Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 868
ХуЛитери: 1
Всичко: 869

Онлайн сега:
:: Boryana

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаГрадината на Шилер
раздел: Разкази
автор: milcho

х х х

Моите истории идват и преминават не както аз искам или като ги планирам.
Искам да пиша за едно, и сядам и почвам да пиша, но се получава съвсем друго.
Като във някакъв странен спиритически сеанс, някой започва да ме обсебва, и спомените ми и написаното от мен взима съвсем друга посока.
Посока някога съвсем странна и противоположна на моето намерение.
Едни сенки и сцени започват да се бутат в подсъзнанието ми една след друга и най, ама най- напористата си пробива път между останалите и изкача на листа или на екрана и става това което вие после четете. Поне някои от вас, с които се харесваме. Е и някои които не ме харесват и те чат-пат се зачитат в моите историйки.
Та тук е мястото да Ви призная, как ме радва всеки коментар, всяка бележка или дори само всяка една – една удивителна.

х х х

Тези дни съм в нещо като транс. Пиша постоянно и разбира се не публикувам всичко.
Не, че си ги пазя тия неща за по-после … а просто така. Работя наблизо до лятната къща на Шилер. Лятната къща на Шилер има и градина. Видимо не е случайно това. Имам предвид, че работя тук, а и че работя и като астроном. А Фридрих Шилер е същия този на който е назован Университета в Йена. Приятеля на Гьоте. Или по скоро, как да го кажа, не знам дали Шилер е бил приятел на Гьоте или Гьоте е бил приятел на Шилер. Но двамата са били със сигурност приятели, щом Гьоте му е съдействал за да си построи лятна къща във Йена с градина около нея, даже и една малка куличка, в която Шилер е написал драмата „Валенщайн”, за онзи пълководец намерил кончината си в Егер Унгария, а и „Орлеанската дева” , историята на Жана д,Арк.

Недалече от тази куличката (в градината на Шилер) в която има само едно бюро, стол и три прозореца, недалече от нея, има една малка масичка със голям каменен плот и две пейки на които двамата приятели са си седели и приказвали. Чудя се какво ли може да са си приказвали такива хора, като Гьоте и Шилер. Вероятно са обсъждали някоя или друга красива дама…от Йена или Ваймар. Иначе сигурно не са си говорили само за бира и пържени картофки или за тюрингския ненадминат братвурст. Въпреки, че и това не е изключено. Е, навярно са обсъждали и това как да построят Ваймарския театър най-прочутия в Германия, а и пиесите на Шилер. До пейката се намира едно дърво. Гинко Билоба. То е посадено по късно. Едва през 1976 г, и е подарък от някакъв почитател на Шилер и Гьоте. Понеже Гьоте е написал онова прочуто стихче за „Гинко Билоба” и го е пратил на една дълбоко уважавана и обичана от него дама. И е поставил под писмото си залепени две зелени листчета от това източно дърво. У нас в София ги има доста такива Гинко Билоба в Южния парк и ги наричат японска топола. Но по времето на Гьоте, а и на Шилер това е било рядко източно дърво в Европа и щом Гьоте му се е дивил и радвал значи има защо. А листото на Гинко Билоба в същност прилича на две листа слети в едно - в една тънка дръжка – в една тънка зелена линия на живота. Тънка и кратка, като живота и като всичко живо. И то прилича също на двама влюбени, които всъщност се преливат един в друг и са устремени в безкрайността. Та затова си мисля, че Гьоте го е харесал толкова много това листо на Гинко Билоба.

Градината на Шилер се намира в Астрономическата обсерватория на Йена. Или друго казано в астрономическата обсерватория на Йенския университет „Фридрих Шилер” се намира и градината на Шилер - до лятната му къща. Това е повече от истина защото в обсерваторията кипи бурен научен живот, студенти, семинари обсъждания, проекти на които може да завиди и най-претенциозната научна организация и институт. Тук се провеждат реални и виртуални астрономически наблюдения с най-големите телескопи в света. Вихрят се удивителни теоретични проекти, плод на върховната човешката мисъл. Тук работят астрономи и студенти, буквално от цял свят. Удивителна палитра: от Япония до Сирия, от Армения и Санкт Петербург до Словакия. Е, и наша милост има честта да работи тук по някога – т.е. да представя България и българската наука и БАН и т.н., но най-вече България.

В градината на Шилер обаче е тихо. Там обикновено няма никой. В къщата, в лятната къща на Шилер идва денем една госпожа. Тя и нейната заместничка завеждат музея на Шилер в Йена. Т.е. лятната къща на Шилер сега е музей. Тук идват и се събират понякога, късно след обяд, поети и люде на изкуствата, обединени от интереса си към Шилер и неговата поезия и драматургия. Четат се стихове, и се правят презентации. На две – буквално на две големи крачки, от тази къща, се намина прочутия Йенски театър построен в стил „Баухаус” на новатора архитект - Гропиус. Там обаче сега се играят модерни пиеси. Рядко пиесите на Шилер. Те май са демоде в това интернет време.

Тихо е в градината на Шилер денем. Има само някои посетители, най-вече млади хора и двойки сядат на пейката на Шилер и Гьоте. По скоро момчето сяда, а девойката – неговата изгора, сяда на коленете му и после той я гали нежно по косата и се целуват.

Но не е така нощем. Много е шумно тук нощем. Мяркат се всякакви сенки от всички времена. Но това може да го видят само някои, които по това време не спят или се събудят внезапно в 2-46 часа по никое време. През нощта. И тогава могат да се чуят слова, най странни слова на всички земни езици. Слова в които единия се кълне на другия във вечната и недостижима любов. И другия се кълне на единия в същото и така докато се съмне или до като пропеят трети петли. Макар, че в Йена петли вече не се чуват.

х х х

В същност забравих да ви спомена, че градината на Шилер я дели от обсерваторията една ограда – една малка ниска ограда около метър и 30 см. Веднага се вижда от пръв поглед че тази ограда е построена за камуфлаж или по някое причудливо решение. Та нали Гьоте е наредил да се построи и астрономическа обсерватория в съседство с и всъщност в градината на лятната къща на Шилер. Това го е направил когато е бил министър тук в Йена. Как да не го обичаш тоя Гьоте, не само за това, че е написал Фауст, а и затова, че без да е астроном е сторил тази добрина на астрономите, та тук доста поколения сиромаси астрономи са си изкарвали хляба по тоя начин. Е, и Ернст Аббе, един добър човек, също е допринесъл, като е построил по свое време новите здания и лаборатории на астрономическата обсерватория, в която и аз сега се трудя тук в името на розата! И прозореца ми гледа в градината на Шилер, но се вижда и небостъргача на Йена с надписа на върха му “INTERSHOP”.

х х х

Оня ден тукашният директор на института по астрономия, един супер ерудиран немец, ме заведе при кураторката на музея. С нея са приятели – нали са съседи. Заведе ме пак да посетя и да разгледам музея понеже му подарих една книжка с мои стихове. Аз съм идвал тук в този музей поне 2 пъти преди това. Но сега, този път визитата ми е по-специална. По друг начин се чувствам сега и вероятно това се дължи на факта, че от около година пиша. Описвам своите емоции най-вече, понеже никой освен мен не може да стори това. Всеки може да опише своите емоции, да предаде на хартия или друг носител на информация своите мисли, може да опише как той ме вижда и чувства, но моите емоции само аз мога да предам. Понеже аз съм си аз. И понеже сам си мисля и чувствам нещата. Приживе искам да ги опиша, понеже след това на знам какво ще стане. Пък едва ли някой знае, само предположения има и някакви смътни надежди и вяра. Така е било и така ще бъде от както свят светува.

Оградата на градината на Шилер, тази оградка е направо странна. И сега научих нейната история. Защо и кога е поставена тази ограда. И че скоро, ама много скоро предстои да се махне, да се разруши и отново обсерваторията, да бъде в гадината на Шилер и градината на Шилер да бъде в обсерваторията.

През времето на студената война (имаше такова време драги по-млади читатели) била поставена тази ограда. Пристигнало едно писмо в Германия – в ГДР, от загрижени за световната култура западни интелектуалци и видни люде от които тогава зависили нещата. Те били загрижени за опазването на световното културно наследство и световните паметници на културата. И пратили писмо-молба до ГДР да изброи и напише кои са немските такива на територията на тази част от Германия. Защото при евентуална атомна атака те да бъдат съхранени. Т.е. ядрените глави да не бъдат насочени към „Гадината на Шилер”. Понеже градината на Шилер принадлежала към световното културно наследство. Астрономическата обсерватория, не – тя не принадлежала, към това наследство, въпреки, че била построена с указ на Гьоте и дооборудвана от Ернст Аббе. И тогава включели в „оня списък” само градината на Шилер го пратили на отговорните западни интелектуалци, с надеждата, ако те, западните сили насочат атомните си ядрени глави към Йена да не пострада градината на Шилер. Обсерваторията може да я гръмнат с една ядрена глава, но градината на Шилер трябва да оцелее. И тогава за ги отдели двете една от друга наредили и поставили тази дървена оградка от 1.30 м за да обособи и разграничи тези две заведения – градината на Шилер и обсерваторията, или обратното.

И ето чудо! Тази година, 2009, когато вече няма и помен от старата студена война и Германия е отдавна едно единно цяло, пристигнало ново нареждане. Да се махне тази ограда! Т.е. вече никакви ядрени глави вече на са насочени към Йена и към обсерваторията и към градината на Шилер. И те скоро пак ще са пак едно цяло и пак поезията и астрономията или астрономията и поезията ще бъдат заедно. Урания и Калиопа няма вече да бъдат отделени с една 1 метър и 30 сантиметрова дървена оградка, която да ги дели и предпазва от насочените към тях ядрени бойни глави.

И ще зазвучи отново „Одата на радостта” на в градината на Шилер.

Милчо КИРИЛОВ

Йена, 2009-06-05, 06:33 СЕТ
Снимки от градината и къщата на Шилер в Йена, направени от мен може да намерите на тук. Има там и едно малко avi файлче.


Публикувано от alfa_c на 05.06.2009 @ 12:56:48 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   milcho

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 11


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 02:32:00 часа

добави твой текст
"Градината на Шилер" | Вход | 11 коментара (30 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Градината на Шилер
от mariniki на 06.06.2009 @ 23:31:45
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
през цялото време бях с тебе в градината на Шилер
и те слушах внимателно, сладкодумни ми приятелю,
а къде ще ни водиш следващия път...ще почакаме и ще видим
Милчо, благодаря ти за удоволствието...


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 07.06.2009 @ 01:53:58
(Профил | Изпрати бележка)
И аз на теб Мариники!
Щом намеря малко време по пътя...:)))
До скоро и
много ти благодаря!
изключителна си Мар.
:))

]


Re: Градината на Шилер
от kasiana на 06.06.2009 @ 01:47:08
(Профил | Изпрати бележка)
Сър!!!
Вие сте великолепен сладкодумец "в името на розата"!!!
Не ми е хрумвало досега да заменя БЪЛГАРИЯ с РОЗА.

Преди два месеца четох доста за приятелството между Гьоте и Шилер, както и възхищението им от Орфей, защото по тяхно време творците на Европа били луднали по Орфизма. А доколкото си спомням от прочетеното, нашият вълшебник Орфей е вдъхновил Шилер да напише "Одата на радостта", а Гьоте - музиката,
която днес е химн на ЕС.

А "Градината на Шилер" от Милчо КИрилов, заедно с прекрасните му снимки, ще ми послужат да направя презентация за двамата творци за следващата учебна година, когато на 10 клас ще
предавам Западноевропейска литература.

Забелязал си мушкатите, разцъфнали на первазите на прозорците!!!
Вълнуващ детайл, който напомня за България!!!

Бъдете благословен, Сър!!!

Кас





Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 06.06.2009 @ 14:04:24
(Профил | Изпрати бележка)
Благодоря!
и особено за това сър! :)))
Приятен уикенкд!
Кас!

]


Re: Градината на Шилер
от kasiana на 06.06.2009 @ 14:53:40
(Профил | Изпрати бележка)
Снощи май много ми се е спяло,
след като вместо Бетовен съм написала
Гьоте, Сър!!!

Бетовен също се е възхищавал от Орфей!!!

Извинения

Кас

]


Re: Градината на Шилер
от Hulia на 05.06.2009 @ 23:54:40
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Прочетох с удоволствие, Милче, за тези толкова неслучайно срещнали се в живота си, гении...


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 06.06.2009 @ 16:16:14
(Профил | Изпрати бележка)
Хулия!
Благодаря Хулия,
и до скоро.
Твой покорен слуга!
:)

]


Re: Градината на Шилер
от mirei на 05.06.2009 @ 22:31:11
(Профил | Изпрати бележка)
мисля си, че притежаваш дарбата да събудиш детето в читателя,

може той да не попита направо Кога ще ни разкажеш нещо пак?, но

въпросът си витае наоколо :)

та, кога ще ни разкажеш нещо пак? ;)


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 06.06.2009 @ 16:14:09
(Профил | Изпрати бележка)
ОК Мирей!
само да се спра за малко Мирей!
Поздрав и до скоро!

]


Re: Градината на Шилер
от Liulina на 05.06.2009 @ 21:49:21
(Профил | Изпрати бележка) http://liulina.blog.bg/
Много интересна история Милчо КИ и снимките също.
Понякога ми се иска да имам подобен живот на твоя, защото виждаш на яве неща, които са те вълнували и си чел и слушал и гледал. Благородно ти завиждам!
Ех Милчо КИ да бях станала астроном, а не икономист ехейй ;)))!


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 05.06.2009 @ 22:05:03
(Профил | Изпрати бележка)
Деси,
не с всички астрономи е така,
Люли.
Но при мен се получи. Щур съм на пътувания.
Май няма две пълни седмици да се събуждам все на едно
и също място.
Само, е трудно като ти стане навик.
Поздрави!
:)
10х!
а темата, която повдигаш е дълга...

]


Re: Градината на Шилер
от Liulina на 05.06.2009 @ 22:36:56
(Профил | Изпрати бележка) http://liulina.blog.bg/
"Силата на жената


Силни сте вие с добрата магия на свойто присъствие;
Всичко постигате с благост, никога нищо със гняв.
Мощ диря аз у мъжа, достойнството той отстоява,
Ала жената владее - и нека! - единствено с чар.

Вярно, владели са някои с мощ на ума и делата,
Ала на тях им е липсвал пък този най-царствен венец.
Истински властна е само женската хубост в жената:
Щом появи се, в появата вече е нейната власт."

1796 [1]
Йохан Кристоф Фридрих фон Шилер

]


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 06.06.2009 @ 15:42:19
(Профил | Изпрати бележка)
Деси,
Срена ме с това стихо на Шилер!
поздрав!

]


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 06.06.2009 @ 15:43:39
(Профил | Изпрати бележка)
Т.е. останах без думи... и затова даже съм написал грешно "срина"!

]


Re: Градината на Шилер
от Liulina на 08.06.2009 @ 13:47:38
(Профил | Изпрати бележка) http://liulina.blog.bg/
Аз пък останах очарована и впечатлена и от него и от теб
Милчо КИ!

]


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 09.06.2009 @ 12:41:26
(Профил | Изпрати бележка)
Не знам, дали обичаш "Пръжки" Люли!
Ама ако си на диета ...сигурно няма да си им/ми фен:))))

]


Re: Градината на Шилер
от radi_radev19441944 на 05.06.2009 @ 21:28:30
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Приятелю, благодаря ти, че ме научи на някои неща.


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 05.06.2009 @ 21:39:20
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей Ради,
и на теб ти благодаря, че се отби.
А за това, че ме нарече приятел...
тепърва, ще видя как да ти се отплатя.
едно е сигурно обаче - шанса де стана министър,
като Гьоте е равен на нула. Така, че и шанса да ти
съдействам за да си построиш лятна вила с градина в Йена или
в България е много малък.
Но, иначе и аз ще те наричам приятел.
Приятелю,
Ради!

]


Re: Градината на Шилер
от galina (diana610@abv.bg) на 05.06.2009 @ 20:42:59
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
! /защото нямам думи, ама ти си знаеш... /


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 05.06.2009 @ 21:00:11
(Профил | Изпрати бележка)
! Ехх и ти Мина!
Зарадва ме много!
Това ! най-много ме радва!
Мина-Галина.
10х!

]


Re: Градината на Шилер
от rajsun на 05.06.2009 @ 20:23:29
(Профил | Изпрати бележка)
!:)))
Когато един ден стане дума за Милчо Големия, най-важният въпрос ще бъде: колко живота е сместил в своя???

Бъди!


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 06.06.2009 @ 16:06:19
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря брате,
и приятелю!
Ще се видим и има много да ти разказвам.
Райсън.

]


Re: Градината на Шилер
от dandan на 05.06.2009 @ 19:59:57
(Профил | Изпрати бележка)
Интересно разказваш, Милчо, четох го на един дъх преди ДГ:)))

И винаги научавам нещо ново, благодаря, богатство да твоите писания.


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 05.06.2009 @ 20:13:50
(Профил | Изпрати бележка)
Дани,
Това са емоции, мила.
Тук е наистина интиресно и все езно идвам за първи път.
а от тук, от Йена де-факто започна моя път в Германия
за да ми стане нещо като втора родина.
Е, накратко казано тук се чувствам у дома си.
Поздрав,
Дани и има още неща да ти разказвам!
Може да отскочим пак всички до Яворово.
:)

]


Re: Градината на Шилер
от dandan на 05.06.2009 @ 20:15:49
(Профил | Изпрати бележка)
Непременно, живот и здраве, Милчо:)

]


Re: Градината на Шилер
от mamasha на 05.06.2009 @ 17:01:50
(Профил | Изпрати бележка)
Сред градината на Шилер, на каменната масичка, на която са седяли и работили двама велики поети на своето време, би било чудо, ако не ти дойде вдъхновението и не напишеш нещо хубаво!!! Получило се е наистина интересно - не просто разказ, а и пътепис, не просто обикновени пътни бележки, а и споделени чувства и емоции, преживени мигове!!! Чудесно!!!

Благодаря, Звездоброецо, за разходката из лятната къща на Шилер!!!


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 05.06.2009 @ 19:31:47
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей Мамашка!
Радвам се, че се разходи и по градината на Шилер.
Странни мисли ме споходиха при тази разходка и
ги споделих. И с теб мамашка!
Приятени събота и неделя!
Мам!
:)


]


Re: Градината на Шилер
от zinka на 05.06.2009 @ 15:27:33
(Профил | Изпрати бележка)
Градината на Шилер, през очите на Милчо Кирилов - разказана и фотографирата!
За мен беше удоволствие!
Пък за оградите - човещинка е - разни хора и разни огради !
Благодаря за приятните минути !
ПОЗДРАВИ, МИЛЧО!

СГНР!!!


Re: Градината на Шилер
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 05.06.2009 @ 17:59:02
(Профил | Изпрати бележка)
СГНР!
Зинка.
Поздрав :)
и до - виждане!
Радвам се, че посети градината на Шилер.
Гинго Билоба и за теб.

]