Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 807
ХуЛитери: 4
Всичко: 811

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: Albatros
:: Marisiema
:: rajsun

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаАз бях там
раздел: Други ...
автор: kandid

Прага -1968 г

Аз бях там
През юли 1968 г. се омъжих. Бях студентка по медицина – на 22 г. Заедно със съпруга ми Георги – студент по философия - 24 г. в началото на август потеглихме на сватбено пътешествие. Тогава можеше да се пътува по линия на Студентския съюз и беше много евтино. Посетихме Румъния, Унгария, Полша, Германия и на връщане Чехословакия – отседнахме в студентското градче в Прага.

Вече ни предстоеше връщане в България. Имахме малко пари и билет за влак.
През нощта на 20-август, чухме стрелба. Нямахме представа какво става, но за всеки случай легнахме на пода и така изкарахме до сутринта. Сутринта - излязохме. Високо на хълма видяхме танк и войници. На танка имаше петолъчка - ясно съветски. Това,разбира се ни успокои. Изкачих се до танка, той беше заобиколен от изплашени младежи. Млад лейтенант стоеше до танка и нещо обясняваше. Представих се и го попитах какво става. Той ми каза да не се тревожа, всичко вече е под контрол. В Чехословакия се подготвяла контрареволюция, на границата били струпани западни войски. Чехословашкото правителство е повикало на помощ войски от Вършавския договор и армии от пет социалистически страни са блокирали Чехословакия.
Положението било овладяно. А защо се стреляло? Над студентското градче имало военно поделение, танковете ги спуснали с парашути. Чешките войници били изненадани и открили огън, но недоразумението бързо се изяснило. Добре!
Върнахме се в общежитието. Гледахме как немски и съветски бронетранспортьори качват и извозват своите младежи. За час общежитието се изпразни. Останахме българите. Тръгнахме към града. Имахме малко крони и си купихме храна. Магазините бяха отворени и ни обслужваха без коментари.
Срещахме групи мъже - мълчаливи, разтревожени и гневни. Минахме покрай казарма. Тя беше затворена, пред нея - охрана. Войниците се показваха от прозорците. Ние им помахахме и те ни отговориха. Върнахме се в общежитието, бяхме в безизходица. По едно време пристигна автобус с чешки студенти, те ни помолиха да си съберем багажа и да се качим в него. Бяха любезни и приветливи. Направихме го. Закараха ни до пансион за чуждестранни ученици и ни настаниха в него. Успокоиха ни, че ще се грижат за нас и че няма нищо страшно. В пансиона дойдоха и възрастни българи, пътуващи с колите си. Казаха ни, че българското посолство е затворено, не пускат никого и не поемат никакви грижи за българите. Влаковете, автобусите и всякакъв наземен и въздушен превоз беше спрян. Границата блокирана. Интересна картинка. Никаква информация. Радиото не работеше. По едно време проработи. Много много не разбирахме, но със заплашителен глас се съобщаваше, че Чехословакия е окупирана от съветски войски и призоваваше чехите да дадат отпор. Мина не мина време и след известно прекъсване тона се смени. Призоваваше се към спокойствие, опасността е преминала, страната е в безопасност и музика. До вечерта нищо - тишина. През нощта започна да се стреля. Ето ви и трагикомична ситуация. Бях в тоалетната. Тя беше с прозорец към улицата. Стъклото се разби и в стената се заби куршум. Добре ,че бях седнала. После чехите ми обясниха, че било рикошет, от къде накъде, загадка.
Около общежитието имаше съветски бойна техника и войници. Носеха ни храна - малко мазен чай и нещо като варен булгур. Чешките студенти също ни носеха храна.
През деня беше спокойно, разхождахме се където искаме, наблюдавахме всичко с огромно любопитство.
Ето какво видяхме:
В Прага беше разположена само съветска военна техника и руски войници. Руските войничета се движеха на малки групи без демонстрация на оръжие. Бяха съвсем млади, видимо смутени, притеснени, почти уплашени. Когато заговарях с тях и им казвах,че съм българка те се отпускаха, чудеха се защо чехите ги посрещат враждебно, като са ги повикали и са дошли да им помагат. Отначало не знаели къде отиват, каза ли им , че провеждат мащабно учение.

Още видях : Възрастна жена залепва на стена позив, на него е изобразен Тодор Живков, от пръстите му капе кръв. До нея търпеливо стои руски офицер, изчаква я да си залепи позива и да отмине и после внимателно го отлепя, това се повтаря многократно.

Около паметника на Ян Хус има съветски танкове. Войничета са насядали на каменния парапет. Жена сяда до един войник, вади игла и я забива в крака му. Той отскача, поглежда я учудено и ужасено и се отдръпва, без никаква друга реакция.

Мъж се доближава до танк и започва да пише и рисува по него. Танкиста изчаква оттеглянето на мъжа, изважда парцал и внимателно избърсва написаното.

По улиците на Прага, обаче не е така спокойно. По Вацлавски намести се движи камион натоварен с мъже, намазани с червена боя и с превързани глави,със също оплескани с червено бинтове. След тях дълга колона коли, които надуват клаксони. Някои от тях със странни номера от прозорците се развяват странни знамена.
Ние бяхме и омерзени и озадачени. "Но кой,кой да ти каже". Ситуацията ни приличаше на карнавална бутафория. Но разбира се не беше така. Музеят на Прага беше надупчен с куршуми, атмосферата беше тягостна. Миришеше на безсилие,мъка и гняв. През нощите от покривите на къщите се стреляше.
Към 20 - ия ден пред общежитието спря български военен камион,охраняван от войници с автомати. Натовариха ни набързо и потеглихме към летището. Един от войниците се оказа познат на Георги. Той разказваше, че българската част е разположена на палатки извън Прага. През нощта ги обстрелвали, убили един войник. Дадено им било нареждане да стрелят само във въздуха. Немските части също били извън градовете. Но те не се шегували. Начертали линия и предопредели населението, който я премине, ще стрелят на месо. Навярно чехите им повярвали, те така или иначе имаха достатъчно опит с немските войни.

А Руснаците! Зад остър завой, заобиколен от пропасти, изневиделица пред руските танкове застанали чехи с жените и децата отпред. Първият танк, движещ се с висока скорост, поради невъзможност да спре, възвил и паднал в пропастта, екипажът загинал. Около 200 войници от съюзническите армии загинали, повечето руснаци.

Мемориална плоча с имена на загинали чехи по времето на Пражката пролет-1968 г./ 8 души/.
Качихме се на самолета и там - позната стюардеса. Нахраниха ни обилно. И ето ни в България. А у нас тишина. На сън ли бе или на явe.
След двадесет години посетих отново Прага, този път с дъщеря си. Следите от коршумите по музея още стояха.


Публикувано от Administrator на 21.08.2013 @ 18:55:36 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   kandid

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 08:08:30 часа

добави твой текст
"Аз бях там" | Вход | 2 коментара (4 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Аз бях там
от rajsun на 21.08.2013 @ 20:41:31
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох всяка дума. Това струва колкото 100 журналистически статии на многознайковци.


Re: Аз бях там
от kandid на 26.08.2013 @ 10:29:28
(Профил | Изпрати бележка)
Уважаеми Господине,Пиша Ви, за да изкажа огромната си благодарност за вашато мнение. Преди време се появи сайт 1968 bg спомени, съставен от : Найо Тицин е телевизионен журналист и продуцент с подчертан интерес към политиката, историята и пресечната точка между тях. Автор е на филми, книги и репортажи за централните новини. През 2003 печели наградата Canon-България за фотосесия. През 2006 печели наградата на Международния фестивал за дигитални филми в Мюнхен. През 2007 лансира идеята за уеб сайт, който да събере на едно място документите за 1968 г., разпилени из осем архива в България. После я реализира.
Милен Минчев е телевизионен и радио журналист с подчертан интерес към международната политика и интернет. Бил е кореспондент във Вашингтон, работил е за неправителствени организации. След 15 години в телевизията и Радио Свободна Европа съчетава журналистиката с изграждане на сайтове. Създаването на този сайт е сред успешните примери.
Методи Методиев е историк с подчертан интерес към тоталитарната пропаганда. В момента е студент на CEU в Будапеща. Част от справките и документацията по този проект са негово дело.
Константин Вачков е графичен дизайнер с подчертан интерес към съвременната история. Работи за вестник "Дневник" и списание "CIO". Този сайт е последният от 15-те, които е изработил през изминалите 4 години

Помислих си, че моите спомени са точно за този сайт. Уви, господата, каквито и да са, не позволиха поместването му. В сайта бяха поместени такива пошлости, че се уплаших от царящата цензура. Опитах при вас, макар, че не смятах, че моите спомени имат нещо общо с литература. Компютърът ми се развали и чаках с нетърпение резултата. Поругаването на паметника на съветските войници и гордастта на чеха , изобразил България като тоалетна ме изпълниха с болезнен срам.
Още веднъж ви благодаря и ви желая все така да цените различните позиции. Понеже проявявате благосклонност към мен, позволявам се да Ви поискам мнението за една моя навярно нескопосано писание.

Защо престанах да пиша в Хулете.
Преди години изпратих стихотваренийце за Афганистан, /нещо като сатира/,но направих правописна грешка и написах Авганистан. Получих коментар, че нищо не е разбрал от стихотворението, но да се упражня 50 пъти в писането на името на държавата. Засрамих се, изпълних препоръката и престанах да пиша.
Ето каква беше работата. Мой приятел - хирург отиде на мисия в Афганистан . Не става по желание. Обади ми се - плачеше. Хирурзите рядко плачат. Пътували в колона от два танка. Първият го обстрелвали, запалил се и се обърнал. Приятелят ми се втурнал да помага, но всички били мъртви. Върна се в България побелял.
Ето стихотворението с поправката:

Един мой другар
ми донесе армаган.
Голям камък лазурит.
жив дойде, а не убит,
затова ми подари,
армаган от Афганистан.
Горд и щастлив,
какъв късмет
сдобил се с сливи
срещу смет.
Ако и Вие не го разбирате, значи, човекът е бил прав.
Поздрави : Доц.д-р Павка Тричкова

]


Re: Аз бях там
от mariq-desislava на 23.08.2013 @ 09:40:12
(Профил | Изпрати бележка)
Чудесен текст, не само, защото е преживян, а и е доста поучителен, особено за хората от моето поколение, родени 10 години след тези събития, които почти нищо не знаят по тази тема.


Re: Аз бях там
от kandid на 26.08.2013 @ 10:46:21
(Профил | Изпрати бележка)
Уважаеми Господине /младо момче/,истината, добра или лоша е винаги по-ценна от лъжата. Преди време се появи сайт 1968 bg спомени, съставен от : Найо Тицин е телевизионен журналист и продуцент с подчертан интерес към политиката, историята и пресечната точка между тях. Автор е на филми, книги и репортажи за централните новини. През 2003 печели наградата Canon-България за фото сесия. През 2006 печели наградата на Международния фестивал за дигитални филми в Мюнхен. През 2007 лансира идеята за уеб сайт, който да събере на едно място документите за 1968 г., разпилени из осем архива в България. После я реализира.
Милен Минчев е телевизионен и радио журналист с подчертан интерес към международната политика и Интернет. Бил е кореспондент във Вашингтон, работил е за не правителствени организации. След 15 години в телевизията и Радио Свободна Европа съчетава журналистиката с изграждане на сайтове. Създаването на този сайт е сред успешните примери.
Методи Методиев е историк с подчертан интерес към тоталитарната пропаганда. В момента е студент на CEU в Будапеща. Част от справките и документацията по този проект са негово дело.
Константин Вачков е графичен дизайнер с подчертан интерес към съвременната история. Работи за вестник "Дневник" и списание "CIO". Този сайт е последният от 15-те, които е изработил през изминалите 4 години

Помислих си, че моите спомени са точно за този сайт. Уви, господата, каквито и да са, не позволиха поместването му. В сайта бяха поместени такива пошлости, че се уплаших от царящата цензура. Опитах при вас, макар, че не смятах, че моите спомени имат нещо общо с литература. Компютърът ми се развали и чаках с нетърпение резултата. Поругаването на паметника на съветските войници и гордостта на чеха , изобразил България като тоалетна ме изпълни с омерзение. Радвам се ,че съм допринесла нещо за разширяване на вашия кръгозор.
Поздрави

]