Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 540
ХуЛитери: 3
Всичко: 543

Онлайн сега:
:: malovo3
:: durak
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаГалошите на малките
раздел: Разкази
автор: traveller

В оная селска къща, дето баба и дядо ни отглеждаха къде с дърпане на уши, къде с липов чай и курабийки, а ние като непослушни котета се чудехме каква беля да сторим, всяка година се случваше селски събор.
На него имаше сергии, миришещи на ягоди дъвки и дъжд, по своя си октомврийски начин студен и разболяващ, но какво са шепа сополи пред покритите с карамел ябълки и дървената свирка на балона, останала в ръцете ти след като брат ти го спука. Плясваш му един шамар и хукваш, та да не свари и той да те шамароса.
Къщата има свои си стъпала. Всички къщи имат прозорци, покриви и комини, но само стъпалата правят от една къща нещо различно. Ти познаваш точно тези стъпала и дори да те ослепят някога, пак ще ги намериш, даже къщата вече да я няма, а от комина да са избягали всички озъбени луни, заради които си се крил под юргана.
И когато изкачиш стъпалата задъхан и видиш голямата маса разпъната насред стаята, всички чаши от белия бюфет в коридора извадени и подредени в очакване на гостите, a мама те придърпа и разтревожено допре устни до челото ти с думите "Ей, маймуно, ще изстинеш бе, мамо" - вече можеш да седнеш на чергата, да разгледаш картинките от дъвки и оная кокошка, дето снася пластмасови яйца и телевизорчето с нарисувания вълк от "Ну, погоди", можеш да ощипеш глупавата си братовчедка, зазяпана в русата кукла с евтина синя рокля или да ритнеш скришом брат си, защото е спечелил на стрелбището червената количка, а ти си бил слаб стрелец...
После започват да идват гостите. Ти си седнал точно пред вратата и докато обираш припряно всичките си добити от сергиите скъпоценности, те шумно нахлуват в стаята, а третото яйце заминава някъде под леглото, ама това няма никакво значение, понеже вече са те награбили и ти викат колко си порастнал, какво голямо момче си станал, и сядат покрай масата.
Мама те подхваща, избърсва протеклия ти нос и те слага на стола. Ама въгъреца не дава да стоиш мирен, трябва да идеш да видиш какво прави баба, щото тия край масата си говорят някакви неразбираеми неща и са толкова шумни, а баба винаги е тиха една и сякаш те разбира...
В кухнята е горещо, вратата е отворена и мрачният октомври гледа навъсено към теб с цялата строгост на един дъждовно сбъднат ден, в който разбираш къде са скрити началата.
Държиш се за тънкия парапет, докато слизаш по стръмните стълби, обул широките бабини галоши, помирисваш земята, вдигнала сънливи мъгли пред очите ти и смело отваряш дървената врата към двора. Кокошките хукват, а патките се клатят тромаво и ха си отишъл към тях, ха са изсъскали гневно насреща ти. Но що ти е да се занимаваш с патки. Дворът е толкова щедър. Хамбарът прелива от жълтата налятост на царевицата, а старият орех е заронил всичките си пълни с ядки плодове току до краката ти и само трябва да стъпиш с галоша на тях, за да опиташ от цялото му лятно зреене...
Бързаш да се скриеш зад кочината и да извадиш бубата, опръскваш галошите, но това е без всякакво значение, кой е измислил пикането, само да ти губи времето. Бягаш като подгонен обратно, за да не изпуснеш нещо, да не са ти взели някоя дъвка, да не са дошли нови гости...
А миризмата те посреща още по стълбите. Магданоз, няколко патки и няколко кокошки, сварени в казан за сборджийска чорба, жълта от стопената мас на птиците, погубени за нея. Айде, бабо. Бялата порцеланова купичка е сложена пред мен, с дробче и няколко кокоши яйчица. Да порастеш голям. Раста, бабо. Не знам само кога наистина ще порасна...


Публикувано от alfa_c на 30.05.2010 @ 22:39:31 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   traveller

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 13:23:57 часа

добави твой текст
"Галошите на малките" | Вход | 12 коментара (12 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Галошите на малките
от anonimapokrifoff на 30.05.2010 @ 22:55:48
(Профил | Изпрати бележка)
Добре разказано, браво!


Re: Галошите на малките
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 30.05.2010 @ 23:10:59
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
На мен нещо ми се доплака. Благодаря ти за удоволствието да прочета!


Re: Галошите на малките
от krasavitsa на 30.05.2010 @ 23:34:58
(Профил | Изпрати бележка)
Я! Ма ти от малък си знайш да са не занимаваш с патки...
:))))


Re: Галошите на малките
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 31.05.2010 @ 08:23:33
(Профил | Изпрати бележка)
Няма да ти казвам, че ме върна в детството. Разказа ти е като онези сънища в които сънуваш нещо много познато и твърде мило. Сън, който никога не искаш да свършва...


Re: Галошите на малките
от apostolicia на 31.05.2010 @ 08:29:13
(Профил | Изпрати бележка)
Че защо ти е да порастваш? Големите не се вълнуват от дъвки, балончета със свирка и колички Мач Бокс с отварящи се врати.
А и растенето не е за тия с вагареца - впрочем това ми е много познат израз, силно врачански според моите скромни познания :)
Хубав разказ, поздравления.


Re: Галошите на малките
от Limonka (danist@abv.bg) на 31.05.2010 @ 09:30:40
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
Много топлота има в този разказ!


Re: Галошите на малките
от viatarna (viatarna@abv.bg) на 31.05.2010 @ 10:29:09
(Профил | Изпрати бележка)
Обичат те думите, а и ти ги обичаш!


Re: Галошите на малките
от GINKO_PRIM на 31.05.2010 @ 12:41:11
(Профил | Изпрати бележка)
"...един дъждовно сбъднат ден, в който разбираш къде са скрити началата. "
Още го имам този ден в живота си. И с люлките, и с дългите хора привечер... :)) Само дето галошите вече са ми по мярка... а дечурлигите ме гледат като извънземно, докато замижавам с око, прицелвайки се в поредната капачка с въздушната пушка или приемам да се "надсвирваме" с пищялките, след като сме спукали всички балони...

Браво, traveller!


Re: Галошите на малките
от beche на 31.05.2010 @ 13:19:28
(Профил | Изпрати бележка)
Още сутринта го прочетох. Доста мили спомени събуди творбата ти.
Хубаво нещо бяха селските сборове, за децата особено, а що не и за възрастните. Май само тогава се събираше истински рода.

Ех, тия кокошчици с пластмасовите яйца:))) ами захарните петлета...спомени
Добре си го написал!


Re: Галошите на малките
от esperanca на 31.05.2010 @ 16:21:25
(Профил | Изпрати бележка)
Не беше точно така, защото бе през ноември и нямам буба, но ми стана топло на душата и от сърце ти благодаря!!!


Re: Галошите на малките
от alida на 09.06.2010 @ 20:49:32
(Профил | Изпрати бележка)
...Спомних си кокошката с пластмасови яйца, дъвките, телевизорчето, стълби, буби, хамбар и ми замириса на вкусната супа.
Благодаря, че ме върна в детството. Приятно ми стана.
Поздрави!


Re: Галошите на малките
от Casper на 14.06.2010 @ 21:50:34
(Профил | Изпрати бележка)
Ей, остани си такъв като лудо дете в годините :-))) запази тоз ми ти живец :-)))