Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 656
ХуЛитери: 7
Всичко: 663

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: diogen
:: Marisiema
:: pavlinag
:: pastirka
:: rajsun
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСтарият дъб
раздел: Разкази
автор: hava

Старият дъб извисяваше снагата си току над целият площад. Откакто се помнеха хорицата, той все там стоеше – мощно разпрострял клоните си над двете махали на селцето, също като квачка над пилетата си.
И живинки имаше в него – и гургуличи, и птичи гнезда; къде до самият му връх – един голям щъркелов дом, символ на щастие и... там бяха и ония, нахалните косери, дето всяка есен изкълваваха гроздата. Две катерички подскачаха, намерили в хралупата му удобно местенце за съжителство, и кълвач го преглеждаше, дорде почукванията му станаха нещо естествено в целият този колорит на живот и красота.
Като откъснат остров сред морето, Старият дъб, бе цяла една гора насред село, бе гордостта и духовната сила на всички. Три пейки го обграждаха около връст, направени кой знае откога и събираха около него бабите и дядовците на раздумки. На двадесетина крачки от него ромолеше голямата четири чучурова чешма, която избликваше до къде самото дърво.
Стръмна, не много висока скала отделяше двете махали, като че ли ги предпазваше от оная отколешна вражда помежду им като крепост. За нея се говореше все като за легенда. Дори и най-старият в селото, дядо Митьо, я разказваше, както е предадена от майка му, че как стройната, черноока Марина хе хвърлила от върха `и, оставайки вярна в клетвата на първата си любов, и за да не се омъжи по волята на баща си. Тогава, любовникът `и посадил този дъб, там, насред село, за да си спомнят всички за нея.
Сега нямаше кой-знае каква промяна. Само дето от селсъвета бяха направили голяма циментова площадка, че да може там да се перат губери и килими.
Идваха от къде ли не, и от града, и от селата... Изпираха, измиваха си колите, присядаха на пейките, за да похапнат, коментираха си работата, политиката, световните събития...
Любопитни, старците от селото ги навестяваха, за да чуят откъде духа вятърът на новото време, а после продължаваха разговорите насаме до късно през нощта, всеки със своя авторитет и тежест. Перчеха се помежду си като петли с познанията и мъдростта си.
Постепенно от задружни приятели, те се разделиха на три групи, обособявайки симпатиите си към отделните партии. С изострени страсти, те боядисаха трите пейки в оранжево, червено и синьо, а срещу всяка от тях, грейна плакат, забит направо в кората на дървото.
Когато бяха там, разпалените им спорове нарушаваха нощната тишина,а на сутринта плакатите висяха като раздрани дрипи по снагата на Старият дъб, превърнал се в окаян свидетел на ежбите им, смесили в себе си и политика, и стари вражди.

Тиха и упойна нощта се беше спуснала над селото., а разгорещеният спор все още развихряше страстите:
- Какво направихте бре, `кво..., като бяхте на власт?! Четиридесет и пет години ядохте, крадохте и пак ви не стига! Народа до гуша затъна от вас ... – зачервен подскачаше дядо Митьо, най-старият и младежкият му жар напомняше за себе си в очите му.
- Как какво бе, ако не бяха комунистите, ти щеше ли да изучиш синовете си, че и внуците си..., апартаменти да им построиш...! Три коли си наредил пред вратата си! Погледни се, на пръст миришеш, а за земя си ревнал! Няма да се напукаш, я-а... – тихо мърморене под мустак, прикрито и от тъмнината прекъсна стареца.
Някой плюна звучно настрани:
- Майка му стара, пак ли започвате?! А бе, кажете как е царевицата, колко ще е рентата!
Всички се обърнаха по посока на гласа.
- То-о, ако чакаш на рентата, кучета ти яли главата! – изви се хилавият глас на Колката.
Селският труд, слънцето и вятъра го бяха изсушили. Състарен за възрастта си, той ходеше приведен, с изопнати назад ръце, сякаш готов да литне всеки момент. Селяните бяха свикнали да го гледат все с кравите. Обикаляше мерата, за да ги пасе, косеше трева, трупаше зимнина за животинките си, продаваше млякото им и от него се изхранваше. Бе пенсиониран по болест, но парите до никъде не му стигаха.
- И твоето време ще дойде…,ще те видим тогава подир крави ли ще търчиш или земята ще копаеш. Виж си бе,ужким си болен, а не си се спрял… Все лакомиш и все не се насищаш! Както си се изгърбучил – хак ти е! – отвърна му Вичо.
- Ти какво бе, - стрелна го Моньо – и в краварника на работа, и мелницата държиш, а синът ми без работа… уж демокрация…! Вашата демокрация до глад ни докара!
- Ами като е некадърен – запрепира се Вичо, оставил Колката за момент – седем завода смени и място не си намери! Все той бил онеправданият…!
Злобливо хихикане ги прекъсна:
- Както сте си изкарали кирливите ризи, водата от чешмата няма да ви стигне, за да ги изперете!
Настръхнали, всички се обърнаха към присмехулника.
Дядо Митьо размаха във въздуха чепатия си бастун:
- Не си навирай гагата, че видиш ли го?!
- И да го гледам и да го не гледам, не можеш ме хвана! С дъртите си крака едва до клозета се дотътряш…- ехидно продължи присмиващият се.
- Тъна, недей така… - опита се да го спре Колката – стар човек е!
- Що да не говоря бе?! Да не си измислям?! Обърнахте го на парламент! Като ония от там сте! Като тях се дърпате! Ако го нямаше парламента, по-добре щяхме да бъдем… Сега всички им зяпат простотиите и никой работата си не върши! Само дето езиците им дълги! На демократи се правят! А брашненият чувал и прах не пуска, камо ли брашно. И вий сте като тях! Превзехте центъра и от вас няма къде човек да поседне…! Ама…, ако го нямаше това тук – посочи Тъната зачервен дървото и пейките и бавно запристъпва назад, готов всеки момент да побегне – няма да има къде езиците си да чешете.
Мъжете останаха слисани. Знаеха си го те, луд бе и не знаеш какво мисли. А и не бяха малко поразиите му – против Бога отиде, икони краде от църквата, в затвора лежа…, майка му и баща му бяха вдигнали ръце от него. Не знаеха кога и селцето щеше да пропищи.
Разотидоха се тягостно смълчани. Никой не беше им говорил така. А и правота имаше в думите му. Селото скоро утихна съвсем и тишината се спусна над хора и добитък като покривало. Само дето петлите по старому отмерваха хода на времето и напомняха за наближаващият ден пълен с неизвестност и изненади.

По някое време се разнесоха глухите удари на брадва. В най-сладкият си сън, хората не чуваха нищо. Шумът от брадвата се засили от тревожният крясък на птици. Изкряка кукумявка, ненадейно появила се и смразяващият й писък разбуди кучетата.
Размърдаха се и стопаните.Сънливи любопитни погледи надникнаха през замрежените от цветя прозорци на близките къщи.
Колката, който живееше най-близко до чешмата, изхвръкна навън. В полуздрача разпозна Тъната. Той разпалено въртеше брадва.
Щъркелите кръжаха над него. Ято гълъби профуча над тях и потъна в близките дървета. Косерите пищяха невъобразимо без да се вижда къде се бяха скрили.
Тъната замахна още два пъти, оставяйки дълбокият отпечатък на необузданата си ярост и се провикна:
- Ха ставайте бре-е, да се видите как сте оголели-и-и… Ха ставайте бре-е-е, да ви видя къде ще се събирате сега-а-а !
Старият дъб се сгромоляса върху чешмата. От поваленият му ствол лъхаше мъртвота. Разтреперан и уплашен, Колката заудря две лопати една о друга, без сам да разбере как попаднали в ръцете му и зарида с цяло гърло:
- Ставайте бре-е-е-е… Оголя душата ни-и-и…


из „ЗА ЕДНА ПАРА ЧЕСТ“, 2013г.


Публикувано от Administrator на 27.05.2023 @ 12:11:32 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   hava

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 17:14:24 часа

добави твой текст
"Старият дъб" | Вход | 3 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Старият дъб
от malovo3 на 28.05.2023 @ 14:33:50
(Профил | Изпрати бележка)
Реалистичен разказ. И невероятен край. Поздрави!


Re: Старият дъб
от HAVA на 29.05.2023 @ 23:04:28
(Профил | Изпрати бележка)
Сърдечно благодаря. Радвам се да чуя такава оценка :)

]


RE: Старият дъб
от mariq-desislava на 27.05.2023 @ 20:49:45
(Профил | Изпрати бележка)
Стиска здраво за гърлото този разказ, а дъбът като метафора на живота е забележителен образ.{}


RE: Старият дъб
от HAVA на 29.05.2023 @ 23:07:39
(Профил | Изпрати бележка)
Писан е в зората на демокрацията, а колко актуално ми звучи днес, сякаш е символ на държавността ни, на държавата ни, на духът ни... Затова го публикувах сега. Той е един от разказите в книгата ми "За една пара чест", 2013г. ИК "Матадор"

]


Re: Старият дъб
от Markoni55 на 27.05.2023 @ 19:25:57
(Профил | Изпрати бележка)
Ей, появи се най-сетне!
Ама тема си хванала...Виждам, че е нещо от преди десет години, но е толкова актуално...Това правим, за съжаление - сечем си ежеминутно коренитепод краката си. И понякога нямам надежда!
Поздрави, Хавичке!


Re: Старият дъб
от HAVA на 29.05.2023 @ 23:16:23
(Профил | Изпрати бележка)
Така е. Писан е през 1993г., а сега сме 2023г. Стряскащо е 30 години по-късно да е все така актуален. Той е част от книгата ми "За една пара чест" 2013г. ИК "Матадор". Когато го написах, нямах търпение да го прочета на дъщеря си tanita (светла й памет). Тогава тя беше на 13 години. Бяхме в хола, тя на единия фотьойл, я аз срещу нея в другия край на стаята. Седях на контражур. Четях и изобщо не я поглеждах дали ме слуша. Когато прочетох последния ред, погледнах към нея и бях потресена. Тя плачеше. Подсмръкна един-два пъти, пое си въздух и хълцайки каза: "Мамо, ти отряза дъба!"... "Не съм!"- заоправдавах се, а тя: "Ти можеше да го напишеш по друг начин!"

]