Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 695
ХуЛитери: 1
Всичко: 696

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМечта
раздел: Разкази
автор: IGeorgieva

Роза Димитрова бе пенсионерка отдавна, толкова дълго, че вече не броеше годините. Обяви това за безсмислено, когато отпразнува четвърт век от пенсионирането си по болест. Първоначалното отчаяние бе изчезнало.
Разумният режим и задушевните разходки с приятелки я възкресиха за живота дотолкова, че днес си спомняше за болестта си само когато си вземаше хапчетата. Тайната на своята жизненост споделяше с безкрайно удоволствие при всеки удобен случай и не спираше да мечтае.
От опит знаеше, че всяко човешко същество е надарено тази чудна способност. От невръстни деца до залеза на живота си хората обитават световете на физическото настояще и идеалното бъдеще. Желанията въстават срещу статуквото и поемат към нови, дори неочаквани посоки. Повечето постигаме, до други едва се докосваме, а трети остават за някой следващ живот. На младини Роза мечтаеше да се изучи и намери добра работа, да се омъжи и има щастливо семейство. Логично копнежите й се повториха с други главни герои в тях - нейните две деца. Сега най-важни бяха внуците. Искаше да са здрави, да успеят в живота и, ако е рекъл Господ, да дочака правнуци, пък после - каквото дойде. Сърцето й трепкаше благодарно за всичките й осъществени мечти.
Наскоро обаче тя се сдоби с още една, и то по неведоми пътища. Децата на Роза живееха в София и тя често пътуваше с влака дотам. В него бе топло, широко и удобно. Някои пътници притежаваха съмнителни хигиенни навици, но тя преглъщаше дребните неудобства, защото във влака не беше скучно. Прочетеш си вестника, погледаш през прозореца, пък току виж се разговориш с някого. Разкажете си това-онова, обсъдите децата, цените, та даже намерите общ познат и времето неусетно минало.
Почти така се случи и последния път, когато Роза имаше трима спътници. Двама младежи до вратата на купето, които оживено и неразбираемо обсъждаха нещо – може да беше компютърни игри и музика, или само едното, и по-млада от нея жена, седнала от дясната й страна. Роза я огледа с крайчеца на окото си. Приличаше да е прехвърлила отдавна 50-те, а може да беше и по-млада. Но някак преждевременно състарена. Дълбоки бръчки ограждаха напуканите й безцветни устни. Кожата й бе жълтеникава и пресъхнала. Косата - избледняло русо, с плачещи за боядисвани корени. Очите - зачервени и уморени. Беше се сгушила на мястото си много омърлушена. „Може да е нещо болна”, помисли си Роза.
- Времето, май, наистина се оправя – подхвана Роза най-актуалната след преживяната тежка и дълга зима тема.
- Аха - съгласи се жената от любезност, но беше ясно, че времето не я интересува особено.
- Искате ли да го прегледате? – не се предаваше Роза, подавайки й вестника.
- Ох, не ми е до четене, благодаря ви. Имам си дертове и нищо не ми се чете, нито вестник, нито списание.
- Нещо със здравето ли? – попита с искрено съчувствие Роза.
- Не точно, ама то от притесненията напоследък може и да се разболея – в погледа на жената проблясна искрица, осъзнала, че в лицето на съседката си има благосклонен слушател, готов да сподели терзанията й, и без да чака нова покана, започна да излива болката си:
- Виждате ли, с мъжа ми преди четири години заминахме да работим в Испания. Не тръгнахме от добро. Първо го съкратиха от завода. Цяла година си търси работа. Като видеха, че е на 50, го отпращаха. Аз бях шивачка. Плащаха редовно – по 350 лв. на месец, после спряха. Половин година си чаках парите. Ядяхме, каквото си гледаме в градината, ама то не е само яденето - ами сметките: токът, водата.
- Така е, така е, много е труден животът - подкрепи я Роза.
- Та, от съседи чухме, че в Испания се намирало работа и парите били добри, че то тук не се издържаше. И заминахме. Установихме се там. Той започна в строителството, аз гледах една възрастна жена. Горе-долу се оправяхме, даже спестявахме по нещичко, та пращахме тука на децата. Мислехме си, че най-после ние е провървяло, но свекърва ми се разболя от сърце. Тук нямаше кой да я гледа и решихме да я приберем при нас, в Испания. Малко след като я взехме, и там дойде кризата. Работата в строителството намаля и мъжът ми често си оставаше вкъщи. Животът стана труден за всички - и за местните, и за нас, чужденците. Много българи се върнаха.
- Да, и аз имам един познат, който си дойде - вметна Роза.
- Преди месец, обаче, свекърва ми се влоши, имаше постоянно сърцебиене, задушаваше се. Викахме на два пъти лекар – много скъпо ни взе, а искаше и да я прати в болница. Ама как, като нито имаше осигуровка, нито имахме пари за болница. Мъчи се жената още малко и накрая почина.
- Ау! - възкликна Роза. - Моите съболезнования, горката жена.
- После съвсем не знаехме какво да правим. На всичката мъка по нея
се чудехме къде и как да я погребем. Смъртен акт не можехме да извадим, защото беше живяла нелегално. Проверихме възможностите – искаха ни 3000 евро, но без акт не можеше.
- Не думай! – възкликна Роза.
- А пък вече си мислехме и да си се прибираме в България. Хем парите ги нямахме, хем как да я оставиш на чуждо място. За самолета - пак трябваха документи, а и скъпо, безбожно скъпо.
- И какво направихте?
- Ох, ако знаете… Мислихме цяла нощ и накрая мъжът ми каза: „Ще си я закараме ние в България. Там ще си я погребем.” „Как?”- попитах аз. „Ей, така. Ще ти кажа как. С това.” – каза той, сочейки килима. И така, взехме големия ни килим и я увихме в него, завързахме го отгоре на колата и тръгнахме. То не беше пътуване, не беше чудо. Мъжът ми не смееше да кара бързо, да не се разхлабят или, не дай Боже, отвържат връзките. Страх ни беше да не ни спре полиция, да не ни се развали колата, да не катастрофираме и да се разбере какво носим отгоре. Напредвахме едва-едва. Маршрута бяхме избрали така, че да имаме само една граница. Първо минахме Франция, после Италия, оттам през Австрия и Унгария. Два дни карахме из цяла Европа и този ужас като че ли нямаше край. Нощувахме за по няколко часа по паркингите, колкото да си почине мъжът ми. Аз често стоях будна и си мислех: „Защо ни наказа така Господ? Какво направихме?” Накрая наближихме румънската граница. Бяхме примрели от страх да не я намерят отгоре. Вярно, само паспортите ни провериха, но се загледаха в килима и се пошегуваха дали не носим оръжие. Аха, да ни накарат да го свалим. Ама то, ние сме си виновни - и двамата гузни. Усетиха ни страха. Най-накрая, ни живи, ни умрели, влязохме в Румъния. И си викам: „Е, вече все едно сме си у дома, ей къде е България, още малко има.” Поуспокоихме се, краят на пътуването се виждаше, само дето бяхме капнали. Стъмни се и решихме да пренощуваме за последно на паркинга на едно крайпътно заведение. Този път и аз заспах веднага. Събудихме се след няколко часа за първи път по-отпочинали. Отваряме очи, поглеждаме нагоре и о-о-о - изхлипа жената, - какво да видим - килимът го няма.
- Как така го няма?
- Ами, така, няма го, откраднали го.
- Е, кой ще го открадне?
- Е, та, няма ли кой?
- А бабата?
- И нея я няма. Изхвръкнахме от колата, разтичахме се наляво-надясно. Нищо. Никаква следа. Цял ден обикаляхме района да я търсим, да не са я оставили някъде. Нищичко не намерихме. Не знаехме какво да правим. В чужда държава бяхме, нямаше с кого да се посъветваме. Не можехме да се оплачем в полицията, нищо не можехме да направим. Седнахме и си поплакахме. Накрая – въздъхна тя, - се качихме в колата и се прибрахме в България. Сега сме като болни. Не можахме да я погребем. Кой знае къде кучетата разнасят костите й?
Роза беше дълбоко потресена от разказа на непознатата. Много истории беше чувала, и то най-невероятни, но такова нещо - за първи път. След това кратко пътуване тя често се връщаше към историята на изпатилата жена. Премисляйки случката отново и отново, у нея се зароди непознато и отначало неясно желание, което с времето прие конкретна форма и очертание. Колкото и необичайно да беше то, макар и да съзнаваше, че никъде другаде по света на никого не би му хрумнало да копнее за това, Роза заживя с мечтата един ден тялото й да намери покой в земята на отреденото му приживе място.


Публикувано от aurora на 06.01.2014 @ 13:35:58 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   IGeorgieva

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
539 четения | оценка 5

показвания 27605
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Мечта" | Вход | 5 коментара (10 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Мечта
от mariniki на 02.07.2014 @ 11:04:14
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
мечтите ни са път към вечността и пространството...
нещо като белите лястовици... развълнува ме този твой разказ,
мила Иренче... по човешки топъл и истински..


Re: Мечта
от IGeorgieva на 02.07.2014 @ 20:51:20
(Профил | Изпрати бележка)
И ти ми стопли душата. Радвам се, че го усети така дълбоко!
Прегръдки, Маги!

]


Re: Мечта
от yd (whereareyouhiding@iaminmyself.org) на 06.01.2014 @ 21:17:14
(Профил | Изпрати бележка) http://www.iaminmyself
Мечтите са най-важното място. Не го казвам и пиша случайно. Мечтите не са неща и не са време. Те са пространство. Ще се радвам да си пишем някой път.


Re: Мечта
от IGeorgieva на 08.01.2014 @ 20:53:15
(Профил | Изпрати бележка)
Мечтите са състояние на духа. Едновременно индивидуални и в същото време универсални. Ще ми е интересно да разбера Вашата гледна точка.

]


Re: Мечта
от suleimo на 07.01.2014 @ 13:37:27
(Профил | Изпрати бележка)
Увлекателно разказваш!
Любопитна история и сякаш действителна!
Поздравления!


Re: Мечта
от IGeorgieva на 07.01.2014 @ 21:04:23
(Профил | Изпрати бележка)
Много благодаря за положителните коментари и се радвам се, че разказите ти харесват. А основната история в "Мечта" наистина е действителна, но толкова разтърсваща, че според мен заслужава да бъде разказана.
Поздрави!

]


Re: Мечта
от kasiana на 13.01.2014 @ 10:03:20
(Профил | Изпрати бележка)
Талантливо и психологически проникновено разказано!!!!!!!

Сърдечни поздрави, IGeorgieva!:)


Re: Мечта
от IGeorgieva на 13.01.2014 @ 13:58:13
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, kasiana! Вдигна летвата високо!
:))

]


Re: Мечта
от Milvushina на 15.01.2014 @ 15:21:28
(Профил | Изпрати бележка)
Дали е мечта наистина?
Или е израз на горчилка и страх?

Мечтаем за онези неща, които ни правят щастливи. Несигурността ни кара да искаме всичко останало.

Поздрави!


Re: Мечта
от IGeorgieva на 15.01.2014 @ 16:59:12
(Профил | Изпрати бележка)
Нима няма хора, които мечтаят за смъртта?
"Мечта" е творческата ми интерпретация на една необичайна история и нейния отзвук.
Благодаря, че прочете и коментира. Хубава вечер!

]