Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 756
ХуЛитери: 0
Всичко: 756

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМайчина стряха - 3 част
раздел: Разкази
автор: LIANIK

Богдан мина през дерето и излезе на пътя от другата страна, където сега стоеше неговата каруца. Беше я оставил по-далеко, че да не се чуе тропота от копитата на коня. Когато се качи и хвана юздите,топлата усмивка още блестеше, като ясна месечина върху обветреното му лице.
- Дий! Хайде,Черньо, че път ни чака! – отпусна Бого юздите и подкара талигата към края на селото. Може и празник да беше, но той имаше доста стока да взима от града. Поръчки много преди Великден и на тефтера, вече му се беше видял края. В околността имаше още двама търгаши с талиги като него, ама още зелени бяха, и хората все на Бого поръчваха, щото го знаеха как работи и че закъснение нямаше.
През целия път до града лицето на Богдан се озаряваше от сладката нега на спомена за доброто, което беше сторил. Очите му светеха, така, че дори звездите се бяха засрамили и изпокрили в небосвода, освобождавайки място на топлото пролетно слънце, което сега шестваше по светлосинята небесна пътека.
- Ой, ой! Дий Черньо! – викаше той по завоите, сякаш искаше да догони свежия ветрец, играещ си с току-що напъпилите цветове по дърветата. Хубаво беше, пролетно време, по тази земя. Черните буци от шупналата се, влажна пръст се надигаха под напора на зелените стръкове на растенията, а щъркелите закрепваха с речна кал старите си домове - гнездата.
Още по широко се разтегляше в усмивка устата на Богдан, като си припомняше за опуленото в почуда лице на бръснаря, когато съзря пред себе си коша с детето. ” Халал да им е тази радост, Боже! Да са здрави и живи, та да поминуват сто години!” – помоли се той към небето и сложи набързо кръст до сърцето си. Стар приятел му беше околийският началник. Когато Богдан отиде да го пита, как става тази работа с взимането на сиротно дете от чужди хора, излезе, че не е чак толкова сложно това дело. Падна се така, че в същия този ден бяха довели едно бебе, почти годиначе, намерено пред вратата на черквата Пресвета Богородица. Търговецът разказа всичко на своя побратим и онзи склони да направи отстъпка – така хем държавата щеше да си спести някоя пара, хем добро щеше да се направи и на селяците и за детето. Началникът го изпрати до селото, за да вземе от кмета имената на бръснаря и неговата булка, че да ги впишат в свидетелството. Оставиха само празно място за личното име, да се допише при вписването в книгата за броя на населението, която водеха кметовете. И цялата тази работа Бого я свърши само за някакви си три-четири дни, а после му дадоха детето, за да го заведе при новите му родители. Богдан пренощува в дома си и заранта, още не пропели първи петли, го остави пред портата на Милан Бръснаря. Леко му беше, харно, сега на сърцето, щото беше сътворил едно малко чудо, а и с помощта на Господ Бог беше зарадвал едни добри души на тази земя.

***
Милан Бръснаря, отдавна бе забравил за пълната кофа, що висеше в бунара на въжето, а и за това, че още работа изостана да свърши. Той сега мереше с крачки пода на огнището, където се беше настанила баба Митра с детето, а Марийка приготвяше над огнището жито, разварено в мляко за да нахранят момчето.
- На баба Христето ма, убавото ми Христозче! Баба ще ти даде да си поиграеш с чана, дето има над портичката. Ма къде, баба, загуби другото? Найдю де е, а? Що самичко ми идеш?– хортуваше старицата на детенцето и го милваше по главичката.
- Бабо! Ма какви ги говориш? То, това не са теленцата, дето ги роди Калинка! – скара и се Мика.
- Че баба ти може и да е с едната нога в земята, ама йоще не съм изфирясала чак толкоз, че да не знам, що е чедо и що животинче! – сопна се Старата.
- Тогаз, що му викаш Христозчо? И търсиш Найдю? Така им викаме на теленцата. –затюхка се Марийка.
- Я, да съм ви рекла,така да им викате?
- Ми, че как! Ти нали рече, че си ги видела в съня?
- Я децата видех, не на Калинка отрочетата! – и като тури кръст, баба Митра зацъка с език на малкото, което нетърпеливо проплака в ръцете и.
- Не мога така! Ще ходя до кметя, да видим това истина ли ще да е? – не се стърпя Милан, наметна си горната дреха, сви внимателно хартийката, що намериха при детето и излезе навън.
Кмета на селото още не беше си изял качамака, когато го извика булката му, че някой селяк го търси по работа. Като излезе на двора бай Сотир съгледа до вратата Милан Бръснаря. Забърса той полепналата по своите мустаци царевична каша и се ухили широко, а ушите му подскочиха под калпака, като че ли щяха да се изскубнат от главата му и полетят свободно в небето. Сети се Кмета за какво го търси Милан, затова като го приближи му рече:
- Добра ти среща Миланчо! Що съм ти притрябвал толкоз рано?
Бръснаря се заусука, виждаше се, че някак не му е удобно, но отвърна:
- Да ме извиняваш, че те прекъснах! Ама, да те питам, има ли в тази хартийка, нещо вярно, че жената казва, че тука бил на Околията знака?А, и тя по-добре от мене чете!
Бай Сотир пое листа, отвори го в цялата му прелест пред лицето си, запули му се насреща, заприсвива очи и захъмка под мустак, а накрая, като го чукна с пръст, рече:
- Че от това по-истинско, аратлик, няма на къде! Само, ще ме почакаш да се пооправя, че да го впишем в книжата. – после Кметът върна листа на слисаният новоизлюпен баща.

Христоз го вписаха.Така в книгата на селото се появи още един жител – синът на Милан Бръснаря и кака Мика.
Кой може да опише радостта на тези, чиито сърца най-после са помазани от светото миро на желаното, що се е сбъднало наяве? Едва ли имаше в селото, човек, който да остана непочерпен или такъв пияч, който да се размине с едно и остане по-трезвен! Даже баба Митра удари един дълбок гълток от ракията първескиня, що Милан беше натокъл, за да почерпи за здравето на синчето.
Ако досега дните за Милан и Мика, идваха и си отиваха, бавни и разтегливи като рахат локум, то сега, те се надскачаха, светваха и загасваха, като топчетата, с които децата си играеха по прашните улици. Каква радост, топла обич и упование в Бога, настъпиха в тази къща, която всички вече, отдавна наричаха Майчина стряха - само стопаните и знаеха! А Времето, отново подзе своя бяг по пътищата на Съдбата.


***

Вечерта, седмица след Великден, Богдан Търговеца седеше с кмета Лазар на тезгяха в кръчмата и се черпеха един друг по ракия, преди изпроводяк. Двамата бяха отколешни дружки, набори, пък и заедно ергенуваха, и често, след като булката на Богдан почина, прекарваха по една вечер в месеца на чашка ракия. И сега, след дългият ден, се раздумваха двамата леко развеселени от броя на чашите що бяха изпили, а и от това, което Бого беше току що разказал на кмета, като на стар приятел.
- Казваш, ей таквиз очи опулил, а? – се закиска Лазар и продължи своята тирада, - Че и я да съм, като ми дойде така на прага да ставам тетю, ще да гледам така, като муле. То не е лесна, ама нейсе, добре си сторил наборе!
И потупа по рамото Богдан, като да му изкаже и той благодарност за стореното добро дело. А онзи само се подсмихваше, клатеше глава и думаше:
- Щастливи са хората, бре наборе! Ей, това му е важното!
Решиха да пият още по едно за последно, но тъкмо кръчмаря им отмери чашите и ги прекъсна Анго Гърбавото – техен комшия и чест приятел в кръчмарските раздумки.
- Кмете, вън те чака баба Сладуна.
- Щом е дошла до тука, нещо важно ще да е! – промърмори Лазар и се запъти към вратата. Бого го последва да види що има, че е дошла, така на крака, селската баячка, що израждаше и децата в селото.
Навън нощта хладнееше, а звездите ярко блестяха върху черното и наметало, сякаш и те бяха любопитни, какво ставаше долу по земята.
- Кажи, мари бабо Сладуно, що ти требвам толкоз късно? – запита кмета Лазар, старицата, що се беше изправила отвън до вратата на кръчмето. Цялата беше завита с тъмни дрехи,защото от години тя беше вдовица, а и двама сина беше изпратила в земята. Сега здраво стискаше в ръце вързоп от парцали и като че ли на Богдан му се стори, че нещо мърда и скимти вътре.
- Коньовата Ката се спомина! Роди, ама не оживя! Бог да я прости горката! Оставих Донка до нея, а я с бебето , ей тука додах. – рече баба Сладуна.
- Че попа прати ли да повикат? – спита я Лазар.
- Пратих.Ама детето що да чиним, не ми сбира акъла?
- А, то добре ли е?
- Добре е.Ще да живее горкото, ама що ще прави самичко на този свят? – подсмъркна натъжена старицата.
- Ще трябва на околийският да обадим, или… - и гласът на Лазар заглъхна, сега той гледаше,някак странно към Богдан.Ясно беше,че нещо му щукна в главата, някоя калпава мисъл, сигур му се завъди в акъла. В това време поп Ставри пристигна в тръс, пъхнал под мишницата си калимявката и развял полите на расото.
- Брех, така посреди ночи! Тъкмо бяхме задремали с попадията… - затюхка се онзи.
Кмета го тупна по гърба за кураж и го поуспокои с думите:
- Не се тревожи Попе! Ще я свършим ние с тебе и тази работа. Все пак нали за т,ва сме се рачили – ти да оправяш Божиите дела, язи хорските! – и подкара цялата група към края на селото, където беше схлупената колиба на Коньо пъдаря, споминал се наскоро и оставил в бедност и мизерия булката си, бременна с първото си чадо.Те бяха преселници от другаде и дори Лазар не знаеше откъде идеха и имаха ли нейде близки. Сега само малкото беше останало след тях, а тази душичка си нямаше вече никого. На Лазар му беше дошла една щура идея, къде от повечето ракия, къде от нуждата и той ,като Бого да стори нещо хубаво в живота си.Та , реши кметът, че приятелят му пак трябва да достави една жива стока до вратите на Милан Бръснаря. Още по пътя той обясни на другите, що беше намислил, а после се обърна към поп Ставри:
- Е, попе, ти какво ще кажеш? Твоят началник отгоре, дали ще бъде съгласен?
Поп Ставри се почеса по тила, поспря се замалко и рече:
- Ми, че то, ако стане, то на Господ повеля, ще да е това?А сме длъжни да изпълняваме, що ни каже отеца!
Речено –сторено . Сутринта погребаха майката. Попа я опя хубаво и молитва чете, все пак разноските пое кметството. Малкото бяха оставили при една кърмачка да го нахрани, дорде оправят нещата. Лазар издаде свидетелството така, че остави място да се впишат данните дето липсваха. На третият ден, още в зори спряха с Бого пред къщата на бай Сотир – кмета на съседното село. Онзи се слиса, що става, че го вдигат още по бели гащи, ама като му обясниха работата, бързо свърши що трябваше. Изчакаха да падне нощта и пратиха Богдан да остави детето пред вратата на Милан Бърснаря.
Този път, отвън в двора излезе първо Марийка. Тя метна сапуненицата, дето беше мила Христозчо, на земята и тъкмо да се прибере, и се счу нещо до вратичката.
Милан Бръстаря се показа от одаята, да вземе синчето си от ръцете на старата, която сега го държеше,че да го сложи в люлката да спи.В това време отвън влезе булката му.
- И това е момче!Ма е мъничко още, кърмаче! – усмихнато, с насълзени от умиление очи му заговори Мика.В ръцете и мърдаше дете, завито в църковна покривка с везан кръст.
Баба Митра вдигна глава и като се позасмя рече:
- Ей, го де, и Найдю дойде! – а после продължи да люлее на ръце Христозчо, и да му пее стара песен за чучулигата, дето приспивала чадата си в чужди гнезда.


***

Годините се занизаха, като топчета от броеницата на някой поп, цъфтяха теменугите по китните пролетни нивя, жълтееха житата в жаркият летен ден, бавно, като майчина песен се сипеха листата през есента, а зимата зафучаваше и вихреше снега, трупайки катове от спомени в душите на людете, както се трупа чеиза на мома.
Дъждовният Май беше раззеленил всичко по баирите, горите и полята.Природата беше оцветила в багрила от цветя, всичко що и се видеше едноцветно в тази житейска картина що цъфтеше из света.
Два дена преди празника на селото валя, като че ли Свети Петър си правеше баня и изсипваше ведро след ведро над главите на хората. Коларските пътища жвакаха в кална премяна, която се диплеше, къде по леко, къде дълбоко от колелата на колите преминаващи по тях.
Дядо Бого, старият талигар, беше впрегнал каручката си, разкривена и нашарена, като женски сукман, но достатъчно здрава за един стар човек, решил да се разтъпчи до съседното село да види хора на сбор. Магарето му, слабо и безхарактерно, с една дума – лош пример за своя род и вид, сега поставяше копито до копита в опитите си да премине калното блато, образувало се в една дълбока и широка вдлъбнатина посреди пътя. ”Ще се слиза!Пък дано да не замръкна в това време на пътя!” – начумери се старецът, спря да опъва поводите на дългоухото,слезе и пльокна в мазната кал с краката. Докато измисли как да изкара на по-сухото магарето, по пътя отдолу се зададе друга талига. Два черни коня бяха впрегнати отпред, те препускаха бързо по пътя и като змия се извиваше ту на едната, ту на другата страна колата, така, че да се избегнат изровените и пълни с кал ями. На капрата, най –отгоре, седяха двама момци – едри и хубави момчета в силата си.
- Стоооой! – извика едното и дръпна юздите точно преди трапа, в който беше заседнал дядо Богдан. - Сполай ти дядо!
- Да ви даде Бог здраве и дълъг живот, чедо! – отвърна старецът.
- Нещо си в затруднение май? – ухили се другото момче и скочи на земята.
- Така се случи, бе момци! – въздъхна старият талигар.
- Ей, сега с батьо ще да оправим работата! Ти дядо на сбора ли си тръгнал?
- На сбор я!И на мене ми се ще да видя люде, че да ми се отпусне душата сред хора и музика.
- Ако имаш време, отскочи у дома, че да те почерпим и ние за празника.
- Че вий от това село ли сте, бре?
- От това.
- А от кои сте?Коя ви е родата?
- Синове сме на Милан Бръснаря и живеем в къщата дето и викат Майчина стряха. До нея всеки ще те упъти, цяло село я знаят. – отговори другото момче и докато да се усети дядо Богдан, каруцата му беше извадена на сухо.
- Хайде, до после!И със здраве! – извикаха момчетата и като рипнаха на колата подкараха по неравното и преминаха отсреща, а конете заиграха надолу по пътя,където вече се виждаха шапките на първите къщи.
Дядо Богдан се загледа след каруцата на младите юнаци, дето минаха като хали, но вместо разруха, бяха оставили след себе си вкуса на доброто. Сега по лицето на старецът, дето от едно време хората знаеха като Бого Търговеца, бавно се стичаха топли сълзи, а в очите му играеха, вплели се в едно, умилението и радостта на човека, сторил добро, без да търси отплата.

КРАЙ!


Публикувано от anonimapokrifoff на 29.03.2018 @ 08:28:36 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   LIANIK

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 6


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 04:39:27 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Майчина стряха - 3 част " | Вход | 10 коментара (16 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Майчина стряха - 3 част
от libra на 30.03.2018 @ 22:49:59
(Профил | Изпрати бележка)
днес през деня успях да прочета и тази третата част, сега ще напиша коментар-талантливо написани са ви разказите, lianik, героите оживяват докато чета, и какво богатство от думи има в едно изречение само!! познавам само един човек който може да пише така, вие явно сте втората

в този жесток бездуховен свят, нашето настояще, разказ като този носи утеха-само силен човек може да стори добро без да чака отплата и без да се афишира


Re: Майчина стряха - 3 част
от LIANIK на 31.03.2018 @ 12:50:49
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря libra.
Не знам вече какво да отговоря на такива мили думи и пиша само благодаря,благодаря и пак благодаря. Радвам се,че стоплям сърцата на толкова хора! То и моето винаги непримиримо тупти в ритъма на споделеност, когато пиша моите историите на моите герои. Имам някакво странно чувство,че те живеят в мен и сами разказват за себе си, само че използват моите очи и ръце. :)

]


Re: Майчина стряха - 3 част
от LIANIK на 30.03.2018 @ 19:05:11
(Профил | Изпрати бележка)
И тъй,като сте толкова мили, ще Ви подшушна, че май отново под ръцете ми се ражда следващ разказ.:) Ех, това време, тези нрави, герои,традиции, май лесно няма да ме оставят. :) Приятна вечер на всички, спрели се да прочетат, дори и само заглавието...На онези,които са стигнали края, надявам се,че са изживели пълноценно срещите с моите герои и оползотворили блестящо своето време.


Re: Майчина стряха - 3 част
от Marta на 30.03.2018 @ 17:14:15
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
ДОбро. И в думите ти го има - чувството, вложеното сърце - предизвикват чувство, извикват сълзи и размекват човек...Като пролетен дъжд над поляна. Хубава история, човешка. Благодаря, че им даде тези дечица за чудо и приказ на твоите герои :)


Re: Майчина стряха - 3 част
от LIANIK на 30.03.2018 @ 19:01:14
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря Marta. Мисля,че героите ми заслужаваха да получат това за което тъжат и бленуват, нещо толкова обикновено и непретенциозно, но, понякога тотално трудно за изпълнение .Аз често се питам - колко ли хора има в такова положение - да искаш нещо толкова обикновено (не говоря само за деца), а да е трудно изпълнимо. Ето това не ми дава мира и като човек , и като писател.

]


Re: Майчина стряха - 3 част
от LIANIK на 30.03.2018 @ 14:34:56
(Профил | Изпрати бележка)
anita2005, suleimo и на Вас благодаря, че освен времето да прочетете сте отделили и минутка да ме зарадвате с коментар. Безкрайно съм Ви благодарна, защото това ме кара да искам да Ви радвам повече .


RE: Майчина стряха - 3 част
от suleimo на 30.03.2018 @ 13:46:03
(Профил | Изпрати бележка)
Аплодисменти за творбата!
Някак ти връща вярата в доброто. Блика една чиста и топла енергия от този разказ. Има толкова любов тук :)


Re: Майчина стряха - 3 част
от atina2005 на 30.03.2018 @ 13:28:36
(Профил | Изпрати бележка)
Мале какъв рев му дръпнах... Ама какво е това, се питам, което ме разчувства. Красота и някаква връзка с героите на разказа, която блика като изворче и не спира да ромоли. И това ромолене ме разпалква и сега като си избърсах сълзите, още не е пресъхнало изворчето. Благодаря ти!


Re: Майчина стряха - 3 част
от Angelche на 30.03.2018 @ 07:19:06
(Профил | Изпрати бележка)
Отново ме оставяш без думи, разказите ти са невероятни! Успяваш да ме накараш да живея с героите ти, с техните чувства, с тяхната мъка, болка и надежда! А добрината блика от всякъде и стопля сърцето! Не спирай да пишеш, отдава ти се с лекота! В един коментар прочетох нещо за едно романче и много се зарадвах, нямам търпение да се насладя и на него:)
Желая ти слънчев и усмихнат ден:)))))


Re: Майчина стряха - 3 част
от LIANIK на 30.03.2018 @ 14:32:57
(Профил | Изпрати бележка)
Angelche радвам се ,че ти харесва. Не се притеснявай - мисля,че няма да спра да пиша, то това, при мен се превърна,като яденето(иска работа и време, ама е най-сладко,като седнеш и лапнеш първата хапка,че като се подхванеш...:).

]


RE: Майчина стряха - 3 част
от somebody (somebody_s@abv.bg) на 29.03.2018 @ 23:18:39
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Илиана! Ти пишеш с такава топлина за героите си, че е невъзможно човек да не се разчувства. И тук като в разказа за вдовицата, очите ми бяха пълни със сълзи на финала. Може би сълзи за случването на доброто, за споделяне и съпреживяване на щастието на героите ти. Хубаво ми е да те чета. Топло, пречистващо, човешки, с вяра в доброто пишеш. Светът има нужда от добри хора от добро случване. Благодаря за въздействащия разказ и за цялата ти положителна настройка. Това е дар. Пиши! Докосната си красиво.


RE: Майчина стряха - 3 част
от LIANIK на 30.03.2018 @ 06:41:18
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря somebody.И аз се чувствам така затоплена от коментари като твоите.Това все пак ми дава надежда,че предавам правилно чувствата си.И да пиша,то като почнеш един път -мира не ти дава! Надявам се да продължа да Ви радвам с човещина и добро!

]


RE: Майчина стряха - 3 част
от kameja на 29.03.2018 @ 19:28:48
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох с удоволствие, стопля душата написаното, вдъхва вяра в доброто. Сладкодумно разказваш приказните си истории, дарба е това.


RE: Майчина стряха - 3 част
от LIANIK на 29.03.2018 @ 21:08:03
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря kameja.Радвам се,че са те стоплили моите редове.
Всъщност при мен нещата се получават доста импулсивно.
Знам, че има още много да се уча и да се редактира, но всичко с времето си...
Идеята ми да пиша е всъщност продиктувана от това, че аз търсех доброто у другите, често го намирах описано в книгите и те ми даваха лъч надежда, нов вид поглед, начин да осъзная коя съм, каква съм и какво искам да бъда! Пиша тези разкази, за да даря малко топлина и да претворя надеждата в хората, в живота им, а и да повярват в съдбата си. Да има лошо по света, но изборът да задълбаем в него или да претворим живота си е оставен на нас.

]


Re: Майчина стряха - 3 част
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 29.03.2018 @ 09:01:31
(Профил | Изпрати бележка)
Много силен и зареждащ текст, написан майсторски! Човек те чете и иска още, Лианик!


Re: Майчина стряха - 3 част
от LIANIK на 29.03.2018 @ 09:26:59
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Tsveti! Мисля, да направя кратка пауза от това време. Сега съм преминала малко на любовни излияния...Дописвам кратко любовно романче.Ще видя какво ще излезе от романтичната ми натура. Ха-ха. Малко съвремие, няма да е лошо.А за зареждащото - аз така пиша, отвътре ми идва подредено,даже, понякога си мисля, че прекалявам,но... после и сама си се чудя: Това аз ли го писах?!

]