Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 790
ХуЛитери: 2
Всичко: 792

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: durak

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЛюбов, завист и достойнство или за живота и смъртта
раздел: Есета, пътеписи
автор: SELENA

По случая с убийството на ученичка от нейните приятелки в град Пловдив

Когато случаят с Маргарита бе разкрит, хората се стъписаха.
Трудно е за човек да проумее че някой би посегнал на човешки живот в подобна крехка възраст.Каква деформация се е извършила в детските глави и защо? Някои обвиниха държавата, други родителите или училищното настоятелство, а трети просто впериха мълчаливо поглед в снимката на усмихнатата ученичка и денят им протече по-мрачно от обикновено. Но в съзнанието на всеки тайно си проби път една страшна мисъл. Мисълта за злото, което може да се излюпи от розовата какавида на детската душа и което подава лепкавите си пипала към външния свят. Мисълта,че тези деца са таяли такава завист в себе си, която е изригнала като лава и е отнесла всичко по пътя си. Включително и един човешки живот.
Завистта е сила,враждебна на живота. Тя съществува, за да му противодейства. Следователно завистта е смърт- дори когато е пасивна, защото има потенциала да навреди. Тя иска и би се възползвала от всеки случай да умъртви, да стъпи върху това, което пулсира, като не се стреми непременно към физическо убийство-нейната цел е да убие духа. Когато дете, таящо в сърцето си завист, убие, то е извършило това напълно съзнателно. Завист с подобни проявления не е обикновена детска ревност или детско негодувание.Това е умишлено престъпление, осъзнато нарушаване на естественото право на човешки живот, защото е замисляно дълго и е разяждало съзнанието. Акт срещу човешкото достойнство, който доказва дехуманизацията на нашето време .
"Човек е осъден да бъде свободен",казва Сартр. Много философи са посочили измеренията на човешката свобода. Човек е свободен да прави избор, да се насочи към идея или цел, които да осмислят живота му и да го направят продуктивен. Оттук започва да се изгражда достойнството. Но какво е необходимо, за да се циментират основите му? Моята лична позиция е, че това е убедеността за стойността на Аз-а. Устойчивата духовна увереност не се подронва от изменчивия външен свят. Тя пести силите на душата. Огромните количества енергия, които хората хвърлят,за да докажат на другите на всяка цена че са стойностни, могат да бъдат употребени за личното усъвършенстване. Мисълта,че си уникален и заемаш своето място в света, като знаеш,че никой не може да те замени, издава вътрешно достойнство. Завистливият човек живее в непрекъсната тревожност,че ако нещо стойностно е близо до него, ще се открои собствената му посредственост. Той се ужасява от разрухата и хаоса, които царят в него. Оказва се, че ада или рая са тук на земята, в самите нас. В това се състои магията на мислите, която може да приеме формата на проклятие. Маргарита е виждала света като красиво място. Тя е четяла литература, рисувала е и със стихове е описвала това, което я вдъхновява. Чрез творчеството си тя е изразявала любовта си към живота и се е отърсвала от лепкавите прозаични мисли на ежедневието.
За разлика от Маргарита, приятелките й са имали друг вид занимание - омразата. Човешкото съзнание не търпи празнини - там, където няма нищо, запълва с омраза.Тя създава илюзията за целенасоченост. Омраза,която не е предизвикана от нищо,освен от собствените комплекси, се нарича завист. Тя се стреми да "удуши" чуждата конструктивна свобода и едно от най-успешните оръжия на човешкото зло. Завистта обикновено е тиха. Моментът, в който може да се роди, е този, в който детето разбере, че около него има хора, живеещи живот, какъвто то няма. Дълго време преди това, растящо в стерилната семейна среда, то няма база за сравнение и е изпълнено с доброжелателство към света. Изведнъж завесите се вдигат и то се озовава на сцената на живота, където често някоя част от декора ти пада на главата или докато заекваш объркано, някой до теб брилянтно изговаря репликите си. Тогава изниква първата житейска дилема-дали да се ориентираш към своето собствено евентуално щастие, или да се втренчиш в чуждото, което очевидно никога не свършва.
Ерих Фром сравнява двата основни модула на житейското съществуване - битийния и притежателния. Той дава пример за красиво цвете, което забелязват двама различни човека.Първият изпитва непреодолимото желание да откъсне цветето и да се вкопчи в мъртвото му стебло, a вторият просто спира да му се наслади. Първият винаги остава разочарован, защото не е открил тайната на жизнената сила, която е изпил с пръстите си. А този, който се е наслаждавал на цветето отстрани, отминава щастлив, защото е спотаил в душата си спомена за красотата му. Подобна аналогия можем да направим със случая в град Пловдив. Три приятелки са неразделни до момента, в който едната видимо се откроява като по-хубава и способна от тях, което събужда яростта им и стремежа им да сложат край на живота й. Моето мнение е,че темата за (не)осъзнатия стремеж към умъртвяване на красивото излиза извън рамките на личната съдба на Маргарита и добива социални измерения. За човек винаги ще е по-лесно да изкорени красивото, отколкото тепърва да засява семената на труда си и да чака реколта. В случай че успее да изкорени всичко красиво (което впрочем е невъзможно),той ще се чувства доволен, защото навсякъде ще вижда еднообразна пустош и неговата собствена градина няма да се откроява със запуснатостта си. Начина на живот, който се противопоставя на подобен социодеструктивен такъв, е "съзерцателния живот" на Аристотел. Той е жизнеутвърждаващ понеже при него човек наблюдава хармонията около себе си и не се дразни от нея,а напротив- вдъхновява се. Психически здравата личност се стреми да се обгражда с хора, които я превъзхождат, защото това я провокира да се активизира и да отваря очите си за нови хоризонти. Замърсената със завист психика има нетърпимост към това, което има собствен блясък.
Доброто има един голям недостатък- то притежава природна наивност. Дори и интуицията да му подсказва,че нещо не е наред, щом види широка усмивка, то е склонно да й повярва. В "Човека, който се смее", Виктор Юго казва: "Зъбите могат да гледат така, както очите могат да хапят". Човекът, изпълнен с достойнство дори и не подозира каква низост може да съществува около него. Този, който е устремил поглед към слънцето, не вижда термитите, които копаят дупка под краката му. Надеждата се състои в това, че един ден животът ще се научи да противодейства по-добре на смъртта, а любовта на омразата. Тогава цветята ще разпръскват уханието си в слънчевите дни без мрачен облак да хвърли сянката си върху тях.








Публикувано от aurora на 23.12.2004 @ 14:11:52 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   SELENA

Рейтинг за текст

Средна оценка: 3.4
Оценки: 10


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 09:03:07 часа

добави твой текст
"Любов, завист и достойнство или за живота и смъртта" | Вход | 4 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Любов, завист и достойнство или за живота и смъртта
от mojsei на 23.12.2004 @ 16:21:02
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Страхотно! Проблемите на живота ще тябва да станат водещи в проблематиката на сайта, а не подсмърчанията на перверзните души, които гледат как да замъкнат в царството на мрака още някой наивник.
Надеждата има своите основания не в това, че някога животът ще надделе надсмъртта, а, за да стане това, сега и тук ще трябва да се даде решителен отпор на виртуалното користолюбие!?
Поздравления за автора! Наздраве и весели празници!


Re: Любов, завист и достойнство или за живота и смъртта
от Wizard (sibin@abv.bg) на 25.12.2004 @ 13:00:35
(Профил | Изпрати бележка) http://artportal-bg.info
Подсмърчанията на перверзните души??? Някой или е препил по празниците, или е отворил речника със сложните думи. Тези перверзни души в момента пълнят сайта с повече от прекрасни произведения... за всичко останало (каквото ти очевидно искаш - http://www.iskrenoili4no.com :)))

Иначе есето е великолепно... както обикновено... :)

]


Re: Любов, завист и достойнство или за живота и смъртта
от mojsei на 31.01.2005 @ 18:11:41
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
1. Перверзията никога не може да бъде прекрасна, а че в сайта има такава не може да има спор.
Да се твърди, че перверзните души пълнят сайта с прекасни произведения, означава, че изтрезняването върви бавно.
2. Есето няма нужда от такава повърхностна защита пред мен, защото аз съм се изказал в подкрепа на тази тема. Сега ще добавя:
Първо. Позоваването на Ерих Фром може да стане по -убедително именно при разкриване на социалните корени на завистта. Тезата на Фром "Да бъдеш или да прритежаваш" е несъстоятелна, защото, за да бъдеш трябва да притежаваш.
Второ. Още веднъж подкрепям автора да продължи именно към търсене на социалните корени на завистта и злобата, което може да стане и във връзка с бликащата в сайта злоба.

]


Re: Любов, завист и достойнство или за живота и смъртта
от Anton_Fotev на 21.02.2005 @ 19:59:03
(Профил | Изпрати бележка)
Като изключим някой и друг АОсЕ ( анонимни оценящи с единици ), Сайтът е изключително толерантно и благородно място. Злоба не съм забелязъл, нито завист. Говоря за господстващия дух на Мястото разбира се, защото винаги могат да се намерят отделни бройки духовни ренегати- кво да ги правиш горкичките малоумници. Бъркат безнаказаността на анонимното оценяне с правото на позиция.

Колкото до Селена- тя е божество, което има за хоби писането на съвършенна проза... нали боговете правят всичко съвършенно. :-)
Надявам се да продължи все по същия начин. Отивам да гласувам.

.... ЪЪЪъъ... някой да може да ми каже къде се е запиляла шестицата тука.... ;-)

]


Re: Любов, завист и достойнство или за живота и смъртта
от jel (kopriva132001-all@yahoo.com) на 23.12.2004 @ 17:20:55
(Профил | Изпрати бележка)
Нищо ново под слънцето. Кайн и Авел -грешната природа на човека. Приятни празници!


Re: Любов, завист и достойнство или за живота и смъртта
от SELENA на 04.01.2005 @ 19:30:55
(Профил | Изпрати бележка)
:)to tova e vqrno.da kajem 4e podobni izstypleniq i izvra6teniq vinagi gi e imalo,no sega ima medii,koito da izvestqvat na vsi4ki.no taka li 6te minavame prez hilqdoletiqta?nepokytnati?i primireni s tova,koeto stava?:)

]


Re: Любов, завист и достойнство или за живота и смъртта
от Hammill на 28.12.2004 @ 17:36:15
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво и умно написано!


Re: Любов, завист и достойнство или за живота и смъртта
от Illi на 17.02.2005 @ 10:47:18
(Профил | Изпрати бележка)
Не случайно завистта е един от седемте смъртни гряха