Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 735
ХуЛитери: 2
Всичко: 737

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКъсен урок по китара
раздел: Поезия
автор: traveling_musician

Как искам да поправя тази грешка,
че някога неволно я измъчвах,
притисках грубо гърлото ѝ в "ре",
а тя звънтеше, вместо да се сърди.

Как искам сам на някой лунен бряг,
със нежността на Пако де Лусия
да я прегърна, сложил крак връз крак,
и чаша вино тишината да изпие...

Как искам!... Но брегът е тъй високо -
почти един живот над мен самия.
Навярно там са Пако и Висоцки
и чакат другиго за звездното си трио.


Публикувано от anonimapokrifoff на 28.04.2014 @ 15:25:51 



Сродни връзки

» Повече за
   Поезия

» Материали от
   traveling_musician

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 15:56:23 часа

добави твой текст
"Късен урок по китара" | Вход | 5 коментара (10 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Късен урок по китара
от zebaitel на 30.04.2014 @ 09:07:09
(Профил | Изпрати бележка)
Никак не смея да се потопя в теорията и философията на музиката, Мюзишън, както правите вие с Папа, да не говорим за Учителя, защото съм абсолютен лаик, но за емоцията на стиха ще си позволя да кажа, че е завладяваща!
Поздрави!


Re: Късен урок по китара
от traveling_musician на 30.04.2014 @ 17:36:01
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Зеб! Поздрави и от мен! :)

]


Re: Късен урок по китара
от Boryana на 01.05.2014 @ 12:28:07
(Профил | Изпрати бележка)
Това стихотворение звучи в ми минор...


Re: Късен урок по китара
от traveling_musician на 01.05.2014 @ 14:44:56
(Профил | Изпрати бележка)
Велика китарна тоналност е "e-moll" (ми-минор) - Ми-Ла-Си-Ми, До-Ре ! Сол-Си-Ми !
Благодаря, Боряна! :)))

]


Re: Късен урок по китара
от papacot (plamen_bochev@abv.bg) на 29.04.2014 @ 14:13:52
(Профил | Изпрати бележка) http://plamenbochev.blogspot.com/
Ивинявай, приятелю! Искаше ми се тези думи да бъдат прочетени тук по-лесно...

Размишление.
Сега, като гледам рисунките, вашите портрети, аз си правя заключение. Всеки портрет представя характера на човека. Като описвате характера на някого, все едно, че му пишете писмо. В тоя смисъл, всяка ваша рисунка е едно писмо. Вашите сърца трептят, искате да знаете, какво сте написали в това писмо – добро или лошо. В случая, вашият интерес не е научен, но любопитство. Вие приличате на оная сестра, която слушаше, как свиря, не от научен интерес, а от любопитство. Тя дойде при мене строга, сериозна, преживява нещо. В това време аз свирех, правех едно научно изследване върху музиката. Поканих я да седне и продължих да свиря. Тя седи сериозна, слуша, какво свиря. По едно време лицето и се развесели, тя се засмя и забрави скръбта си. Музиката и подействува. Казвам: Музиката не е само съчетание на тонове. И в музиката, и в рисуването има една научна страна, която трябва да се изучава. Като наука, музиката е едно нещо; като изкуство – тя е друго нещо. Същото се отнася и до рисуването. Природата е построена върху тоновете на музиката.
Като изучавам психологията на българина, дохождам до неговия музикален ритъм и намирам, че нещо му липсва. Сегашната музика се занимава с хармонията в природата, но тя още не може да изрази всички нейни прояви; тя не може да изрази ония дълбоки прояви на човешката душа. Има нещо скрито за нея. Затова казвам, че на съвременната музика липсва много нещо.
Представете си, че една българска песен започва от тона “до.” Тоя тон има червен цвят – цветът на живота. Значи, тонът “до” е основният тон на живота. От тоя тон можем да съставим гама с един бемол – “ми” бемол и с един диез – “фа”. Тая гама е миньорна, но в нея има едно несъответствие – присъствието на “фа” диез. “Ми” бемол е импулс на човешката мисъл, с който трябва да преодолееш нещо. Ти се мъчиш да се справиш с едно препятствие, което нарушава хода на твоето развитие. В българската музика “ми” бемол е препятствие за интелигентността на българина. Като почувствувал едно нарушение на равновесието между ума и сърцето си, той внесъл в музиката “фа” диез – едно повишаване. Тонът “фа” има зелен цвят – цветът на растенето, на храненето във физичния свят. Като се натъкнал на противоречие, българинът се върнал на тона “ре” – човешката индивидуалност – оранжев цвят. Обикновено българинът започва смело, с тона “до”. Като се натъкне на препятствие, той започва тъжно, влиза в миньорната гама и си казва: Тая работа няма да върви добре. Сърцето му се свива от болка. Той започва да търси изходен път и си казва: Трябва да обърна повече внимание на материалното, да спечеля малко пари, човек да стана. Иначе, не ми дохожда на ум, какво да правя. В тъгата си той се издига малко, дохожда до тона “сол” – ясно син цвят, който означава духовен стремеж в човека. Българинът поглежда нагоре, към Господа, запява тъжно и си казва: Господ е високо, моята работа не може да се нареди. Той не разбира законите. Бог помага и отвисоко. Така съчетани, тоновете правят песента тъжна. Като питаш някого защо плаче, сам не знае. Той казва: Тъжно ми е нещо. Казвам: Тоя човек плаче от неразбиране на нещата.
Какво трябва да направи българинът? – Да премахне бемола в своята музика. Първо той трябва да го махне от мисълта си. Като не разбира закона, той внесъл диеза, но това е користолюбие. Не пей тъжна песен, но потърси начин, как да разрешиш противоречието в живота и да махнеш препятствието на пътя си. Българинът си пее тъжната песен, не иска да разреши противоречието. Българските музиканти, като свирят тъжни български песни, казват: Гениална е българската музика, има нещо класично в нея. – Кое е гениалното в българската музика? Кой е класичният елемент в нея? Има нещо хубаво в българската музика, но тя още не е разбрана. Сложна е българската музика. В нея има духовен елемент, който засега е доста изопачен. Който излива тъгата си в музика, той е музикант. Песента му постепенно се изменя, според тъгата. За да изрази тия промени, той поставя различни знаци. Пее тъжната песе

още коментари...


Re: Късен урок по китара
от papacot (plamen_bochev@abv.bg) на 29.04.2014 @ 14:23:50
(Профил | Изпрати бележка) http://plamenbochev.blogspot.com/
Пее тъжната песен и туря ми бемол. Това значи: Нищо няма да излезе от моята работа. Какво да се прави, трябва да се живее. Българинът сее малко, а иска да му се роди много плод. Обаче, от малкото не може да излезе много. Като не успява, българинът става смел, хвърля се в борба, в движение. Той взима тона “ре”. Щом не може да реши въпросите с главата си, щом нивата ражда малко, той става пехливанин. В тъжната песен на българина се виждат три неразрешени проблеми: учен не е станал, богат не е станал и силен не е станал, но прилага силата си. И американецът, като не успява в живота си, най-после става боксьор.
Сега, изпейте гамата: до, ре, ми бемол, фа диез, сол. Това е човешка гама. В природата не съществуват тъжни гами. Има някои гами, наредени от хората по естествен път, а други вървят неестествено. В първите са спазени правилата на природата. Тия хора имат възможност да се проявят като творци; те могат да мислят право. – Аз не съм музикант. – Не си музикант, но трябва да дадеш правилен ход на живота си. Това значи: Махни всички спънки от пътя на своите мисли и чувства. – Много вода тече, трябва да направя бент, да се спре буйното течение. За предпочитане е повече вода да тече, отколкото да поставяш бент на пътя и. Това е разумно. – Защо? – Защото е естествено. Природата никъде не поставя бентове.
И тъй, изучавайте музиката съзнателно, за да проникнете в нейния дълбок смисъл. Слушате една българска народна песен. За оня, който възприема тоновете като цветове, по тях той ще познае, какви са били условията, при които българинът е живял, как е мислил, как е разрешавал противоречията и т.н. – Коя е причината за противоречията на българина? – Причината се крие в неговата мисъл, в неговите чувства и в неговата сила. като си служил с мислите и с чувствата си и не могъл да разреши противоречията си, най-после той казал: Ще приложа силата си, ще стана пехливанин. Той започва от “до”, взима два пъти “ре”, отива до “ми бемол”, качва се на “фа диез” и спира на “сол”. После пак започва от “до” до “сол”. Това е неговата песен.
Сега, не е въпрос за критика. Ако критикуваш, можеш да критикуваш своя вътрешен живот. – Тъжен съм, не мога да мисля. – Трябва да знаеш, защо си тъжен. Тъгата ти е резултат на гамата, в която си попаднал. В коя гама влизат ми бемол и фа диез? – В сол минор. Изучавайте музиката като наука и изкуство, необходими условия за изграждане на човешкия характер. При изграждането на характера, човек се ползува от своите мисли, чувства и постъпки. Това са материал за строеж. Като казваме, че човек гради, имаме пред вид разумната природа. В същност, природата гради, а човек доставя материал за строежа. Колкото по-здрав и доброкачествен е материалът, толкова по-здрави тела се изработват. В тоя строеж музиката взима активно участие, като способност на човешкия ум. Мястото на музикалното чувство е в предната част на главата, от двете страни на челото.
Кои са качествата на музикалния човек? Едно от качествата е тактът, музикална мярка за времето. Като пее или свири, музикантът знае, колко време трае всяка нота. При цялата нота времето е по-дълго. При половината и четвъртината нота времето се съкращава. Имаме 1/8, 1/16, 1/32 и 1/64 ноти. При тях времето се съкращава още повече. От съчетанието на тоновете в тактове, а тактовете в музикални изречения се образуват песните. Същото става и в речта. За да се произведе цяла реч или слово, първо си служим с отделни звукове, които се съчетават в срички, сричките в думи, думите в изречения, а изреченията – в непрекъснато слово. Разумно е словото.
Като съм дошъл на земята, между българите, и аз си служа с българския език. С всички български думи се примирих, само с една още не съм примирен. Коя е тая дума, не казвам. И досега още не мога да намеря дума, с която да я заместя. Трептенията на тая дума не са лоши, но има нещо неприятно в нея. Тая дума е неприятна и в английски език, и там не съм намерил дума, с която да я заместя. Като дойда до тая дума, работите се объркват, обръщат се с главата надолу. Дето и да се тури, все куца нещо. Това показва, че в строежа на б

още коментари...

]


Re: Късен урок по китара
от papacot (plamen_bochev@abv.bg) на 29.04.2014 @ 13:55:54
(Профил | Изпрати бележка) http://plamenbochev.blogspot.com/
http://www.beinsadouno.com/old/lectures.php?id=1610

:)


Re: Късен урок по китара
от traveling_musician на 29.04.2014 @ 17:21:50
(Профил | Изпрати бележка)
Приятелю, безмълвен съм пред мъдростта на Учителя! Когато на в края на 70-те четях апокрифни издания с лекциите му, аз намерих и една негова черно-бяла снимка и неколкократно я прерисувах с моливи и с пастели. Мислех си, че така ще го разбера по-добре. :))) Сега, в тази лекция, виждам честото споменаване на нотите ми-бемол и фа-диез, в качеството им на музикални щрихи към българската народопсихология. Ми-бемолът е израз на тъга, а фа-диезът - на оптимизъм. Между тях интервалът е увеличена секунда - т.н. хиатус (мост). Но се сещам и нещо друго: точно тези ноти - ми-бемол и сол-бемол (сол-бемол е енхармонична на фа-диез, тоест са една и съща нота с различно наименование) са заложени в негърския блус, а по-късно - до днес - и в джазовата музика. Има някаква магия в тези стъпала на гамата! Без тях джазът е нищо. Всъщност, има ги и в турско-арабския фолклор. Те по еднакъв начин изразяват тъга. Разбира се, натуралната мажорна гама е съвършена, Божествена, светла и чиста... Моцарт и Росини са между малцината, които са успявали да създадат гениални мелодии, без да използват алтерации (бемоли и диези). Но ако приемаш, че в моето скромно стихо споменаването на акорда "ре (мажор)" е част от една до-мажорна каденца и функцията на ре-мажора е двойна доминанта, тоест - нещо, което изисква двойно разрешение към жадуваната ТОНИКА, съгласи се, че само по приятелски си ми писал оценка 5. След такъв светъл коментар, съдържащ лекция на Петър Дънов, трябваше да ме оцениш с едно на релси. Благодаря ти, но в ХуЛите ще ни бият и двамата! Ти си между нас поета, а аз съм ти прост композитор по чл. 64. :)))

]


Re: Късен урок по китара
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 28.04.2014 @ 16:30:12
(Профил | Изпрати бележка)
Направо чувам китарата ти


Re: Късен урок по китара
от traveling_musician на 28.04.2014 @ 19:52:38
(Профил | Изпрати бележка)
Дрън! :) Благодаря, Лео!

]