Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: StudioSD
Днес: 1
Вчера: 0
Общо: 14144

Онлайн са:
Анонимни: 566
ХуЛитери: 6
Всичко: 572

Онлайн сега:
:: Icy
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian
:: mariq-desislava
:: pastirka
:: pc_indi

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСвекърва и снаха
раздел: Разкази
автор: boliarkabg

Не щеше я булката баба Марина и туй то.Не щеше я в къщата си, щото нейния Тодор левент беше, хубавец. Черноок, строен, стъкнат. Всичко отбираше, на държавна работа работеше, пък унифармата как му стоеше…
Той й беше втория, малкия. Те с дъртия се взеха големшки. Бяха смутни времена, турчина бягаше, старите шушнаха, в потайни доби се срещаха мъжету и една сутрин отсякоха: да се товари багажа, ще слизат в полето. Туканка нищо да не остаят.
Жените писнаха,старите пък ги сгълчаха и зашетаха напред-назад, напълниха колата, погледнаха за сбогом към къщята и потеглиха.
Докато се преселят, докато се опознаят! То какво опознаване, ами дъртиците докато сватлъците направят, да се поогледат кой за коя е и ей главиха я за Малча. Ама времето фърчеше, дичя докат се родят. Първия й син Руси, запопи се. Учен чиляк стана. Попадия си зе и владиката ги проводи къде русенските села. Тодор се намери още подире и него тя обичаше най-много. Все го станеше, ама и все го глезеше. Дъртия пък не струваше хас. Дядо Малчо все викаше, чу туй не е добро, ще го изгивендоса тоя син.
Как я намери Тодор тая Цана не се разбра. От селото беше де, ама рода й не одобряваше баба Марина. Пък и дума се беше зачула,че като малка Цана изкарала една лоша болест. Какво е било тъй се не разбра. Дали е охтика, дали пък друга неверна болест кой да каже? Уж била яла зелени сливи с треска вътре, не още с костилка. Натровила се била, ама тъй ли било? Баба Марина от магии отбираше, от орисници и магесници. Знаеш тя,че тука има нещо тъмно, ама да видим.
Цял живот снаха и свекърва не се заобичаха. Старата все чокаше с бастунчето си и тихичко нареждаше в кърпата си наредби. Гледаше изпод вежди със сините си мъниста и стрелкаше снахата лошаво. Цана пък нехаеше, заливаше се от престорен смях, на инат правеше не свекърва си. Тодор в устата я гледаше, думата й не прекършваше, къщата, живота, по неин тертип редеше.
Дядо Малчо се спомина с попръжнята на уста. Не се смири тая неговата баба. Оставяше я на този свят сама, ама не беше на добро.
Баба Марина 90 стори, на две сгъната ходеше, чумбера над очите й се спускаше и все наричаше под носа си, все билки вареше.
Един ден Цана се развика из махалата, събра старите жени. Заварила свекърва си килната на миндеря. Не говори, не гледа, само на устата й пяна. Събраха се женурките, бабата беше вече изстинала. Подредиха я, погребаха я в един мразовит ден.
Отровена била. Тъй рекоха. Сутринта снаха й прясно млечице й занесла, топла попарка да си направи. Там, в нейната стая. Там я бяха турили вече, да е отделно,че децата се гнусят от баба си. „То какво, ами не ще да се мие, да се пере”-думаше снахата. Старите жени тихо говореха, че тази зелена пяна на устата й от отрова ще да е. Човек тъй как да е не умира.
Разделиха се на живот снаха и свекърва.
Много време не мина. Лоша болест влезе отново в къщата. Снахата болна легна и не стана.
Напусна този свят млада, две деца остави, мъж красавец и млад.
Дали на оня свят прошка си дадоха, дали видяха каква лошавина сториха на тази грешна земя, кой знае? Господ да ги съди!

Милка Маркова


Публикувано от Administrator на 20.05.2012 @ 13:53:53 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   boliarkabg

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 21:08:21 часа

добави твой текст
"Свекърва и снаха" | Вход | 4 коментара (9 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Свекърва и снаха
от secret_rose на 20.05.2012 @ 15:42:47
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Пукната злъчка. :))) баба тъй викаше...

Много ми харесва, че е разказано на селски език...
То препирните между снаха и свекърва са от как свят светува, ама... заради свекърви по някои ширини фереджета са се раждали...


Re: Свекърва и снаха
от boliarkabg на 20.05.2012 @ 16:14:23
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
здравей, истина е,бях свидетел на техния живот, е,от някъде разбира се,но на финала бях...
за мене всичко това беше като съвременните сериали,защото моята майка беше третата,най-малка снаха на баба ми и до края на бабина живот трите снахи и свекървата бяха в прекрасни отношения,както и братята.
Благодаря ти, Меги!

]


Re: Свекърва и снаха
от starozagorez (peterpentchev@yandex.ru) на 20.05.2012 @ 17:06:25
(Профил | Изпрати бележка)
Прекрасно написан разказ за вътрешносемейните отношения в старите ни патриархални семейства. Използването на диалектния език подсилва чувството за автентичност. Така трябва да се разказват семейните драми, за да знаят бъдещите поколения истината за живота през това време.
Поздравления!


Re: Свекърва и снаха
от boliarkabg на 20.05.2012 @ 17:17:43
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
здравей,благодаря ,че отдели време да прочетнеш и коментираш в този почивен ден, желая ти приятна вечер?

]


Re: Свекърва и снаха
от RRHand на 20.05.2012 @ 17:42:24
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/vonWinkel
стои ми някак си недовършен този разказ. от кой край на БГ е говорът?


Re: Свекърва и снаха
от boliarkabg на 21.05.2012 @ 08:41:17
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
може да се каже недовършен, има продължение в живота на населдниците им. Говорът е балканджийски от района на Трявна, обогатен с източни говори. Жив и здрав!

]


Re: Свекърва и снаха
от stefka_galeva на 20.05.2012 @ 20:48:18
(Профил | Изпрати бележка)
На...моя роднина...в Париж...свекърва и...се появява...на Коледа и на...рожденните дни на децата! Това е! Възпитание!!! Поздравчета, Милка! Стойностен разказ! :):)


Re: Свекърва и снаха
от boliarkabg на 21.05.2012 @ 08:42:48
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
Здравей, хора различни, надявам се поне,че днес не стигат до отрови и физическо премахване. Боже опази е казал народът. Благодаря ти.

]