Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 471
ÕóËèòåðè: 5
Âñè÷êî: 476

Îíëàéí ñåãà:
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy
:: Boryana
:: migolf
:: Albatros

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàArda longa, vita brevis
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: igeo

Çà äà èçïðîáâàò ÷óâñòâîòî ìó çà äåéñòâèòåëíîñò, ìàëêî ñëåä êàòî íàâúðøè äâàíàäåñåò, áàùà ìó è äÿäî ìó ãî çàâåäîõà íà ðåêàòà è ãî ïîïèòàõà íà êàêâî ìó ïðèëè÷àò ðå÷íèòå êàìúíè. Òîé îòâúðíà - íà êàìèëè.
Áåøå þëè, äúæäîâíèòå ìåñåöè áÿõà îòïëóâàëè èëè íà ñåâåð, èëè ìíîãî, ìíîãî íà þã è êàìúíèòå êðîòêî äîÿõà òå÷íîòî çëàòî íà ñëúíöåòî.
Äÿäî ìó - Êàìåí Êèíîòî, à è áàùà ìó áÿõà îò òåçè õîðà, íà êîèòî âèêàõà, êúäå ïî÷òèòåëíî, êúäå øåãîâèòî “ïåíêèëåð”. Òå ðàçáèðàõà îò âñè÷êî è ïîìàãàõà íà âñè÷êè, äîðè è íà òåçè, êîèòî íÿìàõà íóæäà îò ïîìîù. Áÿõà êàòî ïðàâåíè â åäèí è ñúùè êàëúï - ñóõè è êðîòêè, ñêàðàíè ñ êúïàíåòî, íî çà ñìåòêà íà òîâà æèëàâè.
- Êðàñèâî íåùî ñà êàìúíèòå, ìàìêà ìó - áåøå êàçàë, ñÿêàø íà ñåáå ñè áàùà ìó êðàé ðåêàòà òîãàâà è çàïî÷íà äà ãî ó÷è êàê äà ïîçíàâà êîè êàìúíè îáè÷àò äà ïúòóâàò è êîè íå ñà ìúðäàëè îò äåñåòèëåòèÿ îò ìåñòàòà ñè.
Äîêàòî ïîäñêà÷àøå îò êàìúê íà êàìúê, Êàìåí áåøå óñåòèë çà ïðúâ äà ãî îáçåìà òàéíñòâåíà è êðàñèâà ìå÷òàòåëíîñò. Îùå êàòî äåòå áåøå óñåòèë, ÷å ðåêàòà å äúëãà è êðàé íåÿ ñå ìå÷òàå äúëãî.
Êîãàòî íàïðàâè ÷åòèðèíàéñåò èëè ìîæå áè ïåòíàéñåò, äÿäî ìó Êàìåí Êèíîòî ìó ïîäàðè ïúðâàòà èñòèíñêà ÷åòêà çà ðèñóâàíå è ñ òîâà ãî ñâàðè íåïîäãîòâåí. Äîòîãàâà, Êàìåí÷î âñå îùå íå áåøå ïðî÷åë íèòî åäíà êíèãà, íî áåøå ðèñóâàë áåçáðîé ïúòè êúùè è òàëàñúìè, ñ âúãëåíè îò ïå÷êàòà èëè ñ ïàð÷åòà îò êåðåìèäà. Òðè äíè áåøå êàòî îìàãüîñàí. Çàïî÷íà äà äðàñêà âúðõó êàêâîòî ìó ïîïàäíå, ñ ÷åðâåíàòà áîÿ â êðàñèâà êóòèéêà, êîÿòî áàùà ìó èçìúêíà íåçíàéíî îòêúäå. Òîâà áåøå õóáàâà, ãúñòà áîÿ, íå êàòî àêâàðåëèòå â ó÷èëèùå. Íàé-íàïðåä ïðåä ïîãëåäà ìó ïîïàäíà êðàâàòà Ìèíêà, âúðõó ÷èéòî êîðåì ñå ïîÿâè èíòåðåñíà ðèñóíêà íà æåíñêî ëèöå ñ áðàäà, à êîãàòî ìàéêà ìó ãî ïîäãîíè äà ãî áèå, òîé ñå îïèòà äà ÿ óìèëîñòèâè êàòî é êàçà, ÷å òîâà å íåéíèÿò ïîðòðåò, êîãàòî å ÿäîñàíà. Ïîñëå, íà âðàòàòà íà êëîçåòà â äâîðà, èçíèêíà êðèëàòà êðàâà ñ ãîëÿìî âèìå è ñòðàííî âäèãíàòà â îñíîâàòà ëúâñêà îïàøêà. Ñëåä òðè äíè, ðàçáèðà ñå, ðèñóâàíåòî ìó îìðúçíà.
Íà ñëåäâàùîòî ëÿòî, êîåòî íå ìîæåøå äà áúäå óïðåêíàòî â íèùî äðóãî îñâåí â ëåíîñò è îñêúäíè âàëåæè, ïàê îòèäîõà äâàìàòà ñ áàùà ìó íà ðåêàòà.
- Êðàñèâî íåùî ñà êàìúíèòå, ìàìêà ìó - êàçà áàùà ìó è çàïî÷íà äà ãî ó÷è êàê äà ðàçïîçíàâà êîè êàìúíè ñà áîëíè è êîè - çäðàâè. - Ïîäõâàíåø ëè êàìúêà, îáúðíè ãî îòòóê-îòòàì, âèæ öâåòà ìó è äàëè íÿìà ïåòíà îò ñèïàíèöà, ïî÷óêàé ãî î äðóã êàìúê, îãëåäàé ìó æèëêèòå è ìîæåø äà ïðåöåíèø ùå ñå òúðêàëÿ ëè îùå õèëÿäà ãîäèíè æèâ è çäðàâ, èëè ùå ñå ðàçòðîøè ñëåä ïúðâèÿ ïîðîé.
Êàìåí ñå áåøå çàçÿïàë â îòðàæåíèåòî íà ñêàëèòå â ðåêàòà è òúêìî äà ïîïèòà èìàò ëè êàìúíèòå ëþáîâåí ïåðèîä, èçïèòà íåïðåäâèäåíèÿ êîïíåæ äà çúðíå ïðèïè÷àùî ñå íà áðåãà ãîëî ìîìè÷å. È ñå îòêàçà îò âúïðîñà.
Âå÷åðòà, ñëåä êàòî ñå âúðíàõà, ïîëó÷è íîâà êóòèéêà - â íåÿ èìàøå ÷åðíà áîÿ çà ðèñóâàíå. Îùå áåøå ïîä âïå÷àòëåíèåòî íà îñúçíàòîòî ïðåç äåíÿ, ÷å âñÿêî íåùî ìîæå äà áîëåäóâà. Íàé-ðÿäêî ñïîðåä íåãî áîëåäóâàøå äÿäî Êàìåí Êèíîòî. Ñúùèÿò òîçè äÿäî, êîéòî ñè íîñåøå ðåâìàòè÷íèòå áîëêè â ñòàâèòå è òðèòå çúáà â óñòàòà ñ òèõî áëàãîðîäñòâî è äîáðå îâëàäÿí íåïóêèçúì. Ñòàðèÿò ïåíêèëåð íå ñòîåøå íà åäíî ìÿñòî - ñëåä êàòî äúëãè ãîäèíè âåäíúæ ñåäìè÷íî áåøå ïðîæåêòèðàë ôèëìè â ñåëîòî è îòòîãàâà ìó áÿõà ëåïíàëè òàçè îïàøêà êúì èìåòî, ñåãà ÷åñòî ãî âèæäàõà äà õîäè èç ãîðàòà çà äà òúðñè ÿáúëêè-äèâà÷êè, êîèòî îáëàãîðîäÿâàøå ñ íàñòúðâåíèå, äà ñòðîè ÷åøìè ñ Âåëè÷êî ×ó÷óðà, èëè äà èçíàñÿ ëåêöèè íà ïèÿíèöèòå ïðåä êðú÷ìàòà çàùî ñèíèÿò öâÿò ëèïñâà îò ïåéçàæà íà ðîäîïñêèòå ñåëà. Êîìïåòåíòíîñòòà ìó áåøå â øèðîê äèàïàçîí è âàðèðàøå îò äàâàíå íà ÷èñòî ïðàêòè÷íè ñúâåòè çà èçòðåáâàíå íà êúðòèöèòå â êàðòîôåíèòå íèâè, äî òàêèâà, íàâëèçàùè â ñôåðàòà íà ëåãåíäèòå, êàòî íàïðèìåð, â êîé äåí îò ãîäèíàòà èìà íàé-ãîëÿìà âåðîÿòíîñò äà ñå âèäè ãîëà ñàìîâèëà íà Âúë÷àòà ïîëÿíà íàä ñåëîòî.
Ïðåç ñëåäâàùèòå òðè ãîäèíè êúì ÷åðâåíîòî è ÷åðíîòî áàùà ìó äîáàâÿøå ïî îùå åäèí öâÿò íà ãîäèíà - áÿë, çåëåí è æúëò. Âñåêè íîâ öâÿò ãî õèïíîòèçèðàøå. Ñëåä ïîñëåäíèÿ ïîäàðúê Êàìåí çàïî÷íà äà ðèñóâà îòíîâî íàñòúðâåíî, ñÿêàø ñ òåçè ïåò öâÿòà ñå êàíåøå äà ïðåáîÿäèñà ñâåòà. Ïúðâî çàïî÷íà, åñòåñòâåíî, ïàê îò äîáðîäóøíàòà êðàâà Ìèíêà, êîÿòî äîðè íå îñúçíàâàøå, ÷å å îáåêò íà áîäèàðò è çàòîâà èçîáùî íå ñå âúçãîðäÿ, íèòî íàìàëè ìëåêîíàäîÿ. Ïðîáâà äà ðèñóâà è âúðõó ãúðáîâåòå íà îâöåòå, íî ðóíòàâîòî èì ðóíî ìó ïðå÷åøå äà èçïèïà äåòàéëèòå, à è õàáåøå ìíîãî áîÿ, êîåòî íå áåøå áåç çíà÷åíèå. Íî íàé-âå÷å ãî îòêàçà òîâà, ÷å îâöåòå íÿìàõà èìåíà - òå ñè áÿõà îâöå è ñìÿòàøå, ÷å å ïîä äîñòîéíñòâîòî ìó äà ðèñóâà ïî òÿõ.  åäíà ñêó÷íà è æåíñêà ñúáîòà, äîêàòî ïèêàåøå íåäàëå÷ îò ïàñÿùèÿ äîáèòúê, íàìåðè â õðàñòàëàöèòå ïèñóêàùî ÷åðíî âðàí÷å è ñå ïîãðèæè òî äà ìó ñòàíå äîâåðåí ïðèÿòåë. Ðîâåøå ìó ÷åðâåé÷åòà è áóáîëå÷êè è ìó ãè ïúõàøå âúâ âå÷íî îòâîðåíàòà ÷îâêà, ãîâîðåøå ìó, ïîäìÿòàøå ãî, à îò áëàãîäàðíîñò âðàí÷åòî ìó êàöàøå íà ãëàâàòà è ãî íàöâúêâàøå. Êðúñòè ãî Âðàíãåë, ìàêàð äà íå çíàåøå äàëè ïòèöàòà å ìúæêà èëè æåíñêà. Äÿäî ìó äàäå èäåÿòà çà èìåòî - ïðåäè ãîäèíè áèë ïðîæåêòèðàë ôèëì ñ òàêúâ ãåðîé - âúðëèíåñò è âèíàãè â ÷åðíè äðåõè, íî ñ ãîðäà îñàíêà, âúïðåêè ÷å áèë îò “ëîøèòå”. Çà íÿêîëêî ìåñåöà âðàí÷åòî Âðàíãåë ñå íàó÷è äà ëåòè, à ñëåä îùå íÿìà è ãîäèíà ñå íàó÷è äà ïðàâè è ðàçíè äÿâîëèè, åäíà îò êîèòî áåøå, ðàçáèðà ñå, äà êàçâà íà ñðè÷êè “Ar-da lon-ga, vi-ta bre-vis!”. Êàòî êàçâàì „ðàçáèðà ñå”, èìàì ïðåäâèä, ÷å òîâà áåøå êðèëàòà ôðàçà, ïîïóëÿðíà â öÿëîòî ñåëî, çà ÷èéòî àâòîð ìúëâàòà ñî÷åøå ìåñòíèÿ ôèëîñîô è ëóä - Àñàí÷åòî. Íåçàâèñèìî äàëè òîé áåøå èçìèñëèë ôðàçàòà, èëè íå, âúâ âñåêè ñëó÷àé òîé áåøå òîçè, êîéòî ÿ èçïîëçâàøå íàâñÿêúäå è ïî âñÿêàêúâ ïîâîä. Çàòîâà áåøå ñúâñåì íîðìàëíî Âðàíãåë äà ñå íàó÷è äà êàçâà òî÷íî òàçè èðîíè÷íî-ìúäðà ñåëñêà ñåíòåíöèÿ. Êàçâàøå ÿ íàêúñàíî è òî ñàìî êîãàòî áåøå íà êåô, íî ïúê ñèëíî è ãðà÷åùî, êàòî õîäæàòà, êîãàòî ìó áåøå ïðåãðàêíàë ãëàñúò. Íà õîðàòà ïðàâåøå âïå÷àòëåíèå, ÷å ÷åðíàòà ïòèöà îñîáåíî íàòúðòâàøå íà “brevis”.
Åäèí ïåòúê ïî îáÿä áàùà ìó è äÿäî ìó ãî çàâåäîõà çà ïðúâ â äæàìèÿòà è ìó êàçàõà äà íå ñå ïóëè íàëÿâî-íàäÿñíî, à äà ïðàâè êàêâîòî ïðàâÿò è òå. Ó÷óäè ãî ìèðèçìàòà íà ïîò è äàëå÷íîòî, íåâèäèìî ñïîêîéñòâèå, êîåòî ñå èçëú÷âàøå îò áðàäàòà íà õîäæàòà. Òîãàâà èìåííî ÷ó êàê ïåå õîäæà ñ ïðåãðàêíàë ãëàñ. Ïîìèñëè ñè êîëêî ìíîãî ðèñóíêè áè ìîãúë äà íàðèñóâà ïî áåëèòå ñòåíè, íî âåäíàãà ñå ïî÷åñà çàä óõîòî, çà äà ïðîïúäè òàçè ìèñúë. Çíàåøå, ÷å â äæàìèÿ å çàáðàíåíî äà ìèðèøåø íà ÷åñúí, äà ìèñëèø çà æåíè è íàé-âå÷å äà ðèñóâàø ïî ñòåíèòå.
Ïåðèîäèòå íà ðèñóâàíå îáà÷å ñòàâàõà âñå ïî-êúñè, à òÿëîòî ìó - âñå ïî-äúëãî. Óñïîðåäíî ñ òîâà âñå ïîâå÷å âðåìå ïðåêàðâàøå â ñëóøàíå íà ìóçèêà ñ îáúë îðèåíòàëñêè ðèòúì, â òàéíî íàäïèâàíå ñ áèðà ñ äðóãèòå ìîì÷åòèè, èëè â îïîçíàâàíå íà èçêóñòâîòî êàê ñå ÷àêà öåëóâêà îò ìîìè÷å ñ ìåñåöè.
Êîãàòî áàùà ìó ãî çàâåäå â Ìúë÷àëèâàòà ïåùåðà, Êàìåí òúêìî áåøå èçáàâèë åäíî ìîìè÷å (íÿìà äà ìó ñïîìåíàâàìå èìåòî ïîðàäè äåëèêàòíîñòòà íà ñèòóàöèÿòà) îò ðîìàíòè÷íàòà îáâèâêà íà äåâñòâåíîñòòà. Òîâà áåøå ñòàíàëî ïðåäè äâà äíè, íî òîé âñå îùå ñå ÷óâñòâàøå òàêà, ñÿêàø èçâåäíúæ áåøå íàòðóïàë ìóñêóëè íà êóëòóðèñò è åäíîâðåìåííî ñ òîâà áåøå îâëàäÿë ñâèðåíåòî íà êëàðèíåò ïî-äîáðå îò Èáðÿìà. Ñ äâå äóìè - áåøå îáçåò îò êðàñèâà è ðàçäèðàùà åóôîðèÿ.
- Vi-ta bre-vis! - èçãðà÷è Âðàíãåë, ñÿêàø èñêàøå äà ìó íàìåêíå, ÷å å áèëî âå÷å êðàéíî âðåìå òîâà äà ñå ñëó÷è.
Ïî öåëèÿ ïúò äî ïåùåðàòà âðàíàòà ïðåõâúð÷àøå íàä ãëàâèòå èì ñàìîîòâåðæåíî êàòî áåçïîëîâ ÷åðåí àíãåë. Âúïðåêè ÷å ñè äàâàøå âèä, ÷å íå é ïóêà, Êàìåí âñå ñå ïèòàøå, äàëè ïòèöàòà íå ñòðàäà îò òîâà, ÷å çà òîëêîâà âðåìå íèêîé íå ìîæà äà óñòàíîâè êàêâà å - ìúæêà èëè æåíñêà. Äîðè è äÿäî Êàìåí Êèíîòî, êîéòî ìîæåøå äà èçáðîè äî îñåìäåñåò è îñåì îò äåâåòäåñåò è äåâåòòå èìåíà íà Àëëàõ, ïî âúïðîñà çà ïîëà íà âðàíèòå áåøå áåçñèëåí.
Âõîäúò íà ïåùåðàòà ïðåäñòàâëÿâàøå òÿñíà ïðîëóêà ñ ôîðìà íà ïàòåøêè êëþí, íà îêîëî òðè ìåòðà âèñî÷èíà îò çåìÿòà. Ïðåç íåãî ìîæåøå äà ñå âëåçå ñàìî ñ ìèñúë, èëè ñ ïúëçåíå. Âñå ïàê, áàùà ìó, ñëåä êàòî ñå èçêàòåðè äî ïðîëóêàòà, çàïî÷íà äà ñå ïðîìóøâà íàïðåä ñ ïúøêàíå è ñ ïúëçåíå, êàòî íåäîõðàíåíà ãúñåíèöà, ñ ôåíåð÷å â åäíàòà ðúêà. Ñëåä äåñåòèíà, ïúê ìîæå äà ñà áèëè è ñàìî ïåò-øåñò ìåòðà - òî êîãàòî ïúëçèø êàòî íåäîõðàíåíà ãúñåíèöà, ðàçñòîÿíèÿòà òè ñå ñòðóâàò äâîéíè - ñòèãíàõà äî ðàçøèðåíèå - íåùî êàòî ìàëêà, ïðîäúëãîâàòà íèøà, êúäåòî ÷îâåê ìîæåøå ñïîêîéíî äà ñå èçïðàâè. Ôåíåð÷åòî ñå ïëúçíà íàãîðå ïî ñòåíèòå è ðàçêðè êàê òå ñå ïðèáëèæàâàõà åäíà êúì äðóãà, è òàì - âúâ âèñîêàòà è âëàæíà òúìíèíà, âåðîÿòíî ñêðèøîì ñå öåëóâàõà. Áàùà ìó çàïàëè ñâåù, êîÿòî âçå îò ïîäà è èçãàñè ôåíåð÷åòî. Äâàìàòà ñåäíàõà è îïðÿõà ãúðáîâå âúðõó ñåíêèòå ñè. Êàìåí ñå îãëåäà. Íà åäíî ïî-èçäèãíàòî â ïîäà ìÿñòî âèäÿ íàðåäåíè è âãëúáåíè â ñåáå ñè êàìúíè. Ðàçëè÷íî çàîáëåíè è ñ ðàçëè÷íà ãîëåìèíà, êîåòî îçíà÷àâàøå, ÷å ñà è ñ ðàçëè÷íè ïàòèëà ðå÷íè êàìúíè. Íî òîâà, êîåòî ãî íàêàðà äà ïðåãëúòíå ñóõî è äà îïóëè î÷è íå áåøå íèòî áðîéêàòà, íèòî ôîðìàòà íà êàìúíèòå. Íå áåøå äîðè è ñìååùèÿò ñå ñêåëåò, êîéòî ëåæåøå â ìóìèôèöèðàíèÿ ïîëóìðàê.
Áàùà ìó ãî íàáëþäàâàøå è ïëåòåøå ïëåòêè îò ìèñëèòå ñè, íî íèùî íå êàçâàøå. ×àêàøå ñïîêîéíî ñèíúò ìó äà îñúçíàå âèäÿíîòî.
Êàìåí áàâíî ïðîòåãíà ðúêà è äîêîñíà íàé-áëèçêèÿ êàìúê, òàêà êàêòî áè ÿ ïðîòåãíàë êúì ìóöóíàòà íà íåïîçíàòî æèâîòíî, çà äà ñå ñïðèÿòåëè ñ íåãî. Ïëàõî, êîëåáëèâî, äîáðîíàìåðåíî.
Çà ÷àñò îò ñåêóíäàòà ãî îñúçíà - òîâà áÿõà êàìúíè-èêîíè. Áåøå âèæäàë òàêèâà õðèñòèÿíñêè ðèñóíêè â ó÷åáíèêà ïî èñòîðèÿ, à âåäíúæ è âúâ âåñòíèêà áÿõà ïèñàëè çà òàêúâ êàìúê ñ ðèñóíêà, íàìåðåí â êîðèòîòî íà Àðäà. Áÿõà ñëîæèëè è ñíèìêà.
Âçå êàìúêà â ðúöå. Êàìúêúò ñå ñòðåñíà è îò ó÷óäâàíå èçïóñíà ìèðèñ íà âëàãà è òàéíà.
- Òîâà å òàéíàòà - êàçà áàùà ìó ñ òèõ ãëàñ, êîéòî îòëåòÿ íÿêàê ñè íàãîðå, ñïîòàè ñå â òúìíîòî è íå ñå âúðíà îáðàòíî. -  íàøèÿ ðîä, îòêàê ñå ïîìíèì, ðèñóâàìå òàéíî âúðõó êàìúíèòå ïî Àðäà. Ðèñóâàìå Áîæèÿòà ìàéêà ñ Ìëàäåíåöà. Òàêà ãè íàðè÷àò â õðèñòèÿíñòâîòî. Ìëàäåíåöúò å ìàëêèÿò Èñà Ïåéãàìáåð, èëè Èñóñ çà õðèñòèÿíèòå.
- Íî... íèå... íàëè... - îò ñìóùåíèå íà÷óïè âúïðîñà ñè Êàìåí, íî áàùà ìó ïîå ïàð÷åòàòà è çàëåïè ìàéñòîðñêè êðàÿ íà âúïðîñà.
- ...ñìå ìþñþëìàíè? Äà, ìþñþëìàíè ñìå. Ðàçáèðàø ëè - âñÿêî íåùî ñúäúðæà â ñåáå ñè è ÷àñòèöà îò ïðîòèâîïîëîæíîòî íåìó. Îò îòðèöàíèåòî ñè. Òàêà âñåâèøíèÿò å óñòðîèë ñâåòà. Åòî, íàøèÿò õîäæà, âñè÷êè çíàÿò, ÷å èãðàå ïîêåð äî êúñíà âå÷åð, âúïðåêè ÷å å õîäæà. È çàòîâà ÷åñòî å ñ äðåçãàâ ãëàñ - îò âèêàíå è êàðàíå ñ äðóãèòå êàðòîèãðà÷è. Òîâà íå ìó ïðå÷è äà çíàå íàèçóñò äåâåòäåñåò è äåâåòòå èìåíà íà Àëëàõ, ñ êîåòî ñúñ ñèãóðíîñò èìà îòðåäåíî ìÿñòî â ðàÿ. Íàøàòà ÷àñòèöà ïðîòèâîïîëîæíîñò å äà ðèñóâàìå Èñà è ìàéêà ìó Ìàðèàì âúðõó ðå÷íè êàìúíè, âúïðåêè èëè òî÷íî çàùîòî ñìå ìþñþëìàíè. Òàêà ïðàâÿò îò ïîêîëåíèÿ è ïîêîëåíèÿ ìúæåòå â íàøèÿ ðîä.
Áàùà ìó õâúðëè ëúñêàâ ïîãëåä êúì íàðåäåíèòå âñòðàíè îò òÿõ êàìúíè è ñå íàìåñòè ïî óäîáíî, êàòî âíèìàâàøå äà íå áóòíå ñâåùòà.
- À - êàòî êàçàõ ìúæå, è ñå ñåòèõ - ïî÷åñà ñå íÿêúäå â ñëàáèíèòå òîé è ïðîäúëæè, - çíàåø ëè, ÷å òîçè ïðîðîê - Èñà, èëè Èñóñ, ñúùî å áèë îáðÿçàí, êàòî íàñ... Íî ïî-âàæíî å äðóãî - è íå ãî çàáðàâÿé - åäíà òàéíà âèíàãè ïðàâè ÷îâåêà ïî-ñèëåí.
- Ùå ãî çàïîìíÿ. È... êàìúíèòå, êàòî ãè íàðèñóâàìå..., òðÿáâà äà ãè ñêëàäèðàìå òóê â ïåùåðàòà ëè? - ïîïèòà ñ ïðåñúõíàë ãëàñ Êàìåí, êàòî íàíåñå îùå åäíà ðàíà íà òèøèíàòà.
Ïî-îòäàâíà èçîãðàôèñàíèòå êàìúíè ïóêàõà îò ñêóêà è ñå ïðîçÿâàõà, çàùîòî áÿõà ñëóøàëè ïîäîáíè ðàçãîâîðè äåñåòêè ïúòè âå÷å. Íà ñêîðîäîøëèòå èì áåøå èíòåðåñíî.
- Íàðèñóâàíèòå êàìúíè ïóñêàìå â ðåêàòà. È îòòàì íàòàòúê íå íè èíòåðåñóâà ñúäáàòà èì. Òè òðÿáâà ñàìî äà ïîäáèðàø ïîäõîäÿùèòå êàìúíè, äà ãè ðèñóâàø è äà ãè ïóñêàø íà ñâîáîäà. Àç ùå òå íàó÷à êàê ñå ðèñóâàò. Èçïîëçâàìå ñàìî ïåòòå öâÿòà, êîèòî òè âå÷å ïîçíàâàø. È êîìáèíàöèè îò òÿõ. Íèêîãà íå èçïîëçâàé ñèíüî. Ïîíÿêîãà ìîæåø äà èçïîëçâàø çëàòèñòî, íî ñèíüî íèêîãà. Ïîìíè - ñàìî ÷åðåí, áÿë, ÷åðâåí, çåëåí è æúëò öâÿò. Òóê, â Ìúë÷àëèâàòà ïåùåðà, ùå îñòàâèø ñàìî äâà êàìúêà çà ñëåäâàùèòå ïîêîëåíèÿ. Äâà êàìúêà, îò íàé-õóáàâèòå, êîãàòî ðúêàòà òè ñòàíå âå÷å ñèãóðíà â ðèñóíúêà. È íàé-âàæíîòî - íèêîé íå òðÿáâà äà òå âèæäà, êîãàòî ãè ðèñóâàø. Òàéíàòà òðÿáâà äà å ïúëíà. Ïúë-íà - âúçäúõíà áàùà ìó è ñÿêàø åäâà òîãàâà çàáåëÿçà ëåêî èçíåðâåíèÿ îò íàðóøåíîòî ñïîêîéñòâèå ñêåëåò.
Êàìåí ñúùî ïîãëåäíà íàòàì è íàé-âå÷å êúì îçúáåíèÿ ÷åðåï, è âåäíàãà áåøå îáçåò îò æåëàíèåòî äà ñå íàñúëçè.
- Òîâà å åäèí íàø ïðàäÿäî, Êàìåíå. Èçäàë òàéíàòà íà ìëàäàòà ñè áóëêà. Êàòî ðàçáðàë, áàùà ìó ãî äîâåë òóê è ãî çàòðèë, à æåíà ìó óæ, êàçâàò, ñå óäàâèëà â ðåêàòà.
- À òîé èìàë ëè äåöà?
- Èìàë. Ñëåä ñìúðòòà íà ñèíà è íà ñíàõàòà, îòãëåäàëè íåâðúñòíèÿ ñè âíóê è ïîñëå äÿäîòî òàéíî ãî îêúïàë â òðàäèöèÿòà.
Êîãàòî ñå èçìúêíàõà îò ïåùåðàòà, ñëúíöåòî ãè çàñëåïè áåçìèëîñòíî è Êàìåí òðÿáâàøå äà ñâåäå ãëàâà êúì çåìÿòà è äà çàòâîðè î÷è çà èçâåñòíî âðåìå.  ñðåäàòà íà îãíåíèÿ äèñê, òàì, êúäåòî áåøå íàé-îñëåïÿâàùàòà ñâåòëèíà, çà ìèã ñàìî áåøå âèäÿë òúìíî ïåòúíöå. Ïðîòèâîïîëîæíîñòè, çíà÷è...
Çàñëèçàõà êúì ðåêàòà. Ñúñ ñèãóðíîñò âå÷å çíàåøå, ÷å ðåêàòà å äúëãà, íî çà æèâîòà íå áåøå ñèãóðåí.
Âðàíãåë íå ñå âèæäàøå, íî èççàä øóáðàöèòå ñÿêàø ñå ïðè÷ó íåãîâîòî ãðà÷åùî „Ar-da lon-ga”. Äîëó, â íèñêîòî, ñå ìÿðêàõà èçìèòèòå ãúðáèöè íà ðå÷íèòå êàìúíè - êàìèëè, è âñè÷êî òîâà - ïåùåðàòà ñ òàéíàòà, ãðà÷åíåòî, êàìúíèòå, ñëúíöåòî, ñúçäàäîõà ó Êàìåí ñòðàííîòî óñåùàíå çà íÿêàêâà ñâåòîâíà ïîäðåäåíîñò.

“À êàêâî ëè ùå ñòàíå, àêî â íÿêîå îò ïîêîëåíèÿòà ñå ðîäÿò ñàìî ìîìè÷åòà” - ïîìèñëè ñè ìîì÷åòî, íî ðåøè, ÷å çà òîâà ùå ïèòà áàùà ñè íÿêîé äðóã ïúò.


Ïóáëèêóâàíî îò aurora íà 20.05.2011 @ 17:16:49 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   igeo

Ðåéòèíã çà òåêñò

Àâòîðúò íå æåëàå äà ñå îöåíÿâà ïðîèçâåäåíèåòî.

Ð å ê ë à ì à

20.04.2024 ãîä. / 18:37:18 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Arda longa, vita brevis" | Âõîä | 8 êîìåíòàðà (16 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Arda longa, vita brevis
îò mirei íà 20.05.2011 @ 19:47:01
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
... è ãî ïîïèòàõà íà êàêâî ìó ïðèëè÷àò ðå÷íèòå êàìúíè, êàêúâ ïðîñòè÷úê è òî÷åí òåñò

ìíîãî õóáÿâ ðàçêàç, óäîâîëñòâèå å äà ïðî÷åòåø, êîãàòî ðúêàòà å ñèãóðíà â ðèñóíúêà


Re: Arda longa, vita brevis
îò igeo íà 24.05.2011 @ 20:12:49
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://iv0georgiev.blogspot.bg/
×óäåñíè êàìú÷åòà ñè ñè èçáðàëà îò "ðåêàòà"...
:))

]


Re: Arda longa, vita brevis
îò Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) íà 20.05.2011 @ 20:00:32
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://www.slovo.bg/silver
Ïðåêðàñåí òåêñò! Ïîåçèÿ â ïðîçàòà å, àêî òîâà å êîìïëèìåíò. Òàêà ìàéñòîðñêè íàðèñóâàíî è ñúñ ñâåòëîñåíêèòå äàæå, ÷å íå ìîæåø äà îòêúñíåø î÷è. Ïîåìà ñå íà åäèí äúõ.
Áëàãîäàðÿ çà âúçìîæíîñòòà äà ïðî÷åòà!


Re: Arda longa, vita brevis
îò Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) íà 20.05.2011 @ 20:08:00
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://www.slovo.bg/silver
Îõ, òàêà å êàòî òå îáñåáè åìîöèîíàëíî òåêñòúò - çàáðàâÿø äà êàæåø âñè÷êî, êîåòî èñêàø.
Ìàëêèÿò õóäîæíèê íà Ìàðê Øàãàë ìè ïðèëè÷à ñ òàçè ëåòÿùà êðàâà.
Âñåêè ÷îâåê å åäèí ìàëúê êîñìîñ çà èçñëåäâàíå ñ íåãîâèòå íåñïîäåëåíè òàéíè. Ñòàíàëè ñìå ðîáè íà ñîáñòâåíèòå ñè ïðåäðàçñúäúöè, êàòî ÷å èìà çíà÷åíèå êàê ùå íàðè÷àø Áîãà ñè - Èñóñ èëè Èñà. Ðåëèãèèòå ðàçäåëÿò, íå ñúáèðàò õîðàòà.
Ïàê áëàãîäàðÿ!

]


Re: Arda longa, vita brevis
îò igeo íà 24.05.2011 @ 20:21:28
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://iv0georgiev.blogspot.bg/
Ñïåöèàëåí ïîçäðàâ çà òåá ñ åäíà ïåñåí íà åäèí ïåâåö è ïîåò( êîéòî òî÷íî äíåñ íàâúðøâà 70 ãîäèíè) è êîÿòî çàïî÷âà òàêà, êàêòî ìîæåøå äà çàïî÷íå è òîçè ðàçêàç - ñ "Èìàëî åäíî âðåìå..." -
"Like a rolling stone"
:))
http://vimeo.com/4611964

]


Re: Arda longa, vita brevis
îò secret_rose (secret_rose_@abv.bg) íà 20.05.2011 @ 20:10:56
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ìíîãî êðàñèâ ðàçêàç...


Re: Arda longa, vita brevis
îò igeo íà 24.05.2011 @ 20:22:53
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://iv0georgiev.blogspot.bg/
Íå ìè ñå èñêà äà òè ïðîòèâîðå÷à...
:))

]


Re: Arda longa, vita brevis
îò zebaitel íà 20.05.2011 @ 20:14:07
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Çíà÷è ìîæåëî äà ñå âëåçå ñàìî ñ ìèñúë èëè ñ ïúëçåíå è òî àêî ñè êàòî íåäîõðàíåíà ãúñåíèöà!!! Äà òè èìàì ñðàâíåíèÿòà!!!
À ñåãà ñåðèîçíî-ðàçêàçúò å ñòðàõîòåí! Àìà êàòî òè êàçâàì ñòðàõîòåí, çíà÷è íàèñòèíà å ñòðàõîòåí! Íå ÷å àç ñúì ôàêòîð, äå, äà íå ñå âúçãîðäååø, íî ïðîñòî...! À çàãëàâèåòî å ïîâå÷å îò "õâàùàùî". Êàòî ñè ïðåäñòàâÿ ñàìî êîëêî ãè çóáðèõìå òèÿ ñåíòåíöèè çà èçïèòà ïî ëàòèíñêè, àìà äà îáúðíåø "ars"à ñè å ïîïàäåíèå! Áðàâî!


Re: Arda longa, vita brevis
îò igeo íà 24.05.2011 @ 20:26:53
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://iv0georgiev.blogspot.bg/
Ñðàâíåíèÿòà ñà çà òîâà - äà òå ñðàâíÿò ñúñ çåìÿòà... :)))
À ñåãà - ñåðèîçíî - êîìåíòàðúò òè ìå çàðàäâà è ñúì íà ïúò äà ñå âúçãîðäåÿ... :))

]


Re: Arda longa, vita brevis
îò anonimapokrifoff íà 20.05.2011 @ 21:26:18
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ìíîãî õóáàâ ðàçêàç, ïîçäðàâëåíèÿ!


Re: Arda longa, vita brevis
îò igeo íà 24.05.2011 @ 20:28:11
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://iv0georgiev.blogspot.bg/
Ñèãóðíî å òàêà - òâîÿòà äóìà òåæè!
:))

]


Re: Arda longa, vita brevis
îò Danielita íà 21.05.2011 @ 00:19:52
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ivo, tova e klasika! Pozdravlenia i blagodarnosti za esteticheskata naslada.


Re: Arda longa, vita brevis
îò igeo íà 24.05.2011 @ 20:30:49
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://iv0georgiev.blogspot.bg/
Õàéäå, ïîíå íåîêëàñèêà è ñè ñòèñêàìå ðúöåòå :))
È áëàãîäàðÿ çà áëàãîäàðíîñòèòå!

]


Re: Arda longa, vita brevis
îò mariq-desislava íà 21.05.2011 @ 09:43:53
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ìíîãî äîáúð ðàçêàçâà÷ ñè, äà ìó ñå íå âèäè, ùîì íà ÷îâåê íå ìó ñå èçëèçà îò òâîèòå òåêñòîâå, à ìó ñå ùå äà ñå øëÿå èç òÿõ íåïðåñòàííî.:)


Re: Arda longa, vita brevis
îò igeo íà 24.05.2011 @ 20:32:37
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://iv0georgiev.blogspot.bg/
Àìà, äà ìó ñå íå âèäè - ìíîãî äîáðå õâàëèø!
Íà ÷îâåê ìó ñòàâà åäíî ïðèÿÿÿÿÿÿòíîîîî è ìó ñå èñêà ïàê äà ïîâòîðèø. :))

]


Re: Arda longa, vita brevis
îò azzurro íà 29.08.2011 @ 15:55:20
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Çäðàâåé Èãåî - âúëøåáíèêî íà äóìèòå ! Èñêà ìè ñå äà íå ñâúðøâà :) Ïîçäðàâè!!!