Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 795
ХуЛитери: 3
Всичко: 798

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian
:: durak

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаШахматни етюди 8
раздел: Разкази
автор: ivliter

8.
Денят е мрачен. От сутринта вали ситен дъждец и градът е забулен в мъгла и изпарения. Улицата е пуста и мокра, с нагърчени отражения в локвите. Само от време-навреме, набързо преминава по някой минувач сгушен под чадъра си и с шум профучава автомобил, пръскайки вода по тротоара за ужас на пешеходците.
Отмествам поглед от прозореца и се заглеждам разсеяно в разпилените по бюрото ми шахматни фигури.
– Играе ти се, а няма с кого ли? – пита жена ми, влязла за нещо в стаята.
– Може да ти се стори странно, но днес изобщо не ми се играе. Времето ми действа потискащо.
– Че как така? На тебе винаги ти се играе.
– Чак пък винаги! На никого не му се играе винаги, дори на най-запалените шахматисти. Идват и моменти в които любимата игра те отегчава.
– Защо дремеш тогава над фигурите? Започни да правиш нещо.
– Нали го правя…
– И какво е то?
– Мисля.
– За какво?
– За това, че от шахмата, ако се вглеждаш внимателно в играта, можеш да научиш много неща за живота, може да се каже, че е един умален негов модел, в който има много негови аспекти. От играта можеш да си направиш изводи и за живота.
– Например! – любопитства тя.
– Например и в живота и в играта в началото имаш безброй варианти за ходове, безброй възможности. Можеш да опитваш всичко. С годините обаче, както и в развоя на играта, тези възможности намаляват. Оставаш с по-малко фигури и губиш възможност за мащабни комбинации, остават ти все по-малко неща на които можеш да се опреш. В развоя на играта противниковият играч те принуждава да играеш не точно така както ти се иска, а както позволява позицията. Така е и в живота – трябва с времето да се съобразяваш с обстоятелствата. Не можеш да живееш както ти се иска, а както се налага. Противникът те кара да правиш ходове, които не са ти по вкуса. Животът също те заставя да постъпваш и изживяваш неща не по твой вкус.
– Я виж ти! Интересно, наистина – съгласява се жена ми.
– В края на живота, както и в края на играта, ходовете ти са вече съвсем ограничени. Вариативността е силно ограничена. Няма място за заблуди и за много мечти, ясно се вижда към какъв край вървиш.
След кратка пауза, казвам:
– Ето за такива неща си мисля, приведен над шахматната дъска, когато не играя, а понякога, дори и когато играя.
– Стига си философствал, слез от облаците на земята и иди да изхвърлиш боклука, че аз имам много работа – отвръща тя и излиза от стаята.
Тези й думи ме изваждат от унеса на мислите и ме връщат в ограничения свят на битието. Напомнят ми че светът е двойствен и едновременно във времето и пространството съжителстват духовното и материалното начало. В различни моменти от живота ние сме подвластни ту на едното, ту на другото, според обстоятелствата върху житейската шахматна дъска.


Публикувано от Administrator на 15.03.2015 @ 13:48:47 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   ivliter

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 09:00:25 часа

добави твой текст
"Шахматни етюди 8" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Шахматни етюди 8
от kasiana на 19.03.2015 @ 22:18:07
(Профил | Изпрати бележка)
Интересни изводи за живота и шахмата!!!!!

Поздрави!:)