Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 581
ХуЛитери: 2
Всичко: 583

Онлайн сега:
:: Albatros
:: osi4kata

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаТроянският манастир и село черни Осъм
раздел: Есета, пътеписи
автор: lubara

Село Черни Осъм се намира на 12 километра югоизточно от град Троян. Името му произлиза от това на река Черни Осъм, която извира в подножието на връх Левски или както също е известен връх Амбарица. Троянският балкан е един от най-красивите и ценни със своята флора и фауна части на Централна Стара планина. Над селото е разположен резерватът „Стенето”. В тази биосфера са дивите и непристъпни каньони на митичната златна река Куманица, изключителното разнообразие на редки и застрашени видове растения и животни, величествените природни феномени Райчова дупка, Птичата дупка, Водната пещера, Хайдушкото игрило, Кралимаркова дупка…
Старото име на селото е Колибито. По асфалтов път, на два километра след Троянския манастир навлизаме в главната улица, която е широка, чиста, с тротоари и къщи с цветни градини от двете й страни. Тук всеки трети дом предлага легла за почивка. За любителите на високия Балкан или за хората, дошли тук няколко дни извън градкия шум и суета. Спокойствие, чист въздух и прекрасна гледка към върховете Голям купен, Амбарица и връх Ботев. И просторен център, с малък парк, сградата на кметството и паметника на архимандрид хаджи Макарий – игумен на Троянския манастир в продължение на двадесет години, съратник на Дякона. В село Черни Осъм се намират Природонаучният музей и Етнографският музей, представляващ културно-историческото наследство на селото. Непременно ги посетете.
Но все пак нашият интерес е по-голям към Троянския манастир. Манастирът, трети по големина в България, е разположен живописно на брега на река Черни Осъм, до село Орешак, на десет километра от Троян. Основан е около 1600 г. от игумен Калистрат. Преданието говори за двамата монаси, дошли чак от Атон и трети монах, също от Света гора, който донася светинята на манастира, чудотворната икона на Богородица Троеручица, копие на старата чудотворна икона в Хилендарския манастир. Този монах колкото пъти си тръгвал от манастира, иконата по незнайни пътища се връщала сама обратно. Така накрая той си заминал сам и оставил Троеручицата, при която от години миряните се молят за изцеление, здраве и житейски сполучия. Съборната църква е построена на мястото на по-стар храм от известния възрожденски строител Константин от гр. Пещера. През 1847-1848 г. тя е покрита със стенописи от прочутия възрожденски майстор – Захари Зограф от Самоков, който оставя на северната стена в църквата ктиторски портрети и своя автопортрет. Пететажната манастирска кула със звънарница е дело на майстор Иван от село Млечево през 1866 г. Игуменът Арсений е бил участник в Априлското възстание. Троянският манастир е светата обител, в която е бил послушник и сегашният български патриарх Максим.
В началото на 19 век манастирът бил вече доста голям. Жилищните корпуси, които обграждали двора, били двуетажни и дори триетажни - нещо изключително рядко за епохата. В северозападния ъгъл имало жилищно-отбранителна кула. Повечето от тези сгради били построени от Паисий, който след 1785 година бил игумен в продължение на цели 32 години. Негово дело е и изграждането в края на XVIII век на манастирския скит „Св. Николай Чудотворец", източно от манастира.
Това свято за българите място е привлекателно и за многобройните туристи, които се радват на природата, чистия въздух и произведенията на художествените занаяти, с които село Орешак е известно. Глинени съдове като кашпи, стомни, бардучета, саксии, всякакви изделия от дърво, резбовани пана и икони. Това го има във всяко магазинче около манастира.
И домашна троянска сливова ракия, сладка от саморасли диви плодове, боровинки, малини, къпини и дъхави горски ягоди.
Когато имате път натам, или когато искате да се насладите на чиста природа, да усетите силата на родолюбивия ни дух, който е съхранен през вековете, не се колебайте. Едно отклонение от магистралата, следва двадесетина километра и вече сте сякаш на друго, целебно място. Което ще ви зареди с патриотизъм, вяра в съхранените български ценности и положителна енергия за дълго време. Всички ние се нуждаем от това.

20.06.2009 Любомир Николов


Публикувано от hixxtam на 19.04.2016 @ 08:13:38 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   lubara

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
539 четения | оценка 5

показвания 24525
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Троянският манастир и село черни Осъм" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Обиколки.
от regulus на 19.04.2016 @ 17:01:42
(Профил | Изпрати бележка)
Еееех, Черни Осъм!.. Чудно място е там! Особено където се сливат двете реки - на Смесите, пролетно време. Чудо!.. Върна ме години назад - горе-долу по времето, когато си писал това.
Поздрави с едни мои обиколки оттогава. :)
http://www.hulite.net/modules.php?name=News&file=article&sid=89270


Re: Обиколки.
от lubara на 19.04.2016 @ 17:31:41
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
От Смесите тръгва пътеката за хижа Амбарица и Зелениковския манастир. Поздрави, ще разгледам какво си написал/ а/.

]


Re: Обиколки.
от lubara на 19.04.2016 @ 17:48:07
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Ха, ха! Мъж, ами последният коментар към поста ти е мой, сега го видях. Прочетох отговора ти, целия пост ми се стори дълъг, ще го прегледам набързо. Поздрави отново!

]


Re: Незабравимо.
от regulus на 20.04.2016 @ 12:21:13
(Профил | Изпрати бележка)
Дано не си прочел пак всичко отначало! :)) Пратих го да си припомниш само... То не, че се забравя де. :)
Поздрави!

]


Re: Незабравимо.
от lubara на 20.04.2016 @ 12:32:00
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Прехвърлих го. След два месеца, ако жената ме пусне, ще отида на траверс: Хижа Амбарица-връх Купена- Жълтец -заслон Ботев.

]


Re: За слонове.
от regulus на 20.04.2016 @ 20:46:31
(Профил | Изпрати бележка)
Ууу, чудесен преход! Особено ако случиш на хубаво време. И обезателно трябва да се остане за преспиване на заслона (преди години, когато една вечер спах там, още в старата порутена сграда, привечер се появи огромен и бавен елен!..) - чудни звезди се въдят там. :)
Пък ако не те пусне жената - вземи и нея!? :)) Да видим тогава...

]


Re: За слонове.
от lubara на 20.04.2016 @ 22:16:33
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Да я взема, значи да я уморя. Прочети, ако желаеш " Младият хижар".

]


Re: Отново.
от regulus на 25.04.2016 @ 11:36:04
(Профил | Изпрати бележка)
Е, не чак да я умориш, по-скоро "да види тя"! :) Може пък да й хареса? :)
И аз прочетох разказа отново - върна ми го! :))
Благодаря пак!

]


Re: Отново.
от lubara на 26.04.2016 @ 07:19:11
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Няма да стане. За нея, морския бряг. Поздрави!

]