Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 982
ХуЛитери: 4
Всичко: 986

Онлайн сега:
:: ivliter
:: pastirka
:: Marisiema
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаТръгвайки от себе си
раздел: Други ...
автор: Mojsei

Авторът на даден текст не просто застава пред съда на своето произведение, което е пуснато в самостоятелен полет сред читателската аудитория…Той е закодирал в него себе си и обратно - всеки свой текст той носи дълбоко в себе си, като част от себе си.
Текстът е безупречното огледало, което разкрива образа на своя създател, но нещата не са така прости и връзката съвсем не е автоматична…Колко текстове престояват десетилетия и столетия, преди да бъде разкрито тяхното значение, а с него и образа на автора? Потребностите на всяка епоха издигат едни автори с техните произведения и смъкват други, преоценяват такива, които са се смятали като безспорни авторитети, преоткриват такива, чийто текстове са отлежавали дълго време в нечии архиви…Автори и читатели, текстове и критика, критика на критиците, потребности на епохата и господстващи интереси - писмеността като форма на съзнанието е страна на общественото възпроизводство, свързана с усилията на много хора, касаеща всички като носител и изразител на духа на епохата.
Под автор аз разбирам не всеки, създател на някакъв текст, с което правя разграничение между автор и идеолог. Аз говоря за онези, които чрез перото изразяват и утвърждават духа на своето време, но не по направената поръчка на господстващия интерес, а по линия на неговата необходимост, която не е така лесно да бъде разкрита, но нали в това пък се проявява особеното място на интелигенцията в обществото? Това са хората, които живеят с порива на свободата при конкретните обстоятелства, а днес става все по-ясно, че човечеството продължава да се оплита в паяжината на нерешени с векове проблеми, но чието решаване е поставено на дневен ред като потребност.
Художествената литература е едно от огледалата на своето време, но писането на текстове все още не е художествена литертура и още по-малко пък е решение на проблемите на времето, макар че то е предпоставка на всичко това, една от неговите предпоставки. Обобщеният образ на твореца, като среда на неговото съзряване, като среда за неговото раждане е общността на интелигенцията - общност, която практически решава проблемите на обществото и за целта използа и силата на художественото слово…
България е страна с много интелигентни хора, но без интелигенция… Интелигентните хора се групират и обединяват, за да решават проблемите на собственото си оцеляване и развитие, което не може да стане без формиране на съответните общности и те ….. възникват - спонтанно, упорито и повсеместно кълнят и, в частност, Интернет е също такаква територия. И какво правят тези интелигентни хора, уплашени за собственото си съществуване? Включили се чрез технологиите в световното информационно пространство, те се боричкат помежду си, събличайки махленските си одежди и навици - това е неизбежно. И на повърхността бушуват завистта и злобата, боричканията в най-невероятните форми на интригата и манипулацията, групирането и прегрупирането на микроравнище и пр. И в цялата тази еуфория проблясват нови интереси, ах, тези вечни интереси, сред които се чуват гласове и за приятелство?! Но интересът не е просто доброто намерение или благовидните пожелания, той си пробива път през сблъсъка на различните му носители. В такъв случай да приветстваме процесите в новите им измерения, да се борим помежду си, кой както може, за да се видим като различни, а не като сива маса, благодарение на което ще стане възможно да тръгнем от себе си, но оглеждайки се в очите на другия, а това е първият полъх на интегрирането на интереса, за да става общ в лицето на новите общности. Няма кой да направи това освен самите интелигентни хора, които винаги досега са се оставяли интереса им да се заграбва и управлява от други…


Публикувано от BlackCat на 03.06.2005 @ 13:31:09 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   Mojsei

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 08:20:07 часа

добави твой текст
"Тръгвайки от себе си" | Вход | 5 коментара (21 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Тръгвайки от себе си
от BlackCat (blackcat@hulite.net) на 03.06.2005 @ 13:43:54
(Профил | Изпрати бележка)
Според мен тук тръгваш от едно огромно обобщение, с което тотално не съм съгласна, и после някак нещата отиват в съвсем друга, частна посока, където с някои от нещата съм съгласна.
Тотално не съм съгласна, че даден текст е задължително отражение на автора си. Ако ще говорим за художествена литература, точно тук е мястото и на художествената измислица. Елементарни примери: Стивън Кинг пише такива ужасии, че по тази логика автоматично трябва да приемем, че той е някой, меко казано, откачен. Друг елементарен пример: Набоков няма начин да не го приемем за педофил, ако вземаме всичко за "чиста монета". (Държа да подчертая, че между двата автора не правя никакво сравнение; просто е първото, за което се сещам.) На фона на тези разсъждения ми се струва, че няма смисъл да се споменава изобщо за идеологически и поръчкови текстове.
По-нататък има неща, с които съм съгласна, но не ми се вързват с темата.


Re: Тръгвайки от себе си
от mojsei на 03.06.2005 @ 15:05:50
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Когато си отговориш на въпроса какво е отражение, сама ще си отговориш и на онова, с което не си съгласна. Аз също много пъти съм посочвал, че връзката между автор и творба не е маханическа, но няма никакво съмнение, че творбата кодира духа на автора и тя самата се превръща в предмет и за неговото изучаване.
Можем да илюстрираме със Стивън Кинг, който в един предговор на своя творба признава какви са обстоятелствата, за да пише така и защо трябва да пише всеки ден повече и как пише с единствената цел книгите му да се продадат... Става ясно, че тази връзка е предмет на изучаване, за да можем да я посочим конкретно и това е задача на критиката при изучаване на дадената творба.
Що се отнася за изходната позиция, тя визира конкретната ситуация у нас, но е в диалог с Фридрих Ницше, който разглежда въпроса за връщането към себе си. Ти повдигаш методологически въпрос, чието решение се постига с навлизане в детайлите на тази проблатика, а това е свързано с познаването на цялостния литературен процес. В тази връзка ще допълня, че този въпрос се решава успешно, когато се познава генезиса на знанието, а днес той е нов и затова въпросът за модела на съвременното знание е централен за науката, а художествената литературата е в органична връзка с науката, независимо от това, че някой може и да не съгласен с това.
Идеологическото функциониране на даден текст е свързано с обслужване на деформиран интерес и затова го разграничавам от кръга на оново, коет се разбира под литература.

]


Re: Тръгвайки от себе си
от Kentavur (kentavur@data.bg) на 03.06.2005 @ 13:44:45
(Профил | Изпрати бележка)
Това тук есе си е възел от недоразумения. Но явно ти така ги виждаш нещата.Все пак ти прави чест че ги мислиш.


Re: Тръгвайки от себе си
от mojsei на 03.06.2005 @ 15:08:19
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
И аз ти уважавам правото да мислиш различно, но използването на квалификации не е проява на добър вкус. повдегаш въпроса за спор - задай си позицията и ще обсъдим някое от недоразуменията, които си открил.
Благодаря!

]


Re: Тръгвайки от себе си
от estela41 (estela_41@yahoo.com) на 03.06.2005 @ 13:52:41
(Профил | Изпрати бележка)
Теорията, че изкуството е отражение на действителността, е вече много изтъркана. Не можеш нищо днешно да облечеш с нея. А кой автор се оглежда в творбите си? Дори и Ботев, който пише "На прощаване", не се е простил с майка си наживо.
Художественият акт е винаги отражение на някаква концепция и тя не е задължително политическа. Има естетически концепции. Затова "Мисъл" стои срещу Вазов, а Смирненски срещу Лилиев, а Далчев срещу останалите.
А светът е един. Без интригите в него ти за какво ще пишеш? За райската градина с разцъфналите вишни? Няма бяло без черно и обратното. Двата полюса в нас са доказателството, че сме живи. А интелектът не е чувствителност и няма нищо общо с душата. Цялото ни общество работи за развиването на интелекта, докато възпитанието на чувствата е оставено на частния сектор. Понякога на самоинициативата.
Осъзнавам, че идеята на написаното от теб е положителна като насоченост, но не я градиш върху платформата, която би обединила хората. Несъгласията с детайлите, ще предизвикат поредните неодобрения, които ти на свой ред ще наречеш с каквото име искаш. И кръгът пак ще се затвори. Но и това е част от природата на нещата в нас и около нас.
Спирали спирали ...


Re: Тръгвайки от себе си
от mojsei на 03.06.2005 @ 15:16:11
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Три момента:
1. Дори и фантазиите са отражение на действителността, макар и превратно. Твоята позиция, че творбата не е отражение на действителността си остава твоя. Аз само мога да кажа, че не я споделям, а ако искаш да кажа и какаво мисля по тази твоя позиция, ще го направя с удоволствие, но вероятно не тук.
2. Твърденията ти за интеректа отново са си твои и ти можеш да си мислиш какавото си искаш без д ме ангажираш с твоите твърдения. Изказал съм се вече са структурата на интелекта на няколко пъти като инеграбна, висша способност и съм посочил нейната структура.
3.Боричканията между хората са страна на тяхното общуване и този процес е вечен, да така е.
Благодаря!

]


Re: Тръгвайки от себе си
от estela41 (estela_41@yahoo.com) на 03.06.2005 @ 18:58:14
(Профил | Изпрати бележка)
1. Нямам такава позиция, цитирам становище на критиката. За отражението става дума.Смята се за елементарно да се обясняват така събитията в литературата. Защото те са художествена реалност, а не животът.
2. И не те ангажирам с твърденията си за интелекта. Има изкуствен интелект, т.е. разум. Да си чул за изкуствена душа? За любящ компютър или за плачеща сметачна машина?
3. А за боричканията...много ми харесва думата : боричкания. Напомня ми за бой с възглавници в детската стая.

]


Re: Тръгвайки от себе си
от mojsei на 03.06.2005 @ 19:52:27
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Смятания има най-различни и те са свързани точно със състоянието на литературата сега. Но има и автори, които правят художествена литература от позициите на науката или съобразявайки се с фактите на науката. Тук имаме май различие...

]


Re: Тръгвайки от себе си
от pisana на 03.06.2005 @ 13:55:31
(Профил | Изпрати бележка)
Тръгвайки от себе си веднага се запирам на въпроса що е интелигенция и търпи ли развитие през времето… доколко една личност може да се нарече интелигентна без да е гениално обременена, какъв период от време отнема самото и развитие и какъв период се отчита като такава. Другото после.



Re: Тръгвайки от себе си
от mojsei на 03.06.2005 @ 15:21:31
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Да тръгнеш от себе си означава да си отговориш на редица други въпроси преди да стигнеш до въпроса за това що е интелигенция. Човек, откакто съществува изхожда от себе си, за да се съотнесе със света, но съотнасяйки се с другите хора, той се завръща и към себе си като възпроизвел се по обществен начин. Следователно, ние тръгваме от процеса на общественото ни възпроизводство и достигаве до това какави сме и пак тръгваме от себе си, и така през целия си живот. Но какво става, когато този процес е накърнен, котато човек не може да възпроизведе себе си? Поставяш важни въпроси, но дай и своя пинос при тяхното решаване, за да не ми се налага да припомням известни неща...

]


Re: Тръгвайки от себе си
от pisana на 03.06.2005 @ 18:50:40
(Профил | Изпрати бележка)
Правилно изхожда от себе си за всичко което го заобикаля. Което ще рече, че не е възможно да знае отговорите на минимален дори брой въпроси...като цяло.Всички извесни истини се променят дори и при повтаряне за осъзнаване. Кога е накърнен процеса и кой точно го определя като такъв.
Мойсей от текста колко процент ще запомниш даречем през следващите две години, а като чувство през следващите пет?
Винаги развиваш идейте си така , че да предизвикаш спор....приятно - досадно е но не зная кое повече.

]


Re: Тръгвайки от себе си
от mojsei на 03.06.2005 @ 19:56:04
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Изложението за теб е проблематично, за мен е даващо отговор, но като се потпиш в този текст, който те дърпа да научиш още нещо и току виж си написала пак нещо умно като седемте лули да кажем...
На мен пък ми харесват твоите коментари и особено как ми се ядосваш.
Благодаря!

]


Re: Тръгвайки от себе си
от Paisa (paisa@abv.bg) на 03.06.2005 @ 20:30:02
(Профил | Изпрати бележка)
В тази поредица констатации, нещо ми се губи идеята. И какво означава интелигентен човек? Онзи, когото Вие определите за такъв или нещо друго? Прави впечатление, че говорите за някаква прослойка, наричана от Вас интелигенция, чиято съдба, очевидно не Ви е безразлична, а съдбата на останалите - неинтелигентните, вълнува ли Ви? За мен не става ясно. Почти съм убеден, че коментарът ми ще Ви се стори злонамерен. Но онова, на което искам да Ви обърна внимание е отношението към понятията. Те трябва да са изпълнени с ясен и категоричен смисъл, в противен случай всяка привидно бляскава теория е всъщност колос на глинени крака. И така, как определяте кой е интелигентен и кой - не?


Re: Тръгвайки от себе си
от mojsei на 03.06.2005 @ 21:16:31
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Предпоставките, които са използвани за разработване на този текст многократно са използвани, проверени и защитени. Самият текст визира разрабтка на Ницше и любознаелният читател може да се поинтересува допълнително. Обрисуван е общестен процес, което съдържателно обоснувава използвания терминологичен апарат.

]


Re: Тръгвайки от себе си
от Paisa (paisa@abv.bg) на 03.06.2005 @ 22:08:52
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за препратката, удобен начин да не отговорите на въпроса. Между другото там, където ме пращате, Ницше не е отговорил на въпроса, за съдържанието на понятието интелигенция и интелигентен човек. Тук въпросът опира до намиране на пробен камък - на критерий, а не до лични преценки. На Вас, с положителност Ви е известно, че всеки човек изкривява обективностите - включително и Ницше. Името му не е чак толкова стряскащо, че да ни накара да възприемем безрезервно и безкритично, казаното от него. Вашето име - също.

]


Re: Тръгвайки от себе си
от mojsei на 03.06.2005 @ 23:24:32
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Страхотно!
Мойсей.

]


Re: Тръгвайки от себе си
от Paisa (paisa@abv.bg) на 04.06.2005 @ 08:53:42
(Профил | Изпрати бележка)
Много благодаря за "високата" оценка. И все пак, държа да знаете, че не мога да се съглася с начина Ви на деление на човечеството - на интелигентна и на неинтелигентна част. Дори и само от факта, че става напълно ясно в коя част причислявате себе си.
Добре е, че Вие нямате власт да решавате човешки съдби, зле е, че хора с подобни на Вашите разбирания имат.

]


Re: Тръгвайки от себе си
от estela41 (estela_41@yahoo.com) на 04.06.2005 @ 14:23:58
(Профил | Изпрати бележка)
Интелигентният човек - казваше проф Данчев - знае къде да намери това, което му трябва.

Днес интернет създаде едно войнство от интелектуалци. Копваш - пействаш - и кой те знае отсреща дали го знаеш и въобще дали си го чел това, което демонстрираш, че познаваш. Всяка делба става и излишна, и относителна.

Има по-значими определители на човешкото от интелекта. Да си припомним "Белият гущер " на Вежинов , а защо не и "Бариерата"?

]


Re: Тръгвайки от себе си
от mojsei на 05.06.2005 @ 23:26:49
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Да знаеш къде да намериш това, което търсиш е въпрос на образованост. Интелигентността е въпрос на единство между образованост и нравственост...

]


Re: Тръгвайки от себе си
от Paisa (paisa@abv.bg) на 06.06.2005 @ 08:44:13
(Профил | Изпрати бележка)
Ха, за обяснение на интелигентността, извадихте две понятия, които отново трябва да обясните.
За коя образованост говорите - за тази, която налага изучаване на скалъпени модели - рожба на текущата степен на заблуда на човечеството? Как да си обясним тогава интелекта на феномени като Леонардо? Та неговият продукт никак не се вмества в модела на образование от неговото време. Според вашето определение, следва той да е неинтелигентен. /Всъщност, почвам да се питам, кой в крайна сметка е неинтелигентен?/ Вашите интелигенти са послушковци, господине. Те са онези, които цял живот са пълзяли по определените за това йерархични стълбички, за да се докопат до титличка, давана от бездарни и верни на конюнктурата хора и да се самопровъзгласят за интелектуалци, проглушавайки ушите на околните с глупостите си, чиято цел е не да защитят някаква теза /защото за това се иска талант и кураж/, а да подчертаят собствената значимост и превъзходство. Собственият интелект, ако искате. И с това стават безкрайно комични и досадни. Чудя се на подобно разбиране от Ваша страна, не Ви свързвах с този модел...

За нравствеността вече говорихме с Вас. Вие я обяснявате с "Нямам коментар!"

]