Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: StudioSD
Днес: 1
Вчера: 0
Общо: 14144

Онлайн са:
Анонимни: 435
ХуЛитери: 3
Всичко: 438

Онлайн сега:
:: Georgina
:: Mitko19
:: LioCasablanca

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаНели - 1-ва част
раздел: Разкази
автор: jeck

Нели - едно момиче, с което ходих известно време, 4-5 години след развода ми. Семейството и (ако може така да се каже - тя живееше с майка си, с брат си и дете му деца - момиченце на 9 и момченце на 6г.) бяха от едно Балканско село. Съпругата на брат и беше избягала преди 2г. с някакъв друг мъж и беше изоставила децата си . Не идваше да ги потърси, да ги види как са, да им помогне с нещо…
За братът на Нели напускането на жена му е било голям удар (въпреки че по нейните думи това е можело да се предскаже от начина на живот, който и двамата водели - походвали си и двамата извън семейството, даже той по-рано започнал, доста си "поживял", когато работел за около две години в родното им село в Балкана)
След бягството и, той се занемарил напълно. Не обръщал внимание на децата, не се бръснел, не хапвал нищо и може би най-много е търсил утеха в алкохола…
Все пак по някое време се посъвзел (най-вече с тяхната безрезервна подкрепа за него) и успял да започне работа като шофьор при някакъв чорбаджия, който му плащаше от дъжд на вятър, да не говорим за това, че малка част от тези пари влизаха в къщата за изхранване на децата му, а повечето за пиене и за цигари, а след като се бе поосеферил малко и бе тръгнал с тая или оная - и за новите му връзки.
Нели и майка и все се оплакваха от това състояние на нещата, но просто така по женски (и то аз май най-вече поемах товара на изслушването, защото не смееха май да говорят пред по-странични хора, да не стигнат тези приказки до него). Пред него не се обаждаха много - имаха страх ли или държаха на него - като син, като брат (въпреки че Нели и той бяха от различни бащи). Нели бе жертва на безотговорни родители. "Баща и" (като казвам баща и, имам предвид човека, с когото майка и имала брак по времето, когато я е родила, но всъщност Нели е зачената от друг човек - любовник на майка и…) беше ходил наляво и надясно, майка и и тя сменяла любовници. Те и така не се бяха развели официално… Скоро след като я родила, майка и тръгнала по пътищата с истинския и баща (той бил шофьор на камион), а Нели била гледана от баба си до училищна възраст и после дадена на интернат на държавна издръжка "поради недостиг на средства" за издържането и. В интернат е бил даден и по-малкият и брат. Нели беше живяла един живот на подритнато дете. В интерната имало и добро и лошо…Често съм я чувал да споделя (с нотка на преживяно унижение), че неини учителки са и подарявали дрехи и обувки. За тях тя си спомняше с много добро чувство,. Те оценявали качествата и и заложбите и, поетичната и душа (тя пишеше хубави стихове, чела ми е десетки от тях, също и разкази), но все пак и беше болно че е била поставена в такова унизително положение от родителите си…Въпреки че "баща и", не беше действителният , биологичният и баща, тя изпитваше към него чувство на яд (тя не можеше да мрази), защото когато се появил за малко години по-късно с една своя любовница (Нели била около 8-ми клас) и се хвалили, че били добре осигурени и ядели шпеков салам. Въпреки че казваше, че го е намразила оттогава и решила да забрави за съществуването му, аз считам че по-скоро беше възприела обидата и омразата, които майка и несъмнено питаеше към този човек.
Всъщност Нели се влияеше много от майка си и нямаше собствено мнение, беше манипулирана от старата, макар може би и това манипулиране да не е било съзнателно - просто майка и също не беше в ред с нервите и при всяка кризисна ситуация започваше да крещи, да кълне, да и прави скандали с повод и без повод, да се кара и да я нарича с какви ли не думи, даже навън, по улиците…Отначало я оправдавах с тежкия и живот и с двете деца, оставени на ръцете и и от майка им и от баща им, но по-нататък започнах да мисля, че тя излива неконтролируемо и безотгворно горчилката от живота си върху дъщеря си…( А всъщност не бе живяла при лоши, мизерни условия. Самата Нели казваше: "Какво и е? Находила се е като млада…" При издевателските, свадливи изблици на майка и, които все повече ми заприличваха на гавра с момичето, Нели, когато не бе много изнервена най-често траеше донякъде , пък после избухваше и както е логично за човек със смазано самочувствие, предприемаше в отговор някакво компенсиращо дотогавашното и траене пресилено, неадекватно действие, за съжаление често заявления за невъзможни отпътувания занякъде, но понякога и за слагане край на живота си…Горкото момиче…Нервите и бяха разбити и продължаваше да ги разбива собствената и майка. Като била в VII-ми клас, веднъж след баня излязла веднага навън и се простудила тежко. Приели я в болницата във фебрилно състяние (треска с много висока температура) и докторите почти я били отписали…Тя оцеляла, но тази сверхвисока температура сигурно е оказала влияние на централната и нервна система, на мозъка и. Лесно се разстройваше и изгубваше спокойния поглед към ситуацията, изгубваше контрол над себе си, настроенията и бяха леснопроменящи се Тогава предприемаше афектирани, неадекватни действия. Засягаше се според мен необосновано от незначителни неща, обиждаше се по необясними за мен причини и реагираше някак неадекватно: " Не ме търси вече, не ми се обаждай повече…!"- изведнъж се извърне и си тръгне…A след 2-3 дни пак се обади все едно нищо не е било: "Здравей, как си…?"
Това допадаше и на лабилната и нервна система - разстрои се нещо, раздразни се, отдръпне се, почине си няколко дни, мине и раздразнението, успокои се и е готова да те види, да ти се обади…Но за другия тези неразбираеми приливи и отливи са истинско мъчение…

………………………………………………………

(Дадох си сметка, че когато съм ходел с Силвия аз съм се държал така понякога с моите разстроени нерви - предприемал съм такива отдръпвания, а не съм се изяснявал, друг път не съм отивал на срещи, които съм уговарял. Веднъж и бях казал, че ще замина да живея при баба си на село и ще пътувам вечерта, в полунощ с влака за София. Тя каза, че ще дойде да ме изпрати на гарата. Това беше в периода на моите лутаници около трудностите ми с бригадира на работа, колебанията ми дали не съм сгрешил, като съм напуснал редовното си обучение в Русе…И вечерта не отидох на гарата. Събудих се навреме за да тръгна, но лека-полека започнах да губя мотивираността си и решителността си да предприема това действие и времето за отиване навреме за влака отмина…А Силвия ми каза по-късно, че ме е чакала на гарата…Какво изпитание е било това чакане за нея, да мисли дали не е станало нещо с този човек и все пак да успее да се въздържи да не позвъни в този среднощен час в къщи…И аз съм правел такива отдръпвания от нея, които не съм и обяснявал…Някак чувствах понякога един товар, необходимост от дистанция, нуждата да се отдръпна от близост в отношенията ни…Понякога се опитвах да го изказвам, една вечер бяхме излезли из града, и когато се връщахме по пътя към тях, аз се спрях и и казах: "Аз съм Вальо, ти си Силвия….". Тя ме гледаше втренчено в тъмното сигурно в опита си да ме разбере какво исках да и кажа, и сигурно усещаше, че говоря за дистанция, но не желаеше да го приеме…Често имах усещането, че дистанцията е добрият режим за нас, макар да изпитвах чувства към нея… Може би причината за моята нужда от дистанция да е била моята незрялост за връзка, моята инфантилност…
Въпреки светлия порив в гърдите ми за благородно, радостно общуване, да направя нещо за нея - все тези импулси на младата идеалистично настроена душа - особено когато бях вече в Сливен, някак имах усещането, че не трябва да бързам към нея, трябва да я оставям на нея си…Че тя може би също има нещо за изживяване в този момент, да я изчакам…да я оставя да го изживее…Изглежда транспонирах върху другите моята романтична нагласа: да се рея в облаците, да плувам по идеите…Докато нейната по-земна натура имаше нужда от един по-директен, зрял контакт…Но тя никога не ме е потърсила извън наша уговорка, уважаваше моя личен свят …Даже след като я бях вързал да чака на гарата в полунощ, не ме запита: "Ти защо не дойде, защо ме накара да чакам. Защо не ми се обади поне да не се притеснявам…?"
А с Нели тези ситуации на уговаряне на някакъв час и неявяването и бяха много по-чести…И когато и казвах, че не е коректно, щом си казал час, да закъснееш с час, два или пък въобще да не отидеш, тя не можеше да е разбере: " Ами на всеки може да му се случи нещо, да го забави, да го задържи …Какво има да се притесняваш и защо се ядосваш…?")


Публикувано от BlackCat на 29.11.2005 @ 20:50:00 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   jeck

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4.5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 18:04:16 часа

добави твой текст
"Нели - 1-ва част" | Вход | 2 коментара (3 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Нели - 1-ва част
от bogest на 29.11.2005 @ 21:47:38
(Профил | Изпрати бележка)
Пределно ясен език, който в никакъв случай не е скучен. Откровеност и мъдрост (от дистанцията на времето, от дистанцията на позицията). Който не разбира какво значи да не се отричаш от себе си, той няма да разбере написаното. Аз уважавам много честността и тя за мен е по-интригуваща от всяка красива измислица. Прочетох го не с удоволствие, защото тежките неволи не носят удоволствие, а с удовлетворение. Защото намирането на езика на споделяне е майсторството на живота. Често този език се нарича литература.
5


Re: Нели - 1-ва част
от jeck на 14.12.2005 @ 17:29:09
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, думите че цениш честността повече от всяка красива измислица бих искал да приема, с твое разрешение, в памет и като почит към Хенри Торо.
Ще се опитам да цитирам негова мисъл, която илюстрира неговия стремеж да бъде верен на действителността, която съм цитирал вече в коментари към:"Животът ми е стихотворението" и "Инфантилни клюки от moeto минало" (където авторът цитира Педро Алмодовар: "..който не пише за преживяното от него плагиатства...") Хенри Дейвид Торо (1817-1862) е смятал, че от един писател се очаква "прост и искрен разказ за собствения му живот, а не преразкази на живота на други." Разбира се, доста е позасилено изискването, но смисълът е ясен: По-малко изсмукани от пръстите неща, по-малко писане заради самото писане.
Има преведени негови произведения: “Езерото Уолдън” и “Гражданско неподчинение” (ние чухме тази дума преди 15г., а той е писал за това през 1840, негово е авторството на този термин).





]


Re: Нели - 1-ва част
от Rossa на 14.12.2005 @ 19:30:02
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох разказа с удоволствие. Интересен език, на пръв поглед малко хаотичен. Хареса ми. Продължавам да чета, защото сега те открих и имам доста за наваксване.