Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 448
ХуЛитери: 4
Всичко: 452

Онлайн сега:
:: Albatros
:: LeoBedrosian
:: malovo3
:: mariq-desislava

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифта Рачел* - Край.
раздел: Разкази
автор: LIANIK

Но пусто, един ден и прималя. Беше излязла малко след Коледата да изплакне каквото има на реката, която не беше замръзнала. И тогава стана и лошо, толкова,че не можа да изкомандва тялото си да не се отпуска… Падна и си намокри новото палто, и стана и жално, тежко, сълзите и сами се стекоха по лицето и претопиха тунелчета в снега…
Момичетата я видяха. Беше ги пратил Георги да и помогнат с прането и да вземат копана*( вид дървена палка с която се удрят дрехите,поставени върху камък, за да се изцедят по –добре). Уплашиха се децата. Радка отиде да го извика, а Пенчето се опита да я вдигне. Не стигна времето обаче, толкова бързо дойде той до нея, вдигна я на ръце, а тя не смееше да го пипне.
- Дръж се! – строго и каза той, а топлият облак от дъха му погали премръзналата и буза.
Занесе я направо в горната стая. Постави я на леглото.
- Палтото се намокри! – зарида Мика. Георги първо се уплаши - кога се беше занимавал той с ревящи жени. Но като видя, че тя все още стои на леглото и освен леката бледност и сълзите е добре, отвърна:
- Дай да го свалим това палто! Като е мокро ще да изсъхне, какво толкова!
После той сам се наведе и го съблече от нея.
- Лягай сега, аз ще довърша прането.
- Не може, аз трябва…
- Лягай! – повиши тон Георги. Гледаше я свъсил вежди, строго присвил устни.
- Само малко да отпочина и…- опита се отново Мика да протестира.
-Ти от дума разбираш ли! – сериозно се разсърди той.
Тя най-после го послуша. Опита се да не заема много място и едва в края на леглото полегна, но Георги се наведе, намести я навътре, постави своята възглавница и още една под главата и, а след това изкара последното бурканче от рачела, който беше останал от майка му. Отвори го и го подаде на Мика.
- Хайде, хапни ще ти стане по-добре.
Мика несигурно загледа протегнатата му ръка.
- Не мога, нали майка ти го е правила за тебе. Трябваше ти да си го ядеш, а аз…
Не можа да продължи тя, защото Георги грабна лъжица загреба от сладкото и и даде. Мика едва преглътна първата хапка, когато в устата и се озова втората…
- Чакай! – закашля се тя. – Поне хапни и ти, друго бурканче повече няма.
Той спря, загледа я, поседя мълчалив, но накрая склони и я остави тя да му даде една лъжица от сладкото. Какво сладко? Течна сладка мед протече в гърлото му. Не помнеше вкусът някога да е бил по –силен и прекрасен от този, който сега чувстваше. Сокът не беше нито гъст, нито прекалено рядък стичаше се постепенно, а тиквата се беше напоила прекрасно, като стиснеш със зъби хрущи, а после мекостта и се разтваря в устата ти. „Ех, майчице! Какво си сътворила ти от едно сладко, цял еликсир за душата си ми оставила!” – замисли се Георги, докато бавно преглъщаше втората лъжица, която Мика срамежливо му беше дала. „ Елексир или завет си ми оставила- сам вече не знам. И сякаш майчиното ти сърце е знаело, че съм жив и че ще се върна…А живите сами не виреят – нужна им е дружинка!”
От този ден Георги не даде на Мика да спи до момичетата. Грижеше се за нея и вечер тя дълго слушаше неравномерното му дишане докато той лежеше на леглото до нея. Той беше така тих, така студен! Всеки път щом влезеше в стаята след нея, тя трепереше. Толкова много неща и се искаше да му каже, да моли!А знаеше, че няма как да изтрие, това което е полепнало по нея – цялата и предишна съдба, миналото и, историята с онзи човек. Да, върнал се от лечебницата, Кънчо Плявата беше продал всичко, що имаше и беше заминал на някъде.И все пак, всички онези имали досег до неговата личност пазеха мазното петно в душите си. Селото наистина си отдъхна от хитрите му омърсяващи очи, от мазната му, отвратителна усмивка и от…онова странно чувство, което само нещо гнусно и неприятно можеше да ти донесе.

Не мина и една неделя, откакто той и тя свикваха един с друг и с близостта на телата си, когато Мика я заболя изведнъж и кръста, и корема. Ден или два, продължи това, но тя стискаше и не казваше. Накрая не изтърпя, а и водата и протече по краката точно, когато на втория ден вечерта Георги тъкмо влизаше в стаята.
Той целият пребледня, видял локвата, а Мика не можеше място да си намери от срам.
- Започва ли? – запита я с треперещ глас Георги.
- Не …знам…- отвърна му сковано тя.
- Трябва да викна бабите, аз едва ли ще се справя с това. - и изхвърча той от стаята.
Успя да открие само комшийката, която беше по-наблизо и тя се съгласи да дойде, че да помогне.
- Ама ще трябва и ти да бабуваш с мене! – рече му баба Тонка.
- Щом трябва. – кимна в съгласие Георги.
И наистина стана така. Мика в началото не искаше той да е там. Примоли се дори на баба Тонка, но старицата поклати глава и рече:
- Не може чедо, сила трябва, а аз немам толкоз! Ще се справи той, не се тревожи! Може сакато да е, ма е войниче, пък и ти е мъж, какво ще види, що не е виждал вече?!
Лицето на Мика пламна още повече не само заради болката, но и заради срамът що изпита. Георги стоеше настрани, скрил зад себе си ръката, от която липсваха пръсти.
„Че коя ще иска да я пипам с това, пък и детето и , също да нося! „ - помисли си той. Нещо здраво затисна душата му, изпепели сърцето му и за пръв път от толкова време едно момче, уж истински мъж, зарида дълбоко в себе си. Горяха му очите – сухи, зачервени, а в него валеше като из ведро. Той не беше плакал – нито, когато Милкана го беше отхвърлила и му се беше присмяла, че е недъгав вътрешно и социално, нито, когато тръгна на война и се сбиха с брата си, нито, когато разбра, че ще е недъгав за цял живот. Само очите му се насълзиха един – два пъти, когато се сети за майка си, когато видя вързопа, когато намери рачела. Сега обаче това беше друго, по-страшно от всичко останало, по опустошаващо, а толкова реално и така каращо го да диша и да се стреми към живота, независимо от трудностите и от това,че можеше никога да не му отвърнат с взаимност.
Любовта наистина беше омайниче – дъхав и див беше първият трепет на сърцето, първата жажда на очите, но…Обичта се раждаше дълбоко в сърцето, въпреки болката, съдбата, миналото. Това чувство беше като момината сълза – нежно, с лек аромат, красиво, раждащо се в обикновения делник, но веднъж оставено да порасне се вкореняваше дълбоко и не оставяше друг избор, освен да се живее с него.
Сега Мика цялата трепереше. Толкова тежко и беше. Чу тя как проплака малкото, защото гладно беше. Усети как Георги стана, отиде до кошчето, което сам, криво-ляво беше намерил в плевнята и поправил за бебето. Взе момченцето на ръце, внимателно и нежно, както му беше показала баба Тонка и му заговори. А тя за пръв път усети нежността, която се изливаше от думите му. Силата им беше зашеметяваща и така пленяваща, че не изтърпя и пусна сълзите си. А, Георги тихо говореше:
- Тихо, тихо! Тука сме, сам няма да те оставим! Ей сега ще събудим майка ти и ще ти даде да се нахраниш. Аз няма как да го направя, не, че не искам, ама съм безполезен! Сам ще го разбереш като пораснеш.
Георги се приближи към леглото, несръчно се опита да бутне леко Мика, но тя вече се беше обърнала:
- Будна съм. – тихо му каза. Той не посмя да я погледне, а извинително и подаде малкото и заотстъпва назад, като че ли опасност го чакаше.
- Здраво го държах и внимавах! – извинително заговори той, а после продължи. – Излизам. Ти спокойно си го нахрани, аз няма да преча.
Георги затвори бързо вратата зад гърба си. Бързаше, защото цялата му мъка преливаше и в момента, в който излезе, очите му се изпълниха с влага. Ах, какви сълзи бяха това! Какви сълзи само – бисерни, солени, блестящи!А, нима дори най-дребното същество на тази земя, колкото и различно и грозно да ни изглеждаше не търсеше и не даваше грижа и топла обич? Кой решаваше дали едни сърца ще са студени, други топли? Кой, всъщност имаше право да бъде обичан или не? Нима съществуваше такава мяра! И кой човек можеше да излезе най-отпред и пред цялата земя да каже – аз знам, че тази грозна тиква, с набраздена напукана кора не е хубава и от нея не става рачел? А тикви има много по света, вид, форми, цветове, и всички те са полезни и създадени за това, което трябва и което се нуждае от вкуса им. И хората бяха като тиквите, различни и отвън и отвътре, но един път оплетеше ли се ластуната им и вклинеше ли се – нямаше по причудливи чудеса от тези, които сами създаваха.
Едно сърце отвън туптеше в мъка и самоотблъскване. Едни очи вътре лееха тежки сълзи, оплаквайки немирната душа и женско сърчице, трептящи по едни мъжки ръце.
А едно малко момченце, в чиито гърдички играеше немирно друго червено „бисерче”, спокойно си похапваше, обгърнато от вълните на обичта на двама души, стоящи толкова близко до него, а сякаш сами бягащи на разстояние един от друг, но в една посока.
Георги се напи. В живота си никога не го беше правил, но с раждането на малкият, сякаш нещо се отприщи в него. Скромен и затворен в себе си той сега беше като разтворена книга – ту се луташе в щастие, че всичко е наред с Мика и с детето, ту в скръб, че срам ще е за момчето. Хем и не му е баща, а кмета го писа да носи неговото име. Как ли щеше да расте така това дете? А най-важното, колко много щеше да се срамува от човека, който го чувстваше като син, но всъщност не му беше баща?
Цялата кръчма пееше песни, зачервени и развеселени бяха мъжете. На такова бурно време, когато назряваше нова война, раждането на нов живот посяваше надежда за по-добри дни в сърцата на обикновените хора.
Късно в зимната нощ най-после и последните развеселени селяни се пръснаха клатушкайки се по домовете си. Георги креташе по пътя към къщата. Ту се спираше, залитайки, ту потегляше забързано нагоре, мърморейки си нещо под носа. Беше му топло и всичко го припотяваше, но от време на време в замъгленият му ум изникваше картина в която две цъфнали тинтяви го гледаха, а до тях други две по –мътни и мънички, като огледалца на по-големите също се впиваха в сърцето му.
- Ех, булкаа! Ех, синеее! – смотолевеше Георги. – Че к,во ша ма праитеееее такъв…дето не ставам за нищо, ни думи, ни можене в мене…Ей, т,ва е, турете ме на пръста и ми минете отгоре, поне за черга да ви служа…
Неусетно бе стигнал до мостчето, и почти щеше да се сблъска с фигурата, загърната добре, която стоеше и чакаше.
- Бре! – едва фокусира Георги, че Мика стои пред него. – Какво…има…Малкото? Ти или момичетата? – притеснено запелтечи той.
Мика се приближи и с изтънял глас рече :
- Жив си! Това стига. Хайде да се прибираме вече, а?
Тя някак несигурна беше какво да му каже. Виждаше, че беше пиян, а и знаеше, когато Бончо беше така, какво ставаше после.
- Да се приберем, щ….ом казваш!- съгласи се нежно Георги.- Щом всички сте…здрави, що да не се приберем…щом не ви преча…и не ме парясвяте*(гоните), вънка да спя такаааа…
Той едва говореше вече. Мика го подхвана под ръката от страх да не падне по мостчето, но Георги се задърпа.
- Тц…Не…Ще да те бутна и после какво да правя…без тебе и децата…пиши ме пепел…- замърмори той. - По-добре от ся ме калдупни *(обърни ме , в смисъл бутни ме) ей тука в реката и да ме нема…
- Че тогава и двамата да се калдупваме! – срамежливо, но твърдо му се скара Мика. – Хайде, че е студено, а и оставих децата сами да се гледат.
- Слушаам, слушаам. – примирително отговори Георги.
Тя му помогна да се съблече и го избута навътре в леглото, за да може тя да става, когато е гладно детето. Георги се опита да протестира, че той трябва да помага, а тя се загледа в черните му мътни очи, сега блестящи от алкохола, но и от всичките чувства, които иначе на трезва глава, този мъж никога не би показал наяве. После,стоплена от погледа му каза:
- Лежи, сега! Наспи се! Достатъчно помага, а и има време има – един цял живот ни чака.
- Я за друго не ставам, Мике! Пък и като порасне, нема да ще…да го пипам…Не си сляпа сама виждаш по тебе…- смотолеви Георги и посмръкна. – Ама остави, ще да се стегна, че да достроя още една стая, да се махна, че да сте си само двамата и…
Детето заплака. Мика се обърна взе момченцето и го подаде на седналия в леглото Георги. Онзи неосъзнато го пое и нежно го присламчи към гърдите си.
- Виждаш ли и той ти се сърди като говориш така, а аз какво да кажа…- заговори Мика и разкопча пазвата си под пламналия мъжки поглед. – Нито да ти благодаря ми даваш, нито да те любя…Не че заслужавам всичко това, което ми даваш,а и моето не се забравя, но поне…- и тя приседна на леглото за да нахрани малкото. Но в момента в който Георги и го подаде и тя го намести на гърдата си, две силни мъжки ръце я придърпаха и подпряха на гърдите си. Тялото на младата жена затрептя, а лицето и се обагри в пламък, защото един нежен глас и прошепна на ухото:
- Аз всичко ти давам Мико - и сърцето, и душата и себе си!Нищо не ми остана – ти всичко ми окраде!


Колко прекрасна беше есента с цветната си премяна и колко дъхави плодове раждаше земята под грижата и с помощта на човешките ръце. Две кипри моми пълнеха бурканчета със сладко, а една млада жена усмихнато ги нареждаше, за да ги запечата в поставения върху огнище казан. Едни малки пръстчета издебнаха да не ги види някой и грабнаха лепкаво голямо парче.
- Хей, калпазанино! – скара му се Пенка. – Ще ти стане не добре, не трябва толкова да ядеш.
- Тати…казва…сладко мама най-убаво…топло. – измърмориха нацупено малките устенца на момченцето. Думите му обагриха в червен цвят страните на майка му, а двете му каки Пенка и Радка се засмяха на смешната му муцунка оцапана от край до край с кехлибареното сладко от смеещи се расли под слънчевите лъчи тикви.

Край.


Публикувано от anonimapokrifoff на 18.06.2018 @ 19:16:25 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   LIANIK

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 19:53:25 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
" Рачел* - Край." | Вход | 6 коментара (9 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Рачел* - Край.
от libra на 02.07.2018 @ 00:27:57
(Профил | Изпрати бележка)
аз отдавна не съм влизала в сайта, но те чета :)


Re: Рачел* - Край.
от LIANIK на 03.07.2018 @ 06:07:55
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се че четеш. Последно време освен, че и в социалния си живот съм заета, пиша много и все различни неща. Аз съм на моменти - както ми дойде музата. Понякога прекалено ми идва да съм в старото време и изведнъж преминавам на друго, без значение какво.:) Заела съм се с един по-голям проект, но и други къси разкази написах за нула време. Понякога дори самата аз се обърквам, как може да пиша за толкова различни неща и то с желание. :) Все пак, наистина оценявам,че си отделила време, не само да прочетеш, но и да напишеш коментар. Поздрави!

]


Re: Рачел* - Край.
от Angelche на 24.06.2018 @ 14:25:41
(Профил | Изпрати бележка)
Привет LIANIK! Отдавна прочетох, но нямах време и възможност да коментирам.
Четях с интерес, знаеш че е така и не исках да свършва...
Върна ме в детските ми години и си спомням последният рачел, който майка ми направи,
направо се топеше в устата....а сега ги няма...и рачела...и майка ми....:(
Топлиш с всеки ред, с всяка дума.....какво повече да кажа... Оставаш си ми любимия разказвач
тук в сайта! Благодаря за всеки разказ и за всичко, което съм преживяла докосвайки се до героите ти!
Имаш топличка прегръдка()


Re: Рачел* - Край.
от IGeorgieva на 21.06.2018 @ 22:28:02
(Профил | Изпрати бележка)
Топли сърцето разказа ти!
:)


Re: Рачел* - Край.
от Jenia (jivkova@hotmail.com) на 21.06.2018 @ 20:52:42
(Профил | Изпрати бележка)
с голямо удоволствие прочетох!!!


Re: Рачел* - Край.
от zebaitel на 19.06.2018 @ 22:11:01
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Лианик,
Не съм ти писала коментар на последните части само защото нямах време, но иначе бързах да чета веднага щом се появиха!
Пишеш много, много увлекателно! Дано да продължаваш да го правиш!


Re: Рачел* - Край.
от LIANIK на 20.06.2018 @ 15:40:27
(Профил | Изпрати бележка)
Ами, аз продължавам да пиша! Вече имам три-четири нещица,които съм започнала...
То затова от разпиляване и от работа по-бавно качвам готовото. Благодаря ,че следиш zebaitel. :))))
Радвам се,че те увличат моите писания. Заряд, сюжети и герои в мен колкото си искаш,важното е какво точно ми се пише съответният ден. На моменти съм, понякога пиша много, а друг път едва половин страница. :) Благодаря ти че надничаш из "кривите" ми редове.Ще се старая още повече.

]


Re: Рачел* - Край.
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 19.06.2018 @ 11:02:50
(Профил | Изпрати бележка)
Удоволствие беше да прочета! И ми се яде рачел :).


Re: Рачел* - Край.
от LIANIK на 20.06.2018 @ 15:34:30
(Профил | Изпрати бележка)
Tsveti питаш ли мен, докато го пишех...и на мен ми се ядеше този рачел...:)))))

]