Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 728
ХуЛитери: 2
Всичко: 730

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСмъртта
раздел: Разкази
автор: Ognian

СМЪРТТА

Трябва да разберем смъртта и да я опишем. Това е важно за живота. Човек се появява от тъмнината на утробата и тялото му отива в нищото. Смъртта е състояние на плътски преход към нищото. Умирането е граничната случка. Понякога е и избавление.


Смъртта е свързана с основния въпрос на битието за всички цивилизации и култури - какво следва след нея? Дали смъртта на тялото е краят и на душата, и ако не, какво има после. Точно заради това хората са създали религиите, за да им го обясняват. Да ги успокояват. По-добре е, ако знаеш, че има живот след живота.

Повечето хора не искат да говорят за смъртта. Не е прието. Ако го правиш, често те считат за странен или луд. Но това е нежелание, родено от страх.

В световната литература има безброй описания на красива, възвишена смърт. За Джон Кийтс тя е нежна, кадифена нощ, за Гъоте е сладката почивка на уморения странник, за Байрон, Ботев и Петьофи е горда саможертва, в името на свободата. Но само обстоятелствата около смъртта са такива. Смъртта е гадно, гадно нещо. Няколко пъти се появи край мен и знам това. Самото събитие е отвратително, отблъскващо, недостойно. Всичките есенни, мрачни дни от началото на Сътворението, когато вали черен, студен дъжд, не са толкова подтискащи, колкото една секунда от смъртта.

Смъртта е най-голямото унижение за разума. Това е мигът, когато съзнанието е поставено на колене, защото несъвършеното му обиталище е разрушено. Това е най-голямото изпитание за духа, тъй като прекрачва границата и се изправя пред непознатото съществуване. Мисля, че това е най-опасният момент, когато можем да загубим душата си. Защото тя е уплашена и се лута безсилно над тялото. Незнанието тук, може да е вечно.

Постоянно се твърди, че има хора, които не се страхуват от смъртта. Това, естествено, не е вярно. Има изключения, но те са за безумците. Няма нормален човек, който да не страхува.

Парадоксалното е, че идеалната, безсмъртна душа се храни от биологични съставки, докато е в телесното убежище. Тялото поддържа съзнанието, подхранва го с енергия и така то живее.

Ето един триумф на материализма, би казал един материалист.

Но това е само, когато съзнанието пребивава в крехката си черупка. След като излети от нея, никой не знае какъв е пътят. Освен най-важното - че може да съществува без плътта.


Ето един апотеоз на идеализма, би казал един идеалист.


Когато умрем, плътта ни се превръща в пръст, мазен чернозем и елементи. Най-плодородните земи са над ковчезите. Над тях избуяват гори и цветя. Градските гробища обикновено са най-зелени. Абсурдно е, но гробищата дават живот.

Семейните гробници са добра идея. Това е твоя, позната територия. Близките ти десетки години са я обогатявали с костите си. Друго е да спиш в земя, която баща ти е наторил! Бащина земя. Ето един друг вид собственост. Няма нужда от нотариален акт. Земята е само твоя, изначално, и там ти е мястото. Семейният гроб наистина е само твой. Чака те много години, търпеливо. През това време ти мразиш, обичаш, бориш се, радваш се и се гневиш. Живееш. Но той все те чака. Тихо и неумолимо. За да легнеш кротко там най-сетне.

Но това е само тлението. Духът, второто издание на съзнанието, самостоятелната енергия, има съвсем различна съдба. Точно тук е разковничето. Това е, което не знаем. Вярваме, че го има, но абсолютно нищо не знаем. Религиите се опитват да ни го кажат.

Имало е хора, които не са вярвали в това. Затова в някои примитивни култури се е практикувало предсмъртното човекоядство - когато човек умирал, близките му го принасяли в жертва, преди да умре и го изяждали - така продължавал да живее чрез тях.

В антична Гърция, в Халикарнас, царувал цар Мавзол. След края , спътницата му Артемиза издигнала първият в света мавзолей, в негова чест. После изгорила съпругът си, смесила праха в чаша вино и я изпила. За да бъде винаги с нея. Толкова много го обичала.

Аз вярвам, че сме създадени от Бога. Създал ни е от от елементите. Съединил ги е и се получил разум. От малката си временна спирка - Земята, мисля, че това е най-великото и прекрасно нещо, някога правено във Вселената.

Не се съмнявам, обаче, че има други временни спирки във Всемира, където друго съзнание вярва в това, в което и аз вярвам. Колко и те да са безмерно различни от нас, не може да не е същото.

Когато живеем, ние бавно умираме, без да осъзнаваме това. Смъртта е част от живота и е в нас. Постепенно се пълним със смърт, без да я подозираме. С всеки изминат миг. Всеки ден, който, както знаем, никога не се повтаря, ни приближава към смъртния ни одър. Всеки ден пътуваме с един милиметър към небитието. Ужасно е, но е така.

Това най-слабо се усеща на младини, а най-силно след определена възраст.

И времето минава съвсем различно. Като си млад времето е древно, историческо понятие. Всяка година е равна на геологическа ера.

Но, когато остарееш, всяка година е равна на ден. Защото стремглаво се носим към гроба. Все по-бързо. Много е тъжно, но е вярно.

За смъртта често се казва, че тя не е страшна, страшна е мисълта за нея. Страхът от нея. Това е несериозно.
За мен няма разлика. Смъртта си е смърт. С мисъл за нея или без. Никой не може да ги раздели.

Смъртта е най-често болка и страдание, които поразяват обвивката. Някога философът-император Марк Аврелий писал, че болка няма, има само представа за нея. Може би, защото бил господар на света, считал, че може да заповядва и на страданието. Сигурно на прага е разбрал колко се е заблуждавал.

Понякога умираме в тежки мъки, сред телесни течности, и никакви опиати не могат да ни помогнат. И, да, тогава смъртта е избавление. Но дори и в този случай, мисля, че в някое далечно, малко, необезумяло ъгълче на съзнанието, човек пак се ужасява от края.

Смъртта е най-самотното човешко действие. Когато свършваме, близките ни са съкрушени и скърбят. Но никой от тях няма да сподели смъртта ни, за да не сме сами там. Никой няма да те подкрепи, като умре с теб. Колкото и да те обичат. Винаги си сам пред границата. А и нали един ден ще бъдем заедно.


Всеки иска лека смърт. Бърза, мигновена, да не разбереш какво ти се случва. Искаме, когато удари часа, да заспим и повече да не се събудим. Не всеки, обаче, е благословен с такъв изход.

Това е един много сериозен повод да бъдем смирени, да не правим зло, да не Го сърдим, би казал един християнин.

Бих го казал аз.


И все пак - какво има след смъртта?







Публикувано от hixxtam на 23.05.2006 @ 23:36:20 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Ognian

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 14:11:51 часа

добави твой текст
"Смъртта" | Вход | 4 коментара (9 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Смъртта
от sinner на 24.05.2006 @ 07:44:20
(Профил | Изпрати бележка)
Животът е част от смъртта.
Тя като че ли е по-вечна като че ли. Но всъщност какво е вечността?!

А какво има след смъртта? Може би пръст и елементи...

Поздрави!


Re: Смъртта
от Ognian на 24.05.2006 @ 21:47:58
(Профил | Изпрати бележка)
Знам, че е неприятна тема, но нали на всеки ще се случи. Но и никой не може да се подготви за това.

Благодаря!

]


Re: Смъртта
от liastovicata (liastovica@abv.bg) на 24.05.2006 @ 08:25:49
(Профил | Изпрати бележка) http://pavlinabg-dream.blogspot.com/
Още след раждането си започваме бавно да умираме. Смърта е част от живота. И единственото сигурно нещо в този живот.

Нека изживеем пълноценно живота!

Честит празник Огнян!:))


Re: Смъртта
от Ognian на 24.05.2006 @ 21:50:17
(Профил | Изпрати бележка)
Да, разбира се сега ще живеем.

Честит празник!

]


Re: Смъртта
от Den i nosht на 24.05.2006 @ 08:32:21
(Профил | Изпрати бележка)
Не всеки, обаче, е благословен с такъв изход.
................

i talkuvaniqta sa tolkova razlichni, kolkoto razlichni sa talkuvatelite....................

pozdrav!


Re: Смъртта
от Ognian на 24.05.2006 @ 21:52:17
(Профил | Изпрати бележка)
Но кои тълкуватели знаят какво има Там?

Не мисля, че има.

Поздрави!

]


Re: Смъртта
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 24.05.2006 @ 08:36:53
(Профил | Изпрати бележка)
А може би за всеки от нас след смъртта има нещо различно... и никой не бива да го узнае, освен самите ние?!?
Поживем, увидим!

Поздрави за силния текст, Оги!

:-)


Re: Смъртта
от Ognian на 24.05.2006 @ 21:53:23
(Профил | Изпрати бележка)
Placebo,

благодаря ти и поздрави!

]