Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 450
ХуЛитери: 3
Всичко: 453

Онлайн сега:
:: Albatros
:: LeoBedrosian
:: mariq-desislava

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЖътварката
раздел: Разкази
автор: joy_angels

Мари Недо, бяла Недо!
Бяла Неда, мари, жътва жъне,
сама жъне и се варка,
на два пъте, на два друма ...




Някой би казал, че е пораснала с тази картина. Но всъщност тя нямаше особено значение в живота й до онзи четвъртък. Този странен предмет за една селска къща си висеше в голямата стая на чичо Кольо откак се помнеше. Щом понякога си пийнеше, той обичаше да разказва историята на жътварката от картината - все една и съща, а леля Севда кротко го изслушваше и после го слагаше да си легне.

Румяна толкова беше свикнала с присъствието си у тях, че понякога й изглеждаше странно, че трябва да се прибере у дома. Но истината беше една и тя почукваше вечер отвън по прозореца: Румяна беше съседското момиче, почти отгледано от двамата бездетници. Трябваше да се прибира в малката кирпичена къща в съседния двор, за да се погрижи за вече старата си баба, да сготви яденето за утре и да се приготви за училище.

Румяна никога не беше имала баща, а майка й отдавна беше изчезнала някъде по света. Отвреме-навреме в къщата идваше човек - понякога мъж, понякога жена, който носеше найлонов плик с нови, хубави дрехи за момичето. Но в плика никога нямаше писмо или какъвто и да е знак от майка й. Откакто баба й грохна съвсем, Румяна все питаше за майка си, но никой от пратениците всъщност не беше я виждал. Всички бяха само куриери.

Така между пликовете с дрехи, грижите за бабата, вечерите при съседите, които й бяха като родители, Румяна порасна. Завърши училище в града, но не беше силна ученичка, защото нямаше кой да й помага: думите в учебниците й отдавна бяха надхвърлили знанията и на леля Севда, и на чичо Кольо. Като по-малка градските деца й се подиграваха – тя беше селянчето от Дивля. Но щом се замоми, изведнъж всички разбраха какъв е таланта на Румяна – тя беше изключителна красавица. Момчетата я канеха тук и там, но тя все бързаше да се прибере в село – красотата й беше очевидно предимство в очите на другите, но не и за нея.

Както кротко си живееше без особени стремежи, без мисъл за утре, изведнъж животът изсипа край нея толкова събития, че все едно мамул се изрони. Първо дойде художникът от столицата, който искаше да рисува момичета с онази красота, която беше впечатлила някога Майстора. Много бързо пришълецът стигна до Румяна. Тя първо обличаше носията и с часове му позираше, а после художникът я събличаше и я учеше на любов. Като нарисува онова, което му беше нужно, художникът си замина и остави Румяна тежко влюбена. Всъщност момичето никога не хареса картините, защото те изобщо не приличаха на онази в къщата на чичо Кольо. Но истината бе, че тя нямаше идея какво значи “авангарден” – думата, която художникът толкова повтаряше.

Нито молбите на леля Севда помогнаха, нито въздишките на чичо Кольо. Румяна беше тъжна, плачеше по цял ден, дори й хрумна безумната мисъл да тръгне да търси художника, но знаеше само малкото му име и слава Богу се спря. Тогава почина баба й. Румяна не плака много – сълзите й бяха посветени на друг, а и баба й отдавна беше повече бреме в рушащата се селска къща, отколкото утеха.

Така се пренесе да живее у съседите. Всъщност – нищо не пренесе. Просто вечерта след погребението на баба си остана да спи у тях и толкоз. Много скоро с леля Севда почнаха да ползват съседната къща само като склад, в който държаха празни буркани, счупени столове и всякакъв излишен багаж. Румяна си намери работа в града й тъкмо нещата почнаха да се подреждат – забременя. Всъщност, първият мъж който пожела да бъде с нея след художника – успя. Румяниното сърце беше толкова ранено, че му беше все едно какво става с останалата част на тялото.

Момчето работеше в офис близко до магазина, в който Румяна беше касиерка. Родителите му бяха от градските богаташи и като чуха, че някаква селянка от Дивля е бременна от сина им, направиха всичко, за да ги разделят. Славата на Румяна на модел, рисуван от някакъв столичен художник, беше достатъчна бъдещият татко да повярва, че не е единственият мъж в живота на момичето. Леля Севда се поболя от притеснение, но твърдо застана зад Румяна – щяха да отгледат още едно дете. Бездетната жена знаеше какво чудо на природата е раждането на живота и никога не можеше да й хрумне друго решение. Онази вечер чичо Кольо си пийна повече, разказа историята на картината два пъти – веднъж на Румяна, и втори път – на себе си, а после заспа.

Но животът имаше още планове за Румяна. Малкият Никола се роди – тъкмо навреме и както си трябва. Но лекарите бързо установиха, че бебето има проблеми с костите, които трябваше да се лекуват дълго, много дълго. Леля Севда, която бдеше над Румяна и бъдещата й рожба като орлица, не можа да го понесе. Малко след раждането на момченцето тя си отиде от скоротечен рак, за който никой не беше подозирал до момента. Така Румяна остана сама в къщата на чичо Кольо с бебе на ръце.

Много бързо животът ги притисна така, както никога дотогава. Бяха три странни душú – добродушният възрастен мъж, за който присъствието на Румяна беше живот и утеха след смъртта на жена му, младото момиче, което растеше като самотна топола в селото и малкото бебе, за което съдбата беше избрала трудно начало. Тримата се търсеха един друг през целия ден и често осъмваха заедно в голямата стая – Румяна и бебето заспали на тясното легло, а чичо Кольо – похъркващ на стола със захлупено върху маста лице. Лечението на Никола изискваше пари – за всяка операция в столицата, за всеки преглед Румяна трябваше да намира средства за транспорт, за хотел, за безумните цени на лекарствата. А детето беше малко, имаше нужда от грижи и Румяна нямаше как да го остави, за да започне отново работа.

И тогава, един ден чичо Кольо изчезна. Няколко дни не се върна и Румяна ужасно се притесни. Не знаеше къде да го търси. Не знаеше кого да пита. Малкото им съседи само вдигаха рамене. Но в четвъртък възрастният мъж се прибра. Румяна го прегърна както се прегръща баща и най-после се разплака. Мисълта, че е останала сама в селото, съвсем сама в целия сват – едно дете с болно дете на ръце – я беше вцепенила за дни. Ала щом видя познатата фигура да влиза в цъфналия двор, вцепенението й се изля в хлипове.

Чичо Кольо внимателно я отстрани и влезе в къщата. Отиде в стаята, където малкият Никола се опитваше да лази въпреки стегнатите в шини крачета, вдигна го на ръце, седна на леглото и най-после каза:
- Ще се местим, дъще. Трябва да съберем багажа, утре идва камионът.

Момичето още бършеше очи с опакото на ръцете, а тъмните й очи изглеждаха още по-хубави.
- Къде ще ходим, чичо Кольо?
- В София. Купих апартамент – не е голям, но ти и Никола ще имате стая, аз ще спя в хола, има и кухня. Близо е до болницата, така че и пеша ще можеш да ходиш. До блока има детска градина и училище, тъй ще ти е лесно да се грижиш за тоя юнак като порасне.

Румяна изхлипа отново, сви тъничките си ръце пред стомаха, сгъна се на две и рухна на близкия стол:
- Ти? Какво говориш, чичо Кольо? С какви пари? Откъде? Какво си направил?

Малкият Никола шареше с ръчички по лицето на мъжа и гукаше усмихнат.
- Продадох картината, дъще. Отдавна трябваше да го направя, но досега не се налагаше. Сега трябват пари за детето. Няма да я нося в гроба я.
- Картината? – Румяна облиза изпръхналите си устни - Искаш да кажеш, че тази картина е струвала колкото апартамент в София?

Чичо Кольо се усмихна:
- Струва повече, много повече. Но реших, че е по-добре да сложим и пари настрани – те пак ще са твои и на детето. Ще ти потрябват. Когато го излекуват, ще са нужни и пари за училище, за какво ли не. А животът е скъп. Така че всичките пари са в банка - музеят вече ги преведе.

Румяна не знаеше какво да каже. В съзнанието й, като в стар филм се въртяха вечерите с пийналия мъж, който отново и отново разказваше историята на “Жътварката”...

Майсторът, големият художник на Кюстендилския край, беше рисувал много моми по селата наоколо. Беше идвал и в Дивля, където бабата на чичо Кольо била известна хубавица. Тя много пъти позирала за разни картини и веднъж художникът й подарил една от тях. Тогава никой не обърнал внимание на жеста, картината нямала стойност за селските хора. Висяла си там, на стената, а след години домашните съвсем забравили за случката. И след десетилетия внукът - чичо Кольо - изглеждаше смешен, когато разправяше на хората в селото, че има в дома си картина на Майстора. Никой не вярваше. И Румяна не вярваше. Само знаеше, че картината е хубава и че беше пораснала с нея – тя винаги си беше висяла ей-там, на стената.

Ала на стената в този четвъртък стоеше само тъмно петно, което вече нямаше да значи нищо. За никого. Нямаше я бабата на чичо Кольо, нямаше го Майстора. Нямаше и жътварки...

Но картината беше поела по пътя си за нов живот.

Време беше и хората да я последват.


Публикувано от alfa_c на 14.03.2009 @ 15:19:43 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 6


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 20:21:55 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Жътварката" | Вход | 15 коментара (37 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Жътварката
от sineva на 14.03.2009 @ 16:17:39
(Профил | Изпрати бележка)
Настръхнах...
Винаги ме караш да плача и леки тръпки да ме побиват!
Ако Майстора е жив и прочете, щеше да ти каже, че си майсторица на разказа!
Какво да ти кажа още Ангелче!
Че си прекрасна, че си талант, че умееш така леко да докосваш...
И ти се ВЪЗХИЩАВАМ!
С обич!:)))


Re: Жътварката
от joy_angels на 14.03.2009 @ 16:25:30
(Профил | Изпрати бележка)
Синичка, понеже нямам други цветенца освен маргаритките от преди малко, ще те помоля да приемеш едно щурче - то ще ти попее на мръкване и ще ти припомни за "Жътварката".
Ппрегръщам те и ти благодаря от сърце за милите думи! :)))

]


Re: Жътварката
от sineva на 14.03.2009 @ 16:34:57
(Профил | Изпрати бележка)
Вече е при мен, щурчето...
И ми пее ...И не само за ,,Жетварката,,!
Така се размечтах...
За зелени поляни с бели маргарити и ние с теб си берем и си правим венци .Слагаме си ги и самодивите ни завидяха.
Благодаря ти, миличко!:)))

]


Re: Жътварката
от joy_angels на 14.03.2009 @ 16:43:32
(Профил | Изпрати бележка)
Синичка, някой да ти е казвал, че си поетеса? ;)
А самодивите ги убиваме с убост!!! Да знайш!
Много хубава вечер и почивен ден. Да ти е лятно, маргаритено и щурчово!
:)))

]


Re: Жътварката
от Hulia на 14.03.2009 @ 16:37:58
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Изключително вълнуващ разказ, а и майсторски си пресъздала всичко...


Re: Жътварката
от joy_angels на 14.03.2009 @ 16:57:37
(Профил | Изпрати бележка)
А пък твоят усмихнат подпис под оценките в случая страшно ми заприлича на момиче в носия :)
Благодаря за оценката, Ули! Трогваш ме :)))

]


Re: Жътварката
от apostolicia на 14.03.2009 @ 17:43:29
(Профил | Изпрати бележка)
Пак!:..(


Re: Жътварката
от joy_angels на 14.03.2009 @ 18:02:44
(Профил | Изпрати бележка)
Страшна си, Ели! :)))
Аз обаче ще бъда многословна, щото ми е кеф, че си прочела. Пък и сигурно си харесала ;)
Просто (просто...;)) благодаря!
Поздрави и хубава вечер :)))

]


Re: Жътварката
от apostolicia на 14.03.2009 @ 18:59:10
(Профил | Изпрати бележка)
Пак се разциврииииххххх! И пак харесах! И пак ме превърна в долна злобарка, че не мога и аз да ги пиша такива - ииии в резултат на това - пак ривах, ма този път от горко самосъжаление! :))))))

]


Re: Жътварката
от joy_angels на 14.03.2009 @ 19:06:33
(Профил | Изпрати бележка)
:))))))))))))))))))))))))))))))))
И ти ако ривеш за глупости... Виж тук на тази страничка линка - не е нужно да пишеш като мен, достатъчно е да пишеш като този автор. Аз го чета с удоволствие и се уча на лекота на стила и забавност на изказа от него.

http://hulite.net/modules.php?name=News&file=article&sid=104478

Поздрави, злобарка такава :))))

]


Re: Жътварката
от roza1 на 14.03.2009 @ 18:02:05
(Профил | Изпрати бележка)
Харесвам разказите ти!
В живота се налага да се разделяме, с неща които обичаме, за да спасяваме хора, които обичаме.

Поздрави!:)


Re: Жътварката
от joy_angels на 14.03.2009 @ 19:08:05
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, че ги харесваш, Розичке :)))
Няма по-важно от хората. Вещите се купуват и продават - права си.
Поздрави и на теб и слънчева мартенска неделя :)))

]


Re: Жътварката
от Limonka (danist@abv.bg) на 14.03.2009 @ 18:29:23
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
В този разказ има материал за цял роман!


Re: Жътварката
от joy_angels на 14.03.2009 @ 19:57:06
(Профил | Изпрати бележка)
То си е дълга история - честно казано не е лесно да разкажеш няколко човешки живота в 3 страници.
За роман обаче се искат нерви и ... дупе (извинявай за непоетичния ми изказ). Аз май нямам и двете :)))
Благодаря ти, че прочете и коментира, Дани!
Спокойна вечер :)))

]


Re: Жътварката
от kusmet4e на 14.03.2009 @ 20:08:56
(Профил | Изпрати бележка)
Защо ми се струва, че всъщност главния герой в разказа е не Румяна, а чичо Кольо........а може би не само ми се струва......:)
Отново ме пренесе в един прекрасен свят, който помни само детството ми помни. Хубава, теменужена вечер и много, много детски прегръдки! :))


Re: Жътварката
от joy_angels на 14.03.2009 @ 20:34:23
(Профил | Изпрати бележка)
Разкри ме :))) То оттам тръгна историята, от него.
Много ти благодаря за този коментар, Късметче, както и за поетичните пожелания!
Да ти е топло и уютно у дома - прегърни и ти малкото човече до себе си :))) А аз прегръщам теб!

]


Re: Жътварката
от Variniq77 на 15.03.2009 @ 00:59:09
(Профил | Изпрати бележка)
Привет отново! Развълнува ме безкрайното човеколюбие и доброта,с които е пропит разказа ти! Напомни ми за Йовковите разкази- много земен,много човешки,много жизнеутвърждаващ! И те поздравявам отново!


Re: Жътварката
от joy_angels на 15.03.2009 @ 16:14:18
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за поздравите и за толкова милия коментар, Вариния! Радвам се, че прочете и хареса :)
Поздрави и спокойна вечер от мен :)))

]


Re: Жътварката
от kasiana на 15.03.2009 @ 06:20:32
(Профил | Изпрати бележка)
Великолепно!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Разказът ме развълнува много!!!

Ти си благословена, Ангелче!!!

Но моят светия - Касиан иска също
да те благослови, затова от Него и от мен:

Бъди благословена!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

касиана


Re: Жътварката
от joy_angels на 15.03.2009 @ 17:07:06
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за трогателни коментар, Каси!
Не можах да преброя удивителните, но съм щастлива от онова, което ги е провокирало!
Поздрави и хубава вечер! :)))))

]


Re: Изкуство.
от regulus на 16.03.2009 @ 16:56:11
(Профил | Изпрати бележка)
Изкуството в полза на живота!
А аз понякога си мисля, че имам проблеми!..


Re: Жътварката
от joy_angels на 16.03.2009 @ 17:38:14
(Профил | Изпрати бележка)
Изкуството винаги е било в полза на живота, Регулус! Нямай никакви съмнения по въпроса!
Нали именно създаването на изкуство доближава твореца до Божествената искра, която е създала Всичкото?
Благодаря ти за коментара! Радвам се, че си прочел!
Поздрави :)))

]


Re: Жътварката
от nichija на 17.03.2009 @ 15:52:40
(Профил | Изпрати бележка)
Разкошна е тази словесна "Жътварка"! Време е човеците да поемат пътя осветен от посланието й.

Поздрави!


Re: Жътварката
от joy_angels на 17.03.2009 @ 16:51:36
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за милия коментар, Ничия!
Думите ти ме радват и трогват :)))
Хубава вечер!

]


Re: Жътварката
от nichija на 18.03.2009 @ 13:04:51
(Профил | Изпрати бележка)
Удоволствието стана двойно:))) - Хубав ден от мен!!!


]


Re: Жътварката
от joy_angels на 18.03.2009 @ 13:10:20
(Профил | Изпрати бележка)
Радост за радост :)))
До скоро!

]


Re: Жътварката
от Marta на 18.03.2009 @ 05:32:01
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Трогателно пишеш ти, Джой. Със сърце.


Re: Жътварката
от joy_angels на 18.03.2009 @ 07:21:32
(Профил | Изпрати бележка)
Твоето присъствие около мен винаги ще остане свързано с една ro6a ;) - чийто стил проблясва в лаконичността на този коментар.
Ти си наистина нещо специално за мен, Мартичка, и ти благодаря от сърце.
Поздрави на липите и прегръдка от мен! :)))

]


Re: Жътварката
от Marta на 20.03.2009 @ 08:44:38
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Помниш! Усмивка! Праща ти това :

Сезон на покълване

След жътвата
изкълваха
изроненото зърно птиците.
Засяха небето с песни и си отидоха.
Поникна дъжд.

Покълна есен.

]


Re: Жътварката
от LiRa на 18.03.2009 @ 13:12:59
(Профил | Изпрати бележка)
Умееш, умееш да разказваш, Джой! Истинска радост и наслада си ми! Здравей! :)


Re: Жътварката
от joy_angels на 18.03.2009 @ 13:16:14
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей пак, Лиричка!
Разходката ти из страничката ми ме прави щастлива :)))
И аз се радвам, като те чета - чувствата са взаимни!
Поздрави :)))

]


Re: Жътварката
от viatarna (viatarna@abv.bg) на 20.03.2009 @ 09:03:13
(Профил | Изпрати бележка)
Със сърце разказваш!
Хем ужким не чета проза в сайта...
Поздрави и почитания!


Re: Жътварката
от joy_angels на 20.03.2009 @ 20:35:06
(Профил | Изпрати бележка)
Ох, като прочета такъв коментар, мед ми капе на сърцето :)
Оценявам, знам че е трудно, че е по-лесно с книжката и затова от сърце благодаря, Viatarna!
И за прочита, и за добрата дума.
Поздрави и Честита пролет :)))

]


Re: Жътварката
от MaryLee на 21.03.2009 @ 21:30:00
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, Радост,много въздействащ разказ,струва ми се, че твоята сила са разказите,макар че и стиховете ти са чудесни.Роден разказвач си,поздрави.


Re: Жътварката
от joy_angels на 22.03.2009 @ 08:02:03
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за милия коментар, МaryLee! Радвам се, че прочете :)
Честита пролет :)))

]


Re: Жътварката
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 01.06.2009 @ 21:45:15
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Много хубава и много добре разказана история! Майсторски!


Re: Жътварката
от joy_angels на 01.06.2009 @ 21:54:53
(Профил | Изпрати бележка)
Радостно ми е, че хареса, Борис!
Благодаря ти, че си тук :)))

]