Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 474
ХуЛитери: 2
Всичко: 476

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЗдравей, аз съм!
раздел: Разкази
автор: djungla

"Здравей, аз съм!" - това е един от 12-те разказа, включени в последната ми книга (тя е първа всъщност с разкази, иначе имам издадени три с поезия) "Дефектна хроника", отпечатана февруари 2006 година...

ЗДРАВЕЙ, АЗ СЪМ!

Сара плахо пристъпи на алеята, откъдето започваше гробищният парк. От дълго време не бе идвала, затова мястото й се стори чуждо. Огледа се. Някои неща не бяха се променили: като бараката вдясно - продавачницата на цветя и свещи, както и няколкото стари мраморни плочи, напомнящи с архитектурния си стил произведения на изкуството. Едрото космато куче също бе тук. Сара го помнеше поради вродения си страх от кучета. То не й бе направило нищо, и сега лежеше, гледайки безразлично нанякъде. Но Сара имаше лош спомен от едно друго куче, нападнало я някога изневиделица. Тогава животното я захапа, потече й кръв. Тя се отскубна, избяга. Все още носеше белег от раната си.
Сара продължи по алеята, но за да избегне срещата с песа, побърза да завие наляво, където сивокаменната пъстрота впечатляваше с подредеността си. Погледът й зашари по множеството гробове - някои добре поддържани, други - обрасли с бръшлян. Имаше и такива, сред които тръните вирееха наволя, съпровождани от шипкови храсти. Да, наистина, колко странни бяха къщите на умрелите!
Веднъж тя чу как двама възрастни мъже си говорят, застанали до гроба на свой приятел:
- Влезеш ли веднъж в трапа, и край! Мърдане няма…
Сара не познаваше умрели. Само едно погребение се бе запечатало в паметта й - това, на собствената й майка. Тя почина отдавна, по времето, когато живееха в един дом. Собственицата на дома се отнасяше с безразличие към двете самотници и щом едната умря, Сара предпочете да се махне оттам. От заравянето на майка си тя бе запазила странно усещане - на мокра пръст и ледена влажност. На зима и пустота… Тук някъде бе мястото. Може би до това огромно дърво? Трудно беше да я открие. Сара заситни по тесните асфалтови пътечки около гробовете. Лица на хора я "гледаха" от порцелановите портрети и оцелелите некролози. Някои се усмихваха, други бяха сериозни, трети - странно полуотворили уста… От тях бликаше неописуемо спокойствие, а Сара ги зяпаше любопитно, сякаш не осъзнаваше, че те всичките всъщност вече са мъртви, далеч оттук, в друг някакъв свят. Можеше ли да си представи какво е да бъдеш вън от тази реалност?
Смъртта тя виждаше като голямо човешко лице, отпечатано върху бял лист хартия. Лице, което никога нямаше да проговори, да каже примерно: "Здравей, аз съм!". Тези думи Сара бе чула само веднъж в живота си. Произнесе ги приятел в тежък за нея момент. "Здравей, аз съм!", бе изрекъл простичко и сърдечно. Сара така искаше да остане завинаги при него, но близките му не разрешиха той да я приюти. Оттогава тя копнееше отново да чуе вълшебните думи…

* * *
Не, едва ли можеше да намери мястото, където бе заровена майка й… Стъпвайки в света на вечния мир, Сара дори забрави, че тук някъде в пръстта лежи неин близък. Безмълвността на портретите, съединени завинаги с камъка на паметните плочи, й се стори естествена. Движеше се без да издава звук. Образите на тихите хора й действаха особено, почувства се изключително спокойна, изчезна дори страхът от кучето. Тишината я увличаше, но тя не се спря. Продължаваше да се движи, също че търсеше нещо друго, различно от гробовното мълчание.
"Последен дар от съпругата", гласеше надписът на един камък. Сара не го забеляза. Не обърна внимание и на безбройните фамилии, издълбани върху кръстове и плочи. Тя знаеше името си - Сара - и от друго не изпитваше необходимост. То й бе предостатъчно, тъй като рядко се случваше някой да го произнесе. Имената за нея не бяха важни. Особено сега, когато все по-бързо се движеше и вече следваше целта си - да срещне жив човек.
Всъщност затова бе дошла. Откакто се помнеше, животът й преминаваше по улиците, сред хората. Взаимоотношенията й с тях бяха пределно прости - те я съжаляваха. Винаги й подхвърляха милостиня. Сара се бе научила да яде всичко, не отбираше. Някои, които също като нея просеха, предпочитаха да стоят на едно място. Но тя с времето осъзна, че е по-различна от тях - не можеше безучастно да чака. Гладът я караше да се движи. Той й даваше странното усещане, че е жива.
Гладът я водеше напред и сега, в този гробищен парк - последен пристан на хорската суета. Сара не разбираше какво е това. Както и че нейният портрет никога нямаше да гледа застинало прикован към студен камък. Защото снимката бе нещо, което също не разбираше. Ясно беше само едно - че се чувстваше жизнена. Мирисът на пръст и треви пробуждаше първичните й инстинкти. Допирът с топлотата на земята, по която стъпваше, й даваше необикновена сила.
Неусетно Сара бе стигнала малката църквица в гробището. Очите й се втренчиха и различиха черно-бял силует на човек. Позна го - беше жената, която премиташе площадката пред храма. Сара плахо приближи. Видя как жената постави голяма купа с храна в края на пътечката до градинката с чимшир. Чу, че подвикна:
- Пис-пис, елате, котенца!
Две мъничета изскочиха от храстите, дотичаха до купата и се надвесиха над нея. Сара мигновено се втурна. Без да чака покана, навря муцуна в сиренената попара.
- Я, Сара! - възкликна жената. - Къде се изгуби, миличка?
Котката не реагира, бързаше да утоли глада си.





Публикувано от hixxtam на 08.06.2006 @ 21:55:39 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   djungla

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

17.04.2024 год. / 00:20:12 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Здравей, аз съм!" | Вход | 4 коментара (7 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Здравей, аз съм!
от libra на 08.06.2006 @ 22:16:36
(Профил | Изпрати бележка)
здравей Сара, особен разказ..
напомня ми за една Сара която пишеше за котки..


Re: Здравей, аз съм!
от djungla (radeva@gyuvetch.bg) на 09.06.2006 @ 11:57:34
(Профил | Изпрати бележка) http://djungla.blog.bg/
Zdravei Libra:) Ilona?
radvam se, 4e si pro4ela razkaza mi i si napisala komentar. Sigurno dosta hora pi6at za kotki... :):)

]


Re: Здравей, аз съм!
от Izvor (WMRSG@web.de) на 09.06.2006 @ 02:40:23
(Профил | Изпрати бележка)
... Божата искрица,
дето е една и съща
и в човека, и в котката...

Чака някой да й каже с Обич:
"Здравей, аз съм!" и да се разгори ) ) )

Добре дошла, поздрави... и пиши още, мила Надя!!! :-*


:))))))))))))


Re: Здравей, аз съм!
от djungla (radeva@gyuvetch.bg) на 09.06.2006 @ 12:16:49
(Профил | Изпрати бележка) http://djungla.blog.bg/
Zdravei
Izvor Stanimir
Прочетох коментара ти. Мога само да кажа - благодаря:):)

]


Re: Здравей, аз съм!
от copie на 15.06.2006 @ 10:04:35
(Профил | Изпрати бележка)
:) Хареса ми! :)))


Re: Здравей, аз съм!
от pencho_zaeka (pencho_zaeka@dir.bg) на 16.06.2006 @ 09:45:11
(Профил | Изпрати бележка) http://inaned.dir.bg
Привет! Прочетох всяка думичка. Краят действително е изненадващ. Странен, някак, малко самоцелен - ефект заради ефекта. И аз като теб съм привърженичка на неочакваното, но за мен задължително условие е да има логическа оправданост в изненадата. Определено владееш перото! :)


Re: Здравей, аз съм!
от djungla (radeva@gyuvetch.bg) на 16.06.2006 @ 20:29:24
(Профил | Изпрати бележка) http://djungla.blog.bg/
Всъщност разказът за мен е алегория. Да ценим живота и да му се радваме, такъв, какъвто е - както моята героиня следва целта си - в мъртвото гробище да срещне жив човек... ето, затова съм написала разказа:)
Благодаря ти за четенето и коментара:)

]