Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 747
ХуЛитери: 2
Всичко: 749

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: tehnomobi

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСлучка от Монголия
раздел: Есета, пътеписи
автор: kandid

Днес видях камили, много камили на път и обратно от аймака ”стоте дървета” (сомол).
На около 150 км от Улан Батор в доволно голям аймак днес към 9,10 ч. се сблъскали два камиона и два самолета. Монголия е страна на парадоксите (коя ли не е).
Д-р Даш ни изстреля по спешност: д-р Едуард Александрович, мене и д-р Гамба.
Пътувахме до катастрофата с газка.
Времето, както винаги тук беше невероятно променливо.
От една страна слънце , от друга - в далечината буря, с тъмна колонада от водни потоци, свързващи небето със земята и зигзаобразни светкавици.
Огромна степ, обрулена отвсякъде с вълнисти земни масиви и нито едно дърво, нито един храст.
Сутрин земята е покрита с нежна , зелена , ухаеща тревица на височина не повече от 4-5 см. Хванахме летящ скакалец, който при летенето си издава металически звук.
И така, както се наслаждавах на необикновения простор, на сладкия чист въздух и на причудливите форми на облаците, видяхме и голямо стадо камили, възползващи се от утринната трева.
В аймака заварихме ужасяваща картина.
Всички пострадали и мъртви и живи бяха набутани в голяма стая.
Започна голямото сортиране.
Пристигна самолета за транспортиране : тежко ранените и мъртвите в него, леко ранените за до самолекуване в аймака. (смрад,кръв ужас – докторска работа). Ние с Едуард Александрович се качихме в самолета, заедно с тежко пострадалите .
От самолета Ан -2 в съвсем нисък полет се виждаше земята. Голи пустинни хълмове, огромни равни пространства , абсолютно подобие на географски макет.
Блатисти местности, разлети реки и езера и никакви гори. Своеобразна красота, от която се възхищаваш , докато не ти дойде на ум, че това е пустиня, т.е. много трудно се живее.
Тук там белите гъби на юртите, (по две по три) и само много рядко купчинка селище и то без дървета, без река, само небе и земя. Отново видяхме река Тола, която в многобройни ръкави се стича към Байкал - чиста и тиха.От летището в аймака набрах снопче степна трева (степная трава), ухаеща, сивкаво сребриста,нежна типична степна трева. Ще я отнеса в София.
Чудно! Никога не съм се чувствала толкова здрава.
След повече от 8 часа пътуване с газка. Ужасният подбор на мъртвите, тежко пострадалите живи, възможната първа помощ и т.н. (неописуемия лекарски труд), и обратният полет със самолета и следващото разтоварване и сортиране на ранените.
Главата ми е ясна, а настроението великолепно.
Невероятно!
Може би, защото се уверих, че земята е кръгла, съдбата е неуправляема и всеки миг живот е неоценим подарък.


Публикувано от aurora на 15.09.2011 @ 09:47:28 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   kandid

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 14:40:51 часа

добави твой текст
"Случка от Монголия" | Вход | 3 коментара (10 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Случка от Монголия
от rajsun на 15.09.2011 @ 10:54:32
(Профил | Изпрати бележка)
!:)))


Re: Случка от Монголия
от anonimapokrifoff на 15.09.2011 @ 15:21:22
(Профил | Изпрати бележка)
Защо не ни разказа повече, Кандид? На мен ми е интересно.


Re: Случка от Монголия
от kandid на 15.09.2011 @ 18:35:30
(Профил | Изпрати бележка)
До anonimapokrifoff,
Уважаеми читателю, искате повече подробности.
Ще ги споделя. Комичното е, че в Монголия, извън градовете се движат ( движеха се) , защото се вдига много пясък, без пътища, кой накъдето иска. Самолетите не бяха като това , което си представяме, а като сегашните маршрутки .
Времето непрекъснато се променя, а и няма никакви правила, така че да има катастрофи и при иначе, не предпоставяни това условия не e рядкост.
Аз попаднах там след защитата на докторската си дисертация, специализация в Швейцария и Холандия и отказа на моите учители, (които още са жив, но не ги упреквам), че отказаха да работят в тази страна, която е прекрасна, но потреса са хлебарките, липсата на храна и общите бани. Трябваше да създам хирургическо отделение, да работя и да обучавам специалисти.
Хирурзите оперираха с копринени престилки и си бършеха ръцете в тях. Не ползвахме ръкавици, а се миехме с йод.
Жените там са напълно еманципирани. Детето се предоставя на бащата и до 5- годишна възраст не се регистрира.
Монголците не си поплюват и те експлоатират до крайност. Има изключително много изгаряния на малки деца, за които се демонстрира привидна грижа, но са отглеждани небрежно от родителите на бащата.
Но затова пък небето е прекрасно, неописуемо и юртите си пасват с пейзажа.
Помолих шефа на художествената академия, да ми нарисува небето, а той каза, ( какво толкова, синьо и бяло)
и ми нарисува картина от пустинята с храсти по нея.
Без руснаците , не знам как щях да преживея. Още от първия ден ми забраниха да пътувам с такси, тъй като имало убийства на европейци. Посетих много юрти, но само с придружители руски лекари.
Всяка сутрин намирах пред вратата си връзки от чесън и лук, тъй като в Монголия проблема с витамините е много голям, Руснаците се грижеха за храната ми, посолство пет пари не даваше. Тугриците са вятър и мъгла.
Не разбрах какви са монголците, те са любезни, но прикрити като извънземни, никога не знаеш, какво ти кроят и какво наистина мислят. Затворниците им пребивават в пещери, като животни.
Не искам да кажа само отрицателни неща. Имах интелигентни ученици, които много се стараехте и до сега поддържат това, които си опитах да направя.
Не зная какви пристрастия имате. Н о 1968 се оказах в Прага и бях свидетелка на тази отвратителна клоунада.
Не знам кой крив, кой прав, но руските войничета бяха образец на толерантност. Прибраха българките туристи, хранеха ни, пазеха ни и н накрая ни извозиха до България ,без никакви условия, докато нашето посолство се барикадира.
Обичам Русия, много се извинявам!
kandid


]


Re: Случка от Монголия
от zebaitel на 15.09.2011 @ 20:05:04
(Профил | Изпрати бележка)
Защо се извиняваш за това, което си видяла и почувствала, Кандид! Та това е най-истинското! Всичко останало е демагогия! Няма кой да забрани на хората да си създават собствена представа за нещата, особено като са ги преживели! Благодаря ти за споделените преживявания, бяха ми изключително интересни!

]


Re: Случка от Монголия
от kandid на 16.09.2011 @ 19:09:48
(Профил | Изпрати бележка)
Уважаеми Господине, не мо га да Ви отворя електронния адрес.
Моя е Ptrichkova@yahoo.com
ПОЗДРАВИ!

]


Re: Случка от Монголия
от kandid на 17.09.2011 @ 01:08:40
(Профил | Изпрати бележка)












САМО ЗА ПРИЯТЕЛИ












Когато съм се родила, както си е реда, ме записали на името на баба ми Спаса, майка на баща ми.
Да, ама мама не долюбвала много баба, а с това и името й.
Възникнали семейни раздори и чичо Владимир Поптомов ( не го познавам лично,той е виден беличенинн, водач на Септемврийското въстание през 1923 г., а след 9-ти септември 1944 г, е член на правителството), казал на татко „ Дай да я прекръстим Павка, та да свършат крамолите” и татко от безисходица се съгласил.
Д а ама баба беше много духовита и взела че се прекръстила на Павка и мама пак немогла да се наложи.
После, Павка не Павка, животът ме изрисува, както намери за добре.
От малка имам влечение към фантазирането и започнах да пиша „стихотворенийца”, които по-късно събрах в една тетрадка.
Когато вече много, много пораснах, си направихме камина и започнахме да горим в нея де що сварим. По невнимание съм пъхнала в камината и моята стихосборна тетрадка. Трябва да са избухнали сърцераздирателни пламъци.
Сега по дневниците си и по памет се опитах да възстановя част от тях, та да не остана непозната за моите приятели и за децата ми.










]


Re: Случка от Монголия
от kandid на 17.09.2011 @ 01:48:58
(Профил | Изпрати бележка)

ТОВА СЪМ АЗ ГОСОДИ!

САМО ЗА ПРИЯТЕЛИ

Казвам се Павка, но това не е съвсем така. Водя се православна християнка, но и това не е така, защото не съм кръщавана. Но съм родена в Белица – това вече е така.
Когато съм се родила, както си е реда, ме записали на името на баба ми Спаса, майка на баща ми.
Да, ама мама не долюбвала много баба, а с това и името й.
Възникнали семейни раздори и чичо Владимир Поптомов ( не го познавам лично,той е виден беличенинн, водач на Септемврийското въстание през 1923 г., а след 9-ти септември 1944 г,за мало до- смърт си е член на правителството), казал на татко „ Дай да я прекръстим Павка, та да свършат крамолите” и татко от безисходица се съгласил.
Да ама баба беше много духовита и взела че се прекръстила на Павка и мама пак немогла да се наложи.
После, Павка не Павка, животът ме изрисува, както намери за добре.
От малка имам влечение към фантазирането и започнах да пиша „стихотворенийца”, които по-късно събрах в една тетрадка.
Когато вече много, много пораснах, си направихме камина и започнахме да горим в нея де що сварим. По невнимание съм пъхнала в камината и моята стихосборна тетрадка. Трябва да са избухнали сърцераздирателни пламъци.
Сега по дневниците си и по памет се опитах да възстановя част от тях, та да не остана непозната за моите приятели и за децата ми.
(Прощавайте,повече няма да Ви отечавам.Искаша ми се да Ви покажа хубавите картинки,но системата не позволява, не ми се спи и се забавлявам.Още веднъж прощавайте. Поздрави!)


]


Re: Случка от Монголия
от anonimapokrifoff на 15.09.2011 @ 20:09:59
(Профил | Изпрати бележка)
От отговора ти разбирам, че имаш интересен живот, свързан с много пътуване, освен това си лекар. Опиши преживяното с повече детайли, накарай ни да се потопим в историята - ние го заслужаваме. Разбирам, че писането е хоби за теб, но имаш какво да разкажеш и не го пази само за себе си.

]


Re: Случка от Монголия
от kandid на 16.09.2011 @ 18:16:39
(Профил | Изпрати бележка)

Уважаеми, читателю,
Да животът ми е интересен, изпълнен е с премеждия – падания и ставания, но винаги ме е спасявала любовта – към баща ми, към този до мене, към дъщеря ми, към земята, към хората, дори към космоса,( не към Бога). Опитах се да превърна страданието в успех, и донякъде успях. Имам какво да разкажа, но на кого му пука, най – малко на мене.
Включих се в Хулите, за да записвам и запазя тревогите на ума си , които ме държат будна нощем. Но в тях няма нищо професионално, а само вълнения на душата, (каквото и да значи това).
Бих искала да споделя това със Zabaitel ,може да ми изпрати електронния си адрес,стори ми се добър човек, даде ми право на лично мнение, между другото – никога не съм се нуждаела от такова разрешение.
С насърченито на съпруга си,събрах, каквото можах в малка книжка, но чудесно оформина –в това ме бива и я отпечатах в малка бройка с помощта на приятели и само за приятели.
Думеите отлитат, буквите остават. Бих искала, някога децата ми да узнаят, че аз не съм това, което съм изглеждала – твърда, строга, безкомпромисна, понякога жестока.
Нещо в мен винаги е боляло.
Разделих книжката на части: младост ,любов,,дъщеря ми,,зрялост, баща ми, родния край, земята и накрая -Монголия.В нея има много наивност и пълен непрофесионализъм.
По отношение на Монголия – трябваше да обясня, какво търся там. Разполагах с откъслечни нощни ридания. И това , което написах е спомен, който тича насам-натам, не е есе или пътепис и изненадва самата мен.
С уважение.



]


Re: Случка от Монголия
от ZAPP на 15.09.2011 @ 19:56:59
(Профил | Изпрати бележка)
Kandid,заинтригува ни , но е прав в предходния коментар,много на едро написано.Има си похвати , но ти не си ползвал нищо като пример.Може би по- нататък ще го направиш.Поздрав!