Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 850
ХуЛитери: 3
Всичко: 853

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: LioCasablanca
:: Lombardi

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИмето
раздел: Разкази
автор: boliarkabg

Лежеше „болна” вече втори ден. Изигра всички роли - пълен набор, на които беше способна. Припадък, мъка, болест, главоболие. Синът й се въртеше край нея разтревожен и не знаеше с какво да й помогне. Мъжът й се досещаше каква е болеста й, но вече беше свикнал и мълчеше.
Как не, най-после се беше родило бебето. Снаха й взе,че роди в оня дъждовен петък преди два дни момиче. Тичаше със сина си към родилния дом, после часове висиха под прозорците. Сто пъти чукаха на вратата да питат родила ли е. Синът й място не си намираше. Тя също. Имаше вече едно внуче, ама мъжко. Кръстено беше на нея. Тя обаче все се надяваше на женско и пак да е кръстено на нея. Внука й е син на дъщерята, а това внуче ще расте край нея, трябва да носи точно нейното име. Да натрие носа на всички комшийки, колежки, роднини. Не я обичаха много и се радваха на всичките й несполуки. Тоя път тя ще им се надсмее. Знаеше, че синът й точно няма да я изложи. Момиче ли е, ще го кръсти на нея, момче ли е на баща си.
Лека бременност изкара снаха й. Да, ама се забави раждането. Изчакаха, изчакаха и ето след тревогите и съмненията денят беше дошъл. Не обича снаха си. Живеят заедно, добро момиче е, дума напреко вече четири години не й е казала, но пак не я търпи. Дразни я без да знае защо. Разбират се със сина й, не ги е чувала да се карат. Работят заедно, пътуват, все усмихнати и все си чуруликат. Дразни се. Какво толкова й е харесал не разбра. Не е грозна, ама пък кой знае каква не е. Весела е, но пък чудо голямо. Добре се облича, но пък всички се обличат добре. То като има пари за дрехи всеки знае да се облича. Не може да готви - това й харесваше. Винаги когато може го изтъква пред мъжа си и сина си. Снахата и на това не се дразни. Признава си и все хвали нейните манджи. Толкова не може да я търпи, че понякога ей така, без нищо спира да й говори. Тайничко вижда как се измъчва снахата от това и как се притеснява синът й. Мълчи докато мъжът й най-накрая не й скръцне тихо със зъби.
Знаеше си тя, че снахата ще си покаже рогата. Дойде тоя момент. Роди се бебето оня ден, момиче. Радост я обзе. Най-после ще се наслади на победата си. Докато синът й не я попари с думите: „Сега да ви кажа как ще се казва дъщеря ми. Понеже малко закъсняхме с детето, не се знае ще имаме ли второ, решихме каквото и да се роди да го кръстим на татко. Майко, ти имаш вече кръстено едно внуче, нека да има и на татко. Дъщеря ни ще носи името на татко”.
Не чу какво ще е името. Ушите й писнаха. Стомаха й се сви. Злъч се надигна в душата й. Е, знаеше, знаеше си тя. Толкова години вече ето заради това не прие това момиче. Правеше си каквото знае, каквото иска. Никого не зачита, на уважава. Ама и дъщеря й е еднаааа. За какво кръсти сина си на нея? Много й трябваше. Като брат си, същата. Гледаше мъжа и сина си. Единия предчувства какво ще става, другият не подозира и продължава да бръщолеви глуповато усмихнат и щастлив.
Реши да действа. Стана от стола внезапно, с трясък, събори го, изпищя, изви се и падна със затворени очи. Взе да се гърчи, да стене, да охка. Синът й скочи изплашен, мъжът й без да бърза я подхвана. Сложиха я да легне. Дадоха й вода, разтриваха слепоочията й, разкопчаха дрехата й. Тя продължаваше инсценирания си истеричен припадък.
Така два дена вече. Тя лежи, синът й като се прибере от родилния дом се суети около нея, мъжът й отива на работа, връща се. Нищо не й казва, но тя вижда дълбокото неодобрение в очите му и това още повече я вбесява. Единият си трае, другият глупав, слуша прищявките на жена си. Нали тя ще помага да гледат това дете, нали от нея ще искат помощ. На всичкото отгоре няма да го кръстят на нея, момиченцето. Реши: няма да говори на снахата и няма да даде пеленките и дрешките за изписването, които тя лично е купила. Да ги види тогава.
Преди час синът й дойде при нея, седна и каза: „Майко, благодарен съм ти за всичко в тоя живот.”- Сърцето й запърха радостно: победила е. - „ Мислих два дни и реших. Ти знаеш, ние се опитваме вече четири години да станем родители. Най-после това се случи. Няма по-щастлив ден за мене от този. В този ден ти не пожела да се радваш на моето щастие. Ти ми подари два много тежки дни в най-радостния момент от живота ми. Затова искам да ти кажа. Не отстъпвам от решението си. Дъщеря ни ще носи името на татко, на дядо си. Това е и това остава.” Стана и излезе.
Познаваше сина си тя. Беше добър, уважителен и отстъпчив, но беше справедлив. Щом не се трогна от „болестта и нещастието й” няма да върне назад. Сега лежи и се чуди как да „оздравява”. Ей го още два дена и ще донесат бебето от родилния дом. Ще дойдат сватовете, кръстниците. Трябва да става, да не се излага пред хората и да не заподозрат нещо. Не, не за друго, ами ще съжаляват снахата, че има такава свекърва, а тя не заслужава това. Ами ще става полека лека, ще става да пригласи къщата, всичко да е наред. Остава наказанието да не дава пелените и дрешките за изписването. Синът й да си бере грижите. Да го види като знае много. За снахата наказанието ще бъде по-дълго. Ще я мори всеки ден, няма да й говори, няма да й помага, ще я оставя да си блъска главата с бебето, да види лесно ли е. Да види как се гледа дете, как се става майка
Тези решения я изпълниха с радост и надежда. Стана, поогледа се, видя,че не всичко е изгубено за нея и бодро хукна да изпълнява взетите решения. Беше й радостно на душата. Пак успя. Не напълно, но поне донякъде. Все е нещо. Има време занапред. Ще им покаже тя на тях. Ще разберат как трябва да се уважава майка и свекърва, и ще съжаляват дълбоко.


Стара случка, отпреди почти 40 години, която вероятно се преповтаря често и до ден днешен по света.

Милка Маркова


Публикувано от aurora на 27.06.2012 @ 11:37:31 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   boliarkabg

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 7


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
318 четения | оценка няма

показвания 24230
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Името" | Вход | 7 коментара (17 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Името
от agripina на 17.10.2012 @ 12:02:54
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубав разказ, стилът ти е чудесен, много добре изграден образ, историята наистина се повтаря и аз не вярвам да ми кръстят на мен - Пенка, Даниела ще е на мъжът ми, но е още многооооо рано!!!


Re: Името
от boliarkabg на 17.10.2012 @ 14:44:08
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
:) Не бързай да решаваш на кого ще е кръстено щом има много време. Господ си знае работата. Важното е да не си лоша свекърва;)!
Поздрави!

]


Re: Името
от starozagorez (peterpentchev@yandex.ru) на 27.06.2012 @ 13:09:08
(Профил | Изпрати бележка)
Отлично построен и литературно изграден разказ за едно от най-болните явления в българските традиции. Поздравления!Бъди щастлива и успешна!


Re: Името
от boliarkabg на 27.06.2012 @ 13:22:13
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
Здравей,благодаря ти за всичко. Дишай с пълни гърди на български :))

]


Re: Името
от anonimapokrifoff на 27.06.2012 @ 15:46:35
(Профил | Изпрати бележка)
Ама че кисела пръчка е тая свекърва! Надявам се, че снахата й е видяла сметката.


Re: Името
от boliarkabg на 27.06.2012 @ 16:38:42
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
:)))))))))))))))))) май не смогнала да й види сметката. Така си живее до днес къщата, надхвърлила 90.
Благодаря ти, поздрави!

]


Re: Името
от yotovava на 27.06.2012 @ 16:16:25
(Профил | Изпрати бележка)
Абе инат магаре от тояга само разбира :)


Re: Името
от boliarkabg на 27.06.2012 @ 16:40:03
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
:))))) магарето може, но тя.....
Благодаря ти и успехи!

]


Re: Името
от mariniki на 27.06.2012 @ 17:35:43
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
преживяла съм го...
и затова ми стана много тъжно...
отмъщението трови живота на хората...
поздравявам те, Милка...сърдечно.


Re: Името
от boliarkabg на 27.06.2012 @ 17:56:40
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
здравей,благодаря ти.
Наистина е тъжно и е жалко,че е истина...
Здраве да е, всичко се преживява!

]


Re: Името
от mamontovo_dyrvo на 13.07.2012 @ 17:43:38
(Профил | Изпрати бележка)
Хубавото е, в твоята душа няма омраза и разказа е правдиво написан. Дали още седят така нещата? Хубав е!


Re: Името
от boliarkabg на 14.07.2012 @ 12:45:46
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
благодаря ти, за съжаление нещата все още са такива. Нищо не се промени дори и след загубата на единия от героите...но да сме живи и здрави всички, такъв е животът!

]


Re: Името
от kasiana на 14.07.2012 @ 13:17:09
(Профил | Изпрати бележка)
Правдоподобно написан разказ за често явление в родните простори!!!!!

Слава Богу, аз имах много добри свекърва и свекър, но починаха рано(Мир на душите им!)

Но свекървата на свекърва ми беше от породата на твоята героиня и ми е ясна ситуацията...

Преди години лежах в очното отделение но Окръжна болница - Русе. С мен в стая беше едно Данче, което имаше като свекървището от твоя разказ... Свекървата я тормози, Данчето плаче...Но й писнало, а и стари хора я научили - когато свекървата започвала с поредните си изблици на отровни канонади спрямо снаха си - Данчето започвала да пее, без да й обръща внимание... Днес тъй, утре тъй, старата кандисала и престанала да опява на Данчето:)))))

С много обич:)))))

Бъди!!!


Re: Името
от boliarkabg на 14.07.2012 @ 17:32:12
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
:))))))))))))))здравей, как в такива моменти да викнеш да пееш? То гърлото ти сухо,та сухи, нотка не издава :))))). Само едно зная-трябва голяма любов и обич, и уважение в семейството на младите ,за да издържат. Бъди жива и здрава!

]