Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 759
ХуЛитери: 3
Всичко: 762

Онлайн сега:
:: pc_indi
:: Marisiema
:: LATINKA-ZLATNA

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКръстчето на Божика
раздел: Разкази
автор: rumpel

Лекар в хирургическия блок на болницата в гр. Смолян беше доктор Сребрин Богоин. Като един улегнал и помъдрял човек не вярваше, че нещо може да разтърси из основи скучния и малко еднообразен живот, който водеше в това спокойно, провинциално и отдалечено на стотици километра от столицата градче. Но човек живее в заблуда и едва когато се срещне с неочакваното, започва да преосмисля живота си.
Беше едно от рутинните му целодневни неделни дежурства. В отделението я имаше я не само 3-4 пациенти с по-тежки диагнози и тъй като не можеха да ги пуснат в градска отпуска, трябваше към 22 часа да мине на визитация, за да няма изненади след това.

Минавайки от стая в стая той спря пред леглото на една пациентка, която беше от турски произход и в картона й пишеше, че се казва Гюлсавен Чаушева, 45 г., с нелекуван тумор на едната гърда, с който беше живяла последните 13 години. От малко турските думи, които знаеше си преведе, че името й значи „обичана от розите”. Поетично, беше единствената му мисъл.

Състоянието й бе много тежко, изпитваше непрекъснати болки и се налагаше да й се влива морфин чрез системи почти непрекъснато. Когато лекарят се приближи до нея и я хвана за ръката, тя отвори очите си и той видя как в тях проблясва копнеж. Да, точно така, копнеж е думата за състоянието на погледа й.

Представи й се, че е д-р Богоин, и когато чу името му, очите й се разтвориха още по-широко. Тогава тя с отпаднал глас го попита дали случайно не е син на д-р Здравко Богоин и какво се е случило с него след 1986 година.

За момент мъжът заподозря, че се случва нещо интересно, сложи един стол до леглото й и тя на пресекулки започна разказа си:

„През 1984 година бях на 17, когато в селото ни пристигна лекар от Трънския край, вдовец, със 6 годишен син. Беше строен и атлетичен за неговите почти 40 години. И както може да се очаква или не, помежду ни пламна любов.

Правилата при мюсюлманите са много строги в това отношение. Никакъв брак с друговерец. Такъв може да се позволи евентуално само при сменяне на религията му и минаване в правата вяра на Аллах.

Родителите ми бяха категорично против. Да не говорим, че той вече бе имал брак зад гърба си, и с невръстно дете на ръце. Аз обаче слушах сърцето си и нощем се срещахме по скрити места. Той беше и първият мъж в живота ми. Може би нещата щяха да се развият все пак добре за връзката ни, ако тогавашната власт не беше опитала да променя имената и националността ни. Баща ми набързо реши въпроса, продаде къщата, изтегли спестяванията си и в един хубав за него и най-тъжния за мене ден се качи с нас, двете с майка ми на влака и заминахме за Турция. Изплаках си очите на гарата, но нищо не можех да променя, бях научена да се подчинявам безпрекословно на мъжа в семейството.

В Турция се настанихме директно в Истанбул. Животът там не оправда очакванията, с които беше тръгнал баща ми. Парите му се стопиха за отрицателно време, той – вече на години – трудно си намираше работа. Така и не доживяха с майка ми да ме видят задомена, пък и аз не срещнах повече мъж, който да привлече вниманието ми, макар че не се смятах за грозна.

Започнах работа като секретарка в една адвокатска кантора и записах да изучавам история. Много интересен в исторически план за мен беше периодът на покръстването в средата на 17 век в Източните Родопи и съдбата на хилядите българи, насилствено принудени да сменят религията си и затова носещи името помаци – от помъчени. Прочетох хиляди документи от онова време, турските чиновници добре са си вършели работата и съвестно са отбелязвали всяко едно действие от тяхна страна.

Неизвестно как и кога в мен беше възникнал един въпрос – коя съм аз и откъде идвам?

На врата ми винаги съм носела амулет-муска – малка кожена торбичка, в която никой не знаеше какво има, но се е предавала поколения наред от майка на дъщеря и от баба на внучка. Имаше забрана да се отваря, за да не се нарушат магическите му свойства. Точно този амулет в крайна сметка ми даде отговор на всичките ми въпроси, тъй като не се поколебах да го отворя и да видя какво съдържа.

Вътре в кожената кесийка имаше сребърно кръстче и пожълтяло късче пергамент, на което на тогавъшен старобългарски красиво беше изписано: „Нека дъщерите в рода да носят името Божика!”

Така разбрах нещо, което винаги съм чувствала в сърцето си: че не Аллах, а Бог е моят наставник. Всъщност това вече няма значение, заради предразсъдъците на хората, моят живот беше пропилян безполезно. Точно тогава открих, че имам рак. Не беше скоротечен, защото ако бе така, сега нямаше да Ви разказвам тази история.Нямах нито сили, нито желанието да се преборя с болестта.

Та това исках накратко да ви кажа, докторе. Моят любим беше Вашият баща - Здравко Богоин.”

Със завършването на разказа си Гюлсавен или по-точно Божика свали амулета от шията си и го постави в шепата ми, като стисна пръстите ми около него.

Няколко дни по-късно, въпреки усилията на екипа тя издъхна.

Доктор Богоин дълго беше като замаян от чутото. Знаеше, че баща му никога не повтори женитбата си и мислеше, че е от уважение и любов към майка му и паметта й.

Едва сега разбра колко далече е бил от истината. И че в крайна сметка, каквото и да се случи в живота на човек, той е длъжен да намери сили да продължи напред. Не случайно българите имат поговорка, че човешката душа е като кучешката – свиква на всичко.


Публикувано от anonimapokrifoff на 22.05.2014 @ 19:24:57 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   rumpel

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 13:21:06 часа

добави твой текст
"Кръстчето на Божика" | Вход | 2 коментара (7 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Кръстчето на Божика
от Albatros (valerist@abv.bg) на 22.05.2014 @ 20:19:45
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/profile.php?id=100001222017028
Историята е любопитна, дори смайваща, неповторима и изненадваща като всичко, което животът може да ни поднесе във всеки един свой миг.

За което - моите уважения, благодаря!

Но, за съжаление, всичко е поднесено неграмотно, пълно със стилистични и пунктуационни грешки, вероятно (не само) поради нетърпението на авторката да разкаже час по-скоро всичко.

Преглътнах ги тия "стотици километра", наместо "километри" до столицата, "със 6 годишен син", вместо "с 6-годишен син", ама, като прочетох, че морфинът се вкарва със системи, направо онемях.

Не подценявайте своите читатели, Пелова, те не заслужават толкова литературна немарливост.

Туй то.
Алби


Re: Кръстчето на Божика
от rumpel (rumpel@abv.bg) на 22.05.2014 @ 20:34:18
(Профил | Изпрати бележка)
Алби, никога, ама никога не подценявам читателите си!
Преди да пусна разказа съм се консултирала с медицинско лице. Морфинът го има както на таблетки, така и на ампули. А когато се касае за комбинация от медикаменти включени в система, може да бъде прибавен и към нея.
Моля те, преди да изтърсиш поредната глупост само за да ме провокираш, да проверяваш информацията с която разполагаш.
Поздрав!

]


Re: Кръстчето на Божика
от Albatros (valerist@abv.bg) на 22.05.2014 @ 20:42:29
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/profile.php?id=100001222017028
Пелова, да бяхте се консултирали и с учителката си по български език от основното училище, където децата усвояват полагането на запетайките, обособяването на отделни части на речта, съгласуването, както и всичко, което прави българската реч толкова сладка и омайна.

Дори в трескавия Ви отговор на моя коментар е пълно с грешки.
Не приемам нервни поздрави.
Туй то.
Алби


]


Re: Кръстчето на Божика
от rumpel (rumpel@abv.bg) на 22.05.2014 @ 20:50:43
(Профил | Изпрати бележка)
.

]


Re: Кръстчето на Божика
от Markoni55 на 23.05.2014 @ 14:54:39
(Профил | Изпрати бележка)
За първи път чета твой разказ. Поздрави. Колкото за излъскването на диаманта - зависи къде ще се показваш с него. Има и такива, излъскани до блясък, но лишени от енергия...Може и да не съм права. Аз подходих като читател, историята ме грабна...


Re: Кръстчето на Божика
от rumpel (rumpel@abv.bg) на 13.06.2014 @ 17:32:46
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Ваня! Трогната съм от искрения ти коментар.

]