Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 1023
ХуЛитери: 4
Всичко: 1027

Онлайн сега:
:: ivliter
:: rady
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаАтеисти
раздел: Есета, пътеписи
автор: Danielita

Моля за извинение, ако с този разказ засягам без да искам нечии религиозни чувства.
Пораснах с Дядо Мраз и Нова Година. Коледа се споменаваше само от баба ми по повод коленето на прасето. Темата за Исус Христос беше табу в нашето семейство. Библии не се продаваха, нямаше от къде да прочетем кога и как се е родил Исус, какво е проповядвал, кои са последователите му.
Баща ми беше заменил вярата в Бога с вярата в комунизма. Впрочем разказваха, че цялото им село били „неверници” – съборили църквата и натирили попа. Но през първите години след революцията, все още традициите са били силни, та в писмото до майка ми, с което и предлага женитба, баща ми пише: „Ще заминем за Русе, там ще намерим някой „караконджу” да ни венчае и след това ще продължим за Силистра с шейна”. Романтично, хумористично и истинско. Майка ми възприема с ентусиазъм неговите идеи и се възхищава на стиховете на Ботев, които баща ми рецитира:”Не ти Боже що си в небесата, а ти, що си в мен, в сърцето и душата!”
А той със сигурност имаше и голямо сърце и чиста душа. Никога не излъга, никога не открадна, никога не пожела жената или имота на ближния. На никого не завидя, не искаше никакви облаги. Атеист-светец.
Баба имаше едно кандило и малка иконка, скрити в килера, които само събуждаха любопитството ми. Като питах какво е това, баба се опитваше нещо да обясни, но мама веднага я срязваше със „ Стига с твоите бабини девитини!” и жената млъкваше. По-късно разбрах, че все пак баба е успяла да се наложи да ме кръстят в църква. Документ обаче намаше. Бяха го скрили от татко, а после загубили. Когато се роди брат ми, баба отново постави въпроса за кръщение. Никой не и обърна внимание. Но бебето се разболя сериозно и тогава мама склони да поканят попа в къщи, да го кръсти.
Помня го като днес. От предишната вечер попът донесе сребърен кръст и го потопи в коритото с вода. На другия ден дойде с дрехите за тържествени случаи и дълго нещо припяваше и размахваше кандилото. На моите сто въпроса, отговорът беше един: така се прави. Бебето оздравя, но чак след като му направиха нужната операция. Години след това баба и мама спореха, кое е помогнало повече-кръщението или операцията. Естествено тези спорове се водеха в отсъствие на баща ми. Споменаваше се и майката на баба ми, която, когато умряло едно от децата и имала смелостта да извика :”Къде е този Бог, да го убия с камъни?!” Страхотия, ама Бог и простил, защото бил добър.
Същото лято ме оставиха сама при баба за един месец. Мама нямаше доверие на нейното възпитание и поне десет пъти предупреди: „ И да не водиш детето на църква”. Но баба ме заведе. Беше странно полутъмно място, а и този дим от свещи и кандила... По стените имаше странни картини на хора с ореоли над главите. Тогава попитах:”Защо светят тези неща над главите им?” А околните баби казаха „Защото са светци”. Нещата се връзваха – свЕти-светЕц и аз спрях да питам. След това трябваше да целуна ръка на попа. Това пък защо? Така трябвало. И май до тук свърши моето църковно посвещение.
Минаха години. Влизах в църквите по цял свят като в музеи- с нужното уважение и респект, с интерес към иконопис, стъклопис и други изкуства, вложени в градежа им. Еднакво ме вдъхновяваха златните кубета на източно-православните църкви и внушителната готика на католическите църкви. Обичах църковния хор, а съшо така звука на органа. Опитвах се да се моля, по свой си начин. За кръстене и дума не ставаше, толкова нелепо ми изглеждаше. Бях обиколила много картинни галерии, възхищавах се от картините по библейски сюжети, но не ги разбирах.
По това време започнах да чета Библията, вече се намираше. Веднага разпознах в Десетте божи заповеди „Моралния кодекс на комуниста” както го бяхме учили в училище. Добре го бяха преписали комунистите, само гдето не се спазваше. Впрочем точно толкова се спазваха и Божиите заповеди, нали не се знаеше кой в кого и в какво вярва. Библията обаче ме смущаваше с друго: много от притчите призоваваха към сляпо подчинение и послушание. Човекът трябваше да приема всичко на доверие и без много да мисли. Помня как най- много се възмутих от изпитанието, на което е подложен Авраам – да убие сина си, за да докаже вярност към Бога. Тогава реших, че това не е за мен. Религия, в която „Човек” не „звучи гордо”, не е моята. Минаха много години, много книги прочетох, на много обучения се подложих, но така и не обикнах религията или поне не тази, която се проповядва в църквите.
Последният семеен експеримент беше с малкия син. Растеше буйно и непокорно дете. Беше на 11 години, когато дойдохме в Америка. Ако не тук, къде другаде ше се приобщим към вярата. Искрено го желаех. Записах го в католическо училище – най- доброто в града. Детето беше амбициозно, искаше да покаже, че е най-добрият във всичко. Изкарваше винаги отличен, често пъти 100% на тестовете. Това започна да не се харесва на учителите-католици. Как така, само бог е перфектен, кой е той, че ще бъде толкова добър, дори по английски, дори по вероучение.Че и името му Ангел на всичко отгоре. Да не говорим, че родителите му не дават дарения на църквата. Детето Ангел бързо растеше и забелязваше всичко това. През ден служба със задушлив дим на свещи, вместо игра на открито му идваше множко. Започна да пита защо трябва да се движи в редица по един и да не разговаря с нормален тон и т.н. докато един ден си дойде в къщи отстранен за 3 дни от училище. Последваха трагични събития, за което си струва да се разкаже отделно, след което Ангелчето заяви, че е вече атеист и повече никога няма да стъпи в църква. И го направи. Дано са му останали първите седем години, през които е бил учен от атеистите в семейството какво е добро и зло, какво е закон и морал, как да обича и помага на хората.


Публикувано от alfa_c на 17.01.2011 @ 10:33:16 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Danielita

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 8


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 22:58:05 часа

добави твой текст
"Атеисти" | Вход | 14 коментара (37 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Атеисти
от Haramiata на 17.01.2011 @ 11:25:52
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави! Много искрено и познато ми звучи! !
Ани Безант има една интересна статия, пибликувана в сп. "Теософия" през 1922 г. В нея тя прави паралел между фазите на развитие на човечеството и на човешкото дете. Така, както детето в ранните си години има безусловно доверие в авторитетите около себе си, така и човекът минава през фаза "религия", в смисъл- безусловно доверие в някакъв вид религия. После, по време на пубертета, идва тотално отхвърляне на всичко. Това съответства на развихрянето на т.нар. материализъм. После идва фазата на зрелостта. Изследователят материалист, обаче, започва да открива, че далеч не всичко, което са му разправяли отхвърлените авторитети е чак толкова за отхвърляне. И тогава идва времето за търсене на Вътрешен път. В който вярата е лично, вътрешно притежание, състояние, убеждение, а не папагалско изговаряне и повтаряне на неразбираеми и безсмислени действия.


Re: Атеисти
от secret_rose (secret_rose_@abv.bg) на 17.01.2011 @ 11:42:05
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
чудя се, защо е нужно да се минава през всичките фази
тотална загуба на време и ресурси е


]


Re: Атеисти
от Haramiata на 17.01.2011 @ 11:52:29
(Профил | Изпрати бележка)
А, процесите в нашия свят се разгъват във времето. Как да избягаме от това? ако не ни харесва, може да е от нетърпение и невежество, а може да е от смътно подозрение, че може и някак иначе. Но тук как да стигнеш до зрелостта, ако прескочиш пубертета?

]


Re: Атеисти
от Danielita на 18.01.2011 @ 03:50:45
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за задълбочения коментар по темата! Наистина интересна статия цитираш, допадна ми.
Поздрави! Дани

]


Re: Атеисти
от secret_rose (secret_rose_@abv.bg) на 17.01.2011 @ 11:44:49
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Има атеизъм на отрицанието и атеизъм на вярата. Единия те изпълва и влива енергия и сила за противопоставяне а другия те притихва в недоумение и почти отчаяние че... всичко издиша. Но и двата са наш личен продукт и са един възможен верен стимул...


Re: Атеисти
от Danielita на 18.01.2011 @ 03:55:48
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за интересния коментар! Замисли ме. Излиза, че и в атеизма има дуализъм, както и във всичко останало. Така е. Поздрави, Роуз!

]


Re: Атеисти
от secret_rose (secret_rose_@abv.bg) на 18.01.2011 @ 14:26:30
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ако съзнанието ни е дуално всичко, на което се спира ще бъде дуално...
Дуализма не е в атеизма а в нас...

]


Re: Атеисти
от zaltia на 17.01.2011 @ 13:35:49
(Профил | Изпрати бележка)
Не е нужно да се извиняваш Danielita!
С това няма да накараш вярващият- да спре да вярва, или невярващият- да започне да вярва! Отвсякъде се вижда, че разказът е твой, истински, и много добре разказан!
Поздрави!


Re: Атеисти
от Danielita на 18.01.2011 @ 03:58:25
(Профил | Изпрати бележка)
Така е. Целта на разказа е просто да споделя някои мисли и преживявания по темата. Благодаря много! Дани

]


Re: Атеисти
от bilqna_popova (bipopova@abv.bg) на 18.01.2011 @ 08:34:33
(Профил | Изпрати бележка)
Дани, сега разбрах като прочетох какво имаш впредвид.Аз като бях малка попитах баба ми веднъж дали има Бог, а тя се умълча и после каза:" Виж, за едни има, за други няма...Аз, бабе вярвам в него."
Тя беше моята любима баба и аз веднага сама направих избора си - да си вярвам в това, което ми подсказва сърцето. Защото баба ми беше добър и справедлив човек, беше търпелива и наистина мъдра.Тя ми купуваше пуканки и ги оприличаваше на разни животинки, на човешки лица...Беше може би поетеса по душа... Та така.Поздрави!!!
Благодаря за прочетеното!


Re: Атеисти
от Danielita на 19.01.2011 @ 05:29:49
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за коментара, Биляна! Идеята, която се опитах да прокарам в разказа беше, че няма значение дали си вярващ или невярващ, важното е да си добър човек, човек с морал и отговорност.

]


Re: Атеисти
от dedenze на 22.01.2011 @ 20:19:34
(Профил | Изпрати бележка) http://dedenze.blog.bg/
В 21 век цари бездуховие, всичко се свежда да правенето на пари. Тогава идват и въпросите. 15-17 века религиите са давали духовното - сега и те са комерсиализирани. Нужно е нещо ново, базирано на общочовешките добродетели и интелект.
Бездуховието е край за човешката цивилизация и води до примитивизъм.


Re: Атеисти
от Danielita на 23.01.2011 @ 01:40:13
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за коментара. Така е. Човешките добродетели, човешкият интелект трябва да са водещи, а не сляпата вяра и страха от всевишния.

]


Re: Атеисти
от tomatroev на 30.01.2011 @ 13:01:23
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох текста и коментарите под него. Сполучила си с този текст, първо, заради темата, второ, заради случките и трето, заради аналогиите, които правиш. Четивно е, но размисля. А най-вече заради искреността и човещината, разтворила си сърцето и душата си и това хваща.

Коментариите са супер размислящи и ценни, най-близо съм самия аз до този на брат ти, където казва, че е необходимо нещо ново.

Поздрави!
Тома


Re: Атеисти
от Danielita на 31.01.2011 @ 01:26:34
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Тома, за задълбочения коментар. Истина е, че човечеството се нуждае от нещо ново, в което да вярва. Нещо, което да съответства на технологичното ниво на обществото и в същото време да не е комерсиално, трудна работа.

]


Re: Атеисти
от florans (florans_x@mail.bg) на 27.02.2011 @ 20:46:13
(Профил | Изпрати бележка)
Много въпроси и размисли буди този текст.
Децата на новото хилядолетие ще отхвърлят смело и безусловно много авторитети, много теории и фалш не само в институционалните структури!

Поздравления!
Флоранс


Re: Атеисти
от Danielita на 06.03.2011 @ 23:17:58
(Профил | Изпрати бележка)
Благоаря Флоранс. Извини ме за закъснението. Не бях си проверявала коментаритв дълго време. Поздрави, Дани

]


Re: Атеисти
от sineva на 06.03.2011 @ 22:32:15
(Профил | Изпрати бележка)
Много харесах разказа ти, Дани!
И напълно те разбирам!
Но моят Бог си ми е в сърцето.
Вярвам Му и ми помага.
Поздрав и прегръдка, мила!:)


Re: Атеисти
от Danielita на 06.03.2011 @ 23:19:07
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Синева! Поздрави и на тебе! Дани

]


Re: Атеисти
от osi4kata на 06.03.2011 @ 22:42:30
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, мила Даниелита :)).

Бог е в нас, не го търси на други места :))). Ние, атеистите, не сме неверници, защото вярваме в себе си!

Не е от първите седем години :)), заложено ни е в гените.


Re: Атеисти
от Danielita на 06.03.2011 @ 23:21:19
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се много, че и 2 месеца след публикуването на този текст получавам отзиви! Благодаря от сърце! Дани

]


Re: Атеисти
от na_de на 06.03.2011 @ 23:51:45
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Дани!
Няколко пъти съм чела твоя разказ и страшно ми допадна.
Почувствах го много близко до себе си.
Браво, много категорично отстояваш позициите си.
Вярата в доброво е над всичко, ценностната система на хората, трезвия разум преди всичко. Да вярваме в себе си, в близките хора до нас!!
Приемам църквата като паметник на културата, тихо местенце, където понякога, когато човек сам прецени, може да запали свещичка-ако така
го усети. Но нища повече...

Среднощен поздрав, Дани!:)


Re: Атеисти
от Danielita на 09.03.2011 @ 04:33:16
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря Наде за коментара и разбирането!
Далечни поздрави, Дани

]


Re: Атеисти
от na_de на 09.03.2011 @ 16:45:26
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Дани!
Морски поздрави и за теб!

]


Re: Атеисти
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 06.03.2011 @ 23:57:34
(Профил | Изпрати бележка)
Интересен разказ, Дани, но нищо не доказва. Със същия успех могат да се разказаж истории за атеисти, строявали хората в редици, забранявали им да говорят, убивали, насилвали и пр., както и обратното - за вярващи извисили човешкия дух. Всичко според мен опира до това доколко сме човеци, а не дали сме вярващи или атеисти.
Апропо, аз също съм по-скоро атеист, отколкото вярващ (не и в онзи църковен аспект).
Поздрави!:)


Re: Атеисти
от Danielita на 09.03.2011 @ 04:45:37
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Весан! Точно това съм искала да кажа и аз- важен е моралът на човека. Ако вярата го извисява, добре, но ако го прави страхливец, предател, агресор, не е добре. Като намеря малко време, сигурно ще напиша нещо повече за католицизма, от който се опарихме.
Поздрави, Дани

]


Re: Атеисти
от angar на 07.03.2011 @ 09:08:42
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Браво на момчето! Как ли в това католическо училище не са го насилвали, как ли не са го лъгали, но свободолюбивият му дух не е дал да го пречупят! Със съвременните знания и със здравия разум вярата в Бога е несъвместима!
Ето линк към една статията "Атеизмът е морален и почтен!" :
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,6003889,00.html

В нея американският историк Сам Харис оборва десет фалшиви обвинения срещу атеистите. Ето и някои изречения от нея:
"Когато става дума за религии, никой не споменава най-многобройната група: атеистите, които са повече и от християни, и от мюсюлмани."
"В САЩ атеизмът е нещо като позорно петно. В САЩ 90 процента от гражданите смятат, че има Бог. Едва 37 процента от американците биха избрали атеист за президент.
Но 93 процента от членовете на Националната академия на науките не вярват в Бог."



Re: Атеисти
от papacot (plamen_bochev@abv.bg) на 07.03.2011 @ 10:18:37
(Профил | Изпрати бележка) http://plamenbochev.blogspot.com/
Ангаре, не съм убеден, но предполагам, че Анщайн е навлязъл по-дълбоко от теб в научното обяснение на тайните на сътворението и съществуването. Как мислиш, защо Айнщайн е вярвал в Бог?

]


Re: Атеисти
от angar на 07.03.2011 @ 21:03:25
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
За мене Айнщайн не е бог - и той в нещо може да греши. Това, че и той е вярвал в бог, за мене е още едно доказателство, че и най-умният в нещо може да е прост.
Но тук не става въпрос за моите възгледи, те за вас нищо не значат. Затова посочих линк към статията на друг човек.

]


Re: Атеисти
от Danielita на 09.03.2011 @ 05:10:04
(Профил | Изпрати бележка)
Интересен диалог се е заформил тук. Благодаря за интереса към темата. Имате право и двамата. С много учени от различни държави съм говорила. Тяхната вяра е по-скоро във вселенския разум. Църквата, особено католическата е не само институция, но и начин на живот в САЩ. Не случайно на парите пише "In God We Trust"! Сигурно ще напиша продължението на историята с католическото училище, която окончателно ни отблъсна от религията. За съжаление синът ми още не може да намери стойностнте, в които да вярва. Поздрави! Дани

]


Re: Атеисти
от angar на 12.04.2011 @ 09:50:14
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
"Сигурно ще напиша продължението на историята с католическото училище, която окончателно ни отблъсна от религията."
Отвреме-навреме поглеждам дали не си го написала и постнала - това продължение. Чакаме го!

]


Re: Атеисти
от barona_36 (dendi38abv.bg) на 09.03.2011 @ 18:22:53
(Профил | Изпрати бележка)
Амбициозна тема. Има Бог. Има и хора, които да ни осветяват с присъствието си пътя към него. Благодаря ти за присъствието. Ив


Re: Атеисти
от mariniki на 12.06.2011 @ 18:09:34
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
замисляща, актуална винаги тема...
Бог е в сърцето на всеки, независимо дали вярва или не...
сякаш моето детство си описала в този истинен разказ...
баба ми беше тази, която ми разказваше за Бог и ме водеше на
църква, тайно разбира се...татко честен до болка атеист-светец,
накрая, когато тежко се разболя ден преди да си отиде поиска
да дойде свещенник... тъжно и болезнено беше...но той поиска
опрощение от Бог за неверието и си отиде усмихнат от този свят...
не зная...но много ме развълнува разказът ти, Дани...знам, че
най-важното е да сме добри хора...разплака ме накрая...
сърдечно те, прегръщам..


Re: Атеисти
от Danielita на 12.06.2011 @ 23:55:34
(Профил | Изпрати бележка)
Сродна душа си ти, Мариники, а се оказва и родителите ни са били сродни. Затова харесваме взаимно произведенията си.
Аз много рядко пиша и коментирам, много съм натоварена-физически и психически. Бях обещала продължение на този разказ, но все не се получава. Ето, можеш ти да го напишеш, имаш достатъчно материал.
Поздрави! :))

]


Re: Атеисти
от mariniki на 21.06.2011 @ 20:11:48
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
знам, че ти ще го напишеш по-добре...
а материал има много....а аз те, прегръщам с обич..

]