Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 1019
ХуЛитери: 4
Всичко: 1023

Онлайн сега:
:: ivliter
:: rady
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКоледна картичка
раздел: Разкази
автор: joy_angels

Наряза репичките на ситно и ги добави към марулите в салатата. Извади кренвиршите от водата, настани ги в един от порцелановите, празнични подноси и сложи по лъжичка горчица отгоре им. Беше готово – коледната вечеря беше на масата. Изми ръцете си и свали престилката – официалната й блуза беше отдавна облечена, можеше да седне веднага.

И го направи. Провери всичко: чинии и прибори за двама, чаши за вино и за вода, зелената салата в средата на масата в компанията на чинията димящи кренвирши. Сервира по две половинки във всяка от чиниите, добави салата, наля вино и вода и накрая запали свещта. Погледа малко пламъка, но не каза молитва. Отдавна беше забравила всяка молитва. Както винаги един глас й нашепна, че може би е по-добре да се помоли, но тя затвори очи: нямаше никакви молби. За никого и за нищо. Излишно беше.

Включи телевизора за да наруши тишината – след малко щеше да почне хубав филм за раждането на Христос. Щеше да погледа с удоволствие, да си поплаче на ключовите моменти и в десет да си легне. Започна да се храни, без да поглежда встрани. Знаеше, че друга компания, освен телевизора, нямаше да има.

Двадесет и четири години нищо не се променяше в този ден. Двадесет и четири години бившата учителка Мария Бончева сервираше варени кренвирши и зелена салата за Коледа – любимата храна на Митко. Нямаше нужда да брои годините. Тази година Коледа се падна в събота и двата ритуала, около които се беше центрирал живота на учителката, съвпаднаха. Както всяка събота тя отиде на гробищата, за да запали свещ за Митко, а после напазарува за коледната вечеря.

Милиони, милиарди пъти бе разиграла в ума си възможните сценарии. Всяка милисекунда през онази ужасна вечер й е давала възможност за друг изход, за друго решение, което би могло да спаси нейния Митко. Във всеки момент е имала възможността да не натисне бутона, след който снежната топка се превръща в лавина... Но съдбата и смъртта в онази нощ са били съзаклятници. И глупостта, както Мария Бончева щеше да признае след време... Собствената й глупост.

Какво, че тийнейджърът Митко не искаше да остане на коледната трапеза, а искаше да прекара вечерта навън, какво че предпочиташе кренвирши вместо пуйка, какво че изкритикува менюто й и каза, че по-добре репички отколкото всяка друга тъпа салата? Обичаше зелена салата, обожаваше хот-дог и майка му – строгата учителка по литература знаеше всичко това... Как глупостта я заслепи, какво напрежение я беше обзело, за да подреди перфектната коледна трапеза за роднините, как посмя да кресне на момчето си... И когато той й отговори – вдигна ръка... Същата ръка, която сега методично поднасяше към набразденото й, бледо лице поредната хапка кренвирш.

Естествено, вечерта беше провалена с отсъствието на Митко, но Мария Бончева още не знаеше, че това е последната вечер от живота й. С удара на пияния шофьор в мрака на провинциалното градче, с тропота на замръзналите буци по капака на ковчега, започна умирането на Мария. Не можеше да гледа храна - трябваше да минат месеци по психиатриите, докато лекарите я накарат да започне да се храни. Но съзнанието й се промени дотолкова, че от уважаван педагог се превърна в нищо. В началото хората я съжаляваха, после свикнаха, а накрая престанаха да я забелязват. Пенсионираха я по болест, защото спря да говори. Чуваше, разбираше, ако много се налагаше – пишеше бележки с подредения си учителски почерк, но повече не продума и дума.

Двайсет и четири години мълчание. Двайсет и четири години вегетиране, осмисляно от съботните посещения на гроба на Митко и коледната вечеря. Двайсет и четири години изкупление... Имаше ли смисъл във всичко това? Мария не знаеше. Тя беше взела последното си съзнателно решение през онази фатална нощ. За един само миг въпросът за кренвиршите за вечеря беше изроден във въпрос за човешки животи... А за отговорите нямаше давност.

Мъжът й не издържа. Прие мълчанието, прие болниците, хапчетата, прие съботното ходене на гробища, независимо от времето и условията. Но когато на първата коледа след инцидента Мария Бончева сервира кренвирши със зелена салата и сложи три чинии на масата в опустялата им къща, той изрева. Дръпна покривката, изпочупи съдовете, стъпка храната и излезе, за да не се върне никога. Дори нямаха развод. Не идваше на панихидите. Никога повече бившата учителка не го видя. Но й беше все едно.

Филмът беше към края си. Хубав филм. Мария Бончева си поплака с удоволствие. Другаде не можеше да плаче – само пред телевизора. Чинията й беше празна, а всичко останало си беше както преди два часа. Щом финалните надписи тръгнаха, стана, събра останалото ядене в пластмасова кутия, за да я раздаде на гробищата следващата сутрин. Винаги така правеше, за да не похабява храната. Угаси свещта и изтупа покривката.

Беше време за финала. Отиде до стария скрин и взе белия, неразпечатан плик. Отвори го пътьом, взе очилата от масата и седна на протрития виенски стол. Зачете на глас:

“Мила мамо! Честита Коледа! Желая на теб и на татко много здраве и радост през новата година. За съжаление няма да можем да дойдем за празника, защото имаме много работа. Но се надявам през следващата година да можем да се виждаме по-често и да се радваш на внуците си! Прегръщам те, Митко”

Беше красива картичка – най-красивата която откри в книжарницата. Дори пликът си подхождаше чудесно. Щеше да я сложи при другите - в чекмеджето на нощното й шкафче. Така коледните картички вече ставаха двадесет и четири.

Ако в следващите дванадесет месеца съдбата не се смилеше над Мария Бончевa да й прати старата си дружка – смъртта – догодина картичките щяха да станат двадесет и пет.


Публикувано от alfa_c на 12.12.2009 @ 12:18:42 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 22:59:39 часа

добави твой текст
"Коледна картичка" | Вход | 27 коментара (57 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Коледна картичка
от Variniq77 на 22.12.2009 @ 22:17:31
(Профил | Изпрати бележка)
Привет! Винаги ме развълнуваш,винаги разтърсваш,винаги докосваш душата! И винаги ме разплакваш! Невероятно добре написан разказ за голямата болка и оцеляването!Покъртително и по човешки,с много съчувствие и обич! Такива разкази, joy, се пишат от добри хора с големи сърца! Искрено ти се възхищавам и радвам! Благодаря ти! Весели празници! Поздрави!


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 23.12.2009 @ 09:08:58
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за този коментар, Вариния!
Желая ти здраве и късмет, както на теб, така и на хората, които обичаш!
Весели празници и усмивки :)))

]


Re: Коледна картичка
от Bockpece на 12.12.2009 @ 12:31:36
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави за разказа!

Не сладни, което е по мой вкус.
Има само едно - последният ред за мен е излишен (не е нужно да се съгласиш, нали знаеш) :)


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 12.12.2009 @ 13:23:54
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че си тук, Воскресе!
Не е нужно да се съглася за последния ред, наистина, но наистина ще помисля. :)
Благодаря ти! :)))

]


Re: Коледна картичка
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 12.12.2009 @ 12:32:41
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Благодаря ти,Радост!
Накара ме да променя нещо...
Б.


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 12.12.2009 @ 13:39:20
(Профил | Изпрати бележка)
Само тази реакция да беше - стига ми. Тогава този текст има смисъл.
Благодаря ти, Борис! :)))

]


Re: Коледна картичка
от Hulia на 12.12.2009 @ 12:46:30
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Много разтърсваща история, Радост - и толкова умело разказана...


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 12.12.2009 @ 13:54:01
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, че я прочете, Ули! :)))

]


Re: Коледна картичка
от sia на 12.12.2009 @ 12:53:24
(Профил | Изпрати бележка)
"За един само миг въпросът за кренвиршите за вечеря беше изроден във въпрос за човешки животи... А за отговорите нямаше давност."

Чудех се дали да пиша кометар, joy... Изумително е, вчера
вече бях уморена за срещи, но не можах да откажа на един глас
по телефона. Една руса, хубава жена искаше среща. Синът й се
бил удавил преди 2 години в селския язовир, на 15 год.
Последвал развод със съпруга й, който също искал, а след
това вече година й звъни по 20 пъти на ден, търсеше защита.
Разделя времето така - преди и след нещастието. Не плаче,
не изглежда съсипана. Но мисля, че е много болна...

Пиши, благодаря ти!


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 12.12.2009 @ 13:58:57
(Профил | Изпрати бележка)
Не знам какво да отговоря, Сия. Може би само традиционната фраза, че животът е много по-пъстър и от най-развинтеното въображение.
Благодаря ти, че четеш! :)))

]


Re: Коледна картичка
от Limonka (danist@abv.bg) на 12.12.2009 @ 12:58:33
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
Това не са просто думи, не са даже просто семена и куршуми, това е картина на една човешка душа. Излишно е да казвам, че ме развълнува и ме накара да се замисля.


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 12.12.2009 @ 14:01:03
(Профил | Изпрати бележка)
Семената и куршумите са чудесен израз, използван днес от Дива вода. Благодаря ти за тази оценка, Лайм!
А за замислянето - благодаря още повече! Радвам се, че си тук :)))

]


Re: Коледна картичка
от Omaia на 12.12.2009 @ 13:16:11
(Профил | Изпрати бележка)
Трудно се коментира такъв разказ... Имаш талант за писане и на проза, ангелче. Поздравления!


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 12.12.2009 @ 20:40:57
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че прочете, Омая!
Силни думи... :)))

]


Re: Коледна картичка
от Srqda (sredina@abv.bg) на 12.12.2009 @ 13:38:34
(Профил | Изпрати бележка)
Имаш голяма душа, имаш силен заряд, пишеш завладяващо.
Предколедният трус на тема "Майката, животът и смъртта" ми разказа играта... Умееш!





Re: Коледна картичка
от joy_angels на 12.12.2009 @ 20:42:57
(Профил | Изпрати бележка)
А ти какво пиеш - да черпя, Сряда? ;)
Благодаря ти за прочита и думите! :)))

]


Re: Коледна картичка
от mariq-desislava на 12.12.2009 @ 13:38:55
(Профил | Изпрати бележка)
Точно тук е наложително да забравя всякакви баданарки и да си призная, че какъвто съм емпат (чак не мога да се понасям затова), този разказ буквално ме смрази. Не е редно толкова да се преживяват думите, но аз го правя често. Напомни ми един филм, в който цялото действие се връщаше в един и същи ден, за да се избегне едно нещастие. Връщаше се до края, докато всичко се нареди благополучно. Тук обаче това няма да стане - с болката не се свиква, с нея се живее, докато можеш. А тези картички представляват опит да се освободи съзнанието от мъката, според мен. Поздравления за идеята, Радост, този път ме срази!


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 13.12.2009 @ 11:43:14
(Профил | Изпрати бележка)
Да, Деси, предполагам, че картичките са реакция на подсъзнателното. Тя не е приела, че детето й го няма. Отхвърля света, всичко, което има, за да пази едно - онова, което вече няма.
Благодаря ти за липсващата баданарка! :)))

]


Re: Коледна картичка
от roza1 на 12.12.2009 @ 14:36:01
(Профил | Изпрати бележка)
Най- тъжното лице на майката...
загубила дете, години, живот и много Коледи.

Да не дава Господ никому!



Re: Коледна картичка
от joy_angels на 13.12.2009 @ 17:50:48
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, че прочете, Рози!

]


Re: Коледна картичка
от anonimapokrifoff на 12.12.2009 @ 14:48:20
(Профил | Изпрати бележка)
Майсторска работа, Джой!


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 13.12.2009 @ 17:51:23
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Аноним! :)))

]


Re: Коледна картичка
от rajsun на 12.12.2009 @ 14:51:22
(Профил | Изпрати бележка)
Болезнена тема.


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 12.12.2009 @ 17:16:13
(Профил | Изпрати бележка)
Извини ме, Райсън! Благодаря ти, че прочете!

]


Re: Коледна картичка
от traveller на 12.12.2009 @ 15:05:09
(Профил | Изпрати бележка) http://karandash.blog.bg/
Както спомена някой - последното изречение е излишно. Дори бих стигнал по-далеч - то съсипва разказа. А той е дълбок. Не ми се иска да навлизам в темата за психологията на отречеността. Благодаря за изживяването.


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 12.12.2009 @ 16:56:31
(Профил | Изпрати бележка)
Съгласна съм и с Воскресе, и с теб. Разказът отлежа достатъчно дълго, за да се щракна преди да го изпратя. Истината е, че не съм го направила. Но в момента, в който Воскресе ми обърна внимание, видях излишеството.
Няма да го поправя в публикувания текст, защото критиката е градивна и нека и други се поучат от нея.
Мисля, че за първи път се обаждаш под мой разказ, така че и по принцип, и в частност - благодаря, Пътнико! :)))

]


Re: Коледна картичка
от kasiana на 12.12.2009 @ 16:18:05
(Профил | Изпрати бележка)
Една нестихваща с годините трагедия ехти болезнено във
великолепния ти разказ, Джой!!!

!!!!!!!


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 12.12.2009 @ 17:15:28
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че прочете, Каси!
Поздрави :)))

]


Re: Коледна картичка
от esennolisto на 12.12.2009 @ 19:17:05
(Профил | Изпрати бележка)
Не мога да го коментирам, защото усещам неща, които не мога да изразя! Много ми хареса!!!
Хубава вечер!


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 13.12.2009 @ 10:34:13
(Профил | Изпрати бележка)
Мълчанието понякога има същата сила, както и един чудесен коментар, Есенно листо.
Благодаря ти! :)))с

]


Re: Коледна картичка
от voda на 13.12.2009 @ 06:25:39
(Профил | Изпрати бележка)
Случват се такива неща в живота.
И загубата смазва. И съвестта гризе...
Голям психологизъм, Ангелче.
Поздрави!


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 13.12.2009 @ 22:39:05
(Профил | Изпрати бележка)
Имам един случай в живота, в който не успях да кажа "обичам те", "извинявай", "хайде да изпием това кафе заедно".
Не се забравя.
Благодаря, че прочете, Ели!

]


Re: Коледна картичка
от radi_radev19441944 на 13.12.2009 @ 08:55:02
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Болезнена история, Джой особено по коледните празници. И прекалено реалистична. Вчера едно дете беше прегазено на пешеходната пътека. Тъжно е, Джой...


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 13.12.2009 @ 22:37:21
(Профил | Изпрати бележка)
Много се чудех дали да я пусна тази история точно сега - когато звънят звънчетата...
Но и тази история е звънче. Малко по-друго.
Благодаря ти, Ради!

]


Re: Коледна картичка
от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 13.12.2009 @ 09:41:32
(Профил | Изпрати бележка)
Неподражаем талант на разказвач,
Joy_Angels!


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 13.12.2009 @ 10:32:14
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че прочете, Ида! :))) Не, подражаем е :)))

]


Re: Коледна картичка
от Ufff на 13.12.2009 @ 10:14:04
(Профил | Изпрати бележка)
Четох разказа, четох го, четох... Имам приятелки, които са изгубили деца(.
И знаеш ли какво - далеч от идеята да противореча на други читатели - последният ред оставаше в мен: като мисъл за това, че Мария Бончева позсъзнателно иска да живее, за да продължават да пристигат коледни картички. С нея би умрял окончателно споменът. Може би затова и ти подзсъзнателно си сложила това "ако" и т.н. Намек, че картичките ще има - 25, 26,... немилостива е съдбата.


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 13.12.2009 @ 10:29:58
(Профил | Изпрати бележка)
Ако знаеш как ме размисли, Уффф!
Защото истината е заключена в думата "подсъзнателно". Аз затова не съм любител на дългите редакции - те преправят дълбокото вътрешно усещане, с което един текст е написан първоначално.
Не значи, че не трябва редактиране, опазил Бог.
Много, много ти благодаря за тази гледна точка! Защото тя наистна има усещане за връзка със сина си - обърни внимание, че проговаря веднъж в годината, за да прочете НА ГЛАС картичката. И може би иска да живее именно, за да е СЪС сина си.
Още веднъж, благодаря! Видях нещо, което не съм осъзнавала благодарение на твоя прочит :)))

]


Re: Коледна картичка
от rainy (daring.rain@gmail.com) на 13.12.2009 @ 12:24:29
(Профил | Изпрати бележка) http://www.galya-radeva.co.uk/
Знаеш ли, мога да използвам потресаващи думи като коментар, но няма да го направя.
Защото потресаващото е не твоят талант, а комбинацията му с отношението ти. Вярвам, ме разбираш.
И не знам дали си даваме сметка колко са ни нужни такива потресаващи истории. За да проумяваме какво имаме. Извън естетиката и нуждата от литература. Сериозно.
Да гушнеш сина си на Коледа от мен! Още по-сериозно.


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 13.12.2009 @ 22:35:49
(Профил | Изпрати бележка)
Така никак, ама никак не знаех цял ден какво да ти отговоря, Рейни. И още не знам.
Голямото ми "Благодаря" не знам стига ли.
Затова ще си гушна мъника. А ти гушни своя (нищо, че е голям).
И нека е празник! :)))

]


Re: Коледна картичка
от shtura_maimunka на 13.12.2009 @ 22:44:48
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Мисля, че нищо излишно няма в този разказ.На мен ми хареса и го усетих с моите сетива.Болка е!
Моята майка от 26 години слага масата на Коледа за двама и отказва да е с нас, въпреки, че е психически стабилна.Оставихме я сама да реши това, щом се чувства добре така.
Поздрави за хубавия разказ!


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 14.12.2009 @ 13:27:34
(Профил | Изпрати бележка)
Сърдечна благодарност за споделеното, Щураче!
Хубаво е, че сте я оставили да я води сърцето й. Дори и това да кара вашите сърца да кървят.
А аз съм изумена от съвпадението, но животът често е по-шарен от измислиците. Поздрави за теб и майка ти!

]


Re: Коледна картичка
от maya_bg на 14.12.2009 @ 08:12:20
(Профил | Изпрати бележка)
Хм...хубаво пишеш, чак се замислих... а какво е пишело на първата картичка? Поздрави!


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 14.12.2009 @ 13:24:16
(Профил | Изпрати бележка)
Как хубаво си го измислила!
Ха сега, де! Сигурно е пишело, че е заминал, за да учи в столицата или в друг град. Нещо логично е било. Сигурно има картички за сватбата, за раждането на децата с логични обяснения защо се случват "някъде"...
Благдоаря ти за прочита и хрумката, Мая!

]


Re: Коледна картичка
от maya_bg на 14.12.2009 @ 14:10:34
(Профил | Изпрати бележка)
Чета внимателно и се опитвам да мисля логично, това е всичко, няма хрумки :)))
Спорен ден, joy!

]


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 14.12.2009 @ 18:13:23
(Профил | Изпрати бележка)
Пак благодаря, Мая! Хубава вечер :)))

]


Re: Коледна картичка
от regina (radost.daskal@gmail.com) на 14.12.2009 @ 11:34:17
(Профил | Изпрати бележка)
браво! браво! - аплодисменти!! - същата тема, но вече докосваща емоционално и, дай, Боже!, променяща в положителна насока!
поздрави за разказа, адаш! и ме извини за темперамента, който, признавам, трудно обуздавам понякога...


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 14.12.2009 @ 13:21:47
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за прочита и думите ти, Реги!

]


Re: Коледна картичка
от kristi на 14.12.2009 @ 13:29:58
(Профил | Изпрати бележка)
Ще помълча...


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 14.12.2009 @ 18:13:50
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че прочете, Кристи!

]


Re: Коледна картичка
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 15.12.2009 @ 17:48:19
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Четох, поплаках, помълчах... Мислех, че може думи някакви да ми дойдат да кажа нещо, но...нямам такива... Болезнена история, казваща колко болезнено предпазливи трябва да сме в дела и думи!
Поздрав, Джой!


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 16.12.2009 @ 18:44:08
(Профил | Изпрати бележка)
Това е поуката, Инди. Съжалявам за сълзите ти, но понякога не може без тях. Ти най-добре знаеш това, Разказвачко на приказки :)))
Благодаря ти, че си тук! Поздрави :)))

]


Re: Коледна картичка
от delfinivoda на 17.12.2009 @ 20:57:25
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав и увлекателен разказ,
с голям психологизъм!
Поздрави!
Хубава вечер!
:))))))


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 18.12.2009 @ 12:29:52
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Делфин!
Радват ме думите ти :)))
Хубав да ти е денят!

]


Re: Коледна картичка
от nichija на 18.12.2009 @ 16:42:44
(Профил | Изпрати бележка)
!!! Каквото и да напиша, ще са само думи, а те едва ли ще могат да опишат това, което отключва в душата ми разказ като този.

Ех, Джой...


Re: Коледна картичка
от joy_angels на 19.12.2009 @ 23:18:52
(Профил | Изпрати бележка)
Ти си написала достатъчно, за да разбера, nichi-ja!
Благодаря ти!

]