Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 589
ХуЛитери: 2
Всичко: 591

Онлайн сега:
:: pc_indi
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРодници
раздел: Разкази
автор: ina_krein

Привечер. От взиране очите ú сълзят и парят. Ръцете стискат възлестите колене, приглаждат тъкана престилка. Ето, задава се мъж с колело. Облаци кацат мързеливо в смокинята и сянката им мъгли и без това слабите ú очи. Ванчо е, прибира се от работа. На колелото виси мрежата с черен хляб за кокошките и бял – за него и гостите.
- Добър вечер, бабо Яно, - поздравява пътьом мъжът.

- Добра да е, ама не е – сдъвква отговор тя.

Е, и нейните внуци ще дойдат. Сега имат работа малко в града, но сигурно ще пристигнат утре. Къщата ще се усмихне от вратата до комина, а най-много смокинята до улицата, с всичките си зелени листа. Децата ще тичат по стаите и няма да остане затворена врата и прозорец. После вечерта ще гонят с кърпи комарите, ще мажат с оцет и ракия ухапаното и няма дори да се сеща, че я въртят проклетите колена.

А, жена май притичва откъм железопътната линия. Смокинята вперва зелени очи в крехката фигура. Вятърът подухва и развява роклята ú като ръка. И Теменужка има такава. Може да е хванала влака следобед и да си е дошла. Може да си е казала, чакай да изненадам мама. Сега носи в торбичката хляб и халва, така вечеряха, като си бяха сами у дома.

Женската фигура приближава. Баба Яна напряга уморени очи. От взиране мозъкът ú започва да скърца. Не, не е нейната Нушка. Съседката Тилето се прибира от нивата.

- Добър вечер ти, бабо Яно – поздравява я тя. – Какво правиш тука самичка?

А баба Яна дъвче отговора като заседнал залък. Поглежда смокинята и чака от нея помощ.

- Седя, чедо, какво да правя – говори повече на себе си тя. - Децата скоро ще дойдат, гледам, може да са хванали влака, да изненадат баба си, ама...

Старицата придърпва шамия над челото, пак приглажда престилка с корава ръка.

- Ще дойдат, как няма да дойдат – успокоява я Тилето. – На Ванчо гостите са дошли, и на чината Софка от Шумен нейните днеска дойдоха.

- Ех, така е, - въздъхват старицата и дървото и пак впиват поглед в прашния път.

Смокинята шумоли с листа над главата ú, видения разбъркват мислите на остарялата жена. Спомня си как насади като млада дръвчето на двора, как береше с кошничка първите плодове и правеше сладко от зелени и зрели смокини. Имаше за децата, имаше и за гости, имаше и за цялата махала. А Теменужка веднъж яде плодове с кожа – цялата ú уста бе обрината след това, та я водиха на Кулския доктор.

Смокинята въздъхна и прогони спомена на старицата с крехко полюшване на смарагдовите листа.

Момиченце, тъничко като вейка, пърха по пътя към тях. Баба Яна пак с надежда се вглежда в нея. Може Юлия да е дошла. Да си е казала, я да повидя баба, да ú направя изненада. Пак се взират старческите очи, момичето не върви, а плува в тънкия теменужен здрач. Смокинята се прегъва над топлия камък и сърцето на бабата трепва като зелено листо.

Ох, това е Сончето от близката къща! Била е на среща с нейното мило и сега се прибира усмихната у дома. Само нейните внучета още ги няма. Старицата с мъка преглъща една сълза.

- Добра вечер ти, бабо Яно – поздравява девойката. – Как си днес, въртят ли те старите колена?

Смокинята протяга къдрици и целува моминското чело.

- Въртят, Сонче, въртят, като дойдат моите внуци, всичко ще отболи - опитва се да се усмихне старицата, а очите неволно сълзят.

Зеленият облак ги скрива и сам се взира в небесния бряг.

Момичето отминава, а старицата издъхва тъга. Далеко е пустата София! Колко ли е пораснал Яник? А Теменужка намери ли работа? Чуди се баба Яна, мислите гнездят като птици по зелените крила на смокинята и пак се връщат без милост в старческата уморена глава.

Вечерта заповива селото. Щъркелите прегръщат децата си в топлите уютни гнезда. Само аз като камък на улицата, изплаква без думи старицата. Всеки се прибра вкъщи, ама с някого. Пък аз, една смокиня родница ми остана, децата в пустата София, от внуците ни следа. Ще дойдат те, скоро ще дойдат, ще се усмихне къщата, ще се накипри даже смокинята с панделки от светлина.

Ама пусто сърце не трае. Пък тежки крака я въртят, не може да иде до пощата, една телеграма да бие, да дойдат по-бързо милите. Те много работа имат, само тя е опустяла да им губи време сега.

- Как си, почиваш ли, бабо Яно? – пощальонът махва от колелото.

- Уж съм добре, чедо, ама внуците още ги чакам, кое време стана?

- Потърпи още малко - мъжът успокоява старицата. - Сега почна ваканцията. Те първо на море може да идат, няма в село да дотичат на прахоляка.

Баба Яна трепва. Може човекът пък да е прав. Ама Нушето няма да направи така. Ще дойде да си повиди старата майка, после ще обикаля морето.

Тръгва той към другата къща, а смокинята навежда зелени крила. Потърпи, бабо Яно, мъничко още, децата ще дойдат, ще напълнят с усмивки цялата улица, ще потече чак до Струма усмихнатата река.

Разплита баба Яна косите пред огледалото. Реше ги с кокален гребен и се моли на Господ така. Прати ми по-скоро дечицата, Боже! Суши ми душата пустата самота. Смокинята прегръща старицата през прозореца и потъва заедно с нея в прегръдката на съня.

Сънуват двете морето и златното слънце. Смокинята се плиска до брега, а баба Яна върви към нея с лъжица и чумосва магазинера. Пресече се цялото сладко, да се не види и захарта!

Тича смокинята по брега, тича и баба Яна след нея. Една вълна я дърпа за зелената коса. Иска да се събуди, но старицата гребе с лъжицата от морето и я поръсва цялата.

Стрепва се дървото. Ослушва се в тъмнината на сутринта. Отваря широко всички очи и се взира в пътя насреща. От взиране зелените ириси почват да я болят – дали не са внучетата на баба? Една жена върви самичка по пътя, а до нея подскача дете с руса като слънце коса. А очите му – сини като най-дълбоката част на морето, търсят къщата, тяхната. Смокинята не може да си поеме дъх от радост. Блъска с клони прозореца на старицата. Събуди се, бабо Яно, Теменужка с Яник си е дошла!

Зелените очи сълзят от радост, малките смокинки надуват зелени устни и като малки камбанки гъделичкат съня на възрастната жена.

Нушка щастливо докосва смокинята и чува шепота на изумрудените листа:

- Добре дошла, добре дошла!

Умората отлита с тъмнината в лятната утрин и къщата, и смокинята, и баба Яна - дишат, дишат светлина!


Публикувано от Administrator на 30.05.2010 @ 00:58:23 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   ina_krein

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 00:26:54 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Родници" | Вход | 15 коментара (32 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Родници
от suleimo на 03.12.2014 @ 15:52:15
(Профил | Изпрати бележка)
Леле...за трети пореден твой разказ, се улавям, че чета със свито сърце. Чак на финала ми олеква. Толкова ли драми изчетох напоследък, че очаквам все така да е!
А творбата ти е чудна Ина!
То толкоз поезия между редовете да плуваше! Висш пилотаж си!


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 03.12.2014 @ 16:16:35
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря ти! Отново ме върна към нещо хубаво, мило и светло. Понякога до последно и аз не знам как ще завърши историята. Винаги ми се иска да завърши светло и съм щастлива, когато се окаже така. Поздрави!

]


Re: Родници
от diva_voda на 30.05.2010 @ 01:23:29
(Профил | Изпрати бележка)
Нямам насита на смокини, Ина, и както изглежда, и на твоите истории няма да имам! Думи нямам! Поздрави!


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 30.05.2010 @ 10:00:34
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря ти от сърце! Когато отивах на село, тази баба Яна винаги седеше на едн камък пред къщата си и чакаше внуците да пристигнат. Радвам се, че съм успяла да те докосна с моята малка история. Нека има светлина в Душата и място, където, когато се завръщаме, да ни очакват и къщата, и любим човек, и любимо дърво!
Поздрави!

]


Re: Родници
от ketinko на 30.05.2010 @ 10:06:29
(Профил | Изпрати бележка)
мило,трогващо и докосващо сърцето! Красиво разказана тъжната история на нашия живот...дано срещите с децата ни са по-чести! Дано!Поздравления!


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 30.05.2010 @ 10:11:13
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Дано, Кети! Едно завръщане изпълва Душата със светлина. Само който го е изживял, ще разбере. Благодаря ти, че си позволила моята малка история да те докосне отново!
Поздрави!

]


Re: Родници
от dandan на 30.05.2010 @ 10:16:08
(Профил | Изпрати бележка)
"и няма да остане затворена врата и прозорец"

Отваря всички сетива радостта от прегръдка с обичните

Поздравления, Ина!


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 30.05.2010 @ 13:19:42
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Важното е да не остане затворен прозорецът на душата и вратите на обичта да остават отворени! Поздрав!

]


Re: Родници
от voda на 30.05.2010 @ 10:33:42
(Профил | Изпрати бележка)
С дълбок психологизъм е описано очакването на баба Яна.
А тази смокиня, като жива сянка на старицата, доразкрива нейната душевност. Уникален образ!
Поздрав, Ина!


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 30.05.2010 @ 10:39:12
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Много ти благодаря, че си позволила да те докосне светлината в разказа.
Поздрав!

]


Re: Родници
от barona_36 (dendi38abv.bg) на 30.05.2010 @ 11:31:32
(Профил | Изпрати бележка)
Поезия в проза...


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 30.05.2010 @ 13:13:19
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Дано наистина е така. Радвам се, че си усетил поезията в текста. Поздрави!

]


Re: Родници
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 30.05.2010 @ 12:10:51
(Профил | Изпрати бележка)
Ти си прекрасен автор, щом можеш само с един твой разказ
да изкараш душата ми с хастара навън и да погалиш скритите
вътре в нея чувства! Чета те задъхано, с усещането,
че извършваш с думите си някаква магична човекотерапия!
Благодаря ти за пречистващата поетична приказност на изказа!
След такива разкази си мисля, че душата ми може още да расте и е
пеленаче...


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 30.05.2010 @ 13:21:27
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Душата е прекрасна птица, която може да се връща в родното гнездо дори само мислено! Благодаря ти за споделеното. За мен най-важното е моите малки истории да докосват и вълнуват. Тогава разбирам, че си е струвало писането!
Поздрави!

]


Re: Родници
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 30.05.2010 @ 14:01:29
(Профил | Изпрати бележка)
Бих искала да се познаваме лично, а това не е невъзможно, след като и двете живеем и работим в София. Ако и ти проявяваш интерес,
можем да си уговорим среща в рамките на твоите възможности с контакт чрез лични бележки. Ще бъда много щастлива от това!
Поздравявам те с чувството, че душите ни са родници!

]


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 30.05.2010 @ 15:26:53
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Разбира се! Наистина ще се радвам! :) Поздрави и до скоро!

]


Re: Родници
от lenami19 на 30.05.2010 @ 12:34:38
(Профил | Изпрати бележка)
Това е... тъжно и затрогващо. Разплака ме, но и ме усмихна, защото не беше напразно чакането. И си мисля, че съм готова да се взирам и да чакам... само да дойдат накрая!
Поздравления, Илияна!


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 30.05.2010 @ 13:25:09
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Да, когато след чакането има обична прегръдка в светлина, си струва. Благодаря за хубавите думи. Поздрав!

]


Re: Родници
от Limonka (danist@abv.bg) на 30.05.2010 @ 13:41:02
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
Обичам смокини! Като смокини за душата е този разказ :)


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 30.05.2010 @ 13:45:36
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Исках да е сладък и светъл финала. Радвам се, че съм успяла! Поздрави!

]


Re: Родници
от florans (florans_x@mail.bg) на 30.05.2010 @ 16:04:04
(Профил | Изпрати бележка)
Поетична проза си сътворила, Ина! С много символика и чувственост!
Флоранс


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 30.05.2010 @ 19:41:30
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Искаше ми се да бъде с много светлина и обич. Надявам се да са те докоснали и те. Поздрави!

]


Re: Родници
от Musketar на 30.05.2010 @ 16:17:23
(Профил | Изпрати бележка)
Абе Ина си е... Ина!... Човечна и светла, както винаги! И добре разказваща! Без пряка връзка, твоят разказ ми напомни един разказ на Чехов - "Мъка", мисля се казваше, за един кочияш, който на всички качващи се във файтона му се опитва да се изплаче, че синът му е умрял, но няма кой да го чуе... Сигурно от постоянно питащите бабата хора ми тръгна тази асоциация...
Беше ми удоволствие!:)))


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 30.05.2010 @ 19:43:58
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Да, чела съм този разказ. Сега, когато ми напомни за него, се върнах отново към неговия герой. Мъката човешка е като ураган, а и най-нежната ласка може да го укроти и превърне в светлина.
Благодаря ти и аз отново, че позволяваш на моите малки истории да те докоснат.
Поздрави!

]


Re: Родници
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 30.05.2010 @ 16:23:44
(Профил | Изпрати бележка)
Колко ми липсваше този вид разказ!!!Като ,че се връщам под манастирската лоза на Елин Пелин!
Благодаря за удоволствието!


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 30.05.2010 @ 19:47:29
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Много задължаващи са твоите думи. Радвам се, че съм успяла да ти дам малко светлина с мъничката история, която споделям.
Поздрави!

]


Re: Родници
от dumite (malisia@mail.bg) на 31.05.2010 @ 15:04:36
(Профил | Изпрати бележка)
Много добър разказ! Поздрави!


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 31.05.2010 @ 15:46:40
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря! Радвам се, че ти е харесала историята! Поздрав!

]


Re: Родници
от ASTERI на 21.06.2010 @ 21:00:32
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох и без дъх останах!!!
ПОЗДРАВИ!


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 22.06.2010 @ 08:56:44
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря ти от името на героите в разказа! Щом историята те е развълнувала, значи имало е смисъл да бъде разказана, въпреки че е мъничка като героинята.
Поздрави!

]


Re: Родници
от secret_rose на 22.09.2011 @ 16:22:14
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Много хубав разказ...
Ще ги прочета всичките с удоволствие, и пожелавам успех на книжката, нека достигне до много читатели, тези творби трябва да се четат...


Re: Родници
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 24.09.2011 @ 21:47:00
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
И аз за това се моля - да докоснат много човешки души историите на моите родници. Една книга е жива, когато е докосвана от човешки ръце и влиза в човешки души!
Благодаря ти за това, че четеш с душа разказите ми!
Поздрав!

]