Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 741
ХуЛитери: 4
Всичко: 745

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Elling
:: pinkmousy
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКриза в жанра
раздел: Други ...
автор: giro

Обичам го този дребен мошеник с поведение на международен въжеиграч. Гражданите на Васюки се вцепениха от шахматните му полюции, Антилопа Гну литна с чуждия бензин и неговите идеи, Корейко му се измъкна, Рио де Жанейро не дойде, а Паниковски така и не го разбра докрая.
Ледът се спука и съдебните заседатели избягаха, Златният телец остана непостижим материален идеал.

Няма го, няма го вече готиният измамник с медално лице, за когото кражбата, според майчината му доктрина, е грях. Балаганов също не го разбра, но се подчиняваше на комбинаторския му дух, заради челото си - безметежно и неразорано. Този херой на новия соцстрой така те предразполагаше, че ти би могъл да му предложиш и ключа на апартамента си, а банковата си сметка – на чинийка със син кант.

Остап Бендер е смешен неудачник, символ на остатъчния упадък, революционно трансформиращ се в бригадирски патос и стихийна съзидателност на непостижимото общочовешко щастие. Но той е твърде симпатичен и не буди тежък укор. Нека, казваме си, до го има – кьорав карти не играе. Обществената му роля е на коректив на наивността и глупостта, на скудоумието и безмислието. Той чисти тъпотията, подигравателно ощетявайки я с материалните й блага.

Бих разгледал в този аспект и съвременните мошеници. Но те нито са симпатични, нито искат да ни отърват от себе си като дезертират в Рио де Жанейро. Те не са „велики комбинатори” и дори не са мошеници всъщност. Те са обезумели от алчност родни варвари, чиято единствена комбинация е да ни държат достатъчно тъпи, за да ги търпим. Около тях е пълно с изпосталели птицекрадци като Паниковски, търсещи уж справедливото си щастие сред уж несправедливо възмогналите се труженици. Пълно е с шурабалагановци – тъпи, но верни полуидиоти. Има и сервилни шофьори като Казимирович, а антилопите им гну приличат на прототипа си само по едно – идеите са техни, а бензинът е наш.

Има значи криза в жанра!
Колкото и да хленчи със зелените си карпетки върху дивана си, Васисуалий Лоханкин няма да ни даде отговор как да излезем от нея. Той комфорта, макар и в криза, не иска да губи, защото жена му Варвара - по онова време все още Лоханкина, има две достойнства: служба и големи, бели гърди.
Това ли ни задържа днес?

Петостъпният ямб на Лоханкин, в който стил и днес не спираме горко да квичим, е изчерпан още от Омир. Само, че при него героите побеждават, а тези, които губят живота си, не губят честта си.
Големите бели гърди все още са на мода. Даже са единствената мода. А службата е традиционното уютно оцеляване.
Ще спасим жанра, когато разберем, че тези две варварини достойнства всъщност са оковите, които крадците ни дават, за да си ги сложим сами. Също, както си купуваме на безценица цици и служби. А цената на тези „блага” е нашето модерно робство.

Нека да помислим по тези въпроси и да им дадем отговор – не е нужно да бъде в стихотворна стъпка, просто нека бъде честен. Иначе нямам нищо против циците, а „служби”-те намирам за нужни, стига да отговорят на семантиката си.
Златният телец ни трябва, но не като медал, а като алегория на спасението. Това са ни казали мъдрите Илф и Петров, които бяха убити от продавачите на служби и цици.



Публикувано от viatarna на 07.01.2015 @ 13:33:48 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   giro

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 20:06:01 часа

добави твой текст
"Криза в жанра" | Вход | 2 коментара (4 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Криза в жанра
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 10.01.2015 @ 19:23:23
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
Не случихме и на мошеници, викаш!;) Ама то на какво ли случихме, а и всеки народ си заслужава мошениците!:):):)
А сега сериозно - хареса ми моралния императив и скрития и не дотам патос...


Re: Криза в жанра
от giro на 12.01.2015 @ 11:54:14
(Профил | Изпрати бележка)
бъди весела!

]


Re: Криза в жанра
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 08.01.2015 @ 07:36:23
(Профил | Изпрати бележка)
Винаги съм харесвал сатирата на Илф и Петров. Остап Бендер беше и продължава да е моя герой. Комбинативността му и симпатичното мошеничество го правят мил и близък. Да, днес такива герои няма а сатирата я разстрелват с калашник! Светът освен груб и материален стана цинично-агресивен и загуби романтичната си наивност във всеки аспект.

Нека не позволяваме циничността да ни завладее! Да не съдим и да не бъдем съдени! По-добре Остап бендер вместо Осама бин Ладен!

А написаното от теб ми допадна по един свойски за мен начин!


Re: Криза в жанра
от giro на 08.01.2015 @ 08:49:08
(Профил | Изпрати бележка)
благодаря ти за вниманието и стойностния коментар
романтичната наивност е ценност, която се страхуваме да не проличи и затова умишлено я погубваме
поздрави, киро

]