Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 757
ХуЛитери: 1
Всичко: 758

Онлайн сега:
:: valchebnica

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаТайното евангелие на Тома
раздел: Хумор и сатира
автор: tomatroev

ПРОЛОГ

Всички сме чували легендата, че някъде около Сарафово е гробът на Дева Мария, майката на Иисус. На първото въобще не вярвах, а за второто все пак не бях съвсем сигурен.

Първото - в смисъл, че Мария била дева и заченала „непорочно”от някакъв дух. Това ми се виждаше много глупаво. А пък за гробът и - може наистина да е била погребана тук някъде, на този див тогава бряг, защо не?
През 19.... година в края на зимата бях на село, когато баба ми, вече доста стара, се разболя и аз трябваше да я гледам и да се грижа за нея.
Тя лежа два дни болна, а на третия ме извика и като седнах на леглото до нея, ми каза:
- Знам, че скоро ще си отида. Затова, преди да склопя очи, трябва да ти кажа нещо и запомни добре всичко, което сега ще чуеш!
Още пра-пра-пра дядо ти – започна тя – се е казвал Тома, но всички са му викали „Папуруса”. Той е бил първия човек дошъл и се е заселил на този див бряг.
Оттогава минало много време дошли и други хора от Тракия, бежанци, останали тук и нарекли селото „Папурус”, в памет на дядо ти. Всички си мислили, че името идва от папура, който и сега расте в блатата около морския бряг.
Но истината е друга.
Само аз я знам: една тайна, която се предава в нашия род от поколение на поколение и сега, понеже чувствам, че си отивам вече, дойде време и ти да узнаеш за нея...
И като ме накара да се закълна, че няма на никого да издам това, което ще чуя, тя каза:
- Като слезеш в избата, ще отидеш до голямата каца с киселото зеле. Знаеш я. Вътре има един голям мраморен камък, с който притискам зелето. Този мраморен камък – моето дете – е вълшебен! Пра-пра-пра дядо ти Тома го е донесъл чак от Ерусалим, когато дошъл по тия места и се заселил тук, далеч от тия що тогава са го преследвали да го убият. Защото твоят пра-пра-пра дядо е бил не кой да е, а тъкмо оня Тома Неверни, ученик на Спасителя, за който пише в Библията!
Но не само камъка е донесъл той от Светите места, а нещо още по-ценно! Защото, докато е бил с Христос, той си е записвал всичко, каквото е чул да говори Учителя и всичко, каквото е видял. Записал всичко на „папируси”, което значи на листи, и от тук идва името му: „Папуруса”, а не от папура край Сарафово!
Аз я слушах изумен. Не знаех какво да мисля!
Тя продължи:
- А после, като разпънали Иисус на кръста, написал още папируси и като ги събрал всичките, взел ги, взел и един от хвърлените настрана камъните, които преграждали входа към гробницата на Спасителя и избягал далече, където да не могат да го намерят.
Като дошъл тук, скрил ръкописите на сигурно място в една пещера и се заселил близо до нея. Купил животни, построил си къшла и се престорил на обикновен пастир, що с труд изкарва хляба си...
- Бабо - попитах я аз – ами ти виждала ли си тези папируси? Как изглеждат? И къде са сега?...
- Виждала съм ги! – усмихна се тя. – Бях още млада тогава, веднъж дядо ти ме заведе там... Нали тогава взех мраморната плоча, защото нямаше с какво да затисна зелето! Ала къде са – няма да ти кажа... Стига ти това, което научи сега. Така върви тази тайна от векове и ти ще научиш точно къде е пещерата от твоят баща или от майка си, когато дойде време да си отидат и те от този свят.
А сега отиди в Поморие и доведи баща си, че имам да му казвам нещо...
- А камъка, камъка, бабо, - продължих обаче аз – той пък как точно е вълшебен?
- Е, наистина е вълшебен – каза баба – ала е само един, а знае се, че гробницата на Христос е била затворена с три такива камъка – и сега, ако и трите се съберат и се сложат един върху друг – като пирамида – тогава придобиват нечувана сила... каква точно, и аз не знам. Знам само, че другите два камъка са взети от Йоан и от Матея, другите ученици на Христос, но къде са сега тези камъни, оцелели ли са въобще – никой не знае... Хайде сега, отивай да извикаш баща си!...
Ала аз пак не бързах да отида, а първо отидох да видя дали наистина има такъв камък в кацата със зеле. Наистина, имаше – такъв един квадратен, гладък и бял.
Тогава се замислих и си казах, че може наистина да съм потомък на този Тома Неверни.
Ето, например, като се събличах да си лягам и си свалях фланелата, понякога тя започваше странно да искри, да съска и да пука, като че някакъв ореол има около главата ми и тялото ми сякаш излъчва светлина, това е Господ, казвах си аз, това несъмнено е сигурен знак, че съм от библейско потекло...
Но да не Ви занимавам повече със себе си.
Бях започнал да разказвам за баба. Тогава аз отидох в Поморие, както ми каза тя и извиках баща си. Той дойде, а после с линейка закараха баба в болница.
След седмица тя почина там и аз повече не я видях жива.
Погребахме я в Сарафово, на гроба и сложиха цветя, забиха кръст, но без да я опее поп. Баща ми каза, че тя не обичала поповете, „била атеистка” и на мен това тогава ми се стори малко странно, но после, като прочетох папирусите, си обясних защо...
Но ето, че пак избързвам.
Говорех за друго. Тогава, след погребението, аз попитах баща ми:
- Татко, баба каза ли ти нещо, преди да умре?
А баща ми рече тъжно:
- Беше много болна тя преди да почине, синко, беше зле, почти в несвяст, бълнуваше все нещо несвързано последните дни: ту някаква пещера и се привиждаше, ту Христос, а странно, защото не беше набожна..., ту за баща си, за твоя прадядо Тома говореше, сякаш да бе малко момиче... но нищо свързано.
И така си и отиде...


Следва продължение...


Публикувано от alfa_c на 09.04.2009 @ 11:33:34 



Сродни връзки

» Повече за
   Хумор и сатира

» Материали от
   tomatroev

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 03:15:22 часа

добави твой текст
"Тайното евангелие на Тома" | Вход | 5 коментара (12 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Тайното евангелие на Тома
от kasiana на 12.04.2009 @ 23:39:38
(Профил | Изпрати бележка)
Толкова увлекателно е написан прологът, че го четох два пъти...
И се радвам, че си го написал... Усетих леката самоирония в момента,
в който момчето се съблича и си представя статичното електричество
за Божествени искри и също ми хареса. И настоящето и миналото и
загатнатото бъдеще са поднесени примерено и силно въздействащо!!!

Ще чета нататък!!!

Касиана


Re: Тайното евангелие на Тома
от tomatroev на 13.04.2009 @ 11:44:10
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Касиана!
Да, точно такава е идеята. Тази "историческа достоверност" е смес от минало и от настояще, една измислена реалност и дано да успея да спазя пропорциите. Водя се повече по усет и интуиция.
И, разбира се: хумора, иронията, намигването към читателя на очаквани или неочаквани места! И тук може би е важна мярата: да не олекне или пък да не натежи текста.
Извинявай, малко се забавих, сега влизам в сайта.
Поздрави!

Тома

]


Re: Тайното евангелие на Тома
от kasiana на 13.04.2009 @ 12:47:31
(Профил | Изпрати бележка)
Бъди благословен, Тома!!!

Ще чета с нарастващ интерес продължението.

Касиана

]


Re: Тайното евангелие на Тома
от tomatroev на 13.04.2009 @ 17:37:10
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря!
Вече го има.
Приятно четене!

Тома

]


Re: Тайното евангелие на Тома
от anelim на 09.04.2009 @ 13:24:33
(Профил | Изпрати бележка)
Звучи много интересно. Грабва с първото изречение. Очакавам продължението...
Поздрави!


Re: Тайното евангелие на Тома
от tomatroev на 09.04.2009 @ 14:35:20
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря! Ще има, очаквай утре.

Тома

]


Re: Тайното евангелие на Тома
от sineva на 09.04.2009 @ 13:15:28
(Профил | Изпрати бележка)
Разтърси ме разказа ти Тома.
И не зная защо, но за всичко което пишеш, повярвах.
И съм сигурна че е така!
Аз за първи път като видях Ника ти, си помислих за Тома Неверни.
Истината ти казвам.
Благодаря ти че можах да прочета.
Макар че е малко библейско, усетих посланието на вековете...
Нищо не може да изчезне така, изведнъж.
Предава се от поколение на поколение...
В това се уверих от разказа ти!
Бъди благословен, Тома!:)))


Re: Тайното евангелие на Тома
от tomatroev на 09.04.2009 @ 15:02:16
(Профил | Изпрати бележка)
Ако знаеш колко много ме зарежда със светла енергия твоята емоционалност! Ако има нещо, както казват "дадено ни от Бога", то е много, много повече у тебе, а не в мен... В това вече се заклевам!
Що се отнася до моите писания и до вярата ти, аз разбирам тази вяра така: не буквално, едно към едно, а метафорично, като вяра в Словото, което всички ние носим в себе - и което в един или друг момент / по един или друг начин / олицетворяваме.
Може би сега е мой ред и аз съм намерил моя начин...

]


Re: Тайното евангелие на Тома
от Paisa (paisa@abv.bg) на 09.04.2009 @ 12:15:10
(Профил | Изпрати бележка)
Увлекателно писание! В пролога има мистика, има тайна, носи се предчуствие за нещо много специално...
Хайде, давай с другите части!
Малко ме смущава силната родова памет - 2000 годишна (колко поколения прави това - 100 може би), но ще го преглътна :)


Re: Тайното евангелие на Тома
от tomatroev на 09.04.2009 @ 14:33:45
(Профил | Изпрати бележка)
Пускам съвсем "прясна стока". Благодаря за оценката ти, още повече, че е първа. а в началото е най-трудно.
Наистина, това с годините и вековете след Христа... Надявам се да го компенсира дозата ирония в текстовете. Дал съм го в раздел "Хумор и сатира" - дано това / заедно капката ирония и шеговитото намигване, които ще са ми необходими / да оневини "историческите" грешки и непълноти. Надявам се да намеря точните пропорции - за да не натежи, нито пък да олекне прекалено изказът...
Ще пускам всеки ден по една част.
Още веднъж благодаря!

]


Re: Тайното евангелие на Тома
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 19.04.2010 @ 16:47:03
(Профил | Изпрати бележка)
Мммм, да. Доста интригуващо е, за малко да го изпусна сред цялата тази Художествена Литература из сайта...

Браво Тома!


Re: Тайното евангелие на Тома
от tomatroev на 21.04.2010 @ 11:40:42
(Профил | Изпрати бележка)
Да, този сайт си е цяло море и човек не може да види всичко, благодаря, че се отби чак тук!

Поздрави!

]