Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 479
ХуЛитери: 1
Всичко: 480

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтасъбевата къща 2
раздел: Разкази
автор: qhve

. От живеца на водата ли, от що ли, тя се реши да попита:
- Чия беше тази къща преди? – кметът се засуети, като човек, който нямаше какво да прави, а трябваше да прави нещо.

– На баба Съба. Умря преди десет години. От тогава къщата е пуста. Нямаше наследници. Синът й умря преди нея, а внуците са по чужбина. Тази пролет единия си дойде и я продаде.
- На кого? – изстреля важния въпрос. Кметът млъкна.Опита се, да избута от сухото си гърло някаква дума. – Не знам. Адвокати бяха, месец по-късно имота бе прехвърлен на вас.
- Защо? – остана незададен въпрос. Тръгнаха по калдаръмените улички, предали се в обятията на августовския пек. Кметът избираше уж сенчести места. Почти не срещнаха хора, само нечие магаре, вързано за оградата. Чак като наближиха края на селото и се появи зелена поляна, видяха овчар. Овцете пладнуваха, а той се подпираше на кривака си. Като ги видя, тръгна към тях.
- Здравейте, това да не е новата ни жителка? – като,че ли всички я очакваха. – Ха, добре дошла! Ще ви правим ли селянка тук? – овчарят подаде мазолеста ръка.
- Тя ще си реши, бай Дашо, нека види дома,ч е той не е много за живеене. – кметът поде разговор за овцете, за неплатените такси, за окосената трева на гробището. От маранята ли, от умора ли, всичко около нея плуваше. Мъчеше се, да не припадне. Жегата беше пропила и в мозъка й. Не чуваше разговора, но се срамуваше,, да покаже изтощението си. Хората покрай еня ббяха по-стари и по-лесно понасяха изобилието на слънце.
- Хайде, вървете с добро, благословена да си дъще! – овчарят пакс е подпря на тоягата си, този път забил поглед в стадото. Не напраивха и двадесет крачи и кммета вдигна ръка:
- Ето я, Събинанта къща.
Тя нетърпеливо вдигна поглед. Виждаха се къпини, бурени и няколко тополи, но къща нямаше. Сред къпините зърна ниска, желязна порта. Не беше заключена. След портата всичко стана по-наситено. Маранята изчезна някъде. тясна пътека се извиваше под дебелата сянка на дърветата. Лиани правеха венци над нея. Движеха се наведени. От някъде се понесе аромат на изгнили праскови. Лилави камббанки клатеха глави над кърваво-червени капини. Къщата се откри, като стара, важна госпожа в синя рокля. Елена ахна. Тя беше виждала тази къща в мечтите си. Синя, олющена боя, дървени капаци на прозорците, малък чардак, почернял от слънцето. Кметът опиваше да отключи катината.
- Покривът ще трябва да се оправи, после една боя, майстор да постегне дървенията. Ама, вие ще я събабряте, то, като се изсекат дърветата, ще се ширне място. Голям дом може да си направите.
Не му отговори. Беше запленена, ето я нейната мечта. две малки сенчести стаи и една просторна, с куп мънички прозорци. Килер, ще го превърне в баня. усети лепкавата си кожа. Прииска й се, да се изкъпе и да полегне в своя дом. В едната стая имаше желязно легло и стара ракла, с ръждясали панти. Не видя чешма. На двора имаше ръчна помпа, беше, виждала такива в детството си.
- Благодаря Ви! – каза го, като,че ли искаше, да отпрати своя водач. Кметът разбра.
- Ще ви оставя малко тук, а после елате в кметството, ще ви заведа на гости! Жената ще се радва, да Ви посрещне.
Кимна. В очите й имаше пламъче. Малко пламъче, от где се взе?! Не беше идвало в очите й от сто години.
След , като кмета си замина, тя изми лицето си, намокри косата си, цялата рокля бе мокта. Сега видя, че в полите й се бяха полепили бодили, жълтото вече беше мръсно жълто. Усмихна се, новата рокля! На леглото нямаше покривка и дюшекът беше съмнителлно мръсен, но тя легна . В своето легло, в своята къща, тази, която беше нарисувала в мечтите си. Сега, в този момент, нямаше никакво значение кой е, направил този дар. Заспа блажено.
Сънуваше,че се опитва да влезе в дома на своя клиетка. Обикаляше къщата, но всички врати и прозорци бяха заключени.
-Стопанке! – провикна се по несвойствен, за нея начин. Първо малко се озадачи от себе си, после, отново се провикна – Стопанке.! Когагто, отвори очи, отново чу възгласа. усмихна се, този път, стопанката беше тя. Излезе на чардака и прихна. Освен от натежалите божури и буса момино сърце, двора й сияеше и от две шарени забрадки. Комшийките вероятно. едната носеше тава, покрита с вестник, а другата торба.
- Да ти кажем, добре дошла,чедо. разбрахме,че си останала, та носим да се подкрепиш. Виж, домашна баница, топла е още и винце де, за веселост. – Бяха на не повече от 55 години, тоест десетина над нейната възраст. Засрами се, от голямото си деколте. Женните се запътиха на някъде. Май, знаеха къде отиват. Последва ги. Слънцето бе склонило да си тръгне и макар, все още,въздухът да бе тежък, се усещаше прохладата на наближаващата вечер. Жените, с вещината на знаещи какво правят, с голи ръце закъсаха клоните, за да проправят път. Откри се беседка, полусрутена, но, готова да приюти тавата с баница. Жените бърбореха бързо, звънливо и много. Често, дори не й оставаха време, да отговори. Не всичко разбираше, понякога само клатеше глава, но, изпита някакъв гъдел. Може би, него наричаха щастие.
Глъчката се чу надалеч, а и слуха се бе ранесъл. Та, скоро започнаха, да идват и други хора. от някъде се появиха чушки с ориз, някой наряза диня, а виното, незнайно как, все не свършваше. Госпожо бързо се замени с Ленче, запяха се песни. Селото оживя на залез слънце.
Когато, всички се разотидоха, запуши зеленясалото корито на помпата, напълни го с вода и се изкъпа. Само щурчетата й правеха компания. Луната превръщаше пръските по тялото й в звездички. Загърна се в един чаршаф, който измъкна от старата ракла и тогава........ Тогава забеляза две очи в храсталака до портата. Не се изплаши. Може би, виното бе притъпило изнстинкта й за самосъхранение, може би, твърде близки и топли, за да се страхува от тях. След миг се чу шум от мотор на кола. Само, дядо Дашо видя, прекръсти се и се прибра при овцете.


Публикувано от alfa_c на 10.08.2009 @ 17:08:29 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   qhve

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

17.04.2024 год. / 00:29:15 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"събевата къща 2" | Вход | 2 коментара (2 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: събевата къща 2
от galina (diana610@abv.bg) на 10.08.2009 @ 19:32:21
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
Харесах!
Поздрави!


Re: събевата къща 2
от Alisa (kremenska@abv.bg) на 14.08.2009 @ 01:23:29
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави!