Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 819
ХуЛитери: 4
Всичко: 823

Онлайн сега:
:: AlexanderKoz
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: Elling

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСън с Лу Саломе
раздел: Разкази
автор: radi_radev19441944

По някакъв нелеп начин свързах появата на онази непозната в бара с Лу Саломе. Нямам представа как се появи в главата ми подобна фикс идея.
Определено беше красива и определено нереална, за да имам достъп до някакви илюзии; дори не съм си го представял като възможен вариант. В подобни състояния изпадам, разглеждайки картини на Мане /по-точно Олимпия/, на Енгр или блестящите, изпълнени с неистова тъга скулптури на Камий Клодел. Прекалено са ефирни, за да предизвикат нещо по-различно от възхищение, а най-малко сексуални асоциации. Тъгата е много познато състояние при сблъсък с прекрасното, понеже по принцип е недостъпно. При този предварително отказан достъп, без друго се оказваш в ролята на наблюдател. Поради което предпочетох да пусна бариерата. Тази бариера е предохранителна за лудости и илюзии. До тук.
После избягах, после вероятно съм заспал. Или може би се появи отново същата халюцинация – презумпция, че още съм жив. Не каза нищо; мярнах само завесите, които се спускаха зад онези захлопващи се врати, но вече знаех, че е Лу Саломе.
Тя споменаваше разни други неща, от които нищо не помня, защото отвъд тишината на бариерата всички призраци се крият зад паузите и петолинията. Това е една премълчана история с много премълчани страници.
Нямам намерение да последвам Ницше в лудостта, нито Паул Ре в смъртта, защото съм прекалено здравомислещ за подобна развръзка. Дори ужасно здравомислещ. Но в полунощ след всеки залез на Плеядите чувам песента на Заратустра, когато всички скачащи извори* свалят звезди в сънищата на влюбените. Понеже не мога да си измисля реалност, измислям си сънища. Понеже бързам преди реалността, винаги успявам да догоня измислиците.** Това е моето преимущество и компенсация за всички невъзможности. Лесен начин да си създам душевен комфорт. Когато наоколо се оформят празни пространства и виждам наоколо отдалечаващи се силуети, което значи че призраците са се разбягали, бързам да се потопя в съня. Това го постигам лесно; изработил съм си техника за заспиване. И до сега не съм наясно дали живея в реалността или битувам в съня. Тези сънища си ги рисувам сам; те са предварително планирани. Вероятно съм единствен на света, който е в състояние да го прави. Аранжимента е по собствен вкус; искам това или онова и то идва. В това отношение нямам проблем, защото около мен винаги е тихо и тази тишина също си измислям сам. Мога да я имам дори, когато наоколо се блъскат тълпи от временно присъстващи.
Понякога имам навих да ходя отвъд и там си намирам приятели, защото в реалността дистанциите са достатъчно непреодолими. Казват, че било лудост и в този смисъл вероятно съм луд, което никак не пречи на здравомислието ми. Тя идеално се комбинира с него. Разбира се, говоря си сам не само защото разговорът с умен човек е приложим като битуваща реалност. Например, ако трябва да се самоубивам никога не бих го направил не само поради своеобразен мазохизъм, но и защото ще се лиша от сънищата. Предполагам, че мъртвите не сънуват и това е една странна хипотеза. С настъпващото утихване по периферията, нещо утихва в душата ми. И става съвсем, съвсем тихо.
Тази Лу Саломе не е същата и не зная какво търси при мен. Виждам я, когато наднича зад завесите и усмивката и пълзи по стената в обратна посока; това са едни отдалечаващи се усмивки, понеже всяка лудост ги има в изобилие. Красиви и чезнещи. Доколкото си спомням, беше друга и пееше в сънищата на Ницше и Ре, поради което единият полудя, а другият се самоуби. Аз няма да го направя, не само защото ми липсва достатъчно лудост, но по принцип, избягвам подобни драматични крайности. Прекалено са банални. Всъщност, не ми достига размах и това е отбелязано някъде в приумиците на Бото Щраус – претенции, че в лудостта се изисква размах. Поради недостиг на размах, не мога да пиша и стихове, макар, че Рилке, бягайки от своята Лу едва ли е особено разтревожен от тази моя неспособност.
Но тъй като не бързам за никъде, има вероятност, да стигна на време. Определено нямам представа къде ще стигна. Зная, че където и да е то, никой не ме чака и пристигайки на мястото, ще открия зад кулисите следа от усмивка; тези фантоми винаги се появяват в дистанцията между Андромеда и Косите на Вероника.
Надничайки в сънищата ми Лу Саломе /онази другата/, казва, че ме обича. Подобни декларации съм слушал и друг път и би трябвало да повярвам, защото са по своему невероятни. Приемам философски подобен експеримент не само поради факта, че всяка лудост си има достатъчно очарование, но и защото във всяка философия съществува достатъчно лудост. Това е нещо обратно на констатацията на Ницше, тъкмо поради което никак не е невъзможно.
Но в коридора отекват стъпки и някой чука на вратата. Тя е онази Лу /не същата/, която чакам отдавна и, която знам, че не съществува. Тъкмо поради което я чакам. Коридорът по принцип е неизменен - отвъд всяка реалност – с безброй захлопнати врати, зад едни прихлупени хоризонти от меланхолиите на Де Кирико с налягали сенки в онази мраморна неподвижност на безумието; те лежат там – виждам ги. Няма такъв коридор и няма такива врати, понеже всички коридори са еднакво студени и вратите – еднакво захлопнати. Усмивката на Лу се плъзва към мен и застава низко върху стената, защото самата Лу е някъде другаде - в онова измерение, където достъпът ми е отказан. Но не мога да се лиша от вниманието и, въпреки, че съм винаги лишен. Искам да я докосна, но ръката ми пропада в нищото. Леглото до мен е празно и усмивката виси в пространството; няма по-тъжен епизод от една висяща усмивка. Тя не е тук сега и винаги. Онази заобленост на плътта – събрала всички топлици на битието, някак странно се разпада при всяко усилие да я хвана. Така и не продължавам да го правя.
Разговорът между нас би трябвало да прозвучи по следния начин: „Обичам те, желая те” и пр. – такъв, какъвто е разговорът между влюбени – тоест - никога нелишен от баналност. Но няма такъв разговор и няма такава баналност, поради което ужасно ми липсва. Липсващите баналности не мога да компенсирам по никой начин. Понякога е съвсем за предпочитане да се отъркаляш в тревата или да се изпикаеш насред улицата, ето защо практикувам съвсем друго. Безкрайно съм сериозен и никога не си позволявам волности. Това е причината онази нежна заобленост, придружаваща усмивките да остане недокосната. В състояние съм да проумея бунтовете на Фриц Цорн, който, умирайки въстава против Бога. Но Бог явно не е виновен за нашите пропуснати мигове.
Но най-досадното е, че тази измислена Лу Саломе все повече започна да ми липсва. Не мога да я материализирам, нито да я заменя с друга, защото всяка подобна замяна ми се представя като обикновен ерзац, който не бих могъл да възприема. Оказвам се в ролята на онзи лудия Пигмалион, който издялан скулптора и се влюбил в халюцинацията си; дори принудил Афродита да му съдейства. Дори се почувствах ограбен, макар, че никой не ме е ограбвал. Дори потърсих жената от бара, но когато я намерих, се оказа, че не е същата. Нямаше нищо общо с досегашните ми представи. Явно бях жертва на халюцинация или прекалено объркана фантазия.
„ Ти кого търсиш” – попита ме тя, когато я заговорих.
Веднага разбрах грешката си. Досадата си е досада.
„ Търся Лу Саломе” – обясних аз – но я няма никъде.
„ Аха, значи все пак не е Савската царица.”
И така, провалът е достатъчно очебиен, за да бъде пренебрегнат. Измислям си сън; то е все същият сценарий. Полетът от тринадесети етаж би бил вълнуващо приключение, ако ги нямаше последствията; това не се вписва в сценария и не е препоръчително. Понякога сънувам полет и се оказва, че някой от близките ми е умрял. Не вярвам в пророчески сънища. Опитът да се преодолее гравитацията е свързан с редица неудобства; приемам аксиоматично, че е така и бягам в друга посока, поради наличие на съблазни от неподозиран характер.
А иначе, тези сънища не са нито еротични, нито музикални. Пробвал съм и едните, и другите /предимно някога/, което не ме направи нито музикант, нито Казанова; резултатът е неубедителен. Напоследък експериментът е със затихващи функции, понеже “духът на Шопен премина през света като привидение***” и зъзнат всички ноти в тишината на петолинията. Което, разбира се, няма нищо общо с цикличните застудявания и усмивката на Лу Саломе.
Надничам в безумствата на Заратустра и виждам тишина. Нощ е.**** Търся Лу Саломе, понеже трудно се приспособявам с разстоянията между галактиките. Намирам следи от нейната липса. Чувам шепот от мълчания и това не е тя. Някой се движи из стаята и това не е тя. Някой ме вика през дистанциите и това не е тя. Тя е, разбира се, но нямам спомен от полета на совите; чакам я. Събирам всички времена и пространства, защото вселената е още млада. В дъното на тунела нещо се вижда. Влаковете тръгват в обратна посока и гарите са занемели в своята недостатъчност. Има едни диагонални светлини, налягали в тъгата на семафорите. Приветстват ме всички крайъгълни камъни. Пероните трупат мъгли в очите на самотниците. Изгревите са белязани с отсъствия.
Понякога ми се събужда...


* Ницше
** Я. К.
*** Франц Лист
**** Ницше /Заратустра/


Публикувано от viatarna на 29.10.2009 @ 13:59:29 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   radi_radev19441944

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 14:15:20 часа

добави твой текст
"Сън с Лу Саломе" | Вход | 10 коментара (21 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Сън с Лу Паломе
от apostolicia на 29.10.2009 @ 14:13:56
(Профил | Изпрати бележка)
Точно така! Удивителен си, когато трябва да намериш хиляди начини да обясниш защо не правиш нещо, което искаш да направиш, понеже... Харесвам стила ти!


Re: Сън с Лу Паломе
от radi_radev19441944 на 29.10.2009 @ 21:34:05
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Ми оправям се някак с тези обяснения. Благодаря.

]


Re: Сън с Лу Паломе
от sineva на 29.10.2009 @ 14:14:00
(Профил | Изпрати бележка)
Много интересен сън, със вселенски измерения...
Поздравления за разказа!!!


Re: Сън с Лу Паломе
от radi_radev19441944 на 29.10.2009 @ 21:32:46
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Благодаря ти. Не са чак толкова вселенски.

]


Re: Сън с Лу Паломе
от Alisa (kremenska@abv.bg) на 29.10.2009 @ 15:18:44
(Профил | Изпрати бележка)
А онази досада Елизабет й викала "Ходещата философия на Ницше)
Злобарка, нали))))
На моя отговорност, но мисля, че пръстите са объркали в заглавието и е станала Паломе, вместо Саломе.
Красиво, красиво и тъжно, тъжно. Като сънищата.


Re: Сън с Лу Паломе
от radi_radev19441944 на 29.10.2009 @ 21:30:28
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Точно така. Понеже бързах и съм сбъркал. Но се обадих на модераторката. Благодаря ти.

]


Re: Сън с Лу Паломе
от Hulia на 29.10.2009 @ 15:25:40
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Много, много ми хареса - толкова магично пишеш - бих го нарекла магически реализъм, но мисля, че твоят начин на писане на проза е нещо повече, толкова неуловимо, изпълнено с финес, с тънко въображение и вътрешно познание; нещо, което е трудно да се определи, Ради:)))
И много ти се радвам, човече!!!


Re: Сън с Лу Паломе
от radi_radev19441944 на 29.10.2009 @ 21:35:34
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Малко съм объркал заглавието, но ще го оправят. Саломе е, а не Паломе. Благодаря за добрите думи.

]


Re: Сън с Лу Саломе
от kasiana на 30.10.2009 @ 00:27:34
(Профил | Изпрати бележка)
Отново на висотата на великолепните си познания и талант!!!

Поздрави, Ради!!!

!:)))


Re: Сън с Лу Саломе
от radi_radev19441944 на 30.10.2009 @ 08:53:41
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Благодаря, Каси. Имах повод...

]


Re: Сън с Лу Саломе
от fingolffin на 30.10.2009 @ 07:16:53
(Профил | Изпрати бележка)
http://hulite.net/modules.php?name=News&file=article&thold=-1&mode=flat&order=0&sid=117004#1165881

Интересен диалог:-)


Re: Сън с Лу Саломе
от radi_radev19441944 на 30.10.2009 @ 07:24:24
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Може би. Благодаря

]


Re: Сън с Лу Саломе
от mariq-desislava на 30.10.2009 @ 18:50:41
(Профил | Изпрати бележка)
Няма как да не харесам абстрактните ти вселени, пълни с живот, тъй като ги чувствам близки.


Re: Сън с Лу Саломе
от radi_radev19441944 на 30.10.2009 @ 21:44:25
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Наистина са абстрактни. И аз си ги харесвам. Благодаря.

]


Re: Сън с Лу Саломе
от Ufff на 02.11.2009 @ 13:51:00
(Профил | Изпрати бележка)
По скромното ми мнение - една творба за многократен прочит. За всекиго по нещо. Дори по много.

Удоволствие за четене!


Re: Сън с Лу Саломе
от radi_radev19441944 на 02.11.2009 @ 15:52:09
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
мнението ти е много важно. благодаря ти.

]


Re: Сън с Лу Саломе
от regina (radost.daskal@gmail.com) на 08.11.2009 @ 12:32:16
(Профил | Изпрати бележка)
това си е направо постмодернизъм, Ради! - не очаквах, че можеш така...
поздравявам те!


Re: Сън с Лу Саломе
от radi_radev19441944 на 08.11.2009 @ 18:34:51
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Защо не си очаквала, Реджи мила. Справям се по малко.

]


Re: Сън с Лу Саломе
от joy_angels на 12.11.2009 @ 21:50:01
(Профил | Изпрати бележка)
И на мен понякога ми се събужда. Даже често...
Много ми хареса, Ради!


Re: Сън с Лу Саломе
от radi_radev19441944 на 12.11.2009 @ 22:26:11
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Ти ли си Ейнджи. Радвам се да те видя отново

]