Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 468
ХуЛитери: 1
Всичко: 469

Онлайн сега:
:: Albatros

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСказание за Енравота Боян, 10 част
раздел: Романи
автор: florans

Въпреки ясните знаци, които имаше, ювиги не подозираше, че синът му е стигнал до края. Допускаше, че воден от любопитство, е проявил интерес към различното, но да се моли тайно на чуждия бог, това канът бе отхвърлял като възможност.
… Никой освен заложникът Кинам не разбра как Енравота години наред се мята в примката, изтерзан от раздвоението между своята и чуждата вяра. Имаше дни, в които се опитваше да избяга от всичко, но после пак усещаше необяснимо влечение към християнските книги. Покрай пленника изучи ромейския език и четеше свободно евангелските текстове. Слушаше в захлас мъдрите притчи, които Кинам разказваше, узна за деянията на апостолите и божиите заповеди. Постепенно се предаде на тази вяра, от която в началото се боеше и започна да вниква все по-дълбоко в смисъла и символиката и. Неусетно изгуби интерес към езическите обичаи и се отдалечи от своите.
Енравота очакваше Тангра да изсипе гръмотевици над главата му, да го застигне и срази божият гняв. Но Тангра от своя небесен престол мълчеше и оставаше равнодушен към изтерзаната му душа. Слънцето пак му изпращаше щедри лъчи, звездите блещукаха над него, земята му постилаше килим от билки, а изворите не отдръпваха водата си, когато коленичеше жаден пред тях. Природата оставаше щедра, спокойна и мъдра. Разкъсван между дълга, традицията и порива към новата вяра, той реши веднъж завинаги да скъса с езичеството и да се покръсти в християнството. Очакваше да го обземе вътрешен покой. Единствен Кинам – изповедник, приятел и по-близък от брат, бе свидетел на терзанията му.
Този, когото всички смятаха за бъдещия кан на българите, син на Омуртаг, внук на кан Крум, взе името Боян – новото си християнско име и обърна гръб на довчерашния си бог. Церемонията бе проста и единствен свидетел бе византиецът, който му окачи сребърен кръст и го дари с икона на Божията майка и младенеца. Посвети го в лоното на новата вяря…
Но тайната продължи да измъчва новопокръстения. Дали до края на дните си ще бъде разпънат между двата бога, между езическите идоли и християнските канони? Дали душата му щеше да намери покой? Той се молеше усърдно и тайно. Живееше с надеждата Тангра да му прости предателството и Христос да го приеме в храма си. Стоеше между тях, между разкаянието и смирението, без да съзнава, че бе мост между два религиозни култа, между два свята, така различни, враждуващи, изключващи се. А нишката на съмненията пускаше здрави корени, подготвяше нещо необичайно, което щеше не само да избои, но да преобърне съдбите на много хора, да срути светогледа им, да ги разтърси из основи… И този отглас щеше да кънти през вековете. А той, Енравота Боян, коленичеше пред новия Бог, за да извиси духа си и излекува раните си… Завладян от новите прозрения, откъсваше се все по-осезаемо от миналото, от рода си, изтръгваше доброволно корените си и се опитваше да се присади към новата почва. Бе приел трънения венец на мъченик и вървеше в избрания път, за да познае драмата на духа и пречистващото страдание.
А Тангра продължаваше да мълчи. С нищо не даде знак, че е гневен. Нима боговете бяха само неми свидетели на човешките грешки, измени, обрати? Нима и те не мъстяха, както правеха хората? А може би и Тангра му обърна гръб и го остави на избора, предаде го на ромейската църква, без да се бори за душата му? Енравота Боян бе объркан от това височайше мълчание…
Най-сетне отлаганият разговор между ювиги и сина му щеше да се състои. Докато вървеше през тронната зала с отмерени стъпки, Енравота събра цялата си твърдост и бе готов да посрещне удара. Владетелят го очакваше напрегнато, седнал в трона си. Светлините и сенките се гонеха, а отблясъците от ханската корона хвърляха разноцветни лъчи. Скъпоценни дарове, подредени от двете страни на Омуртаг, свидетелстваха за щедростта на гостите, посетили двореца.
Срещата между бащата и сина бе кратка. Двамата се изправиха един срещу друг – силата на властта срещу силата на духа. Гледаха се изпитателно и предусещаха развръзката. Канът имаше само едно условие – синът му да се откаже от новите идоли и да се върне в капището, да поругае ромейския бог и да остане при своите. Енравота твърдо отказа, като го гледаше упорито в очите.
Омуртаг не бе готов за този отговор, сякаш пред него не стоеше синът му, а чужд и враждебен човек. Щом е обърнал гръб на Тангра, той сам се бе обявил за враг, предател и родоотстъпник. Бе избрал съдбата си.
Канас ювиги не обичаше многословието. Даде знак на стражата и заповяда да го хвърлят в тъмница…


Публикувано от anonimapokrifoff на 12.01.2015 @ 07:51:41 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   florans

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 07:32:39 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Сказание за Енравота Боян, 10 част" | Вход | 4 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Сказание за Енравота Боян, 10 част
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 12.01.2015 @ 09:18:26
(Профил | Изпрати бележка)
Навеждаш ме на една мисъл - имаме все още добри традиции, но някои биват налагани, а човек трябва да ги почувства вътре в себе си...
Благодаря!


Re: Сказание за Енравота Боян, 10 част
от florans (florans_x@mail.bg) на 12.01.2015 @ 14:47:15
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Кате! Права си - наложеното със сила и това, на което се отдаваш по дух, не могат да се сравнят... първото остава като присадено на неподходяща почва, а второто връзва и дава плод!

]


Re: Сказание за Енравота Боян, 10 част
от mariniki на 06.02.2015 @ 14:19:27
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
да... величието върви и с драмата...
хубаво пишеш, Флоранс.. увлекателно..


Re: Сказание за Енравота Боян, 10 част
от florans (florans_x@mail.bg) на 06.02.2015 @ 18:16:13
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Маги!

]


Re: Сказание за Енравота Боян, 10 част
от voda на 12.01.2015 @ 22:09:40
(Профил | Изпрати бележка)
"Силата на властта - срещу силата на духа"!

Величие и драма...

За много години, Фло!


Re: Сказание за Енравота Боян, 10 част
от florans (florans_x@mail.bg) на 13.01.2015 @ 14:28:07
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Ели! Благословена да е годината и за теб, и за перото ти!

]


Re: Сказание за Енравота Боян, 10 част
от Kanegan на 12.01.2015 @ 09:53:12
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубав стил, леко се лее словото ти, florans!Самото сказание, леко се влива със своята мъдрост и послания в съзнанието!И онази дълбока, здрава нишка с духовния свят, на няколко места Тангра присъства в умът на героя!А може би духът на Тангра се е слял с него?!Всичко е красива мистика!Поздрави и успешна Нова Година!!!


Re: Сказание за Енравота Боян, 10 част
от florans (florans_x@mail.bg) на 12.01.2015 @ 14:48:31
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че почувства потока на словото и мисълта, че вникна в енергията на този текст!

]