Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 546
ХуЛитери: 5
Всичко: 551

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LioCasablanca
:: Marisiema
:: LeoBedrosian
:: Georgina

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПод Ореха
раздел: Разкази
автор: stivanoff

Август си е Август, дори и в планината. Всяка надежда, за дори и леко захлаждане, умираше изпепелена под инквизиращото слънце, явно решено да не отпуска огнената си примка, докато не убие и последния представител на флората и фауната по тези географски ширини.
На площада не можеше да се види човек, вече седмица, но пък в хоремага, носещ тривиалното име “Ореха” , (за което свидетелстваше изгнилия пън на няколко метра от заведението) въпреки ранния час, имаше половин дузина ентусиасти, давещи наболелите си проблеми в алкохол, пот и лимонада.
Фурнаджията Стефан, пиеше вече трети джин с тоник, за чиято рецепта твърдеше, че е негово собствено творение и беше затвърдил тезата си пред непросветените, като го бе кръстил – коктейл “Стефани”. Фурната, обикновено работеше само по 2-3 часа сутрин и след това, Стефан беше обречен на целодневно бездействие. В идентична ситуация се намираше и чобанът Асен. Около 35 годишен, видимо подминат от последните десетина хиляди години еволюция, както външно, така и на интелектуално равнище. Асен( по известен в тези си среди като “Санчо”), обаче притежаваше безпрецедентната словесна дарба да си служи по уникален и неповторим начин с всички известни и неизвестни псувни на родния(и не само) език. Именно тази му способност беше наклонила везните в негова посока, при производството в настоящата му длъжност. Тъй като е известно по неписани селско-стопански закони, че добитъка трябва да бъде псуван, унижаван и изобщо поставян на мястото си, иначе виж ти, еволюирал и тръгнал на манифест за свобода и равенство. Поради незапомнените горещини обаче, селският консилиум се събра и единодушно реши да не излага на риск здравето и живота на единствената им движима собственост и всички занимания на Санчо бяха преустановени за неопределено време. От друга страна това се оказа добра възможност за него, да разбере с точност, колко дена ще издържи без да изтрезнее.
Третият на масата, но не по значимост, беше шофьорът Спас. С угрижена физиономия пиеше кафе със сода и току хвърляше незабележими, завистливи погледи към “Стефанито” на фурнаджията, който от своя страна, разпалено обясняваше на Санчо, как заради жегата, проклетото му прасе, вече трети ден отказвало да яде и както изглеждало, пребиваването му в материалния свят било на кантар.
За разлика от двамата си събеседници, Спас беше натоварен с отговорна задача. Паралелно с ежедневните му функции да товари и разтоварва дърва, сено, картофи и други продоволствия с личния си камион - Газ 63, беше и щатен шофьор на институцията за душевно болни хора, в близост до селото. За негово съжаление, точно днес някой мастит доктор бе решил, че лудите в градския диспансер са надвишили бройката и трябва равномерно да се разселят в рамките на областта.
Синият “Чавдар”- единствения автомобил на лудницата, кротко се пържеше на площада. Видът му бе толкова окаян, че добавяше още няколко десетилетия към и без това преклонната му възраст. В действителност обаче, беше оптималното превозно средство за целта, тъй като никой, що годе нормален човек не би се качил в него, при каквито и да е обстоятелства...
- Айде пияници! Отивам до докарам още откачалки. Че са ни малко... Ако има места, ще се върна и за вас.
- Ако дават ракия, още сега идвам!
- Няма ракия Асене, ама правят клизми всеки ден. Може да ти хареса...
- Айде махай се! Пичка ти лелина!
Спас излезе и примижа срещу парещото слънце. Бавно отвори скърцащата врата и се намести на лепкавата седалка. Както винаги, Чавдарчето запали от втория път. С отработено движение размаза дебелата муха по месестия си врат и под акомпанимента на агонизиращо тракане, затътри трите тона ръждясали ламарини към хоризонта.


- На! Подпиши тука! 8 парчета са - изкъпани, упоени и чисто луди. -Дебелият санитар се засмя, изсекна се шумно на плочките и изтърка мазната си ръка в синята манта.- Няма да се плашиш всички са като гергьовски агнета. На ти и тоя чувал с чаршафи и пижами! Айде, че ще се сварим! Бахти жегата...
Спас се качи и погледна зад допълнително поставената решетка зад шофьорското място. Помисли си дали се произвеждат автобуси, специално за ненормални - с фабрични решетки. “Би било хубаво да имам автобус с фабрична решетка...”
Лудите, както винаги бяха луди. Класическо изпълнение. Дори леко скучни. Шестима мъже и две жени. Беше му направило впечатление, че мъжете откачат по често. ”Мръсните шаврантии ша са виновни!” –Спомни си за бившата си жена. Четирите клатеха глави нагоре-надолу, трима наляво-надясно, а последният просто гледаше в несъществуваща точка. Забеляза тънка, жълта струя да се прокрадва между седалките. Проследи я и забеляза източника - плешив мъж на неопределена възраст, който явно разбрал, че е център на вниманието, пусна отвратителна, изкривена усмивка в отговор на неодобрителния поглед на Спас.
- Ех, какво да те правя... Нали няма да чистя аз.- Въздъхна и седна на още по-лепкавата седалка. Чавдарчето изхриптя веднъж и отново се предаде на втория опит. С още по-измъчен стон се отлепи от горещия асфалт и пое в позната посока.
Слънцето бе достигнало връхната си точка и смазваше с огнения си ботуш всеки опит на Спас да си поеме въздух. Оставаха още 30тина километра - и малко и много. Коравият балкански дух обаче, вече не издържаше. “Какво пък, една биричка. Иначе ще пукна!” Погледна въпросително към “пътниците” и наби рязко спирачки покрай ламаринената барака край пътя. Погледна жадно, написаното с блажна боя “Скара-Бира”, влезна и уморено опря лакти на бара.
- Девойче! Дай една биричка! Колкото по-студена, по-добре! -Грозноватото момиче мързеливо се пресегна към фризера.
- 90 стотинки.- Спас бръкна в омазнените си панталони и хвърли едно левче. Отпи юнашка глътка и запали цигара от измачкания пакет “Мелник”. Още неизпушил я до половината, извади още един лев и го търкулна пред момичето.
- Я дай още една, че се обезводних в тая жега! - Захили се и избърса потното си чело.
Гаврътна и втората бира, този път малко по-бавно и се затътри към автобуса.
- Дами и господа, потегляме към хотела.- Отпусна се във вече прогизналата седалка и като по чудо запали от раз. Километрите до олющената табела “Душевно болни хора” се изтърколиха неусетно. Грозната сграда се показа измежду дърветата.
- Ето го вашия нов дом! Надявам се престоя ви да е ...- Спас изтръпна. Наби рязко спирачки. “1, 2, 3, 4... 7. Потта за секунди изстина по тялото му.
- Не, не, не, не, не! Защо бе човек! Къде си отишъл. - Причерня му. -Добре, добре. Спокойно! Ще отида да взема Стефан и заедно ще го намерим. Няма къде да отиде.- Обърна с няколко нескопосани маневри и бързо се спусна към селото. Площадът изглеждаше още по-пуст. Нищо не подсказваше, че в схлупените къщурки наоколо живеят стотина души. Спас спря автобуса, забърза крачка към “Ореха” и изведнъж спря. Погледна вдясно към чешмата и видя безжизненото тяло на Санчо. Застана над него, скръсти ръце и се почеса по брадата.
- Санчо! Санчоооо! Ставай! Давай да те водя у вас! Ще слънчасаш! -Санчо кротко изръмжа някаква псувня и пак захърка. Спас се огледа подозрително, подхвана под мишниците вонящото на ракия тяло и го замъкна в автобуса.
Вниманието му се спря върху изкривената му пиянска усмивка. Плешивото теме, идиотската физиономия, кой би се досетил? Поседя една минута втренчен в него и пое дълбоко въздух. Разкопча му ризата, извади една изпокъсана пижама от чувала и неодобрително прошепна:
- Ех, Асене, Асене! И без това никаква полза няма от тебе приятел...


Публикувано от BlackCat на 27.08.2008 @ 11:39:51 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   stivanoff

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 14:55:42 часа

добави твой текст
"Под Ореха" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Под Ореха
от Nadie на 27.08.2008 @ 11:51:07
(Профил | Изпрати бележка)
Историята е много хубава, но много нескопосано разказана. Няма цвят в езика, но за това пък гъмжи от грешки в пунктуацията. Жалко!