Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 687
ХуЛитери: 2
Всичко: 689

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВятър в очите (1 част)
раздел: Разкази
автор: secret_rose

Да живееш в милионен средиземноморски град не е като да живееш в малко и китно средиземноморско градче. Тук хората нямат имена и дори визуално не успяваш да ги запомниш, защото непрекъснато се променят. Съседите са различни поне пет пъти в годината, веднъж имат деца, друг път кучета и тъкмо запомниш къдравите букли на комшийката от съседната къща и опечеш тарт, за да ползваш уханието му за отърваване от скуката в жегите, и тя вече се е изнесла.
Така е, защото хората в големия град са непрекъснато в движение, амбицирани и нервни, завъртени в безкрайната гонитба по благосъстояние и престиж.
А в малките градчета сякаш времето е спряло. Там следобедите са изтегнали снага по белите дувари с нацъфтяла бугенвилия, дремят под мъркащия съпровод на кварталните котараци и ухаят на домашно сладко, шербет и динени семки. Лепкавият въздух събира прах по боядисаните в синьо кепенци и хората до един имат имена. Исмет амджа, обущарят, например никога не можеш да сбъркаш - сивото му кепе е безотказна емблема на уют и ведрина. Бакалията, рибарите с количките, покрити със синя мушама сутрин по ранина, еснафите - всички се знаем. Познаваме и шивача, знаем и стария му дюкян в края на мегдана, аршина му и безбройните оплетени конци, ширити и панделки, които до обяд реди на картонен параван пред вратата, а след обед - с часове прибира. Знаем и децата им, гледаме ги как израстват по изгрев и по пладне вече са заритали топка в градината на Хаджи Мюмюновото кайвене, дето са насядали старците им на по финджанче турско кафе. В такива малки, средиземноморски градчета имаме махали, а в махалите - вековни буки, смокини и фикусови дървета, по чиято кора са изчегъртвани безброй любови и страсти, и всички се помнят, защото в малките градчета винаги има някоя голяма любов, за която да разказваме и да пеем. Една такава любов е и нейната - на младата учителка Ханифе. Нея всички я знаем, дойде преди две лета да учи децата в единственото училище на малкото средиземноморско градче.
Често се случваше, особено в меките крайморски привечери, когато улиците пустееха, стопанките кръжаха край оджака, а децата са забили нос в тетрадките с домашни, Ханифе да наметне плетен шал на раменете си и да тръгне бавно към каменистия плаж. Чували сме я да напява онази стара песен с мила мелодия "Джадделерде рюзгяр", а вятърът да и приглася. В красивата и песен, литнала над градините винаги имаше една спотаена тъга. И как да няма, тя бе дошла тук от Анадола, старият и баща бе останал сам в Анкара и младата девойка преживяваше за него. Всеки път, щом седнеше сама на дървената маса в малката си кухня или набереше гергини в градината, мислеше как това щеше да го зарадва. Днес отново затвори дървената портичка на къщата с малко тъга, пусна ключа в джоба си и пое към морето.
По улиците нямаше никой, само две момчета премитаха двора на кайвенето. Момчета - ратайчета - в малките градчета чорбаджиите наемаха децата на по - несъстоятелните да свършат туй - онуй, та да изкарат някой грош, че ризките и тетрадките бяха скъпи, а младата даскалица не можеше да купи на всички. Хаджи Мюмюн ефенди се беше засрамил, като научи, че Ханифе е купила униформи за братчетата от крайната махала и сам поде инициатива. Назначи децата помощници, събра еснафите в кайвенето, нареди им да отделят малко от дебелите си кесии и организира помощ за класа на учителката. А сам реши да изучи едно дете, най - бедното в градчето, че то и майка си нямаше, само Кязъм го гледаше него, хазър беше братовото му дете.
И точно братовото дете на Кязъм тази вечер припна към Ханифе и засрамено бутна нещо в ръката и, а после толкова бързо се изгуби зад вратите на дюкяна, че тя не успя да го разпита. Беше бележка. Малка, написана с разкривен почерк и смешни букви, но претенциозен почерк, с плътно мастило, личеше нрав от него, нервност, личеше, че който е писал е бил нртърпелив човек, или повече не е искал да чака. На бележката пишеше:

"Ханъмефенди! Ако не намерите поканата ми за твърде дръзка, приемете я! Ще ви очаквам на брега тази вечер в 20.00 часа." И беше подписана: "Кязъм бей".

Ханифе ококори очи от изненада. Малкият се беше скрил, а братчетата в градината нямаше да и кажат нищо. Първоначално се ядоса на дързостта на този левент, но после прочете бележката пак и пак, накрая я смачка и пусна в джоба. Загърна се плътно в шала си и се върна у дома.
Ханифе дълго не можа да заспи. Познаваше Кязъм бей бегло. Беше го виждала само когато довеждаше малкия си племенник до училищната порта. Никога не обелваше дума, само кимаше за поздрав. Винаги беше докаран, стегнат в кафяво елече над изрядно опънат панталон, от който се подаваше верижката на джобен часовник. Гладко избръснат, с подстриган мустак и капа, която незнайно защо килваше настрани, досущ стар и ояден чорбаджия, подкарал цяла една челяд, а не само едно момче. Като да са хайванчета, с такова пренебрежение гледа децата - намръщено мислеше Ханифе и скриваше бележката му далеч от очите си. После пак я вадеше и препрочиташе многократно. Беше немислимо да отиде на срещата край брега. Кой прави така - никой. Какво ще си помисли старият и баща. Ами комшиите?
А дните се нижеха едва, бавно настъпващото към златната есен време скрибуцаше по вратничките и кепенците, един по един се затваряха прозорците и пъстротата хем намаляше, хем се удвояваше в това малко и китно средиземноморско градче. Тук няма есен, есента повече приличаше на ранна пролет, която след месец - два пищно и разточително ще нацъфти уханния по безбройните портокалови и лимонови дръвчета. Селянките от покрайнините ще нарамят огромни кошове, пълни с едри, презрели нарове и ще ги докарат на градския пазар в събота, където да ги продават. Ще замирише на рачел и прясно сварен петмез, ще звъннат връзки изсушен патладжан и пипер, докарани чак от баирите на Торос, където влагата не изпива соковете от зеленчуците, а свежият въздух ги прикътава навътре под кожицата им и тръпне да нахрани гладните малчугани в студените, дъжделиви вечери.
Ханифе продължи да води класа си напред, без да обръща очи към многозначителните погледи на Кязъм. А той стърчеше, изпънат до школската порта и чакаше, подръпваше мустак така, сякаш е твърде незаинтересован и само момчето го вълнува, после троснато перваше малкия зад врата и го подкарваше към дома. Насядалите в кайвенето старци хихикаха над финджанчетата кафе и зачервените им от вълнение очи заиграваха по едни други времена, когато те самите са били млади, проточвали са души и мераци след пъстрите поли и шалвари и сърцата им са подскачали неудържимо след всеки заметнат глезен.


Публикувано от Administrator на 16.10.2018 @ 19:40:23 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   secret_rose

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 22:04:46 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Вятър в очите (1 част)" | Вход | 8 коментара (16 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

RE: Вятър в очите (1 част)
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 22.11.2018 @ 09:25:36
(Профил | Изпрати бележка)
И аз ще ти кажа, че ти се възхищавам, потапям се във вълшебните ти словесни платна и не искам да изляза от водите на емоционалните картини, които ражда човечното ти сърце, Меги!


RE: Вятър в очите (1 част)
от secret_rose на 28.11.2018 @ 14:11:33
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря, Мария...

]


Re: Вятър в очите (1 част)
от leslieshay на 19.10.2018 @ 10:07:54
(Профил | Изпрати бележка)
Рисуваш с думи, както художник рисува с четката. Ако аз можех да рисувам, съвсем лесно щях да мога да пресъздам описанията ти на платното, защото са толкова добри, че ги виждам съвсем ясни в съзнанието си :) Сериозно ти се възхищавам за този талант.


Re: Вятър в очите (1 част)
от secret_rose на 19.10.2018 @ 13:53:52
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
А аз имам малък проблем с това и точно то е причината да пробвам различен жанр :)))
Не може цяло произведение, дори да е само разказ, да бъде съставено само от описания, а ми куца актът, че и пряката реч, и опитвам да се науча :)
Радвам се обаче, че е приятно за четене и не натежава. Благодаря, Лесли @—;—

]


Re: Вятър в очите (1 част)
от Angelche на 19.10.2018 @ 00:55:27
(Профил | Изпрати бележка)
Интересно е! Радвам се на картините, които описваш,
а ти го умееш! Така виждам места, на които никога не съм била!
Чакам следващата част:))
Поздрав:))))


Re: Вятър в очите (1 част)
от secret_rose на 19.10.2018 @ 13:51:31
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Радвам се, че ти харесва @—;—

]


Re: Вятър в очите (1 част)
от Kanegan на 18.10.2018 @ 19:50:19
(Профил | Изпрати бележка)
След подобен разказ не мога да не оставя нещо, топла дума или чувство.Сладкодумно разказани истории, които грабват сърцето ти и те пренасят в един вълшебен свят.Като полъх от Средиземноморието, нещо ти топли душата и ти е едно хубаво, та чак благо!Благодаря Меги!!!


Re: Вятър в очите (1 част)
от secret_rose на 18.10.2018 @ 20:56:40
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря за прочита :)

]


Re: Вятър в очите (1 част)
от kameja на 17.10.2018 @ 14:17:26
(Профил | Изпрати бележка)
Била си там, в уюта на старите времена, видяла си много, сладкодумна разказвачке.


Re: Вятър в очите (1 част)
от secret_rose на 17.10.2018 @ 22:22:35
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря :)

]


Re: Вятър в очите (1 част)
от daro на 17.10.2018 @ 08:25:43
(Профил | Изпрати бележка)
А, това вече го четох някъде!
Радвам се, че си му намерила точното - уютното място, за твоите омайни, ароматни и счувствани историйки.
Хайде, сладкодумнице, продължавай - обичаме да те слушаме! :)
(не ти "правя вятър" в очите)

Дано и да те чуем...

(((О)))


Re: Вятър в очите (1 част)
от secret_rose на 17.10.2018 @ 11:50:31
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Да, вчера на шега го писах на телефона във фейсбук :))
То пък ще вземе да стане история. Благодаря!

]


Re: Вятър в очите (1 част)
от ASTERI на 16.10.2018 @ 22:24:43
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави, Меги! Очаквам продължението!


Re: Вятър в очите (1 част)
от secret_rose на 17.10.2018 @ 11:50:58
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря :)

]


RE: Вятър в очите (1 част)
от Markoni55 на 16.10.2018 @ 21:38:41
(Профил | Изпрати бележка)
Интересна история захващаше Меги


RE: Вятър в очите (1 част)
от secret_rose на 17.10.2018 @ 11:51:20
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Кратка ще е, разказ просто...

]