Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 756
ХуЛитери: 3
Всичко: 759

Онлайн сега:
:: mitkoeapostolov
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПатриотични игри
раздел: Хумор и сатира
автор: copie

Голяма фантазия се иска за човек от младото поколение, за да си представи как се пътуваше някога из Западна Европа на частна екскурзия с кола.

И така – спин току-що е обявен за новата трагедия, породена от пропадналия западен морал, както винаги Съветския съюз е мярката за морал, там е гласност и перестройка, макар да са ни окъпали чернобилските дъждове, без да имаме и най-малка представа какво съдържат.
А ние, две приятелски семейства, на по 30-ина години, сме твърдо решени да пробваме гнилия капитализъм с неговата отвратителна миризма.

Редно е да кажа, че авантюрата би била немислима, ако бащата на един от нас не бе полковник от ДС. След като чичо Венци даде рамо за изходните визи (без тях нямаше мърдане от наша територия), подкарахме приготовленията. Най-напред – маршрутът. Планът беше да се използват максимално приятелства и познанства, за да спим безплатно. Където нямахме никакви връзки, трябваше да си подсигурим къмпинг, квартира, въобще някакъв евтин вариант. Единственото тогава туристическо бюро „Шипка” много помогна и с идеи, и с контакти. В крайна сметка бяхме готови с маршрута и датите, дори с входните визи, идваше ред на багажа и прехраната.

Нашата кола беше Шкода 120, може би най-малкият 4-тактов автомобил с 4 врати, популярна неслучайно като „шкодичка”. В нея трябваше да съберем храна и дрехи за четирима души за един месец. Освен това: палатка, спални чували, сгъваеми масичка и столчета, бидон за вода, бидон за бензин, тенджера, някой и друг инструмент, маратонки „Ромика” за търговия... Започнахме да подготвяме храната. Купихме макарони, кашкавал, салами, но някой каза да си направим буркани с месо, че да си готвим вкусничко. Затворихме консерви със свинско и пилешко. Шкодата имаше забележителен багажник, макар и преден, така че побра почти всичко. Палатката се пъхна в краката на навигатора. А спалните чували разпънахме на задната седалка, вследствие на което на седящите отзад (жените, естествено) главите опираха в тавана.

Но всичко беше прекрасно. Потеглихме по тъмно в една юлска утрин към Брегово, защото тази митница била по-лесна за минаване. Не се тревожехме толкова за маратонките, колкото за укритите долари, купени на черно. Тогава беше разрешено на един човек да изнесе 30 лева (обменяха се с всички соцвалути) и 30 долара, купени от държавата по официален курс. Разбира се, с тези стотинки не бихме могли да си покрием бензина. Затова извършихме валутното престъпление „нелегално изнасяне на 600 долара”, укрити вече не помня къде, примерно в пастата за зъби. Тогавашните алуминиеви опаковки можеха да се развият в края, да се пъхнат доларите вътре и при повече сръчност да не личи манипулацията.

Действително минахме бързо, бодро си пътувахме из Югославия, избягвайки платената магистрала, докато стигнахме моста на „Железни врата”. Първи сблъсък с румънската действителност. Да минем границата ни отне 4 часа. Румънските митничари игнорираха всички освен западните коли. Беше прелюбопитно наблюдението как в дълбоките им джобове потъват стекове марлборо и бутилки уиски. Накрая ни пропуснаха след унизително ровене на багажа и тъпи въпроси като „Носите ли оръжие”. Нататък ни очакваха омърлушените Тимишоара и Арад, безумните опашки пред бензиностанциите (ние бяхме заредили у нас), ужасяващите шосета, другарят Чаушеску на всяка крайпътна табела през 20 м, просещите деца, които рипаха като луди пред колите и беше истински кошмар мисълта, че може да се забъркаме в нещо с тяхната милиция... Успяхме все пак, унгарският граничар енергично ни удари печатите в паспортите и гордо каза: „Тук Унгария, тук не Румъния!”

Като изключим продажбата на маратонките в Будапеща, която освежи авоарите ни, друго специално не се случи чак до Лайпциг. Разгледахме прекрасната Будапеща, в Братислава градският термометър заби 41 градуса, влюбих се в Прага. Направихме едно диво къмпиране на чешка територия и много ни хареса. В Дрезден се шокирахме от руините. В Берлин полицията ни накара да станем от един бордюр в парка, забранено било да се седи на земята. Спахме в евтини квартири и стигнахме Лайпциг, където с удивление видяхме голям квартал, сградите в който все още носеха следите на куршуми и шрапнели от войната. След това по план отново имаше диво къмпиране, така че поехме на югозапад и си харесахме едно зелено поле с плътна китка от дървета в далечината. Отбихме в черен път с ширина колкото една кола, който ни поведе към горичката. Обаче с приближаването нещо ни стана неуютно... „Това е кльон!” – тихо и задавено каза приятелят ми. Горичката се оказа освен доста голяма, и опасана с кльон, а ние дори не можехме да обърнем обратно в тесния път с дълбоки канавки. Така че карахме до решетката на вратата, където висеше табела с всичките му червени ахтунг и цюрук... Всеки момент щяха да запищят куршуми, очевидно бяхме заснети, вкарани в контраразузнавателната машина, в най-добрия случай – край на екскурзията, в най-лошия – шпионаж, присъди... Но нищо не се случи. Пред портата успяхме да обърнем и полетяхме обратно. Бяхме сигурни, че вече са ни проверили „по каналния ред” и са ни сложили в графата „безобидни идиоти”, но дали на нашия гарант чичо Венци нямаше да му навлечем неприятности?...

Въпреки страха, край Йена успяхме да укрием палатката под едни дръвчета, на другия ден разгледахме Ваймар и вече стъпихме на маршрута към истинската си цел: Западна Европа. Беше горещо и постепенно ни обгърна някаква сладникава и много противна миризма. За гнилия капитализъм беше още рано, не, вонята беше съвсем-съвсем непосредствено близо. Изпълнени с мрачно подозрение, отбихме колата. Ревизията на багажника ни потресе: всички буркани с пилешко бяха бомбирали. Материалната щета беше значителна, но съпътстващата се оказа поразяваща. Въпреки че чистихме старателно, гадната течност беше оляла всичко: тапицерията на багажника, дрехи, предмети и усилията ни нямаха голям ефект. Напръскахме с много модерния за времето деодорант „Зелена ябълка”. Оттогава ми се драйфа от този аромат.

Така, доста навоняващи, се понесохме към Айзенах, изходния пункт, записан в паспортите ни. Преди да го стигнем, забравихме за трагедията с пилешкото. Гледката навън ни прикова и смрази. Много километри (двадесет?) преди границата с ФРГ край магистралата се ширнаха от двете страни голи ерозиращи кафяви хълмове, навярно покрити с гори в недалечно минало. Докъдето погледът стигаше, той можеше да спре само върху единствената забележителност – кльонове. Охранявани от автоматчици. Изглеждаха свирепи. Кльоновете бяха през няколко километра. Мисля, че най-малко десет преминахме. Проверка на всеки кльон. Страх, който ни смачка. Желязната завеса. За първи път погледнах на това понятие с трезви очи. Ние живеем зад завесата.
А после ни Пуснаха да минем Оттатък.

Първото ми впечатление от Дивия Запад е тоалетната на граничния пункт.

Не, не говоря за чистотата й. Очаквах да е чиста, макар че не чак пък толкова. Ароматът. Свежи цветя. Чисто нов сапун – за тебе. Автомат за презервативи, дамски превръзки и някакви пликчета (разчетохме нещо като секс-стимулатор), хавлиени кърпи - всичко безплатно. Маса с блестяща бяла покривка, два-три стола – кът за отдих. Хартиени покривки за седалката на тоалетната. Апотеоз на цивилизацията. Пропаганда? Сигурно... и все пак - усещането да се разходиш из територията на граничния пункт свободно, без страх, че ще стрелят в гърба ти... Но можем ли пък да забравим за спина?

Ей така, в колебания със себе си, поехме по маршрута си. Първа спирка – Бад Хомберг, у приятелка, женена за германец. Той – монтьор, работеше в световна автомобилна компания, ни каза, че никога няма да си купи скъп модел от тази марка, защото тях ги карат босовете. А на него не му съответства. Завършихме пиенето с 90-градусов дажестив, който ни примири с изявлението му.
Оттам разгледахме района на Франкфурт ам Майн и се отправихме по Рейн. Магистралите на Германия. Колите на Германия (често едва различавахме цвета на автомобилите, които ни задминаваха отляво, само леко снишавахме глави от снарядния звук). В Кьолн – катедралата. Какъв късмет е да видиш за първи път готическа катедрала именно в Кьолн! Поразителна. В Дюселдорф спахме пет дни в току-що реновирана къща в историческата част – без мебели, но с 5-сантиметров светлосив мокет и баня с тераса. Приюти ни една приятелка, женена за германец-предприемач... Наоколо малки средновековни градчета, потънали в цветя и спокойствие (дали и в тях има спин?).
После Холандия. Холандският пейзаж е така различен. Толкова много небе и толкова малко земя. И толкова много изкуство. В Рийксмюзеум и навсякъде журналистическите ни карти са безплатен пропуск, очарователните Амстердам, Утрехт, Делфт и Ротердам... Къмпинг, в който влагата се стеле до входа на палатката. После Белгия – Антверпен (най-голямата изложба на скулптура на открито Кролермюлер), Брюксел с Атомиума, пикаещото момченце и градския площад, а след това – към Франция, къмпинг в Монс, където за първи път виждаме автомат за душа – ако не пуснеш монета, няма топла вода. А нашите монети са единствено за бензин... Освен това – баня, значи спин...
После шест дни в Париж, в апартамент на остров Ил дьо Франс, сърцето на града. Приюти ни един голям български художник, женен за китайка (Бог да ги прости и двамата). Седмица в Париж – това е така разглезващо! Нашата малка група сякаш постепенно загуби връзка с действителността и започна да крои безумни планове.
На вечерния разбор някак се роди идеята – така и така сме тук, що на връщане да не минем и през Швейцария? Е, в нашите западни визи бяха точно записани разрешените ни входни и изходни пунктове за всяка държава. Но ние, приспани от усещането за свобода, решихме, че няма да има никакъв проблем. И в тъжния ден на обратното потегляне вместо към Страсбург, поехме посока Базел.
Франция е голяма държава, изпитахме го лично. От кпп-то, което си бяхме заплюли по картата, тези френски бюрократи безапелационно ни пратиха на север. Не се отказахме веднага, не! До разрешения ни пункт имаше триста-четиристотин километра и още поне десет кпп-та. Е, пробвахме ги всичките. Мина полунощ. Разказах на спътниците си стратификацията на Марк Твен: най-горе Бог, после ангелите, после човекът, най-долу дяволът, а между човека и дявола е само французинът. Посмяхме се почти през сълзи, щото защракахме сметалките – ами ще имаме ли пари за бензин до вкъщи...

Желязната завеса си беше двустранна, все пак. Така че маршрутът в обратната посока изключи Швейцария. С денонощно каране и само едно спане в къмпинг край Мюнхен, минахме Виена, Братислава, Будапеща и – отново Румъния, за съжаление. Румънците бяха принудени от Чаушеску да изплатят външните дългове на неговото царство. През нощта, край призрачни селища и заводи без никаква светлинка, заобиколени от камиони не просто без фарове, но и без габарити, край хора, които вървят по шосето сякаш с едничката надежда да бъдат сгазени... се добрахме до Дунав мост. И как ни идваше да целуваме земята след моста – нашата осветена земя, нашите пътища с бели осеви линии...

Преди 3 години пак попаднах в клопката на Румъния на път до Залцбург и обратно. Съседите се бяха изхитрили да разрушат (сигурно заради европейските фондове) всички основни пътища едновременно и ги строяха наново. Тринадесет часа излизахме от нея, наобратно петнадесет часа се борехме да стигнем Русе. И без Чаушеску, нашият бряг беше истинско спасение, макар и в периферията на Европа.

Човек, дето е видял свят, става патриот.


Публикувано от alfa_c на 11.04.2011 @ 16:50:35 



Сродни връзки

» Повече за
   Хумор и сатира

» Материали от
   copie

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 11:15:33 часа

добави твой текст
"Патриотични игри " | Вход | 9 коментара (19 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Патриотични игри
от joy_angels на 11.04.2011 @ 17:18:26
(Профил | Изпрати бележка)
Защо ли знам за какво говориш, макар да не съм преживяла подобна екскурзия по соц време. Финалът е впечатляващ...
Поздравления, Копие! :)))


Re: Патриотични игри
от copie на 11.04.2011 @ 18:58:31
(Профил | Изпрати бележка)
Хехехе, Джой! Сега само пари трябват, а приключение в това няма.
Благодаря!

]


Re: Патриотични игри
от lubara на 11.04.2011 @ 17:57:13
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Нещо подобно ми разказваше един мой братовчед, който беше ходил служебно в Швейцария.
Друг свят, нас не ни знаят къде сме на картата дори, беше ми казал той.
Сега е друго, няма нужда от татко от ДС. Но има нужда от кинти, още повече от преди.
Добре, че синът ми беше пет години в Ню Йорк, че видях този невероятен град, че дори и Вашингтон.
А от една година е в Брюксел. Миналото лято пак намазах, че и до Амстердам отидох.
Много ми беше интересно да прочета, поздрави!


Re: Патриотични игри
от copie на 11.04.2011 @ 18:38:23
(Профил | Изпрати бележка)
Любара, вярно, че в Америка все ме питаха "Букурещ?", като кажа, че съм от България :) Обаче в Тайланд (след 10 години) като кажехме "България", веднага следваше: "Аааа, Стоичкоооов!!!!" :)

А Белгия е страхотна за обиколка - хем малка, хем интересна!

Благодаря!

]


Re: Патриотични игри
от starozagorez (peterpentchev@yandex.ru) на 11.04.2011 @ 18:30:02
(Профил | Изпрати бележка)
Достоверно!Преживял съм го почти под индиго.Само дето взаимоотношенията между пътуващите личности бяха цветисти и нарастващо неприятни до нетърпимост.И за патриотизма съм съгласен.


Re: Патриотични игри
от copie на 11.04.2011 @ 18:41:05
(Профил | Изпрати бележка)
Е, и ние не минахме без катаклизми, главно вътрешносемейни междуособици :) Стресът наистина беше голям, сблъсък на цивилизациииииин :)

]


Re: Патриотични игри
от anonimapokrifoff на 11.04.2011 @ 19:57:43
(Профил | Изпрати бележка)
Майсторка си на разказването! В онези години един познат, изтъкнат партиен другар, ходи до Холандия. Като се върна, каза: "Не мога да разбера на ония как им дава сърце да умрат. Тук с кеф да ритнеш камбаната, ама там..."


Re: Патриотични игри
от copie на 11.04.2011 @ 20:16:58
(Профил | Изпрати бележка)
хехе, а баба Maра, партиен секретар на пенсиите в квартала, като се върна от ФРГ заяви, че комунизмът е вече построен :) Така се случваше идеологическата диверсия :))))))))
Благодаря ти, anonimapokrifoff, ценя високо мнението ти!

]


Re: Патриотични игри
от kristi на 11.04.2011 @ 20:12:36
(Профил | Изпрати бележка)
Така беше, копи! Точно и интересно си разказала спомените си от времето, когато, за да предприемеш такова пътуване и рамо трябваше, и изобретателност за скриване на валута, и дивенето ни след онази стена, и буркани разни в багажника, и повдигнатата от багажи задна седалка... ) Боже, всички значи сме били жадници за свобода, която ни повеждаше към подобни пътувания, които си бяха цяло изпитание, но все пак пеехме нашите си песни, минавайки българската границата наобратно. Поне ние така правехме. )
А така ни се искаше да сме подкрепени с дозата самочувствие, че сме част от целия свят, който /разбира се/ не подозираше, че ни има.
Благодаря ти за емоцията, която съпреживях с теб, а и за спомените, които нахлуха в главата ми!


Re: Патриотични игри
от copie на 11.04.2011 @ 20:22:22
(Профил | Изпрати бележка)
Да, Кристи! Като си помислим колко човешка енергия е отишла в подобни глупости... :( Два блока на атомна централа :( Може и повече...

]


Re: Патриотични игри
от ASTERI на 12.04.2011 @ 09:05:06
(Профил | Изпрати бележка)
Напръскахме с много модерния за времето деодорант „Зелена ябълка”. Оттогава ми се драйфа от този аромат.

:)))
Припомни ми, как пътувах до Германия с влак... нямахме вода, а във вагон ресторанта – само ШВЕПС МАНДАРИНА!!! От тогава ми се драйфа, като видя мандарини...
Много ми беше интересно да прочета!
Поздрави!


Re: Патриотични игри
от copie на 12.04.2011 @ 21:20:25
(Профил | Изпрати бележка)
:)))) то и уискито може да му писне на човек така, хехе

Благодаря, Астери!

]


Re: Патриотични игри
от zebaitel на 12.04.2011 @ 22:10:28
(Профил | Изпрати бележка)
Фантастично разказваш, copie! И всичко е поръсено с едно неподправено чувство за хумор, което прави четенето преживяване! Поздрави!


Re: Патриотични игри
от copie на 13.04.2011 @ 15:50:57
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за думата, zebaitel :)

]


Re: Патриотични игри
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 13.04.2011 @ 01:22:15
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Ей, от тая Румъния и аз имам траен покрусителен спомен, макар и от ранни детски години...На път за Русия минахме от там с влака.. Имам спомени за някакви едва ли не апокалиптични картини- изпочупени дървета, изпокъсани жици...Обясниха ми тогава, че буря имало и за това така...Но и иначе мизерията направо шамаросваше през очите..И понеже имаше кратък престой влака, за секунди се накачулиха по прозорците деца и не само... просещи.Но така настървено, че имах чувството , че могат спокойно да оглозгат цялата композиция. Знам какво е да искаш час по- скоро да излезеш от Румъния.Аз от ужас се бях завила през глава в един момент и нататък съм я проспала..:)) Абе, от България по- хубава няма! И мизерия да си имаме, наша си е, друго е!:))
Хубав пътепис, Копи! Мен ме е връхлетяла от известно време някава 100лична статичност и много се кефя като разказват хората.:) Благодаря, че разказа! Пак прави така!:)
Поздрав!


Re: Патриотични игри
от copie на 13.04.2011 @ 15:49:07
(Профил | Изпрати бележка)
И аз така съм, Писи, заседяла съм се от месеци :( Може би затова писах с кеф :)
Имаше един мрачен виц: Кое е най-бързото животно? Което може да премине Румъния, без да бъде изядено... Преди три години бедите ни почнаха още с общия (!) ферибот, който закъсня 3-4 часа... А минахме оттам, щото вторият шофьор беше канадски гражданин и му трябваше сръбска виза... абе като има глава да пати :))))

]


Re: Патриотични игри
от midnight_witch на 14.04.2011 @ 13:26:19
(Профил | Изпрати бележка)
копиии, пълниш ми сърцето всеки път )))


Re: Патриотични игри
от copie на 19.04.2011 @ 11:36:58
(Профил | Изпрати бележка)
знам си, хехе, милата ми вещица!

]