Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 846
ХуЛитери: 1
Всичко: 847

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЗащо младежта не познава историческите си личности
раздел: Разкази
автор: jaich49

По една радиостанция веднъж чух следната реплика: Зададох на един клас въпрос. - каза журналистът - Знаете ли кои са Панайот Хитов, Филип Тотю, Раковски, Паисий? Отговорите на учениците бяха: не, не сме чували за тях.
Чувал съм много безвкусни,нескопосано изфабрикувани клевети,но тази,която ви разказвам,е най-мръсната.
Бях заел стол на една от изнесените под сянката на дърветата маси на Ракаровата кръчма и бавно консумирах питието си,стремящ се да не давам ухо на приказките на околните.
Отпих от чашата и погледнах към отсрещния бар.Посетителите от тук го наричат "заведението на богатите".Неведнъж съм ги слушал да споделят,че богатите наричат Ракаровата пицария кръчмата на отрепките,боклуците, голаните на града. Може би единствения им познат начин да вдигат самочувствието си е,като се присмиват на бедните.
Улицата,която минава на метър от масите,служи на богатите за безплатен паркинг и плацдарм за демонстративна показност на луксозните си автомобили пред очите на сиромасите,вменяващи им така чувство за нищожност,а те-колко издигнати над тях.
Пристигат с колите си на бясна скорост,а когато си тръгват,потеглят със свистене на гуми,че прахта,която вдигат,са изстрелвани по нас пушилки и всеки пристигащ посетител в пицарията със сядането си бързо покрива чашите си с каквото има под ръка:кутията цигари,хартия или откъснато от клоните листо.Сигурно го правят с намерението:да поосолим с пепел ракиите на глупаците.Дали отговора на постъпките им не се дължи на простичкия извод- липсва им грам култура и възпитание.Отгоре на всичко фучащите машини задействат алармите на паркираните,че гласовете си не можем да чуем в разговор.
Слънчевите лъчи,заслепили с ярък блясък околния свят,зорко следят през процепите между листата всяко движение и заслонила ме сянка привлече вниманието ми.
Вдигнах глава.До масата ни бе спрял въз пълен мъж с чаши в ръце.Впрочем, долових го по подгънатите му под прав ъгъл лакти,защото дебелите му като шпек салам пръсти непроницаемо потулват всичко в шепи.
На отговора на съседите ми по столове,че мястото е свободно,мъжът седна срещу мен. Ниско подстриганата му рядка бяла коса опасва теме на голяма глава,инкубатар предимно на долни мисли.Месестите му бузи са гладко избръснати,но немърливост от страна на бръснаря,или от собствено недоглеждане,от ушите и носните отвори стърчат дълги косми,крещящи за окастряне.Разгърдената му риза вади на показ широк вълнясъл гръден кош с провиснали тлъсти боцки,чиито зърна от тежкото вдишване и издишване поради душната горещина,морно боцват горния кат на двойно изпъкналия му корем.С две думи,пред мен седна Нено чорбаджи,с оживена кожа,променен лик,същия акъл и 200 години по-млад.
Разговорът между него и останалите двама от масата започна с обичайните "как си,що си".Опитах да не ги слушам,обаче,ща не ща,поради непосредствената близост,думите им стигаха слуха ми.
След минути,не разбрах кой и по какъв повод подхвърли темата,но стана въпрос за Йордан Йовков.
Сякаш името на писателя ръгна като ръжен мъжа срещу мен,че едва не прескочи масата от лумнало го негодувание.
- Махнете го тоя Йовков!- язвително изсъска шомбата и бузите му увиснаха възмутени- Нали съм чувал старите хора какво разправят за него.Бил един селски хайгър!Нищо повече!
От лицето към устата му потече мазнина на погнуса от "похотливия" живот на учителя,че чак се изплаших да не се задави от отвращение.
Пицарията се намира в центъра на града.Луксозните коли си бяха дали почивка и гласовитото оплюване продъни като гръм тишината.Тутакси около него се сбра тълпа от преминаващи,любопитни да чуят нещо повече за живота на писателя.
Мъдростта може да трополи като влак около тях,може да трещи като самолет над тях,те остават глухи.Но глупостта само да им прошумоли,мигновено наострят уши.
Забележка от такъв род към известна личност автоматично засилва интереса и всички приковаха жадни за клюки погледи в него.
- Прекарал/ да не омърсявам езика ни няма да назова думата,която изрече/ всички даскалици в Красен!- презрително довърши търбухът и само дето не плю върху плочките,възмутен от долната постъпка на учителя,който би трябвало да е с висок морал.
Бурен гняв изби във вид на пот по челото,прокапа от веждите,сля се с такава избила от лицето,ливна на окосмената гръд и подобно лъкатушещи поточета сред гъсталаци,затече на вади връз обилния му корем.
"Колко ли даскалици е имало през учителствуването на Йовков в едно село като Красен?- запитах се,възмутен от клеветата - Една,две?Най-много - три?Но в болното въображение на този многознайко,те сигурно са стотици?"
Дали пък легендите за прословутите свалячески способности На Дон Жуан и Казанова не са съчинени от такива шизофренични мозъци,като това кълбо от лой и карантия без грам сиво вещество.
Стана интересно за слушане и позите на зяпналите го настояваха за едно: бързо и подробно да разказва.
Видял,че стана център на внимание,мъжът забълва унищожителни хули:
- Щял да изгори във варелите с гасяща вар,защото за малко не паднал в тях. Знаете какво става,когато налеете вода в негасена вар?Пари,пушек,ври и кипи,а той се качил на варелите да гледа през прозорчето къпещите се в банята голи даскалици!
Необяснимо е как Йовков ги е обладавал тези даскалици?Сигурно са били
увити като пашкули в юргани,щом като после искал да ги види какво представляват като голи в банята?
Юношеската постъпка,и то на учител,съвсем озадачи слушателите.
- Ама наистина ли се е качил на врящите варели?- слисани възкликнаха вкупом всички.
- Истина ами. Нали ви казвам какво говорят старците за него.- и разплутият просветен самодоволно се изтегна в стола,удовлетворен,че информира незнаещи.
Горкият Йовков!Ако е знаел,че токова ще е мнението на поколенията за него, сигурно нямало да напише и ред.А в конкретния случай,ако има тази възможност,вероятно мигновено би изгорил произведенията си.
Доизпих ракията си и тръгнах дълбоко посрамен пред паметта на великите ни творци поради невежеството на съвременниците си.След подобни одумвания, каквито без съмнение от време на време се водят във всеки дом, как тогава младежта да уважава и цени историческите си личности?


Публикувано от Administrator на 14.10.2011 @ 12:20:50 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   jaich49

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 03:54:24 часа

добави твой текст
"Защо младежта не познава историческите си личности" | Вход | 3 коментара (4 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Защо младежта не познава историческите си личности
от YouNeedLobotomy на 14.10.2011 @ 12:59:52
(Профил | Изпрати бележка)
Вайкаш се срещу симптома не срещу заболяването.
Проблема, е че литературата, която се учи е безвъзвратно остаряла и в повечето случай не отговаряща на времето.
Не казвам, че Йовков не трябва да се споменава, но проблема, е че той е най-модерното което се споменава.
Хората отдавна са загубили сетивност за този тип текстове и това е напълно естествено.


Re: Защо младежта не познава историческите си личности
от jaich49 на 15.10.2011 @ 09:52:43
(Профил | Изпрати бележка)
Не зная какво учат сега в училищата.Но ако приемем,че е старинна литература,аз не съм виновен,че не изучават съвременна такава. Отделен въпрос е дали съвременната литература заслужава да бъде изучавана.Дали,че нямаме увлекателна съвременна литература, не се дължи на причината?Прежните творци са градили върху основата-талант.Съвременните строят върху темела-дядо.Ако дядо ти е партизанин,ти си звезда,а произведенията ти-гениални.Казваш:Йовков е най-модерното,което се споменава.Къде са съвременниците му опоненти,чиито творби да заслужават повече внимание?
Аз не разглеждам творчеството на Йовков.Просто описвам един нелеп случай. Ако чуем сходно охулване за революционерите ни,и техните подвизи ли да отнесем в архаичното минало и напълно ги заличим от настоящето?
Впрочем,относно "забравата",българският пример е най-жилав:днес съществувам,днес е стойностното!Вчерашното е прогнило,да се отсече из корен!

]


Re: Защо младежта не познава историческите си личности
от YouNeedLobotomy на 17.10.2011 @ 02:10:28
(Профил | Изпрати бележка)
По никакъв начин не твърдя, че Йовков е блестящ автор, но това съвсем не е причината да е известен.
Както и причината, че няма съвременни известни не е това, че няма по-добри от него.
Има 3 начина да създадеш име в литературата.
1ия е да продаваш ужасно много- в България това не е възможно поради ограничения пазар.
2рия е да си обожаван от критиката. В България поради ограничения пазар критика, на която някой обръща внимание няма.
и 3тия е да влезеш в учебниците. Което винаги става защото си или защото си бил политически изгоден.
Нито Ботев нито Вазов нито Йовков нито Вапцаров или Гео Милев са в учебниците защото са добри автори(не оспорвам, че са такива, но това е само бонус) .

И е абсурдно да говорим за забрава на старото. Единствената култура, която се издига в култ е тази създавана преди стотици години, от която със сигурност вече има по-въздействаща.

Не искам да звуча патетично, но определено в хулите има автори много по-въздействащи за съвременния човек от Йовков.


Re: Защо младежта не познава историческите си личности
от YouNeedLobotomy на 17.10.2011 @ 02:10:28
(Профил | Изпрати бележка)
По никакъв начин не твърдя, че Йовков е блестящ автор, но това съвсем не е причината да е известен.
Както и причината, че няма съвременни известни не е това, че няма по-добри от него.
Има 3 начина да създадеш име в литературата.
1ия е да продаваш ужасно много- в България това не е възможно поради ограничения пазар.
2рия е да си обожаван от критиката. В България поради ограничения пазар критика, на която някой обръща внимание няма.
и 3тия е да влезеш в учебниците. Което винаги става защото си или защото си бил политически изгоден.
Нито Ботев нито Вазов нито Йовков нито Вапцаров или Гео Милев са в учебниците защото са добри автори(не оспорвам, че са такива, но това е само бонус) .

И е абсурдно да говорим за забрава на старото. Единствената култура, която се издига в култ е тази създавана преди стотици години, от която със сигурност вече има по-въздействаща.

Не искам да звуча патетично, но определено в хулите има автори много по-въздействащи за съвременния човек от Йовков.