват слънчевите следобеди. Хаотично построена, затрупана с разпилените следи от кратковременните епохи на двайсетия век, запазила тук-там по някой щръкнал зъб от по-отдавнашни времена, шумна и прашна, объркваща, пълна с неподходящи хора, с ужасни институции, разминала се с очертанията на Околовръстното шосе, пълна със занемарени очарователни кътчета, драконообразни трамваи и с боднати тук-там големи, клонати дървета, София никога не е била велик самостоятелен полис и едва ли не случайно е станала столица. Веднъж си е позволила да се мери с Византион, преди още той да стане Константинопол. София по нищо не прилича нито на скучната Спарта, нито на великолепната Атина. София изобщо на нищо не прилича. И нищо не прилича на София. Дори названията й са безподобни. Едновременно е Средец, защото е в средата на странния български живот, пък и на Балканския полуостров, а едновременно е и София, значи би трябвало да е град на мъдростта. Повечето улици също имат по две имена: едно от времената на "народната власт" и едно обикновено. Можеш да разбереш убежденията и произхода на всеки гражданин от начина, по който нарича парковете, булевардите и училищата.

Казват дори, че Тери Пратчет взел Софийския университет като прототип на Невидимия. До известна степен цяла София прилича на раздут, величествен и абсурден Анкх-Морпорк. Да се живее тук не е изкуство (често дори не е живот!), но може да мине за критика на идеята за изкуство въобще.

В най-старата средищна част, около абсолютния център са струпани какви ли не християнски храмове, джамия, синагога, някогашен атеистичен Партиен дом, а помежду им вече хиляди години блика горещ минерален извор. Може би дори Рим не може да се сравни с небрежното еклектично и позанемарено очарование на София. Не може да се каже дали дори Ню Йорк е толкова разнолик. Венеция със сигурност мирише по-страшно. Единственото, за което градът не претендира, е монументалност. И единственият грим, който му е нужен, е слънцето на септемврийските следобеди.

Хубаво е да обичаш каквото имаш. Още по-хубаво е да имаш София, за да обичаш нея.


Публикувано от BlackCat на 06.09.2006 @ 20:55:16 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   glishev

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 18:32:51 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"София" | Вход | 9 коментара (22 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: София
от libra на 06.09.2006 @ 22:12:12
(Профил | Изпрати бележка)
обичам си я с всичките и шумове, неразбории, стари и нови сгради, да пресечеш улица понякога си е изкуство сред истерията на каращите бясно и в центъра дори
обичам я, роден град ми е, обичам аромата и с всичките и пушеци смокове и прочее
обичам потоците хора сред които трудно се разминаваш по Графа, обичам пл.Славейков обичам улиците и
абе обичам я!
от кога ми се върти в главата да напиша нещо подобно и все нямам време за дълъг текст
та мерси glishev, че ти го написа


Re: София
от glishev (glishev@abv.bg) на 07.09.2006 @ 03:26:16
(Профил | Изпрати бележка) http://mglishev.blog.bg/
Моля, моля, ако беше станало така, сега аз щях да ти благодаря.

]


Re: София
от nironi (nironi@dir.bg) на 06.09.2006 @ 22:43:32
(Профил | Изпрати бележка)
Дълго ще е голямо село София...и няма нищо лошо в това-то това и е чара,за мен.Твоята София ми напомня за една моя София отпреди,но всъщност "София на нищо не прилича".


Re: София
от glishev (glishev@abv.bg) на 07.09.2006 @ 03:26:31
(Профил | Изпрати бележка) http://mglishev.blog.bg/
Което си е факт.

]


Re: София
от Marta на 06.09.2006 @ 23:16:21
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Хубаво е да обичаш каквото имаш.
Те това е - умение.

Твоята София по ракиено време ми допадна.


Re: София
от glishev (glishev@abv.bg) на 07.09.2006 @ 03:27:03
(Профил | Изпрати бележка) http://mglishev.blog.bg/
И на мен ми допада най-вече тогава!

]


Re: София
от Izvor (aumen999@abv.bg) на 07.09.2006 @ 14:56:33
(Профил | Изпрати бележка)
... колко хубост, Боже мой! ) ) )

Ако София носи женско сърце,

вече се е влюбила... * )))


:))))))))))))


Re: София
от glishev (glishev@abv.bg) на 07.09.2006 @ 18:22:04
(Профил | Изпрати бележка) http://mglishev.blog.bg/
Да, нали? Както кагато едно време бан Янука и Лала Шахин са си я оспорвали:)

]


Re: София
от Izvor (aumen999@abv.bg) на 07.09.2006 @ 23:48:27
(Профил | Изпрати бележка)
... точно така, Приятелю! -

нали тая "мома"

нито расте, нито старее?! ;) * )))


:))))))))))))

]


Re: София
от Adanedhel на 07.09.2006 @ 14:58:13
(Профил | Изпрати бележка) http://www.endorion.org
Обичаме си я София и това е.. И както в една истинска връзка, през седмицата може да ме подлудява и да искам да млъкне, но щом останем насаме нощем или през уикенда, онова топло чувство се връща отново и аз пак съм дете, играещо на 'ръбче' на тротоара...
Браво Глишев


Re: София
от glishev (glishev@abv.bg) на 07.09.2006 @ 18:23:15
(Профил | Изпрати бележка) http://mglishev.blog.bg/
Каквото и да си говорим, ужасна стара чанта е:)

]


Re: София
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 14.09.2006 @ 18:03:16
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, glishev!
Страхотен разказ!
Ръкопляскам ти за идеята и за начина, по който си го излял!!!

:-)))


Re: София
от glishev (glishev@abv.bg) на 14.09.2006 @ 18:16:37
(Профил | Изпрати бележка) http://mglishev.blog.bg/
Благодаря! Май не се получи разказ, но нали все нещо се получи...

]


Re: София
от bon_bon на 15.09.2006 @ 16:23:59
(Профил | Изпрати бележка)
Чудесен
фотографски разказ си направил с биографичен характер. Сравненията са ти точни, такова е усещането на много хора за София, живеещи или не в нея. Най - искрени поздравления! Ракиеното време е едно и също навсякъде в нашата неописуема страна. Хубаво е да обичаш и каквото имаш за малко т.е - по ракиено време. Наздраве! Пиши още! Ще те чета!


Re: София
от glishev (glishev@abv.bg) на 15.09.2006 @ 17:48:13
(Профил | Изпрати бележка) http://mglishev.blog.bg/
Towa da se chuwa! Radwam se, che e stanalo chetiwno.

]


Re: София
от OxyTanK (oxytank@abv.bg) на 28.09.2006 @ 16:30:25
(Профил | Изпрати бележка) http://www.belabenova.com
леле !!!!!

страшен си!!!!


Re: София
от glishev (glishev@abv.bg) на 30.09.2006 @ 21:26:56
(Профил | Изпрати бележка) http://mglishev.blog.bg/
Здрасти, Окси!

Много ти се радвам като ми се радваш. Само ми става малко неудобно понякога, защото съм си кофти буквовъд. Напоследък подхванах едни теми във форумите - за коментарите, за нивото на публикуваните текстове, такива неща. И дано не те обиди, ако някой път взема, че пусна във форумите някой майтап за коментарите с многото удивителни. А ти - наминавай! :)

]


Re: София
от OxyTanK (oxytank@abv.bg) на 04.10.2006 @ 12:39:35
(Профил | Изпрати бележка) http://www.belabenova.com
prav si za udivitelnite, razbira se!

i izobshto za chesto prisystvashtoto v komentarite na vsichki tuk izlishno prevyznasqne i izpadane v punktuacionen ekstaz.

tova, koeto moje da se kaje s 1000 dumi, moje da se kaje i s edna. stiga da e pravilnata.

blagodarq, che me razmisli.

shte naminavam, teb te sledq vnimatelno....
....i kakto kazva Hrili /"PUK", Valeri Petrov/:
" - Sbogom s udivitelna!"

]


Re: София
от glishev (glishev@abv.bg) на 04.10.2006 @ 12:58:03
(Профил | Изпрати бележка) http://mglishev.blog.bg/
Ей, много ги обичам петте приказки!

]


Re: София
от pencho_zaeka (pencho_zaeka@dir.bg) на 11.10.2006 @ 16:49:46
(Профил | Изпрати бележка) http://inaned.dir.bg
Това ще си го преведа на няколко езика, и ще го раздавам на всеки чужденец, който ми попадне пред очите вместо пътеводител! Чудесно е!


Re: София
от glishev (glishev@abv.bg) на 12.10.2006 @ 20:39:33
(Профил | Изпрати бележка) http://mglishev.blog.bg/
И така ще ги заблудиш, бедните! Трябва да си тъмен балкански субект, за да оцениш мърлявата хубост на града ни и да смяташ абсурдите му за забавни.
Стига ми българи да чаткат за какво става дума. Благодаря!

]