Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 803
ХуЛитери: 2
Всичко: 805

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСбъдната мечта
раздел: Разкази
автор: Betty21

Пролетта си отиде. Настъпи лятото – топло и многообещаващо.
В Приморско хората бяха излезли – едни на разходка, други на пазар, трети на плажа – да поразпуснат след края на последния работен ден. Лек бриз къдреше вълните, слънцето отиваше към залез, но не бързаше да отстъпи място на нощта. Някъде към хоризонта два делфина игриво пореха морето…Константин прибра мрежите, доволен от своя улов. Мислеше за съпругата си Тереза и деветгодишния си син Емил, които го очакваха в малката им къща на брега. Тереза бе болнава. Преди няколко години я пенсионираха по болест и тя се посвети изцяло на семейството – шеташе, грижеше се за малката градинка, бродираше гоблени, които продаваше, за да позакърпи семейния бюджет. Майката и бащата подновяваха рядко гардероба си, но Тереза се грижеше всички вкъщи да се обличат чисто и спретнато, трапезата да не остава празна, на Емил да не му липсват учебници.
Рибарят се загледа към хоризонта. Видя делфините и се зарадва на присъствието им в акваторията на Приморско. Емил много ги обичаше и често молеше баща си да го вземе със себе си в морето. Те понякога доближаваха лодката и позволяваха на момчето да ги погали…Константин се радваше на Емиловата обич към морето, знаеше, че синът му мечтае да стане като него рибар, но знаеше и мечтата на Тереза Емил да се изучи, да стане еколог и да брани природата от пагубните действия на човека на двадесет и първи век.
Вкъщи го очакваше скромна, но вкусна вечеря. Нахраниха се, Константин каза, че е видял двата делфина. Очите на Емил светнаха, майка му го погали нежно и му напомни, че трябва да учи много, ако иска да закриля своите приятели. Ако беше като много от своите връстници, които кипваха, когато родителите им натякваха, че трябва да залягат над учебниците, и Емил щеше да се подразни. Но той мечтаеше да бъде приятел на морето и неговите обитатели и често вземаше от градската библиотека книжки на морска тематика.
Звездите и Луната над морската шир изгряха. В тихата нощ се чуваше само мощният пулс на морето, чиито вълни се разбиваха в прибоя…
В понеделник Константин отново пое със старата си лодка към рибните пасажи. Тереза ошета и седна да шие поредния гоблен. Емил отиде до библиотеката, избра си нови книги и побърза да се прибере вкъщи. Когато отвори вратата на хола, видя майка си отпусната във фотьойла, гобленът бе паднал на земята… Момчето изпусна книгите и притича до Тереза. Заговори ù с нежни думи:”Мамо, аз съм – Емил, моля те, мамо, погледни ме!”
Сърцето на Тереза едва биеше, момчето се уплаши, отиде до телефона и извика „Бърза помощ”. После се върна при майка си. Тя бавно отвори очи, погали го с поглед и тихо пророни: „ Сине, бъди добро, смело и честно момче, бъди усърден ученик и животът ще те възнагради..., помни, че това е моята мечта за теб…, моля те, сбъдни я…” - майката въздъхна тихо, затвори очи, изпод клепачите ú се отрони сълза. Сърцето на Емил тревожно заби…Линейката пристигна, но вече беше твърде късно. Тереза бе предала душата си на Бог и търсеше в морето съпруга си, за последно сбогом.
Константин и Емил погребаха Тереза скромно. Майката на починалата дойде да живее при тях, за да споделят заедно скръбта и да се научат по-безболезнено да живеят без Тереза. Емил заспиваше с нейния образ и често в съня си чуваше последните майчини думи. Затова се стараеше да учи, за да изпълни майчината мечта. Без Тереза къщата не беше същата, но животът вървеше напред – косите на Константин посребряха, Емил порасна красив и силен юноша. Синът често придружаваше баща си в морето.
Делфините в акваторията на Приморско бяха станали повече и бъдещият еколог понякога плуваше с тях, след като с баща си приключваха риболова за деня.
Един ден в края на лятото Константин излезе рано в морето. Емил не беше с него. Бе приет във Варненския университет, специалност екология и бе отпътувал да се запише… Морето бе тихо и спокойно. Старата лодка се носеше по вълните леко и Константин се радваше, че бързо откри един рибен пасаж. Мрежата натежа и той започна да я тегли…В същия миг задуха силен вятър, вълните залюляха безмоторната лодка и вместо към брега, я отнесоха навътре в морето. Там бурята беснееше с всичка сила… Сърцето на рибаря се сви. Беше сам… Една огромна вълна връхлетя лодката и я преобърна… Политайки към бушуващата бездна, Константин удари главата си в едно от парчетата, на което се бе пръснала лодката, и рибарят загуби съзнание…
Емил слезе от автобуса и забърза към вкъщи. В джоба на сакото му весело се мъдреше нова студентска книжка. На кея се бяха събрали разтревожени близки на рибари, които бяха излезли сутринта в морето. Сред тях беше и баба му. Тя погледна внука си с тревожни очи и той разбра, че баща му още не се е прибрал.
- Не се притеснявай, чедо – опитваше се да го успокои старата жена, - вече
изпратиха спасителни екипи, ще видиш, че баща ти ще се върне…
Емил не каза нищо…Споменът за деня на майчината смърт го връхлетя болезнено. Нима съдбата бе решила да го остави кръгъл сирак! Нима думите на майка му, че животът ще го възнагради за усърдието му, ще се окажат неверни?
В мислите на бъдещия студент се стрелкаха пламенни молитви към Бог, към майка му, към Духа на морето - да върнат баща му жив. Сърцето му тръпнеше от неизвестността, но той държеше немощната длан на баба си и се опитваше да вдъхне у старата жена от своите сили…Бяха приседнали на една от пейките на кея, защото баба му нямаше сили да стои права, а Емил не смееше да се отдели от нея…
- Гледайте, гледайте – делфините! – извикаха няколко гласа.
Емил скочи и се приближи до оградата на кея. Наистина два делфина приближаваха към брега. Младежът забеляза между тях тялото на мъж. Емил се вгледа в него и позна баща си и хукна по стълбите към морето. Не усети как нагази в него и заплува срещу приближаващите делфини. Те видяха момчето и се устремиха към него. Срещнаха се, Емил ги погали с благодарност и пое тялото на баща си. Той едва дишаше. Вълните се опитваха да отнесат двамата мъже отново в морето, но делфините бдяха край тях, докато не излязоха на брега…
Този път линейката не закъсня.
На следващия ден бащата, синът и бабата отпразнуваха едновременно приемането на Емил във Варненския университет и чудното спасение на Константин.
Преди залез слънце Емил положи букет хризантеми на гроба на Тереза. Приседна на малката пейка и поведе мислен разговор с майка си. По красивото му лице се стичаха сълзи. Те бяха събрали мъката, радостта и надеждата за по-добър живот.
- Мамо, аз изпълних наполовина твоята мечта - прошепна Емил, - ето студентската ми книжка. Обещавам ти да я изпълня само с шестици, да завърша и да стана добър еколог. Делфините, които спасиха татко, вдъхнаха увереност в сърцето ми, че съм поел по правилната пътека.
Върху една от хризантемите кацна пчела и засмука с хоботчето си от златния прашец на бялото цвете. Далеч към хоризонта морските спасители - делфините - плуваха в алената пътека на залеза. Вълните тихо се плискаха в брега и сякаш припяваха: „Сбъдната мечта, сбъдната мечта, сбъдната мечта…


Публикувано от alfa_c на 28.02.2009 @ 19:26:25 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Betty21

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 10:27:00 часа

добави твой текст
"Сбъдната мечта" | Вход | 2 коментара (2 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Сбъдната мечта
от kasiana на 28.02.2009 @ 22:40:51
(Профил | Изпрати бележка)
Бети, много се радвам на прощъпулника ти в хулите. За твоите 16 години този разказ е едно чудесно начало. Желая ти творческо дълголетие и все така лъчезарно усмихната да отваряш хоризонтите пред себе си.


Re: Сбъдната мечта
от radi_radev19441944 на 28.02.2009 @ 20:24:59
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Много романтично! Да можеше да е вярно...