Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 414
ХуЛитери: 4
Всичко: 418

Онлайн сега:
:: Markoni55
:: malovo3
:: durak
:: mariq-desislava

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКръвна група бел отел
раздел: Нъ чис бългЪрски
автор: apostolicia

Глей сега, тия от Европейскио съюз ич не са прави. Нещо не можеа да ни разберат они и те тава си е. Сеги сакат да скубеме белио отел*. Я се си мислим, че они не са видвали лозе никоги, камо ли да са скубали.
Па на тоа пустиняк кореньите му моа да стигнат до шес метра длибоко! И кък си ме представяш да се отрътим да го скубем. Тава да не е пилещарка трева, да а плевим. И балуро, къде е балур, и пирейо, къде е пирей – по моа да ги оскубеш – макър че така, като се позамислим, бая копане требва да падне, ама па мое, де. Ама да оскубеш ти лоза, къде кореньо й а шес метра длибоко- тц,тц,тц! Па да доат они да го оскубат.
И после, що да го скубем? Да пием после франчушко вино ли?! Деййй! Кък си ме представяш ти мене да пием франчушко вино? И откъде ша зимам грозгето? Да одим я чък до Франция за грозге? Па тия луди ли са или на луд дреите носат?!
Ама не, белио отел бил кво му викаа - канцеро-нещо си, абе - на кацаро Генчо, къде праело рак. Я нещо не мом да разберем. Къв кацар Генчо и кък така праи рак. Да праи каци, нали е кацар, къв рак. Нещо ме шашават, мислат дека съм прос, ама я съм си итър. Не мое на мене да ми кажат да си оскубем белио отел. Мене кръвната ми група а бел отел, они сакат да го маиням. Па къ така?!
Я си мислим дека они нема къде да си продадат виното, мое даже да се окиселило – пу, да не е му уроки! – та затава сакат я да си скубем отело.
Глей сега - от друга страна па белио отел - мамата си джаса. Тава а манко царско грозге. Докъде стигне до каната, зор видиш. Оно сака да му се поклониш сто пъти и да го береш зрънце по зрънце от земята, рони се за страх. Лазим сека годин като пужавец из лозето, докъде го оберем. Ма секо зрънце а капчица, така викаше мойо баща. А я за капчицата живото си давам. Та лазим, кво да праим. Първо го режем, после го копам, после го копам па, после го кръшим, па го връзвам, па пак го копам, па пръскам, ма пръскам другото, белио отел не обича бъш да го ръсиш с разни препарате. И най-накрая лазим из ньего като една стоножка. После натоварим на каруцата и го закарам с магарето дом, па почвам да го мъстим. Я не знам кацаро Генчо кви бурета праи, ма у Ракево село имаше един кацар, не знам жив ли е още, он ми е напраил два бадъна – те тава а бадън. Големо, сбира от петстотин кила нагоре. А дъгата му тънка, тънка, на весник. И леко да го измиеш - жената го тръкаля сама, кога го плакне. Докъде я напукам секо зрънце, она измие бадъните със соде, оплакне до бистро и запари с орейова шума да нема дъх на дъга. Насипеме грозгето и насипеме водица и захар. Но а добро и без захар, ама отело си е те такъв – он не пуща млого и си сака водица, па като го разводнясаш, сака да му догодиш и градусо, та тураме по манко захарчица.
Една годин има толко млого грозге, че немааме къде да го тураме. Имаеме едно буре, кък не беше фанало мушика, не знам. Не беме го пълнили сигур има от десет годин нагоре. Навръшиме и ньего догоре. Нема къде да туриме капка вода. Па като стана едно вино – точи се като зайтин. Жлъто и бута ли! Ау! Те тоа белег през веждата ми е от ньего. Жената ме майтапи, че съм затварал кокошките и петело ме е ритнал, ама я помним като днеска кък се помести вратата и я забодох глава у мертеко. Вино-огин, кво приказваш!
Та така - насипеме бадъните и чекаме. Майсторлък а да мош да чекаш. Има ора – не моат да изтраат и двайсе дена и почват да поточват на канелката. Що съсипват матриало, не мом да ти кажем! И мойо деда така – мине не мине – у магазата да види кък а виното и се върне клатешким. Буба ми вика: „Абе старец, точни манко да видиме кво а тава вино, бе!”, „О, бабо, болно а виното” - вика старецо. Днеска така, заран така, докъде баба не рече: „Кво стана с тава вино, бе старец, още ли е болно? Айде, кое време стана, Коледа дойде!” А он – „О, бабо, оно боледува, боледува, па умре.” Силна ала беше старецо!
Кога се зажених, баща ми рече да затвори един бадън за сватбата. Ама нали си знаа адето на дедо, он маана канелата, що оня ша поточва и докъде дойде време за сватбата, бадъньо ша се е разсъънал. Та затава тато наби една какаляшка**. Кога за сватбата да отвориме бадъньо, пръщината суха на барут, а вътре пълно с какаляшки. Силна ала беше! Умре на деведесе и пет годин кък си седеше на трикракото столе пред бурето – точил си у едно кастронче, ма успел да завръти канелата да не изтече виното, докъде го намериме. Така си го и закопахме - с кастроно. Не можааме да го откопчаме от пръстите му, бог да го прости.
А тия от евпропейскио съюз сакат да си скубем отело. Па нещо са се обръкали ми се види!


------------
*Бел отел е сорт винено грозде.
**Тъй като съм имала удоволствието да ви запознавам със северозападния диалект и друг път и вероятно вече сте напреднали в превода, предполагам, че единственото, което би зтруднило прочита е думата "какаляшка" - какаляшката остава от кочана царевица, след като от него се оронят зърната - многофукционален уред - става за подпалки, но става и за затапване на всякакви съдове - от бурета, през дамаджани до обикновени шишета :))


Публикувано от valka на 17.10.2009 @ 11:22:47 



Сродни връзки

» Повече за
   Нъ чис бългЪрски

» Материали от
   apostolicia

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 19:25:06 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Кръвна група бел отел" | Вход | 10 коментара (27 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Кръвна група бел отел
от Black_dog на 21.10.2009 @ 16:31:42
(Профил | Изпрати бележка)
Ей, тоя див Северозапад нема да се европеизира и те това си е :) п.п. Малко по-сериозно, има един страхотен разказ от Йордан Радичков (и той чедо на Северозапада!) - "Кастел". Кастел бил някакъв стар сорт грозде, почти изчезнал, от който ставало магическо вино. И героя на разказа се "омагьосва" от винцето и му става хем хубаво, хем тъжно. И аз се почувствах така от твоя разказ, Апостолиция...


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 21.10.2009 @ 18:55:00
(Профил | Изпрати бележка)
Нема начин - ония ора сакат да си скубеме отело - нема начин!:))))
А иначе Радичков е от Калиманица, едно от потопените под язовир Огоста села.

]


Re: Кръвна група бел отел
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 09.02.2010 @ 17:41:10
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
Браво!
Напълни ми се душата!
Първите си 18 години съм прекарала в Монтана, а дядо и баба още живеят там в едно близко село-все едно, че тях чувам!:)
Ами нека се облагороди този шопски говор тук!;)
Да не говорим за североизточните стихове!;)

п.п-сложи някъде в текста и брабинци-много колоритна дума!/нали знаеш какво значи!;)/


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 09.02.2010 @ 20:11:17
(Профил | Изпрати бележка)
Има си хас да не знам!?Наздраве за брабинците и пемперушките!:))

]


Re: Кръвна група бел отел
от Markoni55 на 20.10.2009 @ 18:41:04
(Профил | Изпрати бележка)
Невероятна си. Да не повярваш, че има все още толкова вещи в лозарството. Хубав разказ и трогателен, освен че е актуален!


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 20.10.2009 @ 19:03:50
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, за мен е чест!

]


Re: Кръвна група бел отел
от sia на 17.10.2009 @ 11:49:06
(Профил | Изпрати бележка)
Глей ся - неистово ме кефи твоя северозападен диалект,
вече съм ти казвала, че много от думите ги има и в моето село.
Аз често говоря с някои от тези думи - понякога с една от тях
можеш да кажеш нещо, за което биха ти трябвали
много от другите...

Смях се с героя ти, с дядото и потъгувах за него.
Тъгувам за тези "силни али"...
А това, дето успел да завърти канелата
/въобще края на разказа/ - що да го крия, изкара едни
горещи води от очите ми. Благодаря ти!

/И макар и напреднала и да хващам смисъла, какво точно е
балур, пирей и мъстим/


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 17.10.2009 @ 12:32:01
(Профил | Изпрати бележка)
Тук - конкретиката на някои диалектни думи имам предвид - си абсолютно права. Кажи "отрътил се" например в книжовен вариант, ама като да се разбере точно какво и как си го направил:)))
А балур и пирей са видове плевели - адски упорити за унищожаване. Порових, ама не открих снимки да ти ги покажа. Очевидо е, че не си се занимавала с градинарство и изобщо със земеделска работа, щом едни от най-разпространените плевели не са ти познати :Р А мъстенето е процесът на смачкване, смилане на гроздето, преди да се насипе в буретата. За да се осигури добра ферментация е от голяма важност всяко зръце да е спукано поне, ако не смачкано.

]


Re: Кръвна група бел отел
от sia на 21.10.2009 @ 22:29:04
(Профил | Изпрати бележка)
Бе то, че немам идея от градинарството е така, ама по
нашия край на некои упоритеи плевели им викат
троскот. А за ферментацията зная нещичко, моят край е
лозарски и у всека къща и има вино и ракия. И още - в моето
село викат, че нема неудобно /рано/ време за пиене,
що да е неудобно, щом ти се пие...

]


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 22.10.2009 @ 08:18:04
(Профил | Изпрати бележка)
Те тука си много права! Нема неудобно време за пиене.
Ама да ме убеждаваш, че у ваше село се пие качествено - не ми ги пробутвай на мене тия - у всека къща има и вио, и ракия, па били пили - дрън-дрън. Ако пиехте що си требва, немаше да има ни вино, ни ракия - като по нашенско. Щото ората са си казали - жена къде си не е опрала вълната до Коледа, не е никаква жена, мъж, къде си не е изпил виното до Коледа, не е никакъв мъж!!! :)))))))))))))))

]


Re: Кръвна група бел отел
от kasiana на 17.10.2009 @ 13:33:56
(Профил | Изпрати бележка)
Хем се радвам, че си съхранила диалекта, хем се възхищавам
на лозаро-винарските ти познания!!!

И на актуалната тема!!!

Поздрави, Апостолиция!!!

!:)))))))


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 17.10.2009 @ 13:41:42
(Профил | Изпрати бележка)
Глей сега, мойо мъж не е спал кога се е женил, така че сега - кога се реже, копа, бере и прочие лозе и кога се праи вино, он си спи! Хи-хи!
Благодаря, Каси!

]


Re: Кръвна група бел отел
от viatarna (viatarna@abv.bg) на 17.10.2009 @ 17:55:14
(Профил | Изпрати бележка)
Хехехееххеехх! Ама браво ти!
"обръкали" са се, ми!
***


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 17.10.2009 @ 18:40:32
(Профил | Изпрати бележка)
Ми! Обръкали са се, ма се чудим, като рекоа да ни запрат виното и ракията, знаат ли на кои ора са барем?!
Благодаря, Вятърна!

]


Re: Кръвна група бел отел
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 17.10.2009 @ 18:34:04
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
Маани ги тия пустиняци, кво разбират они, как се отчува отело, нихната макя...
Ами да ти Изпрата малко црън отел, че по оня край белото много го не броат.
;-)
И Сумерската музика после да ми свири!!!


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 17.10.2009 @ 18:43:38
(Профил | Изпрати бележка)
Кое си е верно, верно си е - повечки сме на червенко. На моя балкон, досами леглото, съм турнала едно бело и едно червено - зависи от кръвното. А е до леглото, че човек не знае кога кви присакци ша получи и требва да се реагира бърже:)))
Абе ти... напрау ме изненада с таа сумерска музика. Па тия музика ли са като музика - врещат като драни мачки. Да не приказваш за котеновската музика, а? Те тава а музика:)))

]


Re: Кръвна група бел отел
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 17.10.2009 @ 18:50:19
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
Майка ми е от Сумер, затова я споменавам. Тази музика от детството ми е останала в главата. Отделно и Радичков я споменава из произведенията си.
:-)
Поздрави!

]


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 17.10.2009 @ 22:13:07
(Профил | Изпрати бележка)
Така де, ама от Котеновската духова музика по-убаво - нема! :)

]


Re: Кръвна група бел отел
от zinka на 19.10.2009 @ 12:14:17
(Профил | Изпрати бележка)
Ей, Албициооо-бел!

Оти не каза, че си от наше село!
Маани ги тия от европейскио!
:)))

Напълни ми душицата с родна реч! :))))

Имах проблем с регистрация, та чак мога да коментирам.
Ама, оно , убавото- давностен срок нема!
Епа - нема! :))))


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 19.10.2009 @ 12:37:45
(Профил | Изпрати бележка)
Зинко, уж си окАта, пък не видиш ич - Албиция е от Пловдив, мари! Къв северозападен диалект у Филибето?! Ама те тука си права - от нашто си по-убаво нема! :)))

]


Re: Кръвна група бел отел
от vikito_1960 (vikito_60@abv.bg) на 10.06.2010 @ 15:57:23
(Профил | Изпрати бележка) http://viktoriaivanovaa.blog.bg/
Обръкале са се, ами... Като нищо са се обръкале...
Ели, е те това го бех изпущила, та се врънах да прочета.
Удоволствие беше.
Прегръдки от Вики


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 11.06.2010 @ 14:45:39
(Профил | Изпрати бележка)
Вики, скъпа, радвам се, че ми следиш мисълта:)))))))))
Сърдечно благодаря!

]


Re: Кръвна група бел отел
от zebaitel на 14.06.2010 @ 09:30:24
(Профил | Изпрати бележка)
Скъпа Апостолиция, няма да се опитвам да ти пробутам някой лаф на северозападен диалест, защото съм много далеч от там, но това не ми пречи да се радвам на чудесния ти разказ! Само те моля, за такива несведущи като мене, да обясниш, какво е "брабинци" и "перперушки"!За "какаляшката разбрах, че е кочан/само вътрешната част де/ и навсякъде го ползват като най-рационалната тапа! Поздрави най-сърдечни и възхитителни!!!!!!!!!!!!


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 14.06.2010 @ 10:08:47
(Профил | Изпрати бележка)
Ей, Зеб, таман ме подсещаш да разкажа как се черпихме със свекър ми едно лято с... айде да не издавам поантата:))))))))))))))))))
Барабинци са мравки, а пемперушка е пеперуда, че даже и на молците дядо ми вика пемперушки. Чакай да видим коя дума да ти дам за домашно - мм - "накострежил" например :))))))))))))))))))

]


Re: Кръвна група бел отел
от zebaitel на 14.06.2010 @ 20:08:50
(Профил | Изпрати бележка)
Ще използвам целия си наличен филологически мозък и интуиция, да видим дали ще позная! Звучи ми като "наежил се" или "настръхнал"! А ти знаеш ли на какво викат "чукундур", че аз го знаех само като обидна дума, преди свекърва ми да каже, че щяла да го сади в градината!

]


Re: Кръвна група бел отел
от alfa_c (alfa_c@hulite.net) на 14.06.2010 @ 20:17:44
(Профил | Изпрати бележка)
Хехехе, извинете, че се наместих тук, ама ми стана интересно.
Толкоз то от Постолица, има да ни заглавичква...
А като стигнах до саденето на чукундури вече се изсмях на глас :)))
Поздрави:)

]


Re: Кръвна група бел отел
от apostolicia на 15.06.2010 @ 18:59:40
(Профил | Изпрати бележка)
Еееее, подценяваш ме:)))
Ми чукундур е цвекло и е съвсем нормално да е обидно - виждала ли си по-голям грозник от грудка на цвекло:))))
Всъщност подсещаш ме, че моята баба садеше цвекло - лятото правеше салата на пилетата с листата, а зимата разнообразяваше менюто на прасетата с грудките. Обаче откакто вуйна ми привнесе пазарджишкия "чукундур" в речника, баба се отказа да го сади повече. Очевидно и на нея й се е сторило твърде обидно:))))

]