Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 788
ХуЛитери: 4
Всичко: 792

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian
:: Elling
:: pc_indi

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДвама на пейката
раздел: Разкази
автор: joy_angels

Старецът гледаше като омагьосан двамата, които седяха на пейката. Беше невероятно... Мъжът и момичето, които едвам-едвам допираха телата си, го караха да прекрачи три десетилетия назад и да изпие горчивия тютюн на собствените си спомени. Сигурно за три десетилетия светът правеше пълен оборот и всичко се повтаряше отначало...

Или с мокрото в очите му идваше лудостта.

Тогава на пейката седеше той, а ръката му стискаше дланта на закъснялата му обич. Имаше рядкото име Езера – а синьозелената омая на очите й подсказваше, че друго име просто е било невъзможно за нея. Тя беше неговата малка... Беше вечер, пейката бе скрита от хорските погледи, но другото беше същото. Същият смях – хем още детски, хем с бълбукащи женствени мехурчета в него – ехтеше сега на площада, увиваше се около голите още клони на дърветата, удряше се в стъклените очи на смълчаните къщи и се връщаше, за да се удави във възхитения поглед на мъжа. Същата ръка – покрита вече с бяла паяжина, но все още силна, се издигаше до рамото на момичето и се отпускаше върху него с цялата любов, която крехката фигурка можеше да понесе.

Тези двамата бяха щастливи. Бяха успели. Влюбените им усмивки се търсеха, радостта надничаше зад всеки жест, който момичето правеше. Мъжът говореше по-малко, а тя се смееше повече. Ръцете му събираха уханието на смеха й и го слагаха в скрина на спомените си. Старецът беше сигурен в това.

Слънцето играеше на гоненица с един облак. Ту проблясваше и лъчите му караха стареца да примижава, ту облакът го настигаше. Но мъжът и момичето на пейката не забелязваха нищо. Трябваше доста търкало да се изтърколи, за да могат двама сбъркани влюбени да стоят така открито пред прицела на хорските предразсъдъци и да се усмихват. Един на друг. И да не мислят за това колко са пухкави още нейните устни и колко петолиния има на челото му.

Беше вече две години вдовец, когато Езера влезе в живота му. Децата му бяха тръгнали по пътя си, а тя беше по-малка и от тях. Какво и как се случи беше дълга история, но по-дълги бяха нощите му без нея, отколкото дните, в които я виждаше в работата. Всяко нейно докосване превръщаше прашинките в жълтици, а кожата му изтръпваше като да умираше бавно. Но не умираше. Просто обичаше. Обичаше само както се обича на тази възраст. А Езера... Тя се беше родила възрастна – алабастърът на кожата и беше без шупли, но душата й беше спотаена на дълбоко, като древна скала, която знаеше всички отговори. Тя просто пътуваше към времето, в което действителната й възраст щеше да се доближи до същността й.

Старецът притвори очи. Отдавна беше разбрал, че навремето бе сгрешил. От страх. От неудобство. От неувереността да поеме отговорност и цялата тежест на решението си да бъде – докато може – с нея. А тя беше дете – дяволско дете, което изтръгна сърцето и мислите му , стисна ги в шепа и ги отнесе завинаги със себе си. За изминалите години, в които пламъкът му ставаше все по-малък, а восъкът на живота му свършваше все по-бързо, беше мислил хиляди пъти какво и как би било, ако беше приел настояването на Езера да остане в дните му. Беше ровил с вкоренените си пръсти до дъното на кошницата с “ако”, за да си представи ден само от несъстоялия се живот. Но отговор нямаше. Реалният отговор беше заминал с последния, най-последния влак към столицата. Влак, който не се върна никога.

Мъжът се беше отпуснал на пейката, а момичето говореше припряно по телефона. Сигурно чакаха междуградския автобус, който всеки ден спираше по това време на площада. Старецът протегна краката си, подобно на мъжа отсреща – коленето го държаха все още, та всеки ден идваше тук и чакаше. Беше си втълпил, че някой ден Езера ще слезе от автобуса точно тук и той ще й признае голямата си грешка. И несекващата си любов.

Някога той беше големият, зрелият. Знаеше, че той ще бъде мишената на хорския упрек. Никой нямаше да приеме нормално брака му – тогава не можеше иначе – с младото момиче. Беше човек с положение, който нямаше навик да дава обяснения, а щеше да се наложи. Но как и на кого можеше да обясни невероятното, неописуемо, недопустимо чувство, което го беше сграбчило? Кой щеше да повярва, че Езера е най-красивото и пълноценно нещо в живота му, което изпълваше сетивата му и осмисляше цялото време до края на света? Никой.

А и какво можеше да й предложи тогава? Можеше ли да бъде сигурен, че има три десетилетия живот пред себе си? Могли са дори дете да отгледат... Но как би могъл да знае? Пък и тя и днес щеше да е в разцвета на силите си, а той всъщност с усилие докуцукваше до пейката. Това ли трябваше да има Езера до себе си? Но пък дали днес щеше да е такъв, ако тя беше тук? Ако имаха дома, за който тя понякога говореше, детето...

Любовта й беше щедра – невероятно щедра, защото всъщност нямаше нищо за губене. Но той не разбираше това. Той беше заровен в детайлите, в дребните неща, защото беше големият и искаше да се застрахова за всичко. Тогава – макар и достатъчно зрял – още не знаеше онова, което Езера разбираше с мъдростта на клетките си: че за да полетиш, трябва да изхвърлиш целия излишен товар и да се оставиш на вятъра в душата си. Само тогава небето може да е истински твое.

Облакът пак беше изостанал от слънцето и един лъч се заигра със зениците му. Мъжът и момичето продължаваха да разговарят. За тях нямаше нито време, нито пространство. Едва ли забелязваха и пейката, която ги беше приютила. Бяха успели, бяха преборили предразсъдъците и просто бяха щастливи. Старецът приведе полека-лека глава над бастуна и лекият ромон на долитащите гласове му донесе забравата на съня.

- Татко – каза момичето, като за пореден път се огледа в очите на баща си – виж онзи старец как се отпусна на пейката! Да не му е зле?
- Не, дъще – отвърна мъжът и стана. – Ето го нашият автобус.

Вдигна чантата, която стоеше на земята и за всеки случай погледна към стареца внимателно:
- Спокойно. Нищо му няма. Възрастните хора често спят.


Публикувано от valka на 22.05.2009 @ 20:53:44 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 14:47:20 часа

добави твой текст
"Двама на пейката" | Вход | 15 коментара (34 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Двама на пейката
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 21.08.2009 @ 20:37:23
(Профил | Изпрати бележка)
Как прекрасно си пресъздала смеха на момичето, Радост, първите въвеждащи спомени на стареца за нея, усещането за това, че тя пътува към времето, " в което действителната и възраст " я доближава до същността и. Възхитих се и на мисълта, която всички би трябвало да запомним:" за да полетиш, трябва да изхвърлиш целия излишен товар и да се оставиш на вятъра в душата си"!
Благодаря за удоволствието, с което ме даряват твоите разкази, ангелче!


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 21.08.2009 @ 20:49:28
(Профил | Изпрати бележка)
Признателна съм, че четеш и назад, Мария.
Истината е, че ужасно се радвам на оценката ти. Думите от устата на стойностен човек имат друг ореол.
Благодаря ти!
Благодаря ти за всичкото внимание към мен!
Хубава вечер и приятни почивни дни :)))

]


Re: Двама на пейката
от aureliano (velitod@abv.bg) на 22.05.2009 @ 21:02:54
(Профил | Изпрати бележка) http://www.lib.ru
браво
много често хората грешат, когато мислят за мнението на другите
:))


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 22.05.2009 @ 21:46:56
(Профил | Изпрати бележка)
Да, така е. Защото само двама души знаят какво се случва между тях, когато вратата хлопне.
Но от друга страна сме и социални животни. Истината е - както винаги - някъде в средата на моста.
Благодаря за присъствието ти, Аурелиано! Поздрави :)))

]


Re: Двама на пейката
от jezabel на 22.05.2009 @ 21:13:07
(Профил | Изпрати бележка) http://littlejody.wordpress.com/
Това ме впечатли,

"за да полетиш, трябва да изхвърлиш целия излишен товар и да се оставиш на вятъра в душата си. Само тогава небето може да е истински твое. "

а ако го поработиш още малко - ще стане много добър (по моята скала на читател). :)

Добре разказваш, Джой и умееш да държиш вниманието на четящия. ;) :) :)




Re: Двама на пейката
от joy_angels на 22.05.2009 @ 21:27:33
(Профил | Изпрати бележка)
Багодаря, че прочете, Джез!
Приемам съвети за "доработването" - тук или на лични. Ще се радвам да чуя коментарите ти!
Хубава вечер :)))

]


Re: Двама на пейката
от kasiana на 22.05.2009 @ 21:26:37
(Профил | Изпрати бележка)
Великолепен, вълнуващ разказ!!!

Поздрав, Джой!!!

С обич!:)))))))))))))))))))

Касиана


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 22.05.2009 @ 21:56:12
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, че пак си тук, Каси!
Хубава вечер и прегръдки :)))

]


Re: Двама на пейката
от sia на 22.05.2009 @ 21:35:19
(Профил | Изпрати бележка)
Ти вече знаеш, че не пропускам творбите ти.
Много харесах и този разказ, поздравления!
И върна ме в мисли, които се опитвам да отбягвам, защото ме
натъжават - защо хората искат да се застраховат за всичко!
Защо не помнят, че днес, сега, е единственото, което имаме.
Да се откажеш да летиш, защото не знаеш колко време ще летиш!!?
Не разбирам... и не искам да ги съдя, но нали -
любовта е, която ни прави живи. А после - после ще му мислим!

Вълнува ме темата, да спирам, искрено ти желая...
какво ти желая, да имаш твоята любов, разбира се!


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 22.05.2009 @ 22:00:45
(Профил | Изпрати бележка)
Това със застраховането е вярно. В културологията има един термин: "Избягване на несигурността". По нашите ширини сме хора, които обичаме да предвиждаме нещата до последно... А те се случват едно към гьотере накрая...

Да се откажеш да летиш, защото не знаеш колко време ще летиш!!?

Това е синтезът на посланието. Благодаря ти - казваш го по-добре от мен самата.
Благодаря, Сиа! За коментара, за отношението :)))
Хубава да ти е вечерта :)))

]


Re: Двама на пейката
от sia на 22.05.2009 @ 22:09:14
(Профил | Изпрати бележка)
Аз ти благодаря и дваж по-хубава да е твоята!

]


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 22.05.2009 @ 23:03:17
(Профил | Изпрати бележка)
:) :) :)

]


Re: Двама на пейката
от rumi на 22.05.2009 @ 22:22:24
(Профил | Изпрати бележка)
Робуваме на много предразсъдъци, така е. Хубаво би било да имаме истинската вътрешна свобода, но хората са много лоши понякога и биха убили всичко красиво в една такава "ЗАБРАНЕНА ЛЮБОВ".
Красива и нежна вечер ти желая, Радост!


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 22.05.2009 @ 23:18:59
(Профил | Изпрати бележка)
Не можеш да избягаш в гората - живее се с хора. Но и робуването е излишно. Както обичам да казвам - питал ли ме е някой от тия, дето ме одумват и искат да им играя по свирката - имам ли залък хляб на масата си? Не? Тогава да си вървят по пътя...
Благодаря за прочита, Руми! Спокойна да ти е нощта и на теб! Целуни синчето :)))

]


Re: Двама на пейката
от mariniki на 22.05.2009 @ 23:30:49
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
приготвих се за сълзи...
но тази история е повече красива, и по-малко тъжна...
какво ли не се случва в живота на човека...
пък и как можем да знаем...само Бог знае...
чета те с огромно удоволствие... нищо, че ме натъжаваш.


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 23.05.2009 @ 13:00:59
(Профил | Изпрати бележка)
Знаеш ли как ме развесели, Мариники!
То си си много права - просто си те представих как (а и не само ти) приготвяш носни кърпички, разполагаш се пред компа и си казваш: "А сега да прочета на Джой разказа - готова съм..."
Какъв садист съм ,а? Да си превърна приятелите в мазохисти :))))
Сериозно - аз не искам да натъжавам. Но хубавите истории, които ни стискат сърцето - те обикновено имат горчив привкус. На историите с щастлив край (има и много такива!) доста хора не вярват... Днес е по-лесно да си утрепеш героя, отколкото да го ожениш за принцесата.
Благодаря, че прочете! Благодаря ти и за усмивката, която щедро ми подари :)))

]


Re: Двама на пейката
от LiRa на 22.05.2009 @ 23:34:34
(Профил | Изпрати бележка)
Финалът ме впечатли - как проектираме върху другите собствените си копнежи и ги съизмерваме със собствените си неслучвания. Липсва ли ти любовта, ти се струват всички влюбени, участници в щастлива история. А за другото - Боже, какви гаранции в живота и любовта?! И живеенето, и обичането са рискови занимания. Ако ти стиска. Здравей, Джой! :))


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 23.05.2009 @ 14:06:34
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Лиричке!
Много ти благодаря за чудесния анализ на финала! Това беше замисълът - старецът вижда онова, което иска да види, но то не е непременно истината. Така както в миналото хорските очи са виждали онова, което искат в отношенията му с Езера, а не обичта.
Подписвам се с две ръце под коментара ти!
Поздрави и хубав ден :)))

]


Re: Двама на пейката
от Hulia на 22.05.2009 @ 23:41:07
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Майстор разказвач си, Джойси:)))


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 23.05.2009 @ 18:43:43
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Ули!
Радвам се на присъствието ти тук :))) Поздрави!

]


Re: Двама на пейката
от Limonka (danist@abv.bg) на 23.05.2009 @ 01:52:51
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
Много поезия има в този разказ. И може би, точно това го прави толкова очарователен.


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 23.05.2009 @ 17:26:32
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че си видяла поезията. Когато човек има мечта, той обикновено я опоетизира. Това беше целта тук.
Усмивк от мен, Лайм! Радвам се, че се обади :)))

]


Re: Двама на пейката
от fey на 23.05.2009 @ 03:11:13
(Профил | Изпрати бележка)
Вълнуващ разказ. Чудесно разказан.
Поздрави, радостна!


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 23.05.2009 @ 17:22:47
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Фей!
Радостни поздрави и от мен :)))

]


Re: Двама на пейката
от varq2 (valissa@abv.bg) на 23.05.2009 @ 09:00:56
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Ангелче!
Темата на този разказ ми е особено близка!

Прекланям се пред героя ти, преди всичко, заради усилата му да противопостави разума на силната си любов. Страда за нереализираното си щастие, точно защото е нереаилизирано. И страда само той. Ако бяха заедно - нещастни щяха да бъдат и двамата, може би и тримата...

"Пък и тя и днес щеше да е в разцвета на силите си, а той всъщност с усилие докуцукваше до пейката."

Поздрави за поредния ти успех. Варя





Re: Двама на пейката
от joy_angels на 23.05.2009 @ 16:22:06
(Профил | Изпрати бележка)
Много силни думи са това, Варя! И те поздравявам за тях!
Но какво би се случило в действителност - аз също не знам, вярвай ми...
Животът само може да каже.
Благодаря ти за присъствието, Варя! Прегръщам те :)))

]


Re: Двама на пейката
от radi_radev19441944 на 24.05.2009 @ 12:08:18
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Тъжна е темата за старостта. Живот - изпълнен с минало...


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 24.05.2009 @ 20:19:21
(Профил | Изпрати бележка)
Ами не е задължително да е изпълнен само с минало. Но мисля, че е въпрос на някакво вътрешно прекрояване на личността - всъщност отказаът от бъдеще е доброволен.
Благодаря за присъствието ти тук, Ради! Както винаги - сърдечно благодаря! :)))

]


Re: Двама на пейката
от kusmet4e на 26.05.2009 @ 12:59:09
(Профил | Изпрати бележка)
Някъде някой беше казал, че е по-страшно да съжаляваш за нещата, които не са се случили, отколкото за тези, които си преживял. Наистина е така. Все си мислиш, какво би било ако...... и това те преследва до края на дните ти, вечно пресмятайки ЗА и ПРОТИВ неслучилата се реалност!
А края е както винаги неочаквано интересен! :)))
Поздрави, Джой!


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 26.05.2009 @ 20:17:40
(Профил | Изпрати бележка)
Така е, някои хора не могат да загърбят неслучващото се и цял живот обсъждат със себе си алтернативата.
Благодаря, че се обади, Късметче!
Поздрави и хубава вечер :))))))

]


Re: Двама на пейката
от kalin8 ( Georgievich11@abv.bg) на 27.05.2009 @ 17:04:29
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Моля, не пипай нищо! Не преработвай, както те съветват....Не всичко трябва да се поднася сдъвкано...Ювелирите знаят доколко!


Re: Двама на пейката
от joy_angels на 27.05.2009 @ 19:58:02
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравявам те, че не те мързи да четеш проза онлайн - досадно си е...
Всъщност - аз вече го пипнах тук и там и мисля, че стана по-добър.
Благодаря ти за присъствието! И за думите - ценя искреността ти :)))

]