Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 864
ХуЛитери: 2
Всичко: 866

Онлайн сега:
:: Georgina
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПесента на цветовете: Рижо
раздел: Разкази
автор: cataphractus

“На света има толкова много красота... Понякога имам чувството, че не мога
да я понеса и сърцето ми ще се пръсне...”
Рики Фиц, “Американски прелести”

Преди всичко, вроденото ми чувство за ред ме задължава да почна с една техническа забележка: известно е, че рижото е оттенък на червеното, но ние не сме художници, а хора на словото, така че ще си позволим фриволността да включим един и същи цвят в Песента, макар и под две имена, за което имаме пълните основания.
Сега – по същество.
Програмиран съм да виждам повече красота от другите. Целият ми живот дотук е нейно преследване, във всичките й мислими форми и разновидности, както и в някои, които не биха могли да бъдат измислени, като Ефимерия. Въпреки че не съм художник, имам око за детайли, убягващи на много хора, и това не се отнася само до небесната хореография, а и за подрусващия се фолклор на ежедневието, който навремени избива в откровена чалга. Обожавам онези мигове, в които се надявам, не - предвкусвам да видя нещо, а после вдигам очи и хоп, ето го и него: кон встрани от пътя, точно когато си мисля за коне, ветрушка, нервно трептяща с криле като жив хеликоптер, циганин, който продава самурайски мечове... Откровението на такива моменти ме кара да се чувствам почти като Били Пилгрим.
Баналните фрази като а) красотата е навсякъде около нас, б) ще спаси света или в) е в очите на наблюдаващия, още от предучилищна възраст не са ми достатъчни. Не би и могло да бъде иначе, щом се стремя към абсолютна красота, макар и с далеч не абсолютните си човешки сетива, но ето на какво ме е научила почти трийсетгодишната одисея в търсенето й: абсолютната красота е миг – проблясък на слънцето, щрих, движение, тишината между два тона – в който нещо изгубва самостоятелното си битие и започва да действа възпитателно. В този миг сърцето е препълнено и заплашва да се пръсне, а в следващия вече си друг човек.

Червенокосите жени ми правят поразително впечатление. Наистина, те рядко са красиви и още по-рядко са синеоки, но когато това е така, притежават обаяние, за което всички блондинки и брюнетки са готови да вършат кървави престъпления. Има нещо магическо в начина, по който светлината обгръща бледите им лица, лъкатуши в косите им и гасне в притворените клепки; има една особена мекота в сиянието около главите им, заради която не можеш да спреш да ги гледаш, дори когато вече става ужасно неудобно, има...
Накратко, имало е защо в Средновековието да ги набеждават, че са вещици, а в по-ново време – femmes fatales. Винаги, когато видя червенокосо момиче, сърцето ми прескача един до дванайсет удара, а зрението временно отказва да възприема каквото и да е друго. Може би затова още не съм ходил в Ирландия: изпитвам тягостното усещане, че ще получа инфаркт още на дъблинското летище и ще издъхна без право на обжалване в мига, когато някоя рижа медицинска сестра се надвеси над мен, макар и водена от желанието да помогне. Дори не ми се мисли какво би станало, ако срещна на живо Никол Кидман – една от най - грациозните, фини и убийствени червенокоси дами, бродили на тази планета от Ева насам. И въпреки всичко, казано дотук, най-силният ми спомен, свързан с този цвят, няма нищо общо с жените.

Мястото вече предугаждате, времето отново е късна пролет, същата онази, в която тревите леко пожълтяват, но житото е радикално зелено. Някъде в Ефимерия Вивалди дирижира с откъсната тревичка цял оркестър – аз обаче не съм там и около мен пеят само птици. Точно сега не бих заменил тяхната врява дори срещу Музиката на Сътворението. Нещо повече, мъчат ме подозрения, че това е то Музиката на Сътворението. Пътят е прашен, но славен, и по него вървим само двамата с моето куче Боби – без особена идея накъде точно, просто се тътрим в обедната жега, като той си мисли за локва вода, а аз – за Никол Кидман и защо, по дяволите, не взех шише от литър и половина, вместо само половинката, която отдавна съм изпил, и тъкмо тогава неговото желание се изпълнява. Под маранята на хоризонта лъсва синьозеленикаво въже от влага – и тъй като пътят не е асфалтов, за да прави зрителни измами, това може да е само бързо изсъхваща локвичка.
Боби припва нататък, езикът му се вее почти зад врата, а аз спирам и го гледам завистливо. Все пак не мога да пия откъдето ми падне като него, а съм ужасно жаден. Отклонявам очи към младото жито на две крачки от себе си, и разбирам защо съм тук точно в този момент.
Един огненориж силует стърчи сред житните стъбла и ме гледа с очички-топчета, златисти като на котка. В първата секунда съм толкова стъписан, та дори не разбирам какво е животното, макар че на контрастния зелен фон всяко негово косъмче искри с болезнена яснота. Вдигнало е предния си крак досущ като куче и се колебае дали да побегне, или да се отдалечи бавно. Гледаме се две, три, пет секунди може би, после ушите му трепват и то хуква през зеленината като някакъв призрачен огън – губи се и блясва, ту тук, ту там. Няма нужда да гадая: Боби се връща, пъхтейки зад мен, и дори без да се извърна, мога да си представя мократа му муцуна, отново порозовелия език и присветващите капчици вода, които ръси в прахта. Моментът е толкова тралфамадорски по структура, че и досега е врязан в паметта ми като че лично от Дюрер: всяко стъбълце и най-малката буболечка по него, всяка птичка с разположението й спрямо облаците, всичко, всичко, всичко...
Дзен и изкуството да виждаш лисици. Абсолютна красота.

Когато срещна жена, дори червенокоса и синеока, дори привлекателна и мила – но с лисича яка, намирам начин да изразя презрението си към нея, учтиво, разбира се – така че да личи, че е истинско презрение. Може да си свестен човек, добра майка/сестра/баба/леля и стълб на обществото, но ако си способна да унищожиш нещо толкова съвършено, само за да угодиш на суетата си, сори, няма как да си особено високо в личната ми класация. Ако пък яката е комбинирана с кожено палто, каквито са болшинството случаи, сривът в позициите е просто библейски. Стъклените копчета на мястото на извадените лисичи очи винаги ме карат да мисля на какво такава жена – дори червенокоса и синеока, дори приветлива и мила – възпитава проклетите си шибани деца. Едва ли е проклето шибано преклонение пред ... проклетата абсолютна красота.
Която, не бива да се съмнявате, ще спаси света.


Публикувано от viatarna на 31.10.2010 @ 23:04:48 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   cataphractus

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 23:48:04 часа

добави твой текст
"Песента на цветовете: Рижо" | Вход | 5 коментара (14 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Песента на цветовете: Рижо
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 11.11.2010 @ 10:37:39
(Профил | Изпрати бележка)
Ранимата чувствителност на автора е стойностна най-малкото колкото археологическа находка...
Насладена от този разказ!!! Много!!!


Re: Песента на цветовете: Рижо
от cataphractus на 12.11.2010 @ 09:29:37
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
А.В.Торът кима съгласително и отива да се увие в бинтове и да полегне в саркофага си, очаквайки да го разкопаят най-сетне ;)

]


Re: Песента на цветовете: Рижо
от mariq-desislava на 01.11.2010 @ 04:20:24
(Профил | Изпрати бележка)
Довечера отново ще се върна тук, просто сега не мога да изцъцря никакъв що-годе нормален коментар.:)


Re: Песента на цветовете: Рижо
от cataphractus на 01.11.2010 @ 16:31:25
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
"Изцъцря" ме разсмя здравата :)

]


Re: Песента на цветовете: Рижо
от mariq-desislava на 01.11.2010 @ 21:34:07
(Профил | Изпрати бележка)
Такаааааааааа, след дълго и упорито четене, разположено почти насред целия ден, вече мога да се произнеса с абсолютно рижа убеденост (имам все още някой останал червен косъм след боядисването миналата година:) - красотата е съвкупност от шибани клишета, за да е истинска е нужно да се самоунищожи, обезглавявайки едно след друго клишетата. Сега сериозно - шепа хора могат да ме накарат да мисля чрез текстовете си - ти си един от тях.

]


Re: Песента на цветовете: Рижо
от cataphractus на 01.11.2010 @ 22:50:04
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Красотата може и да е съвкупност от шибани клишета, но абсолютната красота ... охоо, абсолютната красота е друго нещо :))

Благодаря ти, червенокоске!

]


Re: Песента на цветовете: Рижо
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 01.11.2010 @ 07:40:10
(Профил | Изпрати бележка)
Преклонение пред красотата на природата!Всяко живо същество е част от нея ,а човечеството върви към нейното унищожаване и респективно срещу себе си.
Поздрав за идеята! Честит празник!


Re: Песента на цветовете: Рижо
от cataphractus на 01.11.2010 @ 16:34:25
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Както е казал онзи индиански вожд, едва след като белия човек отсече последното дърво, замърси последната река и убие последния бизон, ще се сети, че парите не могат да се ядат ...

Цитатът, разбира се, не е точен (казвам го за буквоядците, които ще се заядат, че не бил вожд и не било бизон :)

]


Re: Песента на цветовете: Рижо
от RonnieSlowhand на 02.11.2010 @ 22:24:12
(Профил | Изпрати бележка) http://ronnieslowhand.wordpress.com/
Харесах много. И аз имам лека фиксация на тема червенокоси създания :)


Re: Песента на цветовете: Рижо
от cataphractus на 02.11.2010 @ 23:12:55
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Хъхъхъ, моята е всичко друго, но не и лека ;)

Поздрав,

cataphractus

]


Re: Песента на цветовете: Рижо
от doriana-doriana на 05.11.2010 @ 11:46:47
(Профил | Изпрати бележка) http://doriana129.wordpress.com/
Значи нямам никакъв шанс - не съм рижа! Нямам шанс :( дори и при обстоятелството, че не нося никви кожи...освен бич за глупците :))
:))

]


Re: Песента на цветовете: Рижо
от cataphractus на 05.11.2010 @ 22:34:58
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Хм... само едно ще кажа: никога не се знае ;)

Поздрави,

А.В.

]


Re: Песента на цветовете: Рижо
от lenami19 на 06.09.2011 @ 08:59:12
(Профил | Изпрати бележка)
Все повече се замислям дали си истински ;)


Re: Песента на цветовете: Рижо
от cataphractus на 07.09.2011 @ 23:00:51
(Профил | Изпрати бележка) http://www.avtorat.com
Ами доколкото зная, съм истински, но пък знаеш ли знае ли се...

]