Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: StudioSD
Днес: 1
Вчера: 0
Общо: 14144

Онлайн са:
Анонимни: 477
ХуЛитери: 6
Всичко: 483

Онлайн сега:
:: Marisiema
:: pinkmousy
:: VladKo
:: Icy
:: LeoBedrosian
:: rhymefan

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаТой чу звъна на камбаната
раздел: Разкази
автор: milcho

на Милан Димитриевич

Запознахме се лично в Солун. Течеше поредната годишна асамблея по астрономия. 1997 г. Аз, астроном от България, той - астроном от Югославия, или по-точно от Сърбия, се гледахме изпитателно. По това време бях с особено
изострена чувственост. Атакуван от поредния грип мутант, след висока 40 градуса температура бях изгубил временно обонянието си и в замяна на това останалите ми сетива бяха още по чувствени и изведнъж усетих, че ще се случи нещо необичайно.
Спря до мен и каза, простичко и усмихнато: Аз съм Милан Димитриевич от Белград и съм директор на Белградската обсерватория. Спомних си веднага, как колегата ми Асен ми предаде разговора си със същия Милан в Катания, Сицилия, когато той предложил да се срещне с нас и да започнем съвместна работа. Сега, казах си, именно е дошъл момента, тласкан от някакво смътно предопределено чувство. Със Сърбия или с т.н. Югославия ме свързваха странни и неопределени чувства. В селото където бе роден баща ми Слаковци – Брезнишко се говореше на диалект много близък до сръбския език. С падежи и много сръбски думи. Освен това в “праисторочески” времена границата между Сърбия и България е минавала така, че нашето село е било гранично и май е било в сръбска територия. Още повече дядо ми – бащата на баща ми, който познавах само по снимка и разкази се е казвал Милан. И като съм се родил баща ми искал да нося името Милан. Баба ми, Донка обаче, загубила наскоро единствения си син Николай_чо – отишъл си на 13 години настоявала, да съм Николай. В компромис, съм се получил Мил_чо. И така цял живот, съм изтъкан от компромиси.

Гледах Милан и сърцето ми се сви. Висок, стегнат, пъргав, необикновено организиран и прям, той ми подаде ръка, която стиснах силно и в този момент, като че ли кръвта ми се смеси с неговата. Като в едно диво тайнствено заклинание. Когато двама души стават побратими за цял живот. Да, именно до края ни. Но тогава не съзнавах това. Осъзнах го по късно, след няколко години, когато бяхме изяли съвместно, е, не по чувал сол, но достатъчно и той ме нарече Брате Милчо.
Можеше и да ми е брат, наистина, тъй като се оказа в последствие, че бил роден в Лесковац-Сърбия, почти симетрично на Слаковци - родното място на баща ми, по-сравнение с настоящата формална държавна граница, която разделяше родното ни Знеполе. За разлика от мен говореше прилично и български, докато аз само сричах на сръбски.
И времето потече. Снимахме се пред хотел Калитея, Халкидики, за да запечатим момента, после той 1998 г. на път от Истанбул за Белград спря в София, и ми беше личен гост. Майка ми извъртя една баница, той се срещна с роднините си в София, оказа се, че като дете, няколко пъти летувал в София. Роднините му се радваха, потупваха го по рамото и казваха ...Мишо излезе свястно момче!
После отидохме в института по астрономия и се уговорихме за първа среща-конференция на български и сръбски астрономи през август 1998 г . И всичко изглаждаше нормално, когато изведнъж изплуваха от мрака, някакви странни и непонятни за мен, “висши държавни” съображения и лични интереси, които се опитаха да провалят това начинание. Но не би. За мен това бе свое го рода предизвикателство ...нещо като синдрома на затворената врата, на която пише “Влизането строго забранено”. Е ще пукна, но ще искам да вляза. Та стана тази конференция ...и Милан доведе един автобус, предимно млади сръбски астрономи – повечето сега вече мастити учени някои и професори. И ядохме печено агне до Белоградчишките скали под българо-сръбските звезди..., и пяхме и се прегръщахме и се клехме във вечна вярност, което се разбираше от само себе си. Два народа, две души, копнеещи да се съединят и разделени от сатаната.
И тръгна после и нямаше спиране, и няма как да се спре любовта. Пет съвмести конференции и шеста е на ред след броени дни, в Београд. И 7-ма и 8-ма са твърдо установени в Роженската Национална Обсерватория през 2010 и на Дунава 2012 г. в Сърбия. Само здраве да е.

И през всички тия 10 години заедно потъвах все и все повече в явлението Милан Димитриевич. Макар, че се оказа по-млад от мен с две години в същност, ме превъзхождаше много повече по преживелици, които ме респектираха. Министър на науката и технологиите в Сърбия, президент на Ротари Клуб “Стари Београд”, член на съюза на сръбските писатели ...и какво ли още и къде ли още не. Разбира се у мен се таеше благородна завист, като се сравнявах с него макар, че и моят път да беше избразден с доста емоции и преживелици. Сам бях обиколил света от Норд Кап до Озорно и няколко пъти околовръст. Но поговорката гласи “Не слушай старило, а патило” и в това отношение май Милан е бил повече духан от суровите ветрове на промените, които ни брулеха нас бедните, но велики балкански хорица. После има и друго. Неговия баща Сергие Димитриевич. Учен и нумизмат от международна величина, който Милан боготвори и издаде и организира издаването на неговите трудове. Томове, които при всяко свое посещение в София щедро даряваше на Народната библиотека, и библиотеките в Академията и Университета.
Тази божествена искра на познанието у Милан, явно е запалена от него, баща му и той носи този олимпийски огън достойно, като достоен представител на научната школа на сръбските спектроскописти.

Но най-много брат ми Милан ме порази с неговото пристрастие към поезията, когато, при поредното му идване в България той ми подари стихове на баща си и неочаквано за мен, ама съвсем неочаквано, каза: А това са мои стихове и ми подаде една малка красиво оформена книжка с поезия. На това аз почти нямаше как да реагирам. Взех я, почетох я ...космически видения и красиви и съкровени думи и слово. Той стоеше на един самотен връх и биеше камбаната! Кой, кой ли можеше да я чуе? И един ден през лятото на 2007 г. аз я чух.
И откликна този звън дълбоко в душата ми,
и зазвъня тя, в такт - в унисон с душата
на Милан Димитриевич,
брат ми!

Милчо КИРИЛОВ

21.04.2008 11:05 СЕТ, Београд, Роял.

пп. Това тук го публикувам по забравена заявка, на Слон-Мадригал.
Оказа се, че и забавям и забравям, но временно:)
Този разказ го публикувам и понеже утре отово ми е гост,
поета и учения МИЛАН ДИМИТНИЕВИЧ!!! Брат ми.
Той говори български език и в петък пак ще четем стиховете му.
И на баща му.
Тук в София!


Публикувано от valka на 24.03.2009 @ 21:44:09 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   milcho

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 6


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 16:43:43 часа

добави твой текст
"Той чу звъна на камбаната" | Вход | 11 коментара (27 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Той чу звъна на камбаната
от mariniki на 27.03.2009 @ 13:10:28
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
Милчо...ти си щастливец...
и няма как иначе...поет който говори със звездите...


Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 30.03.2009 @ 13:20:14
(Профил | Изпрати бележка)
Мариники,
Ти си също щастлива, Мариники,
Понеже си добра.
А когато човек е добър, той е като бог.
Или почти като поет.
Нали Мариники?
Но е много "Трудно да бъдеш Бог"!
Според Борис и Аркадий!
Стругацких!
А нали Борис е астроном,
той знае за какво става дума.
Мариники-Боровиники!
Добра.

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от shtura_maimunka на 26.03.2009 @ 21:47:19
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Толкова увлекателно разказваш...
И това, което прочетох доказва, че наистина си ПРИЯТЕЛ,и държиш на това. :-)))


Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 26.03.2009 @ 23:33:27
(Профил | Изпрати бележка)
Пиятел на приятели,
подвижен в подвижното!
Май-мун-че!
Поздрав!

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от Slon-Madrigal на 25.03.2009 @ 09:04:53
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря. Надявам се, че не са модернизирали прекалено много хотел Роял"?
В университета имах един преподавател по лексика, сърбин, и никога повече след като познавах този човек не видях толкова галантно отношение към жена. Той се отнасяше към всички ни като към дами, ако носеше шапка, навярно щеше да я сваля в наше присъствие, и беше единственият човек, който винаги ме наричаше "ЙелисАвета" - изговаряйки цялото ми име съвсем сериозно така, сякаш разговаряше с владетелка на кралство отпреди век...


Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 25.03.2009 @ 15:41:36
(Профил | Изпрати бележка)
Ами ако си наблизо ела!
Ще се увериш още един път.
Макар, че аз напълно ти вярвам
ЙелисАвета. И аз познавам една
достопочтена дама Елисавета Арсенивеич от
Белградската обсерватория.
Има много да се учим от сръбската и румънска
интелигенция.
Пък като отидох в Истанбул... Мад, бях смазан от
галантността на обикновените турци, които ставаха
и отстъпваха място в автобуса на всяка жена - къдъна.
Пустити му турци... шашнаха ме.
А ние имаме един израз ..."турчин" у дома ...
да ама не,
Елисавета.
Поздрав.
Зарадва ме.


]


Re: Той чу звъна на камбаната
от mamasha на 25.03.2009 @ 08:38:52
(Профил | Изпрати бележка)
Кръвта вода не става. А границите - тях ги поставя историята, политиката, накакви висши интереси. В най-важното място - сърцето - граници няма.

Днес е Благовещение! Поздрави на теб и на твоя гост, Звездоброецо! Слушайте заедно камбаните! Те възвестяват великата радост и любовта между хората!


Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 25.03.2009 @ 15:44:20
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря Мам.
Ще се видим с него тази вечер ....
след малко.
И ще му предам и твоите поздрави.
Той е скромен човек, а по начетеност еша си няма...
Мам.
Изключителна работа.
10х!

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от zinka на 25.03.2009 @ 08:36:00
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравления !!!!!!!

Велико !


Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 25.03.2009 @ 15:33:55
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей Зинка! Милан е велик!
Оттук е и емоцията!
СГНР!
Зинка.

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от doktora на 25.03.2009 @ 07:43:23
(Профил | Изпрати бележка)
!!! И честит Благовец МИЛЧО!!!


Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 25.03.2009 @ 07:53:17
(Профил | Изпрати бележка)
Привет Док!
С на теб, да ти е блага вестта!
С деня,
Док!
10х!

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от doktora на 25.03.2009 @ 11:50:54
(Профил | Изпрати бележка)
Милчо!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Време е да си видим очите, бе човеко добър, досущ райсън-а, на брега на морето четиримата с албатрос-матросаааа-)))))))))))

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 25.03.2009 @ 12:30:30
(Профил | Изпрати бележка)
Ще гледам да го уредим, Док.
Ако знаеш как ми се иска да направим и ние това каре на плажа!
Може и до(на) евиния плаж!
Док! хахаххахахаа!
Да си жив,
лечителю на болките ни.

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от doktora на 27.03.2009 @ 16:18:15
(Профил | Изпрати бележка)
Бъди Милчо, бъди братче...и не забравяй звездите...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от doktora на 27.03.2009 @ 16:18:15
(Профил | Изпрати бележка)
Бъди Милчо, бъди братче...и не забравяй звездите...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 28.03.2009 @ 04:27:46
(Профил | Изпрати бележка)
До скоро, Док!
10х!!!

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от rajsun на 25.03.2009 @ 07:39:45
(Профил | Изпрати бележка)
Милчо, Големия!!!
Бъди!


Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 25.03.2009 @ 08:13:58
(Профил | Изпрати бележка)
Райсън!
еее!
Брате!
Петък 13 -> 2х13+1=27
Троянска сливова и херинга се пасват 100%
Брате!
+ Милан!

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от kasiana на 25.03.2009 @ 07:11:46
(Профил | Изпрати бележка)
Това е твоето амплоа, Милчо!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Великолепен разказвач и човек си!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Вярвам, че твоят вдъхновител в писането е чудесен, щом ти го казваш!!!

Ще се радвам да напишеш продължение за това истинско мъжко приятелство.

Жалко, че не мога да бъда там, макар вчера да се видях като малко всепроникващо неутрино...

Мечтая, където съм аз, да има астрономическа обсерватория...И във
фентъзи повестта ми ще я има...

Да ти е хубав и светъл денят !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Касиана



Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 25.03.2009 @ 08:22:13
(Профил | Изпрати бележка)
Кас,
отивам на панихида.
лек ден.

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от karambol на 25.03.2009 @ 00:48:26
(Профил | Изпрати бележка) http://pitashtia.blogspot.com/
Хубаво разказваш, но я си кажи и кога прописа .
;)


Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 25.03.2009 @ 08:21:17
(Профил | Изпрати бележка)
на 21.09.2007
сутринта.
рано преди да се събудя.

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от LATINKA-ZLATNA на 24.03.2009 @ 22:38:34
(Профил | Изпрати бележка)
ЛОВ
автор: МИЛАН С. ДИМИТРИЕВИЧ

Господарите конете яхнаха
и ловните тръби се обадиха,
разсипаха се по планината зелена
дами разноцветни
и глас трънлив подмами духовете
неизмеримото да обкръжат от засада
хрътките, които опростяват разстоянието
пуснаха
да научат племето невиждащо
жертвата трябва да се повали
извоюва
унищожи.

Пространствто е разслоено,
а веригите на времето спъват
и книгата наизуст още не съм научил,
Ангеле милостиви.


Милчо, само как ще се зарадва МИЛАН ДИМИТНИЕВИЧ като види колко много неща си написал! Приятна среща ви желая!


Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 25.03.2009 @ 08:11:08
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря Латинче,
ще се чеум пак и на лични.
:)))
Лек ден!

]


Re: Той чу звъна на камбаната
от Hulia на 24.03.2009 @ 22:03:13
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Поздрави специални за теб и Милан; къде точно и от колко часа ще четете, бре Милче и дали е за широка аудитория или в тесен кръг, казвай бързо, моля те!!!


Re: Той чу звъна на камбаната
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 25.03.2009 @ 08:14:55
(Профил | Изпрати бележка)
Хулия в Петък ще е,
повече на лични.
СГНР!

]