Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 754
ХуЛитери: 3
Всичко: 757

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБиг Брадър
раздел: Други ...
автор: Selena

Къщата с вафлени стени, сметанови възглавници и захарен комин...
Краят на 'Биг Брадър" дойде, но гръмотевичния му успех още отеква, най-малко поради това, че до ухото ни в автобуса той със сигурност е обект на горещи дискусии. И все пак, ако кажем, че'Биг Брадър' е просто елементарно шоу в нова опаковка, бихме изпаднали в заблуда, защото освен парична пираня, то е и една голяма загадка. Аналогията в случая не е случайна - то(а може би те), също както природния симпатичен хищник, има(т) една много важна функция- тази на санитар. Пиранята е природния санитар- тя се води по кървавите нишки във водата и изяжда мъртвата или жива тъкан, попаднала във водните басейни като я усвоява. 'Биг Брадър', от своя страна, се води по сребристите нишки на любопитството докато стигне до скуката. Тя е тази разлагаща се плът, която е опасна и токсична за обществото. Тя има нужда да бъде усвоена,като в двата случая са доволни и пиранята и обитателите на водния басейн, които могат да плуват щастливо в кристалните си води. Чак до следващия ден.
Наричат 'Биг Брадър' реална телевизия, това е едно от гръмките определения за подобен вид предавания, което всъщност подсказва, че дори и при евентуално загрубяване или опошляване, или каквато и да е друга форма на антиестетика, естественото оправдание ще бъде, че животът е именно такъв. Всъщност продуцентите на предаването затварят очи за тънката разлика между реалност и уподобена реалност. Реалността е атрибут, присъщ единствено и само на живота. Животът може да бъде антропологизиран и всъщност той постоянно бива такъв, включително и в много философски концепции като тази на Шопенхауер например(животът като воля и представа). В същото време обаче обратния процес е неосъществим. Всяка форма на човешката дейност е твърде и изначално ограничена, за да бъде обявена за равностойна на живота. Самата концепция на предаването говори за няколкото стаи, които са своебразно 'вместилище' на живота- нещо, крайно невъзможно, защото живота не се съдържа в нещо, а самият той съдържа. Всеобхватен и неподлежим на опитомяване, той ще остъргва само това, което се намира изпод ноктите му и ще го подхвърля на човека, за да бъдат сътворени реалните телевизионни шоута. Дори на великия скулптор, на художника, писателя и музиканта той дава единствено трохи, които изтърсва от скута си. Вярно, тези трохи понякога се оказват пир за човечеството, но в същината си те си остават единствено и само трохи. Единствено и само ако художника е гениален, те ще дават представа за цялата пищна трапеза, за насядалите около нея сътрапезници- тленността и съзиданието, и за скритото под масата време, което изсмуква калция от костите и бърше устата си с гробищен саван.
В'Биг Брадър' се крие някакъв необясним магнетизъм. Вафлената къщичка, населявана от дванайсет човека, има безброй много поддръжници от всякаква възраст, професия и интереси. Има нещо хипнотично, нещо притегателно в концепцията на предаването, което е небяснимо. Почти.
Участниците в къщата образуват нещо като своебразен житейски колаж. Всеки е носител на някакви белези- конкретно физически или психически, за него се знае, че е избухлив, жизнерадостен или че винаги оставя капачето на пастата на мивката в своята разсеяност например. Дотук добре- така е в живота, всеки носи своята индивидуалност и тя се откроява най-вече на фона на останалите. Но дали естественото стечение на обстоятелствата би скупчило толкова различни хора на едно място, биха ли били толкова силни тези обстоятелства, че да ги свържат в тяхното различие за дълго? Именно този засилен акцент върху индивидуалността на участниците сякаш ги лишава от сложността на личността им. Сценаристите умишлено избират по-елементаризирани типажи, в които да се откроява едно точно определено качество, привличащо зрители. Участниците са изкристализирали характери, те са едноизмерни фигурки, чиито щрихи като че ли е нахвърлял Молиер. За тях се знае как биха постъпили в даден момент, на кое биха се засмели и на кое ядосали. Самият зрител започва да се изненадва приятно от своята прозорливост и да я усеща все по-блестяща със всеки изминал ден. Същите участници обаче, колкото и да са различни, имат нещо, което ги свързва и което е изключително важно за участието им. Те притежават така наречените 'психопатни' характери', което не ги причислява към категорията 'луди', а казано по един директен начин значи, че тези хора по-луд-яват когато не са в центъра на вниманието. Те са ексцентрични не толкова по рождение, колкото по убеждение, това е начина да заковат вниманието върху себе си. Такива хора се хранят от вниманието, което значи че къщата на Биг Брадър за тях наистина е от вафлени стени, захаросани столове и сметанови възглавници. А зрителят изисква от тях единствено да си подават угояващите се кутрета от време на време иззад екрана.
Шопенхауер казва: 'Животът не е хубав. Хубави са неговите отражения', те са тези, които увличат, интригуват, обнадеждават, понякога дори осмислят истинския живот, вливат в безжизненото му тяло приток на кръв. Отраженията обаче могат също така да бъдат причина за изкривяване, недовиждане и размътване на първоначалния образ, на живота. Съзерцанието като чиста форма на познание, като етическа пружина, е бдението над истинския живот. Неговите претворявания винаги ще нарушават цялостта му. Те ще са неизбежно едностранчиви, което подсказва, че наблюдението на едностранчивото води неизбежно до едностранчивост. Тихата вглъбеност, която се усеща в съзерцаващия дух, тук е заменена от едно напрегнато очакване, издебване иззад телевизионния храст. В този вид наблюдение преживяванията се заменят от съ-преживявания, а съпреживяванията не водят до знания.
'Биг Брадър' е изграден на основата на взаимоотношението наблюдател-наблюдаван, което никога не се губи. Този своебразен вид симбиоза удовлетворява и двете страни. Той не само слива пулса им, но подсказва една споделеност на насладата, че отсрещната страна съществува. Получава се едно оплождане na изначалното желание на човек да навлязе в територията, където обикновено свършва видяното и започват предположенията. Една територия на фантазното, която изкушава заради бодливата тел, която я огражда в действителния живот. Също така, сериозно количество задоволство, че зад надменния мъж или чернокосата красавица с мистериозен поглед, изведнъж се откриват същите неумолимо действащи механизми на природата.
Положителното в Биг Брадър може би е това, че той е контраатака на медиите и масовите производители на 'забавления', които населяват телевизията с безупречни и излъскани човешки образи. Тези хора с мраморни кожи и фригидни усмивки ни карат да се взираме в себе си и в другите и да виждаме бенки, гънки на умора и целулит. Започваме да мислим, че ние трябва да приличаме на хората от телевизора, а не те на нас. Отражението отново деформира истинския образ и размътва представата. Участниците в 'Биг Брадър' не са естетизирани, те не изглеждат толкова добре, а са на екрана и нас това ни радва. Кара ни да се чувстваме доволни докато броим тихо наум порите им. Вечер, преди да си легнем, поглеждаме зеленикавата бенка върху носа си в огледалото и тя ни харесва, защото да кажем 'онзи' от 'Биг Брадър' има същата на лявата буза, дори по-голяма.
'Адът,това са другите'. Затова може би човек твърде често се изкушава да застане отстрани до котела и да наблюдава на безопасно разстояние какво 'кипи' вътре. Илюзията за общуване остава, той все пак участва по някакъв начин в процеса макар че не полага усилие. От болката на другите той все пак може да усети нещо- съчувствие например. От радостта ще се появи лека усмивка. Може да ги няма силните, стихийни усещания, но ги няма и неудобството, свенливостта и несигурността в отсрещната реакция. Реалните телевизии имаха невероятен успех, защото осигуриха билети за безопасен престой в ада и даже ни помагат да забравим, че в него има котел и за нас.






Публикувано от aurora на 04.02.2005 @ 15:30:06 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   Selena

Рейтинг за текст

Средна оценка: 3.27
Оценки: 18


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 20:12:26 часа

добави твой текст
"Биг Брадър" | Вход | 10 коментара (18 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Биг Брадър
от Vamp на 04.02.2005 @ 16:09:48
(Профил | Изпрати бележка)
Така и не успя да ми допадне този Бигбрадър и еуфорията около него.
Всъщност, мислите ли че телевизията може да отразява живота реално?
Когано човек знае че го снимат, дали се държи реално? Не мисля. Всеки влиза в някаква роля, за да се направи на по-интересен. Още повече в подобно предаване.
Майната и на подобна "реална телевизия"!
Този ми коментар не означава,че не ми е допаднало писанието ти, Селена.
Напротив !
:)


Re: Биг Брадър
от SELENA на 04.02.2005 @ 22:56:21
(Профил | Изпрати бележка)
Предаването има достъп до общественото съзнание и нямаше да е зле да бяха използвали това за по-силни и важни послания от това: Мълчете и сменяйте диваните и ще омайвате всички!!!
За ролите- съгласна съм. Само дето това не са интересни роли- даже обратното- твърде изтъркани:))

]


Re: Биг Брадър
от midnight_witch на 04.02.2005 @ 17:30:56
(Профил | Изпрати бележка)
Явно Брадърът има доста почитатели в сайта ,а Селена,като гледам как те оценяват.Мдаааа.
И аз мисля като теб,ако това е някаква утеха.
А може би тук в този сайт има и други така мислещи?
Добре си им го казала.Поздрави!


Re: Биг Брадър
от Vamp на 04.02.2005 @ 17:52:22
(Профил | Изпрати бележка)
и аз се изненадах от ниските оценки,
явно тук има хора които слагат оценки само на заглавието, и не си дават зор да четат
:(
проблема е техен
:)

]


Re: Биг Брадър
от midnight_witch на 04.02.2005 @ 18:28:59
(Профил | Изпрати бележка)
Мога да кажа само Вамп в типичен мой стил:
Да го духат
ниските духом.

]


Re: Биг Брадър
от Vamp на 04.02.2005 @ 20:17:07
(Профил | Изпрати бележка)
стилът ти е чудесен !!!
:)

]


Re: Биг Брадър
от Anton_Fotev на 22.02.2005 @ 10:06:31
(Профил | Изпрати бележка)
Нали? :-)

]


Re: Биг Брадър
от estela41 (estela_41@yahoo.com) на 04.02.2005 @ 17:55:23
(Профил | Изпрати бележка)
Гледала съм половин серия и съм слушала сто серии коментари:)))Дори от хора, които казват: това не е за мен! Защо не е за мен - това със сигурност знам. Хареса ми твоето есе Селена, и философските обяснения. аз философ не съм. ще го кажа иначе: Три месеца безсмислено съществуване. Без посока, без изграждане, без труд, без събития. Три месеца, в които хората не правят колектива, а се настройват на вълна: да изгоня другия. Три месеца ,в които зрителят се изживява в силата си на римски император да дава показалец нагоре и надолу, а верни на шуробаджанащината, роднините вдигат по цяла серия палци нагоре за "нашичкото". Три месеца надничане под юргана и в тоалетната. Три месеца лицемерен живот ,т.е. живот под светлините на прожектора...Разните смешни опити да се прави уж нещо, само доказват, че изваден от обществото, човекът живее по механизми, които там не действат, но продължават да живеят в съзнанието и се получава неадекватност на живеенето. Може би тези хора станаха известни. Може би са помежду си приятели! Е и зрителите спечелиха....нашумяха разни имена и се появиха жестове, които копират великите ...хайде да не посочвам имена, че...все пак хората заради парите го правеха:))))


Re: Биг Брадър, през погледа на Ивайло Дичев
от batteria на 04.02.2005 @ 20:34:11
(Профил | Изпрати бележка)
Вig Brother - рамката, която победи картината

Или как българинът преживя възможността да бъде важен не заради усилие и постижение, а просто заради това, което си е

Ивайло ДИЧЕВ

За първи път попаднах на Big Brother по един немски канал. Удивително ми се видя как телевизията произвежда събитие от чистото нищо. Камери, реклама, анализи на психолози и астролози, концентрирани около безинтересни хора, които правят някакви съвсем всекидневни неща. В един прочут роман/филм от 70-те години, Being There, смятан за вестител на постмодерната епоха, полудебилен градинар случайно се озовава в рамката на медийното внимание и постепенно става президент, без да прави нищо друго, освен да ???бъде там“. Така натуралните немски младежи станаха звезди, без да са извършили нищо забележително, и почнаха да издават касети с любими моменти от шоуто като балканеца Злати, който си реже космите на гърдите в банята. Оттогава съм гледал далеч по-безумни предавания, но Big Brother си остана за мен нулевата степен на телевизията и в този смисъл подбужда към философстване.

Машината за управление на погледа

е станала толкова мощна, че всичко, което попадне на мушката и, почва да блести. Навремето Калигула също е гиздил своя кон Инциатус със скъпоценни камъни, пурпурни одежди и мраморни конюшни, канил го на официални вечери и все пак не е успявал да го направи сенатор. Въпросът е, казват ви експертите, в това колко пари си готов да похарчиш за проекта си. Най-силната реклама е да привлечеш клиенти и инвеститори, т.е. да се окажеш във вихрушка от пари. На мястото на добрата стара критика днес имаме топ листи и ако по някаква причина кажеш, че въпреки рекордните бюджети ???Титаник“ или ???Хари Потър“ са боза, ще помислят, че си враг на разпространителите или някакъв застаряващ неудачник.
Рекордният бюджет позволи на спин-докторите да продадат г-н Буш дори на безработния от Охайо. Замислете се как след първоначално стъписване и насмешки почнахме да се заслушваме в политическите позиции на различни натурални лелки, които царят вкара в парламента. Просто гледаме там, където ни сочат. Или вземете глобализацията на кретенизма в жанра people, където интересът на милионите ви кара да се интересувате и вие. Само аз ли няма да знам как е минал абортът на Джулия Робертс (примерно), ще седнем утре с колеги и няма да имам мнение...
Big Brother е

Симптом на радикалното обръщане -

рамката е подчинила погледа, рамката предшества нещото, което гледаме. Това почва през XIX век, когато се институционализират галерии, експозиции, музеи, а възгледите на хората наместо в църквата почват да се формират от илюстрованата преса. В масовия човек се съз­дава условен рефлекс да очаква интересни и важни неща да възникват в определените за това места, т.е. щом има рамка, значи това вътре трябва да е картина. И за тези, които не са разбрали, дадаистът Дюшан ще направи обръщането видимо, като постави в центъра на културната рамка някакви всекидневни предмети, без всякаква художествена намеса, например писоар (Fountaine, 1917). Какво правим, когато за изкуство ни показват нещо, което откровено заявява, че не е изкуство? Впрочем Джон де Мол (авторът на Big Brother) не си блъска главата в ироничните апории на модернизма; той просто ни показва, че при достатъчно добра инвестиция всеки кон може да стане сенатор и да възвърне милиони.
Един такъв свят на тоталната позитивност, в който на критическа позиция май останаха само ислямските фундаменталисти. Интелектуалци у нас наричат хора, които владеят патриотичното клише; неправителствени организации са онези, които помагат на партията и правителството да провеждат глобалната генерална линия; политиците подобно на всеки уважаващ себе си прах за пране се озовават около всяка място, където са насочени камери. Дори поколенческият бунт като тези около 68-а и 89-а няма как да се случи, защото игрите, лотариите, риалити шоутата за различните таргет групи са програмирани така, че да не се засичат. Или ако цитираме един познавач на капитализма като Мечо П

още коментари...


Re: Биг Брадър, през погледа на Ивайло Дичев
от SELENA на 04.02.2005 @ 22:49:49
(Профил | Изпрати бележка)
razko6otiika. jalko 4e e publikyvana vyv vestnik ''Kapital'' a ne v Trud naprimer...opa...nali ne obidih nikogo?!
ta nali istina e cqlata istina?

bezpo6tadno...istinno....:)


]


Биг Брадър
от dara33 (dara33@bitex.bg) на 04.02.2005 @ 23:04:23
(Профил | Изпрати бележка) http://dara33.blog.bg/
Селена, мойте уважения за написаното.



Re: Биг Брадър
от ojos на 05.02.2005 @ 08:29:54
(Профил | Изпрати бележка)
Браво!!!!!!
добре, че по време на Втората световна е нямало телевизия...


Re: Биг Брадър
от sradev (sradev@wp.pl) на 05.02.2005 @ 09:35:49
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
Na vremeto njamh (a i sega njamam) vreme da vlezna v tazi igra. Napravih si scenarii, v kojto moga da izgonja vode6tijat i da razgolja gleda6tijat v televizora. Kakvo 6te kazhe6 za replika ot vida "Ej ti, pred televizora! Ne se 4e6i, 6toto e neprili4no!" i podobni. Predimstvoto na takova Show e, 4e gleda6tijat e bezglasen, njama pravo da ti otgovori dokato si vxtre... i pravilata na igrata se obrx6tat sre6tu nego. No njamam vreme




Re: Биг Брадър
от Wizard (almighty.wizard@gmail.com) на 05.02.2005 @ 17:44:16
(Профил | Изпрати бележка) http://artportal-bg.info
Ни са и**вай с Бай Брадър! :) Ясно ми е защо са толкова ниски оценките... все пак е кофти да гледаш как някой развенчава кумира ти... :) Не ми се пише рецензия - твърде късно е, спи ми се и у нас ме чака бутилка водка... Твърде байбрадърско, нали? Когато обаче си приземен насила от облаците на собствените си мечти и очаквания, когато виждаш скучния живот и тъпите кравешки псевдо-усмивки на говедата около себе си... тогава и байбрадърското започва да ти се струва като манна небесна. Биг Брадър ни предложи формула на телевизионно-реален искейпизъм и аутизъм, непозната досега в България... поне затова би трябвало да не го критикуваме толкова. А що се отнася до вулгарността, пошлостта, елементаристиката и т. н., които се появяваха от време на време в Брадъра... ами все пак не сме нация от Шопенхауеровци и Хегеловци. Ние сме българи. Всеки от нас просто трябва да направи някаква простотия... нека този, който е безгрешен и никога не е правил простотии, пръв хвърли паве по мен :)

Уф, нямаше да пиша рецензия, а се поувлякох. Това беше идеална дискусия за форума, by the way...


Re: Биг Брадър
от SELENA на 05.02.2005 @ 21:54:05
(Профил | Изпрати бележка)
Това, че Зара няма нищо общо с Хегел или Шопенхауер мисля че е кристално ясно;)))
Остава да кажеш че тя е емблемата на българските жени и ще заровя достойнството си там където Найден иска да заравя други неща...

]


Re: Биг Брадър
от Dentchev (p_dentchev@yahoo.co.uk) на 07.02.2005 @ 09:49:57
(Профил | Изпрати бележка)
Да... Живота имтира лошата телевизия.


Re: Биг Брадър
от Anton_Fotev на 22.02.2005 @ 10:37:14
(Профил | Изпрати бележка)
Когато за пръв път чух за идеята , помислих, че ще е нещо като проектите, разработвани от Nasa.

Тоест група силни характери с ниво на интелигентност нас средното поставени в среда, която трябва сами да поддържат в равновесие. В смисъл че им се организират аварий като спиране на чешмите или наводнения, проблеми с генератора на ток... болно животно, а един от групата е ветиринар.
Смятах, че в къщата ще има собствен източник на ток, вода, че складът с храна ще е в техни ръце и те сами ще поемат отговорността за разпределението на ресурсите. Вече предвкусвах мощтния пропаганден ефект от сцените, в които пречиствателната им санция се разваля и водата придобива подозрително жълтеникъв цвят... представях си как милионите българи се замислят за очевидната буквалност на онази работа с екологията.
Смятах, че ще им уредят боксов ринг, за да си уреждат дрязгите.

И последно - с моя жалък английски не разбрах, че в основата на всичко е гласуването и отпадането на кандидатите. Мислех, че идеята на шоуто е хората да видят какво е да си затворен в ограничено пространство с хора които Не МОЖЕШ да разкараш... и трябва да работиш с тях за да имате ток, вода, за да си размразите храната.

Всъщност французите са направили нещо такова- изсипали са участниците на малък остров и са ги снимали отдалеч с телекамери. Единия път идиотите почти се избили взаимно заради недостига на ресурси за живот. Другия път обединили усилия и си направили заслони, изплели си мрежи и горе долу изградили някакво общество. Мислех си, че ще е нещо такова.

НУЖНО ЛИ Е ДА КАЗВАМ КАКВО НЕДОУМЕНИЕ И РАЗАЧОРОВАНИЕ ИЗПИТАХ КОГАТО ВИДЯХ КАКВО ВСЪЩНОСТ ПРЕДСТАВЛЯВА "ШОУТО".
То бива бива умствена имбецилност, но бигът мина всякаква граница... в посока надолу.


Re: Биг Брадър
от Dentchev (p_dentchev@yahoo.co.uk) на 24.03.2005 @ 16:29:48
(Профил | Изпрати бележка)
Фотев, чел ли си Малвил на Робер Мерл?

]