Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 762
ХуЛитери: 4
Всичко: 766

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: lubara
:: LeoBedrosian
:: Albatros

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРедакторе!! Къде си?
раздел: Есета, пътеписи
автор: panbal

Размисли за присъствието и отсъствието на литературния редактор в новите български книги. Кой, защо и как го прогони от традиционните издателски карета!
Къде си, другарю Редактор, от нашите луди-млади, творчески години от миналия век!? Защо те няма, или все по-рядко се срещаш, в издателските карета? Уволниха ли те новите, амбициозни демократи като „тоталитарен елемент”, скопиха ли те, скалпираха ли те тихомълком? И ти ли изчезна във водовъртежа на безумните демократични промени, и ти ли стана излишен и ненужен за мечтаната, неограничена свобода на словото! И ти ли се превърна в най-голямата пречка, в най-нежеланият съветник и коректор на младите грандомани от новата литературна смяна, които превзеха с плакати и подскоци по митингите тъй наречените „литературни” редакции в медиите, за да те прогонват почти редовно от новите български книги?! Като излишен, ненужен, оскъпяващ само книжната продукция!...
А беше време, когато пишещият брат те гледаше с божествено страхопочитание и сънуваше завъртулките на златния ти подпис, без който беше невъзможно отпечатването даже на рекламна брошура; когато влизаше в кабинета ти на пръсти и с шапка в ръце; когато Ти се извисяваше пред погледа му като гранитен паметник пред парадния вход на Институцията, като управител и цербер на Храма на литературното творчество. Да, беше време, когато читателят преди да си купи новата книга, разгръщаше първата страница, за да те види в издателското каре, в този смисъл ти беше сякаш по-важен и от името на младия, непознат автор. Защото ти, другарю Редактор, беше не само постоянното, задължителното присъствие в това представително издателското каре, но и благослов, както за успеха, така също и за провала на книгата. Защото в трудния и продължителен процес на ръкописа от бюрото на автора до печатницата, ти беше баща и майка, вуйчо владика, най-важният човек, който държеше в едната си ръка червения молив, а в другата – голямата ножица за подрязване на разперени, поетични крилца...
Вярно е, в интерес на историческата правда, трябва да признаем, че и ти, другарю Редактор, като всички Папи и Олимпийци, раздаващи по свое убеждение и подобие литературни Индулгенции и фатални черно-бели присъди, имаш много грехове, заради вярната си служба на политически, идеологически и какви ли не човешки пристрастия. Сега, от тази нашенска, балканска, безумна „демократична” позиция, можем да ти бесим чучелото по площадите, да те изгаряме на зрелищни клади, да те погребваме отново и отново, но не можем да отречем, че ти беше Личност! Изявен, утвърден Поет, Писател, Литературен критик с творчески опит и литературна ерудиция; че ни респектираше с многостранните си познания за света, че беше безспорен българист – познавач, радетел и безкомпромисен защитник на свещеното българско слово и книжовния български език. Не можем да отречем и похвалните ти усилия за поддържане на единно, издателско, средностатистическо художествено ниво на литературната продукция; за съхранение и популяризиране на родната и световна литературна класика; за утвърждаване на безспорните християнски и общочовешки морални стойности. Не можем да отречем най-после и голямата ти заслуга, че покрай твоята, малко задкулисна, мистична и фатална личност, са се пръкнали толкова даровити творци, гордост за всяка национална литература. Не съм статистик и протоколчик – нека запознатите с този проблем ме подкрепят с имена от световната и българската литературна история! Изкушавам се тук само да вметна, че крайно време е някой литературен критик да се заеме с „осветяването” и „освещаването” на нашите известни в миналото „класически” литературни редактори, без които може би нямаше да я има и художествената ни класика! Да, това е наистина благородна идея и кауза, заслужаваща достойно читателско и обществено внимание.
Внимание, но не само заради Протокола на литературната ни история! А и като контрапункт към почти тоталното изчезване на Редактора от издателските карета на новите български книги!

Когато фиксирам поглед и внимание към съвременното книгопечатане в България, риторичният ми въпрос придобива малко по-различна ориентация: „Кой те прогони, господин Редакторе, защо те няма в 90 процента от книгите на новите издателски фирмички и печатници, които се пръкнаха като печурки след плодородния дъждец на Демокрацията в литературната ни нива?” Сега тези достъпни за всеки печалбар печатарски машинки бълват на конвейера книга след книга на млади и стари, на знайни и незнайни писатели и поети, на куцо и сакато, грамотно и неграмотно в езиково-творческата сфера. Такъв книжен берекет у нас никога не е имало! Сякаш е ответна реакция на кризата и борбата за оцеляване! Така се преобрази, промени и деформира книгопечатането в милата ни Родина, че всеки, който има парички, спонсор или заможни приятели, може да печата всякакви книжни ръкописи, оформени не лошо, като книги. Защо му е да плаща излишни пари на редактор, да му оправя сюжетни, композиционни, логически и други слабости, на и коректор, да му оправя правописните и пунктуационните грешки, на професионален оформител – в Интернета всичко може безплатно да се намери! На тази тема имам една доста сполучлива епиграма, по мотив на Ст. Михайловски, печатана и препечатвана няколко пъти по вестниците, ще я цитирам и тук, където най-подхожда:
Писател днеска става
и книги всякакви издава,
всекий в нашата държава,
който носи сутиен и гащи,
и може някак си да дращи!
Моля да бъда правилно разбран: не пиша за сериозните издателски фирми, които наследиха най-добрите традиции на книгоиздаването от минало време и се утвърдиха като сериозни, водещи институции в страната и чужбина, чиято продукция се търси, чете и преиздава! Става дума за другите, за останалите ...Print-ове! Аз наистина недоумявам, защо тези регионални, та и национални!, хилави, мижави, недостойни за професията си издателчета, умишлено игнорират личността на Редактора? И продължават, заради спестени стотина лева, да затлачват книжния пазар с чудовищно слаби, езиково и стилно неграмотни, а често и пошли, дълбоко лични писания, наречени стихосбирки, повести и романи!? И забележете: напълно законно, художествено безконтролно и неограничено, защото в тази сфера все още няма Правила, Нормативи и Морален кодекс! Със своята егоистична, печалбарска, пазарна, „издателска” политика, тези наричащи себе си „книгоиздатели”, всъщност загробват не само първата слаба книга на младия автор, но и творческото бъдеще на човека. Дали разбират същността на поразията, която вършат? Че и те, редом с другите обективни и субективни фактори, участват активно в подклаждане на нихилизма и отчуждението от българската книга, в разрухата на Литературния дом, изграждан столетия от нашите възрожденци, класици и майстори на художественото слово!?...
Пази Боже, сакън, някой да ме обвини сега, че пледирам за „възкресението” на „другаря Редактор” от онова време, който много често, трудно и болезнено балансираше между „художествените” си принципи и понятия и постулатите на Системата! Но съм твърдо убеден, че Личността, Институцията, Печата и Подписа на художествения Редактор и в най-малката печатница трябва да се възстанови. Рано или късно. Така или иначе – с убеждения, препоръки, единни нормативи или силово, по законен ред. Защото присъствието на Редактора в процеса на подготовката на ръкописа за печат, е абсолютно необходима и поради простата причина, че два чифта очи могат да бъдат много по-надеждна застраховка против всякакви езикови, стилни, композиционни, сюжетни и логически отклонения и недомислия в повествованието. В това отношение литературната история изобилства от примери, как до всяка велика литературна творба, се мярка и силуетът на големия Редактор, който е превърнал ръкописа в шедьовър.
В заключението на тези мои непретенциозни размишления, иска ми се да по-мечтая за онова бъдеще време, което сигурно няма да доживея, когато проблемите на книгопечатането и книгоразпространението ще влязат в дневния ред на някое поредно Народно събрание; когато този „демократичен”, издателски хаос ще бъде някак си овладян; когато хилядите печатници в мазета, гаражи и тавани ще изчезнат и ще останат само сериозните, отговорните, европейските лицензирани издателства. И когато годишната книгоиздателска литературна продукция ще се оценява не от кулинарни технолози, фирмени мениджъри, „звезди” от всякакъв социално-житейски ранг, а само от литературни критици, утвърдени творци и с активното участие на Негово величество Читателя. Вярвам, че тогава и ти ще заемеш своето достойно място, господин Редакторе, редом с автора, както е било от времето на първата печатарска машина!

Септември, 2012 г. Панчо Недев

(Бел. Панчо Недев, член на Съюза на българските писатели, журналист, дългогодишен редактор в Радио Варна и други печатни издания.)


Публикувано от alfa_c на 20.10.2012 @ 20:04:11 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   panbal

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 18:13:20 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Редакторе!! Къде си?" | Вход | 10 коментара (54 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Редакторе!! Къде си?
от angar на 23.10.2012 @ 11:10:15
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
На добрия автор не му е нужен редактор.

“- По какво се различават издателят и редакторът?
- По това, че редакторът подбира авторите, а издателят подбира редакторите.”

Редакторите преценяват кое ще се продава и кое не. Но за автора да му сложат редактор е обидно, а по отношение на читателя е и нечестно.
В крайните случаи явлението най-добре се разкрива. Възможностите са две: първата е Салиери да е редактор на Моцарт, а втората - Моцарт да е редактор на Салиери. Има ли смисъл?
Можем ли да си представим Ботев, или Вапцаров, или Смирненски, или Николай Хайтов да са били издавани с редактори? Ако трябваше редактори да ги одобряват и разрешават, книгите на много всепризнати днес автори нямаше да са видели бял свят.
Може редактор да ти е Левчев, или Надежда Захариева, или Недялко Йорданов. Книжката ти да е от трийсетина стихотворения. И като те ги пипнат - ще светнат. Но това ти ли ще бъдеш?
При социализма редакторите са били нужни, за да следят да не се изкривява линията. Изисквала ги е Партията и ДС.Такива са били редакторите на “Тютюн” например. Днес може да ги налага и да им плаща СЕМ (с нашите пари, разбира се), пак за да не се кривне от позволеното.

Голямо достижение на демокрацията е, че освободи авторите от зависимоста им от редакторите. От редакторите, които решаваха кое е литература и кое не. И че допусна съществуването на гаражните издателства. А те съществуват, защото удовлетворяват насъщна обществена потребност.
Нищо против – на когото редактори му трябват, да си ги назначава и да им плаща.
Ще вметна само, че освен редактор, авторът може да има и коректор и рецензент. Но от коректори вече също няма нужда, а на рецензента, ако е известен творец и не ти е приятел, за да прочете книгата ти и да напише нещо, също се плаща. Като “който плаща, той поръчва и музиката”.
Разбира се, редактори са необходими на партийните величия - да обработват статиите им и мемоарите им, а може би и за обработване на спомените на някои неграмотни и полуграмотни хора.
Но добрият автор сам може и трябва да си бъде и редактор, и коректор, и рецензент.


Re: Редакторе!! Къде си?
от alfa_c (alfa_c@hulite.net) на 23.10.2012 @ 11:26:34
(Профил | Изпрати бележка)
Божке...
Така ами! Талант до таланта, какви редактори, коректори и разни такива хрантутници, дето осакатяват шУдьоврите на бъдещите Моцарт и Салиери в литературата. Три пъти ура за най-голямото постижение на демокрацията! o_O

Ей, Ангар,
това ти писание ще вземе да го прочете някой,
да го прочете, още хареса,
хареса, още повярва,
ох, сакън, аман!
:(

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от angar на 23.10.2012 @ 23:06:18
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Ами аз затова го написах, Алфичке, за да го прочете някой. А ако се окажеше, че някой е и съгласен с мнението ми, още повече щях да се радвам. Уви - такъв засега няма.
А Аноним казва: "Всеки може да бъде писател, като не е задължително да е абсолютно грамотен." Да, затова пишещите сме толкова много - защото писането е единственото нещо, което може да се практикува без абсолютно никаква предварителна подготовка. Има си редактори, има си коректори.
Но ако ти не знаеш правописа, ако не можеш разбрано да се изразяваш и не можеш сам да си хващаш стиловите грешки, т.е ако не можеш сам да си бъдеш редактор, къде си тръгнал да ставаш писател?
Правописни грешки винаги ще се допускат - по невнимание, но днес те са лесни: пускаш текста на програмата "проверка за правопис" и ето ти го коректора.
Казал ли е Стивън Кинг нещо за редакторите в книгата си "За писането"? Ако беше казал, сигурно щях да го запомня. Но той казва, че негов най-добър критик и редактор е била съпругата му - като й прочетял текста, съдел по реакцията й. А най-красноречиво било мълчанието й.
От активна редакторска намеса имат нужда само полуграмотните или абсолютно заетите, на които книгите им всъщност ги пишат редакторите.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от anonimapokrifoff на 23.10.2012 @ 11:37:11
(Профил | Изпрати бележка)
Ангаре, почти ме ядоса. В София нямам книга на Хайтов, но едва ли някоя е излязла без редактор. Да вземем "Лятно време" на Дончо Цончев: има си рецензент, редактор, художник, художествен редактор, технически редактор, коректор. Кой ти е казал, че талантливият автор може да мине без редактор? Дори Радичков не си го е позволявал.
А това, че добрият автор нямал нужда от коректор, е пълен смях. Коректори стават завършилите съответната филология, учили законите на езика от "а" до "я", които се променят, защото и езикът не стои на едно място - той е жив организъм, търпящ развитие. Колко често следиш ти правописните и пунктуационните промени? От коя година ти е правописният речник, защото преди месец-два излезе нов и е със силата на закон? Известно ли ти е, че за коректора същият този речник е като Библията за вярващия?
Всеки, който е талантлив, може да бъде писател, като не е задължително да е абсолютно грамотен - за тази работа си има коректори. А за да бъде литературата наистина литература си има редактори.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от anonimapokrifoff на 23.10.2012 @ 11:45:35
(Профил | Изпрати бележка)
Толкова ме ядоса, че накрая пропуснах една запетая.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 23.10.2012 @ 12:06:54
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:))) @--;--


]


Re: Редакторе!! Къде си?
от angar на 24.10.2012 @ 08:01:42
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
На какво се усмихваш, Розичке - на първия ми коментар или на нещо свое?
"Писането е 3 % талант и 97 % труд". Талантът от нас, а трудът от редактора - така ли мислите?
Как може редакторът ти да е прочел текста ти повече пъти, отколкото ти самата? Авторът е, който десетки пъти трябва да се връща към всяка страница, да я милва, да я гали, да я целува ("да се чукаш с нея" - както се е изразила авторката на "Бестселърът").
Същото трябва да прави и поетът със своето стихотворение - да се връща към него, да го препрочита, да се люби с всеки куплет. Той е, който "хиляда пъти трябва да удари с търнокопа на мисълта в рудника на сърцето, за да извлече словото рубин". А не редакторът.
Вашите отношения с твоя редактор наистина трябва да са (поне така изглеждат) специални. Но в общия случай съм съгласен с Красавица.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 24.10.2012 @ 10:20:39
(Профил | Изпрати бележка)
Тук вече ще се разберем, Ангар. :-)))
Грешката, която правим всички, е че не уточняваме за какъв жанр говорим, а всеки жанр си има специфики. Поезията се пише най-вече с чувство, а прозата – най-вече с разум. Което не пречи и на поетите да изчакат да им стихнат чувствата и да положат съзнателен труд и да си прочетат продукта с разум, преди да го публикуват – на което ти наблягаш и си абсолютно прав.
Тук се съсредоточихме накрая върху художествената проза, защото розичката изказа най-много мнения “от личен опит” за работата на редактора, за което аз после й се накарах яко, а още по-после ми домъчня, че съм й се карала. :-)))
Нейният случай не е типичен – както не е типичен и моят случай с травълър. Вредата от “редактори” като мен и този на розичката е, че започваме да закриляме прекалено много автора и има опасност да го направим абсолютно зависим от нас. В негова полза е да изчислим момента, в който да изхвърлим галеника си “от гнездото”, което пък е много болезнено за него. Ама а де... като и теб те заболява...
В най-общия случай редакторът е първият компетентен читател на автора. Макар че се навъдиха и много автори, които искат некомпетентни читатели, само и само да чуват ръкопляскания. Но това е една друга авторска дилема - дали да се опитваш да угодиш на моментния вкус на тълпата, или искаш да постигнеш нещо в литературата. :-)))

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от papacot (plamen_bochev@abv.bg) на 24.10.2012 @ 14:33:00
(Профил | Изпрати бележка) http://plamenbochev.blogspot.com/
Красавице, изчетох коментарите тук на тема "Има ли редактор и, ако има, има ли той под краката си почва".
Според мен, истинските редактори би трябвало да се упоменат в Червената книга. :)

Предполагам, има твоя намеса в творчеството на травълър, но тя (тази намеса), според мен, е илюзорна. Съжалявам, че го казвам, понеже има вероятност вие двамата да се чувствате добре в съвместната ви работа.

Както и да е... С малки изключения, споделям твоите мнения по темата.
Както и тези (пак не съвсем) - на Ангар.

Дай Боже всекуму, който е в попрището на литературата, да попадне на компетентен читател, който да изпълни мисията си на редактор.

Подобно общуване, предполагам, е неописуемо удоволствие и за двамата.

Съгласен съм с теб, че има огромна разлика в редактирането на проза и на поезия. Такава, каквато е разликата между чувствата и разума...

В крайна сметка, не мислиш ли, че след като е малка вероятността един автор да попадне на качествен редактор, то въпросният автор да се опита сам да се пребори с "пазара на труда" без чужда, колкото и да е необходима, помощ? :)

И читателите да решат (понеже той вече си е намушкал главата в торбата) кой е кум и кой сват. :)

Никак не омаловажавам редакторската работа, само дето си мисля, че е въпрос на лотария, да попаднеш на редктор, ако изобщо той съществува.

Красавице, промениха се времената и, ако нещо е било в представите ни преди, то днес е нищо. :)

Уважавам твоя идеализъм.

Поздрави,
Пламен






]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 24.10.2012 @ 15:34:08
(Профил | Изпрати бележка)
То, papacot, и за редактора е въпрос на лотария да попадне на автор, особено на поезия. Аз попаднах - в лицето на травълър. И каквото е между нас, си е между нас. Той го изписа, впрочем, при това доста красиво. :-)

И ти си мислиш, че само ти съществуваш на този свят.
Ще нахраня малко любопитството ти към мен - като редактор съм специализирана в обществено-политическа литература, а това е невидим труд. Случвало ми се е да изчета стотици страници, написани (или преведени) от известен професор, за да намеря 3 (три) грешки, които осмислят труда ми и ме правят щастлива. Защото грешки, допуснати от известен човек, предизвикват верижна реакция за години напред. Те са от най-различен характер, за да ги изброявам, но тази работа изисква изобщо да не се впечатляваш от авторитета на автора, да се съмняваш във всичко - освен в идеите и мненията му, и да го проверяваш. Оттам ми идват многото знания, които те дразнят.
И тъй като в живота ми благодарят неслучайни хора, това, че някакъв случаен се напъва да ме оборва или псува в един литературен сайт, изобщо не ми прави впечатление. :-)

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от papacot (plamen_bochev@abv.bg) на 24.10.2012 @ 16:27:46
(Профил | Изпрати бележка) http://plamenbochev.blogspot.com/
Съжалявам, ако си мислиш, че сега се опитвам "да те оборвам или псувам".
Въпрос на количествени натрупвания, водещи до качествени изменения при теб. :)))
Дори не се опитвам и да иронизирам.

Пожелавам ти все повече неслучайни хора да ти благодарят в живота!
Защото животът е едно, а литературата - малко по-друго.

Твоите знания не ме дразнят.
По-скоро ме дразнят демонстрациите ти на непогрешимост, които, разбира се, имат връзка със силата на егото.

Искам да ти споделя нещо интимно за себе си. Никога не съм разделял хората на случайни и неслучайни. Мисля, че ти, професорът и моя милост сме еднакво случайни. Мисля, че да гледаш отвисоко на човеците, според собствените си критерии за високо, е проява или на комплекси, или на лош вкус, или на някаква мания.

Никой не е по-висок от тревата, Красавице. Колкото и да си чела хиляди страници. Явно си имала причини да загърбиш човещината.
Ако си чела покрай всичко друго и Библията,, то би трябвало да осъзнаваш, че реакциите ти потвърждават Стария завет.
В който прошката е заменена с отмъщение.

Пътят, по който вървиш, си е твой.

Известните са точно толкова случайни в света ни, колкото неизвестните. :)



]


Re: Редакторе!! Къде си?
от alfa_c (alfa_c@hulite.net) на 24.10.2012 @ 16:53:43
(Профил | Изпрати бележка)
Та какво казвате за редакторството, значи? :)

Иначе кой каквото го дразни и други от сорта - не тук, преди да се потвърди правилото, че админът пак е... сладуран /примерно/. :D

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 24.10.2012 @ 17:16:35
(Профил | Изпрати бележка)
Тук се говори за професията на редактора, папакот. Ако нямаш повече какво да споделиш, може и да премълчиш, а? Колко съм аз човек, колко си ти човек, колко са професорите човеци и къде сме всички спрямо тревата... аман

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от papacot (plamen_bochev@abv.bg) на 24.10.2012 @ 17:23:29
(Профил | Изпрати бележка) http://plamenbochev.blogspot.com/
Тук се говори за професията на редактора, който редактира "известните" и "неслучайните" ли, Красавице?

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 24.10.2012 @ 15:46:43
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Красавица, по-често ми се карай, че наистина се бях разглезила. Добре, че сте ми вие с Анонимапокрифов та да науча нещо. Щото съм много зле, но поне го съзнавам за разлика от много автори, дето се "любят" с изреченията си.

Ангаре, не се смея на тебе :)) развесели ме пропуснатата запетайка на Ано :))
На тебе какво да ти се смея... най-много да се скараме с тебе ако седнем да се четем. Без редактор аз не съм автор. Това е то. Ти може да си, ти си знаеш :)))

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от DY на 23.10.2012 @ 18:01:21
(Профил | Изпрати бележка) http://sluchaina.blogspot.com/
"...за автора да му сложат редактор е обидно..."?? Това изразява лично отношение към институцията "редактор" или комплекс някакъв? Защото иначе говори много зле. Съгласна съм с Алфа, туку-виж някой взел, че прочел и харесал... :(

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от Albatros (valerist@abv.bg) на 23.10.2012 @ 09:28:45
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/profile.php?id=100001222017028
Познавам Панчо Недев и неговото творчество. Романът му "Луда Камчия" е велик. Един от най-добрите български романи на ХХ век, сигурен съм, че ще се чете и занапред. Познавам и редактора, без когото тази книга не би била така добра. Ролята на редактора е да "преведе" автора през, дори и неподозирани от самия него, мисловни пространства - и да "накара" писателя да повярва в собствените си сили. При Панчо Недев това се случи.
Безкрайно ми е мъчно, че времената, в които работиха такива невероятни редактори като Вл. Василев, Н. Фурнаджиев, Д. Жотев, Гр. Ленков, Ат. Мочуров и др., няма да се върне.
Панчо, радвам се, че сподели своя текст тук!
Благодаря.
Алби


Re: Редакторе!! Къде си?
от panbal (blaskovo@abv.bg) на 23.10.2012 @ 15:39:20
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Валери, за добрите думи и добрата оценка, приятно ме изненада! Ти, след Никола Радев и редактора на моята трилогия "Луда Камчия", Станислав Пенев, си третият независим приятел, който публично пише тия думи! Останалите - вероятно ще ги кажат и напишат по-късно, когато вече няма да мога да ги прочета! Още веднъж - благодаря!

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от anonimapokrifoff на 22.10.2012 @ 13:26:47
(Профил | Изпрати бележка)
Роси Димова от Шумен, добрият редактор никога не променя смисъла на творбата и стила на автора, а само подсилва достойнствата на твореца. В този смисъл се съгласявам с Гинко Прим, макар тя леко да смесва редакторския и коректорския труд, но това си има практически основания - обикновено свестният коректор прави по някоя и друга редакция: когато има повторения, неточни изрази, логически грешки и пр. Без да се заяждам с теб, няма как да не отбележа, че ти например спешно се нуждаеш от коректор, както и повечето от нас. А без редактор не може да мине и най-големият талант.


Re: Редакторе!! Къде си?
от GINKO_PRIM на 22.10.2012 @ 14:17:12
(Профил | Изпрати бележка)
Ано, под "неграмотност" имах предвид не правопис и пунктуация. Ама то, кога ли съм успявала да се изОкам еднозначно и разбираемо?! :))
И, да - Редакторът (с голямо Р), "никога не променя смисъла и стила". Дай, Боже, всекиму от пишещото братство поне един такъв! :)

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 23.10.2012 @ 11:47:03
(Профил | Изпрати бележка)
Свят принцип в книгоиздаването е всяка редакторска намеса да се изпраща на автора за одобрение. Който работи другояче просто не е професионалист.
Затова не мога да приема оплаквания, че виждате ли, лошият редактор ми промени текста така, че не мога да си го позная. Обикновено това са жалби на поети, но те трябва да знаят, че могат да откажат и промяната, и издаването в това издателство. Сега поне издателства - с лопата да ги ринеш.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от Milvushina на 23.10.2012 @ 11:57:24
(Профил | Изпрати бележка)
Имам въпрос относно правомощията на един редактор. В каква степен и в какви отношения може той да променя един текст?

Нека приемем, че един текст е издържан по отношение на стила - няма непоследователности в сюжета, повторения, т.н.. Освен да каже, че текстът "става", какво друго се очаква от него? Позволено му ли е да пренаписва по свое усмотрение изречения, абзаци, глави и прочие?

Наистина не съм запозната и въпросът ми е съвсем сериозен.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 23.10.2012 @ 12:14:05
(Профил | Изпрати бележка)
Въпросът ти не дава всички изходни данни, за да получиш точен отговор, но ако редактор се хване да пренаписва проза, трябва да е луд. Изчети всички коментари, ще се ориентираш. :)))

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от Milvushina на 23.10.2012 @ 13:19:02
(Профил | Изпрати бележка)
Честно казано не се ориентирам добре, тъй като чета противоречиви мнения.

Интерес за мен е какво чисто практически означава да подобриш един текст, ако това не включва изправяне на езикови неточности (задача на коректора). Представям си как стои въпросът при лириката, но ми по-трудно при прозата. Предполагам, че по-скоро търся някакъв конкретен пример, за да се ориентирам, но все пак в коментари под произведение не е най-уместното място за това.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от ulianka на 22.10.2012 @ 12:59:55
(Профил | Изпрати бележка)
Подкрепям! Толкоз:)


Re: Редакторе!! Къде си?
от rosina на 22.10.2012 @ 08:55:26
(Профил | Изпрати бележка) http://rosibg.dxneurope.eu
Аз не мисля така. Това са отживелици. Не редакторите, а талантът заблестява с времето, ако го има. За първата си издадена книга си позволих лукса- редактор и после съжалих, защото изказът ми стана съвсем друг, не можах да си позная стиховете и затова се отказах от него, не заради нещо друго. Оригиналът е важен, а той идва от мисълта и никой няма правото да го променя, какъвто и да е той. Представяте ли си, ако някой би променил с няколко четки, защото не харесва усмивката на Мона Лиза, или Слънчогледите на Ван Гок, Тайната вечеря също и т.н. Какво, би достигнало до нас, ако някой друг бе променил само няколко ноти в музикалните произведения на Верди, Бетовен, Чайковски и т.н. Във времето кристализира талантът и само най- ценните оригинали остават като реликва и защо това да не може да стане и в литературата, където жребият е най- голям. Ако някой иска да каже нещо, нека да го каже, все някой ще го прочете, а това има смисъл. Аз мечтая да достигна до този ден в живота си, когато светът стане приятелско гнездо на поети, писатели, музиканти, певци и художници. Сага чрез словото във всеки човек сега малко започва се пробужда Божественото слово и светът съвместно започва да твори едно ново начало на един прекрасен свят от мечтатели. Преходът е пред нас и той чука в сърцата ни, за да достигнем онази белота, за която е мечтаел Вапцаров в стихът си Бяла пролет.Аз още нося срамът от застрелването на един велик поет, на една чиста душа с висок идеал. Прости ми, но тези, които имат нужда от редактор те са драскачи, които се нуждаят от гръб за да се скрият. Роси димова от Шумен


Re: Редакторе!! Къде си?
от GINKO_PRIM на 22.10.2012 @ 12:02:46
(Профил | Изпрати бележка)
rosina, позволи ми да не се съглася! :)
Талантът си е талант, но неграмотността в поднасянето на всеки текст може да убие желанието ми да го дочета. Ако оригиналът е нешлифован диамант, мога да сравня работата на редактора с тази на шлифовчика-ювелир, който ще извади най-доброто от него, за да засвети. И, защото съм атеист, дайте да не намесваме боговете в писането. Писаното слово е сътворено от човек, за да достигне до други подобни нему (въпрос на субективно светоусещане, сетивност и желание за комуникация). Не бих се притеснила да ме обявят за драскач, ако се обърна за помощ към Редактора, който ще ми запази/спечели ерудирани и грамотни читатели.

Надявам се, авторът да ме извини, че коментирам тук! :)
Като цяло, споделям мнението на krasavitsa.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от panbal (blaskovo@abv.bg) на 22.10.2012 @ 16:50:33
(Профил | Изпрати бележка)
Уважавам вашето мнение, че може да се мине и без редактора... Вие зачеквате темата и от другата страна - пълната, неограничената свобода на словото и твореца, макар де факто такава свобода няма и не може да има... Лично аз,например, не бих желал да гледам фудболен мач между световно известни отбори без... рефер!

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от anonimapokrifoff на 21.10.2012 @ 23:19:40
(Профил | Изпрати бележка)
Бедата ни като народ е, че всеки си мисли, че може всичко. Защо да плащат издателствата на редактори и коректори, като спокойно минават и без тях? Колко са читателите, които ще обърнат внимание на правописа например? Книгите на Елиф Шафак, издадени от "Егмонт", са пълни с грешки, но това не им пречи да струват по 15 лева и да се продават добре.


Re: Редакторе!! Къде си?
от panbal (blaskovo@abv.bg) на 22.10.2012 @ 16:55:47
(Профил | Изпрати бележка)
Приемам и вашето двулицево, емблематично мнение - за присъствието на редактора и за отсъствието му, когато книгите все пак се четат. Отражение на реалната ни действителност, няма как да я избегнем!

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от Kanegan на 21.10.2012 @ 18:16:33
(Профил | Изпрати бележка)
Редакторската работа е незаменима, дано се възобнови авторитета и!


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 21.10.2012 @ 13:24:50
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Една книга е плод на редакторски и авторски труд едновременно. Подкрепям позива да се замислим...


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 21.10.2012 @ 15:56:56
(Профил | Изпрати бележка)
Роузи, едновременно не означава равностойно. Ако на един редактор му се налага да става и съавтор, къде е Киро на кирия, дето се вика... колко книги ще успее да редактира в живота си? :-)


]


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 21.10.2012 @ 21:24:16
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Именно де :) Затова написах едновременно, от къде дойде "равностойно" тук?
От опит говоря. Без редактор не става. Не е съавторство но е съвместен труд по една бъдеща книга и добре, че съществуват възможности за това.
И книгата, редактирана, коригирана, подготвена правилно от редактора :) излиза към читателя. Съвместен труд и не лек труд за редактора. Аз като автор ако трябваше да прочета своя роман толкова пъти, колкото го чете редактора, щях да си го намразя :)))
А е ясно, че ако го представя за печат с пари но без добра редакция, няма да има никаква стойност. Мисля си, че това е добре да им е ясно на всички автори и при издаване да настояват имената на редакторите да бъдат вписани на корицата, да не говорим, че за мен печат без редакция е немислим. Ама се случва, за съжаление се случва...

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 22.10.2012 @ 00:23:12
(Профил | Изпрати бележка)
:)))))))
Защото не е едновременно, а последователно. Редакторът на издателство работи върху готови, а не върху бъдещи книги.
На автора се казва само "да, става" или "не, не става". Не си ли чувала как самонадеяни автори се оплакват, че чакали дълго отговор от издателство? Мислят си, че са единствени. Ако е съзрял в ръкописа нещо, от което да реши, че може да изкочи зайче, редакторът може благосклонно да даде най-общи указания и който разбрал и поправил - ок. Ако не - мерси и довиждане. Ама да ти дават пет варианта и след всеки да те питат - "а така става ли?" - никой няма да изтърпи. Редакторът не е учител по творческо писане за начинаещи.
Ти явно получаваш много повече от редакторски указания и намеса. Затова си приготви един предговор, в който да го отбележиш. :) Чела съм авторски предисловия, в които са изказани благодарности на над десет души - със съответния им принос по време и след написването на книгата.
Иначе имената на редакторите си стоят скромно в издателското каре и никога - на корицата.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 22.10.2012 @ 17:44:20
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ужасно е, ако е така наистина... Аз имам опит само с един роман и с един редактор и работата по романа ми с редактора е съвместна и едновременна. Той е написан, вярно, но след редакцията няма много да си прилича с написаното :))
Благодаря ти за предложението, и аз съм си го мислила и така и ще направя. Послеслов или предислов, с думи на благодарност, искрени и напълно заслужени, и не само за редактора а и за всички, които са ми помагали с проучвания, съвети и други неща по време на писането. И понеже виждам ежедневно колко много е труда на редактора... просто е немислимо без да му благодаря и да не го сложа на корицата. Тя неговата работа ако ме питаш е повече от моята - на автора, понеже да строиш на чисто е лесно, трудно е да ремонтираш :))

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 22.10.2012 @ 18:22:42
(Профил | Изпрати бележка)
Мила розичке, никак не е ужасно, а е прекрасно. :)
Това е разговор за лични бележки, но още имам бан.
:-))))))))))))))))))))))
Може да сте се наговорили да ти е редактор, но както разбирам - това, което прави твоят, не е редакторство, а много повече. Затова спри да споделяш, защото много хора ще останат с погрешни впечатления за работата на редакторите. @-;--

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 22.10.2012 @ 21:07:20
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:) Моят редактор върши онова, което трябва, или: от неграмотно написан текст прави литература. Ако някой се нарича редактор а не прави това, значи не е редактор :))) И ако редакторите са онова, което сподели в по-горен пост, съвсем разбираемо е защо не им търсят услугите и не им изписват имената по кориците. :р
Аз лично нямаше да се разправям с такъв:
"Ако е съзрял в ръкописа нещо, от което да реши, че може да изкочи зайче, редакторът може благосклонно да даде най-общи указания и който разбрал и поправил - ок. Ако не - мерси и довиждане. Ама да ти дават пет варианта и след всеки да те питат - "а така става ли?" - никой няма да изтърпи."
В края на краищата каквото търсен - намерих май... Или то ме намери?
Наистина, стига сме спамили тук. Късметлийка съм аз. Пожелавам редактори като моя на всички автори.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 22.10.2012 @ 22:27:54
(Профил | Изпрати бележка)
Уфффф... няма начин, ще говорим тук.
Цитатът, който извади от постинга ми, се отнася за редактор на издателство, в което се получават стотици ръкописи на начинаещи графомани, желаещи издателството да поеме финансовия риск за издаването им - защото били гениални и неповторими. Редакторите, които са на заплата, работят така. Не е тяхна работа да обучават – има си университети за това.
Ти си се хвърлила в морето, без да знаеш да плуваш. Сега добър плувец плува под теб, подпира те отдолу и вика – хайде, размахвай ръце, ще те докараме до бътерфлай. Колко му струва - той си знае. Издателството не се интересува кой и как ти е помагал, за да напишеш сносна книга, това си е между вас двамата. Независимо от резултата ви издателство, което държи на реномето си, ще сложи логото си върху книгата само ако текстът мине и през негов редактор. Той е този, който ще потвърди качеството на работата на “твоя редактор”. Дори и да не му се наложи да пипне нищо, текстът трябва да е минал през него, защото той пази реномето на издателството – не твоето. И няма да напише името на “твоя редактор” на корицата, освен ако не е световно известен. И през негов коректор ще мине текстът – той носи отговорността. Доверието на читателите към известното издателство е резултат на дългогодишния качествен труд на служителите му.
И още нещо – авторът няма право да определя съдържанието на издателското каре!
В момента ти нямаш редактор в истинския смисъл на думата, а компетентен и доброжелателен приятел. Както разбирам, се каниш сама да финансираш издаването на хартия на романа си. За да стане всичко както ти искаш, ви трябва никому неизвестно и нехайно издателство, което се изхранва само от посредничество към печатница – точно такива се навъдиха много и горният текст критикува тях. А че вие ще сте си свършили работата както трябва – ще бъдете едно щастливо изключение.
Пожелай на всички да разпознават и слушат компетентни приятели!
:-))))))))))

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 22.10.2012 @ 23:01:19
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Добре де, признавам си - наистина не разбирам как стават нещата :)
И понеже съм и в чужбина на всичко отгоре, редактора ми ще става и литературен агент най-вероятно :)), щото ако не е той, книга едва ли ще има, в България...
Сега те разбрах, трябваше с това да започнеш. Сега по-ясно разбрах и текста под който разговаряме. Сигурно има и други като мен, които не знаят как, кое и що и може да им е полезно да прочетат написаното от теб.
Онова, което аз знам е, че пиша много зле граматически и пунктуационно и не става без редакции и корекции. Че и думи си измислям, и правила които после с едни министри не можем да доизгладим а между нас моят редактор опитва да запази баланса и ме търпи с капризите ми.
За издателство - не знам. Ще послушам съвета на редактора, когато му дойде времето. Няма да се меся вероятно в издателското каренце, но редактора ще седи на корицата, иначе няма да издавам. Така стоят нещата при мен. Навярно не съм графоман и не държа непременно на печат, знам ли... Или съм твърде голям графоман за да си държа и настоявам на моето, след като... хм, след като ще си плащам на издателството... Като стигнем до него ще стане ясно.
И изобщо... да издам една тайна - толкова пъти вече се отказвах от печат в България заради разни разнообразни абсурди, че не ми се говори. Но този къртовски труд, който полага редактора ще отиде напразно, ако не напечатам тази книга. А аз не съм от писарите, дето искат непременно да се заключат между корица и да бъдат четени от много хора. Искам само от правилните, ама не мога да ги избирам. Всъщност - мога... - с печат извън Бг :)))

Ще взема да ядосам аудиторията с тези ми излияния, затуй спирам. За последно бих добавила само, че щом има редактори по издателства, ми се ще да са като моя.
Ах... "Редакторе, къде си??!" И стига за мен де :))) Нека попишат тук и редакторите. Че с тези "таланти" като моя, без редактор, българският пазар е пренаселен от трудно четими книги.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 22.10.2012 @ 23:02:35
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Добре де, признавам си - наистина не разбирам как стават нещата :)
И понеже съм и в чужбина на всичко отгоре, редактора ми ще става и литературен агент най-вероятно :)), щото ако не е той, книга едва ли ще има, в България...
Сега те разбрах, трябваше с това да започнеш. Сега по-ясно разбрах и текста под който разговаряме. Сигурно има и други като мен, които не знаят как, кое и що и може да им е полезно да прочетат написаното от теб.
Онова, което аз знам е, че пиша много зле граматически и пунктуационно и не става без редакции и корекции. Че и думи си измислям, и правила които после с едни министри не можем да доизгладим а между нас моят редактор опитва да запази баланса и ме търпи с капризите ми.
За издателство - не знам. Ще послушам съвета на редактора, когато му дойде времето. Няма да се меся вероятно в издателското каренце, но редактора ще седи на корицата, иначе няма да издавам. Така стоят нещата при мен. Навярно не съм графоман и не държа непременно на печат, знам ли... Или съм твърде голям графоман за да си държа и настоявам на моето, след като... хм, след като ще си плащам на издателството... Като стигнем до него ще стане ясно.
И изобщо... да издам една тайна - толкова пъти вече се отказвах от печат в България заради разни разнообразни абсурди, че не ми се говори. Но този къртовски труд, който полага редактора ще отиде напразно, ако не напечатам тази книга. А аз не съм от писарите, дето искат непременно да се заключат между корица и да бъдат четени от много хора. Искам само от правилните, ама не мога да ги избирам. Всъщност - мога... - с печат извън Бг :)))

Ще взема да ядосам аудиторията с тези ми излияния, затуй спирам. За последно бих добавила само, че щом има редактори по издателства, ми се ще да са като моя.
Ах... "Редакторе, къде си??!" И стига за мен де :))) Нека попишат тук и редакторите. Че с тези "таланти" като моя, без редактор, българският пазар е пренаселен от трудно четими книги. Това дори мен ме "сгъва", дето не знам едно правило за беля, от българската родна граматика и литература...

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 22.10.2012 @ 23:12:54
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ама... я ми кажи, какво правят редакторите на заплата в издателствата, ако не правят каквото и моя? :)))
"Става - не става" не е редакторски труд а... някаква цензура. Поне така звучи. Освен да пазят реномето на издателството какво друго правят? :)))

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 23.10.2012 @ 09:44:16
(Профил | Изпрати бележка)
Ееее, този агресивен, да не кажа злобен въпрос, издава безумната себичност на почти всеки автор. Нали зад отговора “става” или “не става” стоят часове четене на ръкописа ти и мислене над него – т.е. - работа? Освен това отговорът касае само съответното издателство и няма нищо общо с цензурата – прочети сама какво е цензура, няма аз да ти обяснявам. :-))
Още много други неща правят редакторите, но това е проблем на шефовете им, които им плащат заплатата, а не на широката публика. Ако аз бях собственик на издателство, щях да искам от всеки кандидат за издаване за наша сметка да си плати за изчитането на ръкописа му. Със сигурност купищата ръкописи на кандидати за слава, чакащи за мнение, щяха да намалеят. Никой не е длъжен да се труди безплатно за хатъра на нечие его. :-))))

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 23.10.2012 @ 09:47:34
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
А как стои въпроса с онези, които си плащат?
Аз например - ако нямах редактор и отнеса ръкописа в издателство, нередактиран, некоригиран, но си плащам.

Не е злобен въпроса ми, а е реултат от написаното от теб :р

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 23.10.2012 @ 10:41:50
(Профил | Изпрати бележка)
Въпросът стои най-различно. Обади ми се, за да ти разиграя устно възможни варианти. :-)))

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от anonimapokrifoff на 23.10.2012 @ 11:01:32
(Профил | Изпрати бележка)
Красавица е права, че когато издателството финансира книгата, естествено е да държи на собствен редактор и собствен коректор, макар че работата примерно е свършена вече от другиго. Те могат да запазят текста, могат да го подобрят, но могат и да го скапят, ако се окажат по-некомпетентни от човека, хвърлил усилия преди тях. Галя Радева - Рейни, чийто роман "Преходът" (в съавторство) се издава от "Контекст", запази моето име, но тя си знае какво й е струвало това. Неговият представител - а може би и собственик - направи няколко корекции (напълно уместни, защото аз прекалено много пазя автора), но прояви изключителна толерантност към моя труд, за което му благодаря.
Ако се стигне до момент, в който издателството заявява, че ще издаде книгата, но няма да спомене външния редактор, аз съм за жертването му - важното е произведението да види бял свят.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 23.10.2012 @ 12:03:13
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Аз съм като Галя - никакви такива жертви. Издателства - под път и над път.

Краси, звънкам след малко.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 23.10.2012 @ 12:09:09
(Профил | Изпрати бележка)
Редактор не може да скапе текст, аноним. Свят принцип в книгоиздаването е всяка редакторска намеса да се изпраща на автора за одобрение. Който работи другояче, просто не е професионалист. И да не забравя - сега говорим само и единствено за художествена проза. Защото всеки жанр си има особености на взаимоотношенията между автор и редактор.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 23.10.2012 @ 12:13:02
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Много те моля Краси, направи тема във форума за редактирането, редакторите, коригирането, жанровете и издателствата. И аз, и много други тук не сме наясно и ще ни бъде от полза. Пишем в литературен сайт а много не знаем как се правят книги.
Друг въпрос който много ме вълнува е как стоят нещата с авторските права когато автора си плаща и когато не си плаща. Например. Просто имаме нужда от тема и някой, който да повдигне завесата. Нямам време да обикалям за инфо само...
Пък и съвсем разводнихме коментарите под текста на човека...

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 23.10.2012 @ 12:21:57
(Профил | Изпрати бележка)
Коментарите са си на мястото, а в архива на сайта има поне още 2 подобни теми. Намери ги и си ги изчети. И моето време е 24 часа на ден. :)

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от secret_rose на 23.10.2012 @ 13:53:35
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ох, Краси, извинявай. Каква корица, съвсем се омотах в желанието си да се инатя тука. Искам да внеса уточнение - имам неофициален редактор, понеже не е на длъжност редактор в издателство, но върши огромен труд като редактира и коригира творбата ми. Искам името на този човек да фигурира на книгата, там, където се изписват редактори и коректори, в издателското каренце или другаде. И от бързане, пишех, че на корицата.
Не искам труда му да остане неотбелязан никъде, заплащането за труда вече е друга тема.
Та... извинявай за объркването.
Много често взех да пиша наизуст напоследък.

]


Re: Редакторе!! Къде си?
от krasavitsa на 21.10.2012 @ 13:09:14
(Профил | Изпрати бележка)
Основателен вопъл, който подкрепям почти изцяло. :)
“Почти”, защото ползването на редакторския труд не може да се регламентира със закон. Законът ще трябва да възложи на редактора отговорности, които не могат да звучат по друг начин, освен като цензура. Етика, естетика, морал, художественост – това са абстрактни категории, чиито граници са неуловими и неопределими. Само тоталитарни режими си позволяват да ги опредЕлят.
Издателствата, които държат на реномето си, харчат пари за редактори – и тези пари им се връщат многократно. Добре е на пазара да има всичко, а читателите да се научат сами да оценяват кое колко струва. Представата, че всяко напечатано на хартия слово е много ценно, трябва да замине в историята.
Ако адресатът на този текст бяха издателствата, а не държавата, щях да го подкрепя напълно. :-)


Re: Редакторе!! Къде си?
от voda на 21.10.2012 @ 10:39:54
(Профил | Изпрати бележка)
Компетентно и мотивирано...
Подкрепям!


Re: Редакторе!! Къде си?
от panbal (blaskovo@abv.bg) на 22.10.2012 @ 16:44:39
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за подкрепата! За прости и необходими истини няма какво повече да се каже.

]