Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Nela
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 2
Îáùî: 14146

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 773
ÕóËèòåðè: 5
Âñè÷êî: 778

Îíëàéí ñåãà:
:: pinkmousy
:: LioCasablanca
:: Mitko19
:: LeoBedrosian
:: mariq-desislava

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà×àíþ
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: pandatek

- Àéäå, ìîì÷å! Íÿìà ëè äà ñëèçàø? - ïðîâèêíà ñå åäèí ãëàñ.
Ñ ãîëÿìî óñèëèå îòâîðèõ î÷è.
- Àéäå, áå! Íÿìà äà òå êàðàì â äåïîòî.
Ïîñúáðàõ ñèëè è ñëÿçîõ îò òðàìâàÿ. " äåïîòî ñèãóðíî ùåøå ïîâå÷å äà òè õàðåñà" - ñè êàçàõ, àëà âå÷å áåøå êúñíî. Òðàìâàÿò çàòâîðè âðàòèòå è êëàòóøêàéêè ñå ïîëåêà-ëåêà, êàòî íÿêîÿ äîñòîëåïíà äàìà, íåãîâà âðúñòíèöà, íà æåíñêèÿ ïàçàð è ïîñêðúöâàéêè îò ðàäîñò, ÷å ãî ÷àêà ïî÷èâêà, ñè çàìèíà îò ñïèðêàòà. Àç ïðåñÿêîõ òðàìâàéíèòå ëèíèè è ñåäíàõ íà ñïèðêàòà â íàñðåùàíàòà ïîñîêà. Òàì ïîíå èìàõ ìàëêî ïðèêðèòèå îò ïðîíèçâàùèÿ ôåâðóàðñêè âÿòúð. "Ïúê è òî áèâà ëè ôåâðóàðè äà èçëåçåø ïî ñóèò÷åð? Ïîñëå ñå ñå ÷óäè, ÷å òè å ñòóäåíî." À çàùî íå ñè áÿõ âçåë ÿêå, ìè áåøå òðóäíî äà ñè ñïîìíÿ. Ùåøå ìè ñå ñàìî äà ñå ïðèáåðà è äà ñè ëåãíà â êðåâàòà, íà òîïëî. Ïðåç ïðîòðèòèòå ìè ïîäìåòêè ïî êðàêàòà ìè ñå èçêà÷âàøå åäèí áåçìèëîñòåí ñòóä. Ïîòðåïåðèõ. Ñïîìíèõ ñè êàê ïðåäè äà èçëÿçà íå óñïÿõ äà íàìåðÿ âòîðè ÷èôò ÷èñòè ÷îðàïè äà îáóÿ. Íàïîñëåäúê áÿõ ñâèêíàë äà ñè îáóâàì ïî äâà ÷èôòà ÷îðàïè, êîãàòî èçëèçàõ ïî ìàðàòîíêè, è êàòî íå áÿõ íàìåðèë ñå ïîäâîóìèõ äàëè äà íå ñè îáóÿ âñå ïàê çèìíèòå îáóâêè, íî òå èçãëåæäàõà òîëêîâà îêàÿíî, ÷å ðåøèõ, ÷å íå ìîãà äà ãè íîñÿ êàòî èçëèçàì âå÷åð. "Å, ñåãà òðàé, áàáî, çà õóáîñò!" Ñëîæèõ ñè êà÷óëêàòà è ñêðúñòèõ ðúöå íà ãúðäèòå. "Àìà ÿêåòî ñè áåøå íà ìåí, êàòî èçëèçàõ." Òîãàâà ñè ñïîìíèõ, ÷å ïðåäíàòà âå÷åð ùÿõ äà èçëèçàì ñ åäíè ìîìè÷åòà îò Çëàòîãðàä. È ñå áÿõ âèäÿë ñ òÿõ, è îòèäîõìå â åäíà êðú÷ìà, è ÿêåòî ñè áåøå íà ìåí... Íàòàòúê íèùî íå ñè ñïîìíÿõ. Ïîñåãíàõ äà âèäÿ íà òåëåôîíà ñè êîëêî å ÷àñà, íî îùå ïðåäè äà áðúêíà â ïðàçíèÿ ñè äæîá ìå ïîáèõà òðúïêè. Ïðåðîâèõ âñè÷êèòå ñè äæîáîâå: "Îëåå, çàãóáèë ñúì ñè ÿêåòî, òåëåôîíà, êëþ÷îâåòå, ñâúðøèë ñúì ïàðèòå... È äà ìè å áèëî êåô ñíîùè íèùî íå ñè ñïîìíÿì. Êúäå ñúì ñå ñåãà, áå, äà ìó åáà ìàéêàòà? Ä`åáà òàÿ Ñîôèÿ, ä`åáà!" Ïðåä ìåí ñå îòêðèâàøå åäèí ïåéçàæ, äî áîëêà ïîçíàò íà æèòåëèòå íà ñòîëèöàòà, íî ñïîñîáåí äà óïëàøè âñåêè íîâîäîøúë. Ïàíåëíè áëîêîâå, ïðåä òÿõ åäíà îáøèðíà ïîëÿíà, íà êîÿòî ñå ðàæîæäàõà íÿêîëêî áåçäîìíè ïñåòà è âÿòúðúò áåøå íàäèãíàë åäíî âèõúð÷å îò íàéëîíîâè ïëèê÷åòà. Äâà ñòðîåæà, ñúñ ñòàáèëíè êóï÷èíè ñòðîèòåëíè îòïàäúöè ïîêðàé òÿõ, íàðóøàâàõà ñÿêàø ñïîêîéñòâèåòî íà äåáåëèòå òðúáè, èäâàùè îò ÒÅÖ-à, êîèòî ïðåêîñÿâàõà öÿëîòî ïîëå íàäëúæ è ÷èÿòî êîçèíà ñå ïîêëàùàøå â ðèòúìà íà íàéëîíîâèÿ âèõúð. Òîëêîâà ñèâî, ÷å ÷àê ñå îêîêîðèõ, à äàíî âèäÿ íÿêîé äðóã öâÿò.. Ãëåäàéêè äèìà èçëèçàù îò êîìèíèòå íà ÒÅÖ-à, ñå ïèòàõ: "Êàê ìîæå ÷îâåê äà æèâåå òóê ïî ñîáñòâåíà âîëÿ?"
Íàé-íàêðàÿ òðàìâàÿò äîéäå è ñåäíàõ íà åäíà ñåäàëêà, êîÿòî ìè ñå ñòîðè ïî-ëåäåíà è îò ïåéêàòà íàâúí. Ñëåä íÿêîëêî ñïèðêè òðàìâàÿò ñå íàïúëíè è îòñòúïèõ âå÷å ñãðÿòîòî ìÿñòî íà åäíà áàáà. Åäâàì ñå êðåïÿõ íà êðàêàòà ñè. Òðóäíî ñå îïðàâèõ äî àïàðòàìåíòà íà ëåëÿ ìè, êúäåòî æèâååõ, îòêàêòî áÿõ äîøúë â Ñîôèÿ. Íåÿ ÿ íÿìàøå âêúùè. Îòèäîõ äî Õàëèòå, äà ñúì íà òîïëî, è ñåäíàõ íà åäíà ñêàìåéêà, êúäåòî ñúì çàñïàë. Íå çíàì êîëêî âðåìå ñúì ñïàë òàêà, íî çà âòîðè ïúò òàçè ñóòðèí ìå ñúáóäèõà è âå÷å ìè èäâàøå ìàëêî â ïîâå÷å. Òîçè ïúò áåøå îõðàíàòà.
- Àëî, òóê íå å êóøåò-âàãîí.
- Îñòàâè ìå, áå ÷îâåê!
- Àéäå, îòèâàé äà ñè ñïèø íà ñåëî!
Òàçè çàáåëåæêà î÷åâèäíî ñå îòíàñÿøå äî ìîÿ äèàëåêò. Êðîòúê ÷îâåê ñúì, íî êàêúâòî ñúì ñè åäúð, êàòî ñêëþ÷à ÷åðíèòå ñè âåæäè è ïîãëåäíà ëîøî, ÷åñòî ñå ñëó÷âà íà õîðàòà, ïðåäèçâèêàëè ìå, äà ïîäâèÿò îïàøêà áåç äóìà äà îáåëÿò ïîâå÷å. ×è÷îòî ìå îñòàâè íà ìèðà, íî íà ìåí è áåç òîâà íå ìè ñå îñòàâàøå ñëåä êàòî ìå ïúäÿò. Çà ùàñòèå ëåëÿ ìè ñå áåøå âå÷å âúðíàëà è íàé-íàêðàÿ ñå ïðèáðàõ ó äîìà.
Ëåëÿ Òàíÿ âñúùíîñò áåøå áðàòîâ÷åäêà íà áàáà ìè è ñëåä ñìúðòòà íà ÷è÷î Õðèñòî æèâååøå ñàìà â äâóñòàåí àïàðòàìåíò áëèçî äî ïëîùàä "Ìàêåäîíèÿ". Ðàçêàçàõ è åäíà ùî-ãîäå äîáðå ñêàëúïåíà èñòîðèÿ êàê ñà ìå ïðè÷àêàëè íà óëèöàòà è îòêðàäíàëè ïàðèòå, ÿêåòî è òåëåôîíà. Ïîíåæå ñúì ãè áèë óäàðèë ñà ñå ÿäîñàëè è ñà õâúðëèëè êëþ÷îâåòå ìè â åäíà øàõòà, âìåñòî äà ñúáèðàò óëèêè ñðåùó ñåáå ñè, áèåéêè ìå. Ñ åäíà äóìà - ïðîôåñèîíàëíè îáèðäæèè. Íå çíàì êîëêî ìè ïîâÿðâà ëåëÿ Òàíÿ, íî ñàìî öúêàøå ñ åçèê è êëàòåøå ãëàâà, ñëîæèëà ðúöå íà êîëåíàòà ñè.
- Õóáàâî, ÷å íà ñå òå áèëè, íî íåùî ìè ñå ÷èíè, ÷å ñè ñè ïîñðúáíàë ñíîùè. Âèæ êîëêî îòïàäíàë èçãëåæäàø, à è ìè ëúõàø íà àëêîõîë.
- Ñòèãà, ëåëüî! Çíàåø, ÷å íå êóñâàì.
- Íàäÿâàì ñå. Çíàåø, ÷å íå áèâà, íî íà ìàéêàòà òè òðÿáâà äà è êàæà. Àìè àêî ñè òðúãíàë ïî ëîø ïúò, ùå å õóáàâî äà ãî çíàå è àêî ïðåöåíè äà òå ïðàòè ïðè ñòàðèòå äà ìèíåø åäèí ñåòüåô.
- Ãëóïîñòè ñåãà, ëåëüî!
- Íå, íå ñà ãëóïîñòè. Íàïîñëåäúê òå âèæäàì ÷åñòî åäèí îìúðëóøåí, ñ ïðàçåí ïîãëåä.
Òóê å ìîæå áè ìîìåíòà äà îáÿñíÿ, ÷å àç áÿõ êðèâÿíåö.  ñúùíîñò àêî ïèòàòå ìåí ñè áÿõ íàïúëíî íîðìàëåí, íî îêîëíèòå ñåëà âèêàõà íà íàøåòî ñåëî è íà ñúñåäíîòî êðèâÿíöè. Íèå íèùî íå ñè âèêàõìå, íî êàòî îòèäîõ â ãèìíàçèÿòà ðàçáðàõ, ÷å äðóãèòå äåöà íèêîãà íå áÿõà ÷óâàëè çà ïðîðîê Îðóòðà è ÷å â òåõíèòå ìàõàëè, ñåëà è ãðàäîâå íÿìàøå ñòàðè, êîèòî äà äàäàò ñúâåò è äà ïîìîãíàò ïðè íóæäà. Íÿêîè íè âèêàõà è ïîìàöè, àìà íå çíàì çàùî. Ìîæå áè çàùîòî è ïîìàöèòå äîñòà æèâîòíè ãëåäàò è íå ÿäàò ñâèíñêî. Êàêòî è äà å. Òà íèêîãà íå áÿõ ìèíàâàë ñåòüåô, íî çíàåõ ãîðå-äîëó êàêàâî ïðåäñòàâëÿâà è íå èçãàðÿõ îò æåëàíèå äà îïîçíàÿ òàçè ïðîöåäóðà ïò îòáëèçî. Ïðàâåøå ñå èëè ïî ñîáñòâåíî æåëàíèå, íî íå ïî-÷åñòî îò âåäíúæ ãîäèíàòà, èëè ïî ñúâåò íà ñòàðèòå. Äîêîëêîòî çíàåõ ñå ïðåêàðâàøå åäèí äåí è åäíà íîù íà ñàìå ñ åäèí îò ñòàðèòå â åäíà êúùà ïðèãîòâåíà ñïåöèàëíî çà öåëòà. Êàêâî òî÷íî ñå ñëó÷âàøå ïðåç òîçè äåí è òàçè íîù íå ìîãà äà êàæà, íî äî êîëêîòî çíàåõ ñòàðèÿò äàâàøå íà ñåôüåòëèÿòà ñåðèîçíî êîëè÷åñòâî îòâàðè îò áèëêè, ðàñòåíèÿ è êîðåíè, êîèòî ïî íÿêàêúâ íà÷èí ìó ïîìàãàõà äà ðàçðåøè ïðîáëåìèòå ñè.  êúùàòà íå ñå ñëàãàøå íèùî çà ÿäåíå è ïèåíå, íî ñåôüåòëèèòå, êîèòî áÿõ âèæäàë äà èçëèçàò ñëåä ïðîöåäóðàòà, ìàé õè÷ íå èì áåøå äî ÿäåíå è ïèåíå. Ãëåäàõà ñ èñêðÿùè î÷è íàîêîëî è îïðåäåëåíî ñè ïåñòÿõà è äóìèòå è äâèæåíèÿòà. ×åñòî ñå îòäàëå÷àâàõà îò ñåëîòî çà íÿêîëêî äíè è ïîñëå ñå âðúùàõà ñ âñå îùå èñêðÿùè î÷è è ãîòîâè äà ñå çàõâàíàò è ñ íàé-òåæêàòà ðàáîòà. Òà ìàëêî ìå ïëàøåøå öÿëàòà òàçè ðàáîòà è íå ìè ñå èñêàøå ëåëÿ Òàíÿ äà ïóñêà òàêèâà ìóõè â ãëàâàòà íà ìàéêà ìè.
- Êàê ùå õîäèø ñåãà áåç ÿêå? ß, ÷àêàé äà âèäÿ íà ÷è÷î òè Õðèñòî íÿêîå ïàëòî äà òè äàì.
- ×àêàé, ùå äîéäà ñ òåá äà âèäÿ è àç.
 ãàðäåðîáà íà òàâàíà èìàøå åäèí õóáàâ áàëòîí, íî ìè áàøå ìàëúê. Åäíî äðóãî ïàëòî ãî áÿõà èçÿëè ìóëöè, òà òðÿáâàøå äà èçáèðàì ìåæäó åäíà ñèíÿ øóáà è åäíà çåëåíà êàíàäêà.
- À-à, øóáàòà å ìíîãî òúíêà. Âçèìàé ïî-äîáðå êàíàäêàòà. Äà íå ìè õâàíåø íÿêîÿ ïíåóìîíèÿ, ÷å êàêâî ùå îáÿñíÿâàì íà ìàéêà òè.
È áåç ìíîãî ìíîãî äà ìå ïèòà çà ìîåòî ìíåíèå ìè ïîäàäå êàíàäêàòà, èçìúêíà îò íÿêúäå è åäèí ÷èôò âúëíåíè ÷îðàïè è ìå ïîäêàíè íåäâóñìèñëåíî äà èçëèçàì, ÷å èìàëà îùå ìíîãî ðàáîòà. Cëÿçîõìå â àïàðòìåíòà è ëåëÿ Òàíÿ âåäíàãà âëåçå â åäíàòà ñòàÿ è ñå çàõâàíà äà øèå ïåðäåòàòà, êîèòî ïî äóìèòå è, òðÿáâàëî îùå ïðåäè òðè äíè äà ñà ãîòîâè.
"Êàê äà ÿ ïèòàì â òîâà íàñòðîåíèå äà ìè äàäå ìàëêî ïàðè?" ïèòàõ ñå è ñå âúðòÿõ â äðóãàòà ñòàÿ êàòî îáðàí åâðåèí. Íî ëåëÿ Òàíÿ, ñÿêàø ïðî÷åëà ìîèòå ìèñëè, èçëåçå îò ñâîÿòà ñòàÿ, ïîãëåäíà íåùî â òåôòåðà ñè è ìè ïîäàäå åäíà áåëåæêà ñ äóìèòå:
-Åòî òåëåôîíà íà ÷è÷î òè Õðàíüî äà ìó ñå îáàäèø, ÷å ïðàâè ðåìîíò è èìà íóæäà îò ïîìîù. Ùå òè äàäå è íÿêîé ëåâ.
Áåç äà èç÷àêà ìîÿ îòãîâîð ëåëÿ Òàíÿ ñå âúðíà â ñòàÿòà ñè è ñå çàõâàíà çà ðàáîòà. Íàìàçàõ ñè åäíà ôèëèÿ è ëåãíàõ íàé-íàêðàÿ äà ñïÿ. Ñúáóäèõ ñå ÷àê ñëåäîáÿä è âåäíàãà ñå îáàäèõ íà ÷è÷î Õðàíüî. Ðàçáðàõìå ñå äà ìèíà êúì 6 ÷àñà, êîãàòî òîé ñå âðúùà îò ðàáîòà.
-Åé, êàêúâ ãîëÿì ìúæ ñè ñòàíàë - ìå ïîñðåùíà òîé, ìàêàð ÷å àç íå ñè ãî ñïîìÿõ. Ïîñëå ðàçáðàõ, ÷å áèë áàùàòà íà Ìèðî è Àãëèêà, ñ êîèòî ñè áÿõ èãðàë ïîíÿêîãà ïðåç ëÿòîòî. Áÿõà ïî-ãîëåìè îò ìåí è íàó÷èõ, ÷å Ìèðî ðàáîòåë â Èñïàíèÿ, à Àãëèêà ùÿëà äà ñå æåíè è çà òîâà ÷è÷î Õðàíüî ñå çàõâàíàë ñ òîçè ðåìîíò.
Àç ìó ðàçêàçàõ, êàê ñúì äîøúë â Ñîôèÿ, çà äà ïîñåùàâàì åäèí êóðñ ïî ðèñóâàíå, òúé êàòî èñêàì äà ñëåäâàì â õóäîæåñòâåíàòà àêàäåìèÿ.
- Õà, õóäîæíèê ëè èñêàø äà ñòàâàø. Å, ìè íå å ëîøî - ñ èñêðåíî ó÷óäâàíå êîíñòàòèðà ÷è÷î Õðàíüî. - Åëà ñåãà äà òè ïîêàæà êàêâî èìà çà âúðøåíå.
Ðàçâåäå ìå èç æèëèùåòî è êàçà, ÷å îò âðåìå íà âðåìå ìèíàâà åäèí öèãàíèí äà ìó ïîìàãà, íî ìíîãî ìíîãî íå ìîæåëî äà ñå ðàç÷èòà, òúé êàòî íÿìàë òåëåôîí è ðàáîòåë, ñàìî àêî êîãàòî ìèíåë èìàëî ðàáîòà.
Òàêà ïî÷íàõ äà õîäÿ ÷åñòî ó ÷è÷î Õðàíüî äà ïîìàãàì è êàòî ìå âèäÿ, ÷å ðàáîòÿ äîáðå ÷åñòî ìå îñòàâÿøå äà ðàáîòÿ ñàì ïðåç äåíÿ, à êàòî âèäÿ ÷å âèíàãè èìà íÿêîé è öèãàíèíúò ïî÷íà äà ìèíàâà ïî-÷åñòî, òà äâàìàòà ñ íåãî îòìåíèõìå ïî÷òè íàïúëíî ÷è÷î Õðàíüî. Öèãàíèíúò ñå êàçâàøå Æîðî è äîáðå ñå ðàçáèðàõìå. Àç ìó ðàçêàçâàõ çà æèâîòà íà ñåëî, à òîé çà íåãîâèÿ. Áåøå äîñòà íàáîæåí è æèâî ñå èíòåðåñóâàøå îò íàøàòà âÿðà. Pàçêàçàõ ìó êàê ïðîðîê Îðóòðà å îáèêàëÿë çåìèòå ïî îíåçè áóðíè âðåìåíà, êîãàòî õîðàòà íå ñà èìàëè, êàêòî äíåñ, äúðæàâè è êàê ñ äóìèòå è äåëàòà ñè å ïîìàãàë íà ìíîçèíà äà æèâåÿò ïî-ùàñòëèâ æèâîò è äà ñå äîáëèæàò äî ìúäðîñòòà è âå÷íîñòòà. Òà íàøåòî ñåëî áåøå îñíîâàíî îò íåãîâè ïîñëåäîâàòåëè, êîèòî ñà ìó äàëè èìå â íåãîâà ÷åñò. Íå ñå ó÷óäèõ, ÷å íå áåøå ÷óâàë íèêîãà çà Îðóòðîâî, íî æèâî ñå ó÷óäèõ íà ïîçíàíèÿòà ìó çà àìåðèêàíñêàòà ìóçèêà è ïî-ñïåöèàëíî õèï-õîïà.
- Òî àç ñàìî çàðàäè õèï-õîïà õîäåõ íà ó÷èëèùå è òî ñàìî íà àíãëèéñêè. Ïîñëå âêúùè ïðåãîâàðÿõ âñè÷êî íàó÷åíî è ñå îïèòâàõ äà ðàçáåðà òåêñòîâåòå. Íàêðàÿ âåäíúæ îòèäîõ íà "Ñëàâåéêîâ" è îòêðàäíàõ åäèí àíãëèéñêî-áúëãàðñêè ðå÷íèê è åäíà ãðàìàòèêà è ïî÷íàõ äà ó÷à ñàì. Êàêà ìè ñå ñìååøå, ÷å àç áúëãàðñêè íå çíàì, òà àíãëèéñêè ñúì òðúãíàë äà ó÷à, íî äîñòà ïîíàó÷èõ. Äâàíàéñòè êëàñ ãîâîðåõ ñèãóðíî ïî-äîáðå îò ó÷èòåëêàòà. Äà áÿõ áúëãàðèí äà ìå âçåìàò â íÿêîÿ ôèðìà íà ðàáîòà, ÷å äà ãî óïðàæíÿâàì, àìà çíàåø êàê å. Äîáðå, ÷å áàé Õðàíüî å ñâåñòåí ÷îâåê, èíà÷å èìà õîðà íÿìà äà ïóñíàò öèãàíèí â êúùàòà ñè.
 íàøèÿ êðàé íå æèâååõà öèãàíè è âñè÷êî, êîåòî ìè ðàçêàçâàøå Æîðî áåøå íîâî çà ìåí è ìå íàêàðà äà ñå çàìèñëÿ. Íå ìîæàõ ìíîãî äà èçìèñëÿ, çàùîòî Æîðî ïàê çàïî÷íà äà ðàçêàçâà çà ëþáèìèòå ñè ðàïúðè - êàê Êåé Àð Åñ Yàí ïî-ðàíî å áèë áåçäîìíèê, à ïîñëå å ñòàíàë öàð íà ðàïà, çà Ïúáëèê Åíåìè, À Òðàéá Êîëä Êóåñò, È Ïè Åì Äè, Åí Äàáúëþ Åé, Äè Äæåé Ðåä Àëúðò, Áèã Äåäè Êåéí...Íÿìàõ ìíîãî êàêàâî äà êàæà ïî âúïðîñà, òúé êàòî íèêîãà íå ãè áÿõ ÷óâàë íåãîâèòå ëþáèìöè, íî âúîäóøåâëåíèåòî ìó áåøå òàêà çàðàçèòåëíî, ÷å ñå ðàäâàõ çàåäíî ñ íåãî.
Òàêà ñè ïðèêàçâàõìå è ðàáîòåõìå è ðàáîòàòà íè ìèíàâàøå ïî-ëåêî. Æîðî ìå íàó÷è íà îáÿä ñ êåáàï÷åòàòà äà ïèåì è ïî áèðà è êàòî öÿëî äîáðå ñè ïðåêàðâàõìå. ×è÷î Õðàíüî íè ïëàùàøå âñÿêà ñåäìèöà è òàêà ìîæåõ äà ñè êóïóâàì áîè è ÷åòêè çà ðèñóâàíå è ïî÷íàõ è ïîâå÷å äà ðèñóâàì è âðåìåòî ñå ïîñòîïëè è êàòî öÿëî âçå ïîâå÷å äà ìè õàðåñâà â Ñîôèÿ.
Åäèí äåí ñå ïðèáèðàõ îò êóðñà ïî ðèñóâàíå è íÿêîé ìè èçâèêà:
- Åé, ×àíòà, êúäå ñå ãóáèø òîëêîâà âðåìå?
Áåøå Âàíêàòà, åäèí ñòàð ïðèÿòåë îò ãèìíàçèÿòà, êîéòî ñúùî æèâåøå â Ñîôèÿ.
-Êàêâî ñòàâà? Çâúíÿ òè íÿêîëêî ïúòè è âñå "íÿìà âðúçêà ñ òîçè íîìåð".
- Äà, áå ÷îâåê, çàãóáèõ ñè òåëåôîíà.
- Å, êàê ìîæà äà ãî çàãóáèø?
- Ìè åäíà âå÷åð òè òðÿáâàøå íåùî äà ó÷èø è àç èçëÿçîõ ñ òâîèòå ïðèÿòåëêè îò Çëàòîãðàä è òîãàâà.
- Àà, òÿ ìè ðàçïðàâÿøå Åëèöà, ÷å áàÿ ñè ñå áèë ïîíàïðàâèë, ìà ÷å å áèëî ãîëÿìà ëóäíèöà. Äàæå ïîñëåäíèÿ ïúò êàòî ÿ âèäÿõ ïèòà êàêâî ñòàâà ñ òåáå.
- Òî ñèãóðíî å áèëî ëóäíèöà, àìà àç íèùî íå ñè ñïîìíÿì. Îñâåñòèõ ñå ñóòðèíòà íà ïîñëåäíàòà ñïèðêà íà åäèí òðàìâàé è ìè íÿìàøå íè òåëåôîíà, íè êëþ÷îâåòå, íè ÿêåòî.
- Îî, òåæêà âå÷åð å áèëî çíà÷è, à àç ñå ÷óäÿ êàêâà å òàçè êàíàäêà, êúäåòî ñè ÿ âêàðàë.
- Àáå, íå ìè ãîâîðè. Êàòî ñè îòèäà íà ñåëî, ùå ñè äîíåñà åäèí ÿìóðëóê.
- Ñëóøàé, óòðå åäíè êîëåãè îò Òúðãîâèùå ùå èìàò êîíöåðò è áàÿ õîðà ùå õîäèìå. Òåáå èäâà ëè òè ñå? Ùå ñå ñúáèðàìå ïúðâî â êâàðòèðàòà íà Ëèëè - òîâà äðóãîòî ìîìè÷å îò Çëàòîãðàä, äà ïèéíåì íåùî è ïîñëå øå õîäèì.
- Çâó÷è äîáðå. Êàêúâ øå å òîÿ êîíöåðò?
-  åäíî çàâåäåíèå äî Ñúäåáíàòà ïàëàòà, à èíà÷å ùå ñà íÿêîëêî ãðóïè, êîèòî ïðàâÿò ðàï.
- Ðàï ëè? À ìîæå ëè äà äîâåäà åäèí ïðèÿòåë?
- Äà, áå, âîäè ñïîêîéíî.
Âàíêàòà ìè îáÿñíè êàê äà ñòèãíà äî Ëèëè, çàïèñàõ ñè òåëåôîíà ìó è ñå ðàçäåëèõìå.
Ñëåäîáÿä ðàáîòåõìå ïàê ñ Æîðî è ìó ïðåäëîæèõ äà äîéäå ñ ìåí íà êîíöåðòà. Ïðîòèâíî íà î÷àêâàíèÿòà ìè, íå áåøå ìíîãî åíòóñèàçèðàí è çàïî÷íà äà îáÿñíÿâà êàê â ìîìåíòà íÿìàëè âîäà äà ñå èçêúïå, ÷å è äðåõè íÿìàë ïîäõîäÿùè, ÷å òðÿáâàëî äà ïîìàãà íà áàùà ñè äà ïîïðàâÿò åäíà êàðóöà. Ìíîãî âðåìå ãî óâåùàâàõ äà äîéäå äà ñå èçêúïå ïðè ëåëÿ Òàíÿ, îáåùàõ äà ìó äàì åäèí ñóèò÷åð, è íàêðàÿ ñêëîíè, íî ïî-ñêîðî ñ íåóäîâîëñòâèå.
Íà äðóãàòà âå÷åð îòèäîõìå ó Ëèëè êàòî ïðåäè òîâà êóïèõìå áèðà, çàùîòî ïî äóìèòå íà Æîðî: "Êàòî ìå âèäÿò öèãàíèí ùå ðåøàò, ÷å ñúì äîøúë ñàìî, çà äà ïèÿ íà àâàíòà." Ïúðâîíà÷àëíî ìè áåøå ìàëêî ñìóòåíî äà ñè ãîâîðÿ ñ Åëèöà è Ëèëè, çàùîòî íå çíàåõ êàêâè ìîæå äà ñúì ãè âúðøèë îíàçè âå÷åð, îò êîÿòî íèùî íå ñè ñïîìíÿõ. Òå îáà÷å ìè ñå çàðàäâàõà, íî íå ïðîïóñíàõà äà ñå ïîøåãóâàò ñ ôàêòà, ÷å ñà ìå íàäïèëè.
- Òî â íàøåòî ñåëî íèêîé íå ïèå. Êúäå äà ñå íàó÷à äà ïèÿ?
- Êàê òàêà íèêîé íå ïèå? - íå ìîæåøå äà ïîâÿðâà Åëèöà.
- Ñèãóðíî, çàùîòî ñìå äîñòà âÿðâàùè.
- È òè ëè? Äà íå õîäèø âñÿêà ñåäìèöà íà öúðêâà?
- À, â íàøåòî ñåëî è öúðêâà èìà è äæàìèÿ, íî îòêàêòî ñå èçíåñîõà òóðöèòå è äâåòå ïðàçíè ñòîÿò. Ìîëèì ñå âêúùè.
Íå ìè ñå ùåøå äà è îáÿñíÿâàì çà ïðîðîê Îðóòðà è ñòàðèòå, ÷å âåäíúæ åäíî ìîìè÷å íà êóðñà ïî ðèñóâàíå ñå ïîñòðåñíà êàòî è ãî ðàçêàçàõ.
- Ìà äà íå ñè êðèâÿíåö?
- Äà, òî÷íî.
- Àç ñàìî ñúì ÷óâàëà, íî íèêîãà íå áÿõ ñðåùàëà êðèâÿíåö.
- Åìè òî êðèâÿíåö - ïî÷òè êàòî ìàðñèàíåö.
- Àìà ñàìî â òâîåòî ñåëî ëè èìà êðèâÿíöè?
- Ìîåòî è ñúñåäíîòî - Îáìèðîâî. Âå÷å è â Ñîôèÿ èìà - ëåëÿ ìè, àç, ÷è÷î Õðàíüî.
- À òâîÿò ïðèÿòåë è òîé ëè å êðèâÿíåö?
- Êîé? Æîðî ëè? Íå. Òîé ñè å îò Ñîôèÿ.
- ×å è äâàìàòà ìàëêî ñòðàííî ãîâîðèòå.

Åëèöà ïèéíà äîñòà âèíî, à è àç íå ìîæåõ äà îòêàæà íà ìíîæåñòâîòî íàçäðàâèöè è ðàçãîâîðúò íè ñòàâàøå âcå ïî-ïðèÿòåí. Îòêàêòî áÿõ äîøúë â Ñîôèÿ âñè÷êèòå òåçè èçäîêàðàíè æåíè ïî óëèöàòà ìè áÿõà çàâúðòÿëè ãëàâàòà, íî ñúùåâðåìåííî ïî÷òè íèêàêâî âíèìàíèå íå ìè îáðúùàõà. Îáâèíÿâàõ ãè, ÷å ñà íàäóòè, îáâèíÿâàõ ñåáå ñè, ÷å ñúì íåäîäÿëàí, íî íÿìàõ äîáðî îáÿñíåíèå çà òîâà.Íà ñåëî áÿõ ñâèêíàë äà ìå õàðåñâàò ìîìè÷åòàòà è ñåãà ìè áåøå äðàãî, çàùîòî Åëèöà îïðåäåëåíî ïðîÿâÿâàøå èíòåðåñ. Îùå íå çàíåõ, ÷å àëêîõîëúò ìíîãî ñïîìàãà çà ðàçâèâàíå íà èíòåðåñ è îò äâåòå ñòðàíè. Êàòî ðàçáðà, ÷å ðèñóâàì, âåäíàãà ïðåäëîæè äà ìè ñòàíå ìîäåë. Àç ñå ïîñìóòèõ, íî íÿìàøå êàê äà è îòêàæà è òÿ ìè ïúõíà åäíî ëèñò÷å ñ òåëåôîíà ñè â äæîáà. Ìàëêî ñëåä òîâà ñå çàïúòèõìå êúì êîíöåðòà.
 çàâåäåíèåòî áåøå òúìíî è îïóøåíî. Ñòàâàøå âñå ïî-ïúëíî è ìè ñå ñòðóâàøå, ÷å îùå ìàëêî è ùå ïðèïàäíà îò çàäóõà. Ñâèêíàõ íà âúçäóõà è ñâåòëèíàòà è çàïî÷íàõ äà ðàçëè÷àâàì è ëèöàòà íà õîðàòà è ñ ïîìîùòà íà ìåêàòà ÷åðâåíà ñâåòëèíà è ïðèÿòíàòà ìóçèêà, èäâàùà îò êîëîíèòå, ñå ïîîòïóñíàõ. Ïúðâèòå èçïúëíèòåëè èçëÿçîõà íà ñöåíàòà, òúëïàòà æèâíà è ìóçèêàòà ñòàíà äàëå÷ ïî-âèñîêà. Ãëàâàòà ìè áóìòåøå è ñàìî ïèòàøå äîêîãà ùå òðÿáâà äà ïîíàñÿ òåçè óäàðè. Ïîãëåäíàõ Æîðî, òîé ìè ñìèãíà çàãîâîðíè÷åñêè è ïðîäúëæè äà ãëåäà ãðóïàòà ñ óñìèâêà íà ëèöå, íî è ñ åäíî ëåêî êðèòè÷íî èçðàæåíèå.
- Ìàëå, óðåäáàòà å ìíîãî äîáðà, à è òîëêî ìèíäæè...
Ðàçâåñåëåí îò êîìåíòàðà íà Æîðî ñå ïîîãëåäàõ è èçâåäíúæ âñè÷êî ñÿêàø ñè äîéäå íà ìÿñòîòî. Ãëàâàòà ìè âå÷å íå ñå áëúñêàøå ñðåùó ìóçèêàòà, àìè ñÿêàø ñå íîñåøå çàåäíî ñ íåÿ è òî íå ñàìî ãëàâàòà, àìè öÿëîòî òÿëî. Âèäÿõ êàê Åëèöà ìè ñå óñìèõâà , óñåòèõ ÷å ñå ïîäðóñâàì â òàêò, ïðèòåñíèõ ñå, ÷å èçãëåæäà íåñðú÷íî, íî íÿìàøå êàê äà ñïðà. Îò òàì íàòàòúê âñè÷êî áåøå êàòî â ñúí. Ãîâîðèõ ñè è ñå øåãóâàõ ñ Âàíêàòà è ñ Æîðî, Åëèöà ìå ÷åðïè åäíà áèðà, à òÿëîòî ìè âñå ïîâå÷å ñå îñòàâÿøå ìóçèêàòà äà ãî íîñè. Çàñòàíàõ ïî-áëèçî äî âèñîêîãîâîðèòåëèòå è íå îáðúùàõ âå÷å âíèìàíèå êàêàâî ñòàâà íà ñöåíàòà, êúäåòî ãðóïèòå ñå ñìåíÿõà, áåç äàæå äà ðàçáåðà. Èçâåäíúæ îò êîëîíàòà çàä ìåí ñå ïîíåñå áàñëèíèÿ, êîÿòî ìå íàêàðà äà èçòðúïíà. Âèäÿõ êàê ïóáëèêàòà ïðåä ìåí ñå íàäèãíà êàòî áóðíî ìîðå, íÿêîè íàäàäîõà âèê, äðóãè äèãíàõà ðúöå âúâ âúçäóõà è íàñðåä áóðíîòî ìîðå ïîãëåäúò ìè ñðåùíà ïîãëåäà íà åäíî ìîìè÷å, êîåòî ñÿêàø ñå èçäèãíà êàòî ðóñàëêà íàä âúëíèòå. Òÿëîòî è ñå èçâèâàøå â ðèòúìà íà ìóçèêàòà è ìîãà äà ñå çàêúëíà, ÷å óïðàâëÿâàøå öÿëîòî ìîðå îêîëî ñåáå ñè. Óñìèõíà ìè ñå è êúì ìåí ñå ïîíåñå åäíà ãîëÿìà âúëíà, êîÿòî ìå ïîâëå÷å è íàêàðà è àç äà ðàçìàõàì ðúöå âúâ âúçäóõà, à áàñëèíèÿòà ïðîäúëæàâàøå äà òðåùè â óøèòå ìè. Íå ìîæåõ äà îòëåïÿ î÷è îò òàçè öàðèöà íà ìîðåòî, íî ñÿêàø íå ìîæåõ è äà ðàçëè÷à, êúäå ñâúðøâàøå ìîðåòî-ïóáëèêà è êúäå çàïî÷âàõà íåéíîòî ãðàöèîçíî òÿëî îáëå÷åíî â òúìíîñèíÿ àòëàçåíà ðèçà. Çúáèòå è áëÿñêàõà êàòî ãðåáåíà íà âúëíèòå. Î÷èòå è - äúëáîêè êàòî îêåàíà. Äàëå÷íèòå äóìè íà ðàïúðà ìå íàêàðàõà äà èçëÿçà îò ñúñòîÿíèåòî, â êîåòî ñå íàìèðàõ:

...Íå ëúõàì ëåïèëî,
íî â ãúðäèòå èìà
íåùî ãíèëî.
Òàçè ðèìà
íå ùå èçêîðåíè ãî.
Áÿëàòà Êàëèíà
çàñàäè ãî,
îî ëþáîâòà ãîëÿìà
íà åäíî öèãàí÷å ìúðëèâî.


Ïîãëåäíàõ êúì ñöåíåòà è âèäÿõ íà íåÿ äà ïîäñêà÷à, äà íå êàçâàì êàòî ëóä, ìîÿò ïðèÿòåë Æîðî. È öÿëàòà ïóáëèêà ïîäñêà÷àøå ñ íåãî ïîä áèéòà íà - êàêòî ùÿõ äà óçíàÿ ïî-êúñíî – íà ëþáèìèÿ ìó ïðîäóöåíò - Äæåé Äèëà. Íå âÿðâàéêè íà î÷èòå ñè è îùå ïëåíåí îò ìîðñêàòà öàðèöà, çàïî÷íàõ è àç äà ïîäñêà÷àì è äà ñâèðÿ ñ óñòà, íàäÿâàéêè ñå Æîðî äà çàáåëåæè, ÷å îò öÿëî ñúðöå ãî ïîäêðåïÿì. Íÿìàøå îïàñíîñò òîâà äà ñå ñëó÷è. Æîðî ñúùî áåøå íà äðóãà ïëàíåòà è ñàìî íåãîâèÿò äðåçãàâ è ïëúòåí ãëàñ íàèñòèíà ïðèñúñòâàøå â ïîìåùåíèåòî è ðàçöåïâàøå ñãúñòåíèÿ îò áàñà âúçäóõ:


Àç ñúì áúëãàð÷å. Îáè÷àì
Ðîäåí ñúì öèãàí÷å îò Àçèÿ.
È áúëãàðèí äà ñå íàðè÷àì -
ìàíãàë ìè âèêàò è ìå ìðàçÿò.

Àç ñúì áúëãàð÷å ñâîáîäíî,
Ìîåòî ñåìåéñòâî æèâåå â ïîìèÿ,
âñè÷êî áúëãàðñêî è ðîäíî
ïî ïåòèòå ìè å äà ìå áèå.

Àç ñúì öèãàí÷å è ðàñíà
â êàëíî ãåòî, â òåæêî âðåìå,
íî ñèí ñúì íà çåìÿ ïðåêðàñíà,
ñèí ñúì íà þíàøêî ïëåìå.

Îãëåäàõ ñå, òúðñåéêè ìîðñêàòà öàðèöà, íî íå ìîæåõ äà ÿ âèäÿ ñðåä âñè÷êè òåçè ñêà÷àùè õîðà. "Ïîñëå ùå ÿ íàìåðèø" - ñè êàçàõ, íî íå ñè ïîâÿðâàõ êîé çíàå êîëêî. Æîðî èçïÿ åäíà ïåñåí íà àíãëèéñêè, íî íå áèëà íåãîâà, à íà íÿêîé ñè Äæóðó Ðàçðóøèòåëÿ, èëè ïîíå òîâà ìè îáÿñíè Âàíêàòà. Òîé äàæå çíàåøå òåêñòà è ïðèãëàñÿøå íà Æîðî:

Cause ain`t no fiends
coming in between
me and my dreams
see what I mean, black
...
Ïóáëèêàòà âå÷å íå çíàåøå óäúðæàíå è Æîðî ñå ìåòíà îò ñöåíàòà ñ ìèêðîôîíà â ðúêà. Òúëïàòà ãî ïîíåñå íà ðúöå, à òîé ïðîäúëæàâàøå äà ðàïèðà:

È äà çàáðàíÿò õèï-õîïà
â Íþ Éîðê, Ëîñ Àíõåëåñ è Ôèëè,
Äàêàð, Éîõàíåñáóðã è Ñàî Ïàóëî,
è äà óáèÿò ðàïà
â Ïàðèæ, Ìàðñèëèÿ è Êàçàáëàíêà,
Ëîíäîí, Òîêèî, Âàðøàâà,
æ.ê. Õðèñòî Áîòåâ íå ñå äàâà!
Ñ áðà`÷åäèòå îò Ñóíãóðëàðå
ùå îñíîâåìå ðàï-äúðæàâà!


Òàêà ñâúðøè èçÿâàòà íà Æîðî è ñÿêàø íÿêîé èçêëþ÷è øàëòåðà íà âèñîêîòî íàïðåæåíèå. Áóðíîòî ìîðå ñå ðàçòå÷å êàòî ÷àøà âîäà ïî ïëîñêà ìàñà. Íÿêîè èçëÿçîõà íàâúí, äðóãè ñè âçåõà íåùî çà ïèåíå. Àç îñòàâèõ Æîðî äà ñå ðàäâà íà òîêó-ùî ïðèäîáèòàòà ñè ñëàâà è çàòúðñèõ ìîìè÷åòî ñ àòëàçåíàòà ðèçà, íî íåÿ íèêúäå ÿ íÿìàøå. Èçâåäíúæ ñå ïî÷óñòâàõ ìíîãî óìîðåí, íà áúðçî êàçàõ äîâèæäàíå íà îñòàíàëèòå è ñè òðúãíàõ çà âêúùè, ïèòàéêè ñå äàëè òîâà ìîìè÷å íàèñòèíà áåøå íà êîíöåðòà èëè ñè ãî áÿõ âúîáðàçèë. Íà ñëåäâàùèÿ äåí ìè ñå îáàäè Åëèöà äà ìå ïèòà, çàùî ñúì ñè òðúãíàë òàêà âíåçàïíî. Ðàçáðàõìå ñå äà ñå ÷óåì ïî-íàòàòúê.
Íà êóðñà ïî ðèñóâàíå íè âúçëîæèõà çàäà÷à äà íàðèñóâàìå ïîðòðåò è ñúîòâåòíî ìíîãî ñêîðî è ñå îáàäèõ. Âèäÿõìå ñå äà ïèéíåì íåùî è äà îáñúäèì êîãà è êúäå ùå å íàé-óäîáíî è çà äâàìà íè äà ðèñóâàì. Åëè å ñèìïàòè÷íî ìîìè÷å, ñ ÷àðîâíà óñìèâêà. ×åðíèòå è î÷è áëÿñêàõà èãðèâî, íî àç áÿõ íàïúëíî îòâåÿí íà ñðåùàòà íè. "Ìîðñêàòà öàðèöà", êàêòî âå÷å ÿ íàðè÷àõ çà ñåáå ñè, íå ìè èçëèçàøå îò ñúçíàíèåòî. Ïîñòàðàõ ñå âñå ïàê Åëè äà íå ìå óñåòè. Íà äðóãèÿ äåí îòèäîõ â íåéíàòà êâàðòèðà. Ñòàÿòà è áåøå ïðîñòîðíà è ìíîãî ñâåòëà, ñ äðóãè äóìè ñúçäàâøå îòëè÷íè óñëîâèÿ çà ðèñóâàíå. Áåøå ñå îáëÿêëà â ïåíüîàð, êîéòî ïîä÷åðòàâàøå ãîëåìèòå è ãúðäè. Ïîêàçàõ è êàê èñêàì äà çàñòàíå, òÿ ñå ïîíàìåñòè â ìàëêî ïî-ïðåäèçâèêàòåëíà ñòîéêà è çàïî÷íàõ äà ñêèöèðàì ëèêà è. Íèêîãà íå áÿõ èìàë òîëêîâà òðóäíîñòè äà íàðèñóâàì íåùî, êîåòî ÿñíî âèæäàõ. Î÷èòå ìè ãëåäàõà Åëè, íî âèæäàõà ìîìè÷åòî îò ðàï-êîíöåðòà. Ìîçúêúò ìè íàïðàçíî äàâàøå íàñòàâëåíèÿ äà ñå ïðèäúðæàì êúì ìîäåëà. Ðúêàòà ìè ñëåäâàøå íÿêàâè ñè íåéíè ïðàâèëà è íàêðàÿ èçëèçàøå íåùî ñúâñåì ðàçëè÷íî îò òîâà, êîåòî ðàçóìúò ñè ïðåäñòàâÿøå. Çàïî÷âàõ íÿêîëêî ïúòè íàíîâî. Åëè ïî÷íà äà ãóáè òúðïåíèå. Ðàçáèðàåìî. Íå è äàâàõ äîðè äà ïîãëåäíå ñêèöèòå, êîèòî êúñàõ è õâúðëÿõ â êîø÷åòî. Íàêðàÿ âèäÿõ, ÷å àêî ïðîäúëæàâàì äà ñå áîðÿ ñ ÷óâñòâîòî âúòðå â ìåíå íèêîãà íÿìà äà èçëåçå õóáàâà êàðòèíà è ñå îòïóñíàõ. Åëèöà íå ìîæåøå äà ñòîè ìèðíà çà äúëãî âðåìå è ÷åñòî èñêàøå ïî÷èâêà, íî òîâà íå ìå ïðèòåñíÿâàøå.  ãëàâàòà ñè èìàõ ãðóá îáðàç íà êàðòèíàòà, êîéòî ñ âñåêè ùðèõ ïî íåÿ ñå èçáèñòðÿøå.
Ñëåä äúëãè ÷àñîâå òðóä íàé-íàêðàÿ áÿõ ãîòîâ ñ ïîðòðåòà è ãî ïîêàçàõ íà Åëè. Òÿ áåøå âúâ âúçòîðã. Íå ñêðè ó÷óäâàíåòî ñè, ÷å íå ïðèëè÷à íàïúëíî íà íåÿ, íî ãî íàìåðè ìíîãî êðàñèâ. Àç íàé-äîáðå ñè çíàåõ, ÷å Åëè ìè áåøå ïîñëóæèëà çà íåùî êàòî ñèëóåò, êîéòî áÿõ èçïúëíèë ñ âèäåíèåòî ñè îò îíàçè âå÷åð. Îñîáåíî äîâîëåí áÿõ îò î÷èòå. Òîëêîâà äúëáîêè áÿõà, ÷å ÷àê ìå õâàùàøå ñòðàõ êàòî íàäíèêíàõ â òÿõ. Òî÷íî êàêòî ñè ñïîìíÿõ î÷èòå íà "ìîðñêàòà öàðèöà".
- Òîâà ïúê êàê ãî èçìèñëè? - ìå ïîïèòà Åëèöà, ñî÷åéêè ìè åäíî êîðàë÷å çàïëåòåíî â êîñèòå íà ìîìè÷åòî îò ïîðòðåòà. Ñàìèÿò ñå èçíåíàäàõ îò êîðàë÷åòî, êîåòî íå ñè ñïîìíÿõ ïî íèêàêúâ íà÷èí äà áÿõ ðèñóâàë, íî è îòâúðíàõ ñïîêîéíî:
- Ùå ìè ñå ëÿòîòî äà äîéäå ïî-ñêîðî è äà îòèäåì íà ìîðå è ñ Âàíêàòà è Ëèëè, ÷å ìîæå è Æîðî.
- Õà-õà, íà ìîðå çàåäíî. È òâîÿò ïðèÿòåë Æîðî. Ìà òîé íàèñòèíà áèë öèãàíèí. Àç êàòî ãî âèäÿõ ñè ãî ïîìèñëèõ, íî íå ìè ñå âÿðâàøå.
- À-à, ìíîãî ãîëÿì ïè÷ å.
- Íå, íèùî íå ñúì êàçàëà...
Äîâîëåí ÷å ñìåíèõìå òåìàòà îò ïîðòðåòà, íàìåðèõ ïðåäëîã äà ñè òðúãíà ïî-ñêîðî, âçåõ ïëàòíîòî è ñå îòïðàâèõ êúì âêúùè.  ñëåäâàùèòå ñåäìèöè íå ñå âèæäàõ ÷åñòî íèòî ñ Âàíêàòà, íèòî ñ Åëèöà, íèòî ñ Æîðî. Âàíêàòà è Åëèöà îáè÷àõà äà õîäÿò ïî çàâåäåíèÿ è ïðè ìîèòå âúçìîæíîñòè íå ìè áåøå ìíîãî ïðèñúðöå äà ñè õàð÷à ïàðèòå çà ïèåíå. Áÿõìå ñâúðøëè ðåìîíòà ïðè ÷è÷î Õðàíüî è ñè òúðñåõ íîâà ðàáîòà. Ñúîòâåòíî è Æîðî íå ãî âèæäàõ ìíîãî ÷åñòî. Òîé íÿìàøå òåëåôîí, à íà íåãî ìó áåøå òðóäíî äà ìå íàìåðè ïðè ëåëÿ Òàíÿ, êúäåòî íå ñå çàñåäÿâàõ ìíîãî. ×åñòî îñòàâàõ ñëåä êóðñà ïî ðèñóâàíå â ïîìåùåíèÿòà, êúäåòî ñå ïðîâåæäàøå, çà äà ñå óïðàæíÿâàì. Ó÷èòåëÿò áåøå ïîõâàëèë ïîðòðåòà íà Åëè è áÿõ ìíîãî ìîòèâèðàí äà ñå îñúâúðøåíñòâàì. Âñå ïàê îò âðåìå íà âðåìå ñå ðàçõîæäàõìå çàåäíî ñ Æîðî è ïèéâàõìå ïðåäèìíî ïî íåãîâî íàñòîÿâàíå áèðà. Ïðîëåòòà å ëþáèìèÿò ìè ñåçîí è ìè ëèïñâàõà çåëåíèòå ëèâàäè, öúôíàëèòå äúðâåòà è öÿëàòà ñúáóæäàùà ñå ïðèðîäà íà ñåëî.  Ñîôèÿ ñàìî ïðàõîëÿê. Âñåêè äåí ñå ÷óäåõ êàê îùå íå ñúì ñå óäóøèë. Çàòîâà ñ ðàäîñò èçïîëçâàõ Âåëèêäåíñêàòà âàêàíöèÿ îò êóðñà, çà äà ñå ïðèáåðà â Îðóòðîâî.
Áàùà ìè ìå ïîñðåùíà ñ êîëàòà íà àâòîãàðàòà â Ìàäàí. Áåøå õîäèë äà çàêàðà ìàðóëè, ëóê è ÿéöà íà åäèí òúðãîâåö íà ïàçàðà.
- Ìíîãî ðàáîòà èìàìå, òàêà ÷å äàâàé áúðçî äà ñå âðúùàìå íà ñåëî.
Íàäÿâàõ ñå íà ïî-ðàäóøíî ïîñðåùàíå, à íå âåäíàãà äà ìè âúçëîæàò ðàáîòà, íî òàêúâ ñè å áàùà ìè. Äàé ìó íà íåãî äà ðàáîòè è äà îðãàíèçèðà äðóãèòå äà ðàáîòÿò. Êàòî ïðèñòèãíàõìå ðîäíèíè, êîìøèè, ïðèÿòåëè ìå íàîáèêîëèõà ñ âúïðîñè, íî áàùà ìè áúðçî ãè îïðàòè:
- Äîâå÷åðà ùå ãî âèäèòå ×àíþ, ÷å ñåãà òðÿáâà äà èçêàðàìå êîçèòå.
Íå ìå îñòàâè è äà ñå ïðåîáëåêà è êàêòî ñè áÿõ ñ ãðàäñêèòå äðåõè èçëÿçîõìå äà ïàñåì êîçèòå. Òîé ìîæåøå íàïúëíî ñïîêîéíî è ñàì äà èçëåçå äà ãè ïàñå è íå ðàçáèðàõ öÿëîòî òîâà áúðçàíå. Êàòî èçëÿçîõìå îò ñåëîòî è ïîõîäèõìå ìàëêî, ñå ñïðÿõìå íà åäíà òó÷íà ëèâàäà, ïîñåäíàõìå ìàëêî è áàùà ìè ìå çàãëåäà åäíî ñúñðåäîòî÷åíî, ñÿêàø èìàøå íåùî âàæíî äà ìè êàæå, íî íå çíàåøå êàê äà çàïî÷íå.
- Òàòå, èìà ëè íåùî?
- Íå çíàì êàê äà òè ãî êàæà, ×àíþ. Çíàåø, ÷å íå ñúì ìíîãî ïî ïðàçíèòå ïðèêàçêè, íî ñåãà êàòî ñè â Ñîôèÿ, à ñåñòðà òè å æåíåíà, ÷åñòî îñòàâàìå ñàìè ñ ìàéêà òè è íå ÷å íå ñìîãâàìå ñ ðàáîòàòà - Ãîñïîä çäðàâå äà íè äàâà, ñïðàâÿìå ñå - íî ìè å åäíî òàêîâà ìú÷íî ïîíÿêîãà, äåò ñå êàçâà íÿìà íà êîãî äà ñå ñêàðàì äàæå.
- Çíàì, òàòå, è íà ìåí ìè ëèïñâàòå.
- Åé ãî, òè ãî êàçà - ëèïñâàø ìè. Êàêâî ùå ïðàâèø ñåãà? Â Ñîôèÿ ëè ìèñëèø äà îñòàâàø? Êóðñúò êàê âúðâè? Äîíåñè íÿêîÿ êàðòèíà è íèå äà âèäèì.
- Äîáðå âúðâè êóðñúò. Ó÷èòåëÿò ìå ïîõâàëè çà åäíà êàðòèíà - åäíî ÷åðíîêîñî ìîìè÷å. Õóáàâà ñòàíà. Ùå òè ÿ ïîêàæà íÿêîé ïúò. Õàðåñâà ìè ìíîãî äà ðèñóâàì è ìíîãî ñå ñòàðàÿ. Çíàÿ, ÷å òè ðèñóâàíåòî íå ãî áðîèø çà ðàáîòà, íî è òî ñè å ìú÷íî äà ñå íàó÷è. Èíà÷å Ñîôèÿ å èíòåðåñíî...
Áàùà ìè õè÷ íå ìó ñå ñëóøàøå çà Ñîôèÿ, áðúêíà â ÷àíòàòà ñè, èçâàäè ãúäóëêàòà, êîÿòî âèíàãè íîñåøå ïî ëèâàäèòå è çàñâèðè. Êîçèòå ñå íàñúáðàõà îêîëî íåãî, ðàçäðóñàõà ÷àíîâåòå è çàáëåÿõà. Öÿë îðêåñòúð ùå êàæåø. Áúðçî çàãóáèõà èíòåðåñ îáà÷å äîáè÷åòàòà è ïàê ñå ðàçïðúñíàõà ïî ëèâàäàòà è ñàìî îò âðåìå íàäèãàõà ãëàâà è ïðèãëàñÿõà ñ ÷àíîâåòå íà ìåëîäèÿòà. Îãëåäàõ ñå îêîëî ìåíå è òàçè îáèêíîâåíà ëèâàäà, êàêâèòî ãè èìà ñòîòèöè â íàøèÿ êðàé, ìè ñå ñòîðè íàé-ïðèêàçíîòî ìÿñòî íà ñâåòà è íàñìàëêî íå ñå ðàçðèäàõ. Äà ìå áåøå ïèòàë ñåãà áàùà ìè: "Êúëíåø ëè ñå, ÷å ùå ñè îñòàíåø äà æèâååø â ïðè íàñ?“, ùÿõ âåäíàãà äà ïàäíà íà êîëåíå è äà ìó ñå çàêúëíà.
- Õåé, ×àíþ, êàêâî òúðñèø òóêà íà ñåëî ïðè íàñ? Íå ñòàíà ãðàæäàíèí âå÷å? - ñå ïðîâèêíà åäèí ïîçíàò ãëàñ. Áåøå ÷è÷î Àõìåä, êîéòî ñå çàäàâàøå èççàä áèëîòî ñ íÿêîëêî áèâîëèöè. - Õóáàâà ëèâàäà ñòå èì íàìåðèëè íà âàøèòå êîçè÷êè. Àéäå è àç îñòàâÿ ìîèòå áèâîëèöè äà ïàñàò çàåäíî ñ êîçèòå.
Êàçâàéêè òîâà ÷è÷î Àõìåä ñåäíà äî íàñ è ìå çàðàçïèòâà çà Ñîôèÿ. Ðàçêàçàõ ìó ïîäðáíî êàêâî òî÷íî ïðàâÿ, êàêâî ìè õàðåñâà, êàêâî íå ìè õàðåñâà. Áàùà ìè ñïðÿ äà ñâèðè è ñëóøàøå âíèìàòåëíî, ìàêàð ÷å âñå ãëåäàøå âñòðàíè è ñå ñêàðâàøå íåùî íà êîçèòå, ïðåñòðóâàéêè ñå, ÷å íå ìè îáðúùà âíèìàíèå. Ìàêàð ÷å áåøå ìàëêî òåìåðóò è íÿìàøå ìíîãî ïðèÿòåëè, áàùà ìè öåíåøå ìíîãî ÷è÷î Àõìåä - çà ðàáîòëèâîñòòà ìó ðàçáèðà ñå, íî è çà óìåíèåòî ìó âñÿêà ñèòóàöèÿ, êîëêîòî è äà èçãëåæäàøå ëîøà, ñëîæíà è çíà÷èòåëíà, äà ÿ ïîãëåäíå ñ ïðîñòè î÷è è äà íå ÿ âçåìå òîëêîâà íà ñåðèîçíî. Ìíîãî áåøå ïðåæèâÿë ÷è÷î Àõìåä ïðåç æèâîòà ñè è íàé-âåðîÿòíî ñëåä íÿêîÿ è äðóãà ãîäèíà ùåøå äà ñå ÷èñëè êúì ñòàðèòå. Òîé ÷åñòî ñàì êàçâàøå, ÷å ìíîãî å âèäÿë è çà òîâà îò âñè÷êè íàñ íàé-ìíîãî îáè÷à Îðóòðîâî. Æâååøå â íàøåòî ñåëî îò ñèãóðíî 20 ãîäèíè. Áåøå èçáÿãàë ñ áðàò ñè Èëìàç îò ðîäèíàòà ñè Èðàê îùå êàòî ìëàäåæ, ñëåä êàòî áîìáà áå óáèëà ðîäèòåëèòå èì è äâåòå èì ñåñòðè. Áåç äîêóìåíòè, êðèåéêè ñå ïðåç öåëèÿ ïúò, áÿõà ïðåêîñèëè ïåøà öÿëà Òóðöèÿ è áÿõà âëåçëè íà òåðèòîðèÿòà íà Ãúðöèÿ ñ âîäà÷. Òàì ãè ïîäãîíèëè ãðàíè÷àðñêè êó÷åòà, íî èçáóõíàëà áóðÿ è êó÷åòàòà èì çàãóáèëè ñëåäàòà. Áóðÿòà áèëà òîëêîâà ñòðàøíà, ÷å ÷è÷î Àõìåä íèùî íå âèæäàë, ñàìî áÿãàë íàêúäåòî ìó âèäÿò î÷èòå è çàãóáèë áðàò ñè è âîäà÷à. Áðîäèë èç ïëàíèíàòà äâå ñåäìèöè ïî÷òè áåç äà ñïè è äà ÿäå è íàêðàÿ ïðèïàäíàë ïîä åäèí äúá, êúäåòî ãî íàìåðèëè îâ÷àðè îò íàøåòî ñåëî. Íå áèë ðàçáðàë, ÷å âå÷å áèë íà áúëãàðñêà òåðèòîðèÿ.
-  Ñîôèÿ, çíàåø ×àíþ, íå ñúì íèêîãà õîäèë, íî ñúì âèäÿë Ìîñóë, Áàãäàä, Öàðèãðàä. Ðàçáèðàì êàêâî òè õàðåñâà òàì. Ìíîãî õîðà, âñå íåùî èíòåðåñíî èìà.  Îðóòðîâî ùå ðå÷åø íèùî íÿìà. Íî íå å âÿðíî. Òóê íàìåðèõ ùàñòèå, ñïîêîéñòâèå, íîâî ñåìåéñòâî. Õîðàòà òàì ùå òå íàêàðàò íåóäîáíî äà òè ñòàíå. Êàê ìó âèêàõòå? Íàõàëíè ñà, à íå ìîãàò êàæàò êîå å ÷àïëà, êîå å ùúðêåë. Íî âñåêè ñàì ñè çíàå. Òóê çíàåø êàê å, ñåãà è òàì âèæäàø.
Íå çíàì êàêâî å íàìåðèë áðàò ìè Èëìàç. Ïîñëåäíî ÷óâàõ çà íåãî ïðåäè ïåòíàäåñåò ãîäèíè. Áèë â Ðèì, Èòàëèÿ. Òàì õîðàòà ìíîãî ïàðè èìàëè, æåíèòå áèëè õóáàâè, êîëèòå ñêúïè, òîé ðàáîòåë âúâ ôèðìà. Òîâà ðàçêàçà ëåëÿ ìè. Îòêàêòî òÿ óìðÿ, íèùî íå ñúì ÷óâàë. Íèêîãà íÿìà äà îòèäà òàì. Çíàåø, ÷å íÿìàì äîêóìåíòè. Àêî ïîèñêàì â Çëàòîãðàä ìîæå äà ìå àðåñòóâàò.
- Òàêà å, ÷è÷î Àõìåä. Îò åäíà ñòðàíà â Ñîôèÿ óæ èìà âñè÷êî, íî îò äðóãà òàì êîçèíà âìåñòî áèâîëèòå èìàò òðúáèòå íà ïàðíîòî.
Ñ òîâà ïðèêëþ÷èõìå òåìàòà è ÷è÷î Àõìåä çàïî÷íà äà ðàçêàçâà çà ôðåíñêîòî ñåìåéñòâî, êîåòî êóïèëî êúùà â íàøåòî ñåëî.
- Ñâåñòíè ìè ñòðóâàò. Åäíè âåñåëè, íà âñè÷êî ðàäâàò. Ïðåäè íÿêîëêî äåíà äîéäå è äúùåðÿ èì, íî íå ñúì ÿ âèäÿë îùå.
- Òàçè âå÷åð ìàéêà òè ãè å ïîêàíèëà íà ãîñòè - íàìåñè ñå áàùà ìè - Íàëè ÿ çíàåø êàêâà å, èñêà âñå íàé-ãîñòîïðèåìíà äà ñå ïîêàæå. Áúëãàðñêè êàæè-ðå÷è íå ãîâîðÿò, òàêà ÷å ðàç÷èòà íà òåá äà ïðåâåæäàø. Íàëè çà òîâà õîäèø òîëêîâà ãîäèíè íà ó÷èëèùå. Òè, Àõìåä, ùå äîéäåø ëè ñ Êè÷êà?
- Ìè ùå äîéäåì. Ùî äà íå äîéäåì?
Ïîïðèêàçâàõìå îùå ìàëêî è ÷è÷î Àõìåä ñå îòïðàâè ñ áèâîëèöèòå êúì ñåëîòî. Íèå ñ áàùà ìè çàêàðàõìå êîçèòå íà åäíà äðóãà ëèâàäà äà ïîïàñàò îùå è ñëåä òîâà ñúùî ñå ïðèáðàõìå.
Çàâúðòÿõ ñå ìàëêî âêúùè è èçëÿçîõ äà ñå âèäÿ ñ åäíè ïðèÿòåëè. Ìàéêà ìè òî÷åøå áàíèöà è ìè çàðú÷à äà íå ñå áàâÿ, ÷å ùå èìàìå ãîñòè.
- ×ó ëè? Ùå áúäå è äúùåðÿ èì - Ëþñè. Çíàåø ëè êàêâî õóáàâî ìîìè÷å?
Ìîèòå ïðèÿòåëè ïîòâúðäèõà êàçàíîòî îò ìàéêà ìè è èçïúëíåí ñ ëþáîïèòñòâî ñå âúðíàõ ïðèâå÷åð âêúùè. Ãîñòèòå îùå ãè íÿìàøå, òà ïîìîãíàõ íà ìàéêà ìè äà ñëîæè òðàïåçàòà.
- Òå êàòî ñà ôðàíöóçè íÿìà ëè äà èñêàò âèíî äà ïèÿò? - ïîïèòà áàùà ìè. - Ùå îòèäà äî áàé Õðèñòî äà âçåìà äâå øèøåòà.
- Íå, íå, ÷àêàé, àç ùå îòèäà - êàçàõ è èçõâúð÷àõ íàâúí. Áàé Õðèñòî áåøå åäèíñòâåíèÿò â öÿëîòî ñåëî, êîéòî ïðàâåøå âèíî. Äàâàøå åäíà áú÷âè÷êà íà ñòàðèòå, êîèòî ãî èçïîëçâàõà çà íÿêîè îò ñâîèòå îòâàðè, åäíà áú÷âè÷êà îñòàâÿøå çà ñåáå ñè, à îñòàíàëîòî ïðîäàâàøå â ãðàäà. Îáè÷àøå âèíî, íî òîëêîâà ìàëêî ïèåøå, ÷å âèíàãè èìàøå íÿêîÿ áóòèëêà îñòàíàëà, çà äà ìîæå äà ñå ïî÷åðïÿò ãîñòè. Êàòî ðàçáðà, ÷å å çà ôðàíöóçèòå, ìíîãî ñå çàðàäâà è êàçà, ÷å ñå íàäÿâà äà èì õàðåñà.
- Ïúê ìîæå ïîñëå äà èäâàò äà ñè êóïâàò îò ìåíå, õå - õå, íà ôðåíñêè öåíè.
Æåíà ìó ãî ñìúìðè çà øåãàòà. Òÿ áåøå ìíîãî íàáîæíà, à ïðè íàñ ñå ñìÿòàøå çà ãîëÿì ãðÿõ äà ñå ìàìÿò ñúñåëÿíèòå.
Íàëÿ ìè â äâå ñòúêëåíè øèøåòà è ñå çàïúòèõ çà âêúùè.
- À, åòî ãî ×àíþ ñ âèíöåòî - ñå îáàäè áàùà ìè, âèæäàéêè ìå äà âëèçàì. Êèìíàõ íà ôðàíöóçèòå, êîèòî ÿâíî è òå ñå ðàäâàõà íà âèíöåòî, èëè êàêòî áåøå êàçàë ÷è÷î Àõìåä ïðîñòî ñå ðàäâàõà íà âñè÷êî è ìå ïîñðåùàíõà ñúñ ñèÿåùè ëèöà.  òîçè ìîìåíò âèäÿõ íåùî, êîåòî ìå íàêàðà äà çàñòèíà è äà çàçÿïàì ñúñ çåéíàëà óñòà. Óñåòèõ êàê òîâà ìîå íåíàäåéíî çàñòèâàíå ïðèâëå÷å îáùîòî âíèìàíèå, íî íå ìoæåõ äà ïîìðúäíà. Èçïîä ðúêàòà ìè ñå õëúçíà åäíàòà áóòèëêà âèíî è ñå ðàçáè íà ñòîòèöè ìàëêè ïàð÷åíöà íà ïîäà. Êàòî ïî ÷óäî íà îáóâêèòå è ïàíòàëîíèòå ìè íÿìàøå è êàïêà. Ìàéêà ìè ñêî÷è äà ïî÷èñòâà è â íàñòàíàëàòà ñóìàòîõà óñïÿõ äà ñå ñúâçåìà îò âöåïåíåíèåòî ñè. À íå å êàòî äà íÿìàøå çàùî äà áúäà âöåïåíåí. Íà äàëå÷íèÿ êðàé íà ìàñàòà, äî ìÿñòîòî îòðåäåíî çà ìåí, ñåäåøå ìîìè÷åòî, êîåòî âå÷å ïîçíàâàõ îò êîíöåðòà â Ñîôèÿ.
Ñåäíàõ íà ìàñàòà è äà ñè ïðèçíàÿ íå ñè ñïîìíÿì ìíîãî îò âå÷åðÿòà. Íå ìîæåõ äà ñè ñúáåðÿ àêúëà. Íåïðåñòàííî ñå ïèòàõ: "Íî êàêâî ïðàâè òóê? Âúçìîæíî ëè å íàèñòèíà äà å òÿ? Êàê äà ÿ ïîïèòàì òóê ïðåä âñè÷êè? Äà íå ñúì ñå îáúðêàë?" è ñå îïèòâàõ äà ÿ ïîãëåäíà, êîëêîòî áåøå âúçìîæíî ïî-ñêðèøíî. Ðàçáðàõ ñàìî, ÷å èìåòî è áåøå Ëþñè. Ìàéêà ìè ìå íàõîêà, ÷å íèùî íå ñúì íàó÷èë â ó÷èëèùå è äîáðå, ÷å áàùàòà íà Ëþñè âå÷å ãîâåðåøå ìàëêî áúëãàðñêè, òà ñúóìÿâàøå äà ïîäúðæà ðàçãîâîðà íà òðàïåçàòà. Áëàãîäàðåíèå íà øåãèòå íà ÷è÷î Àõìåä ñå ïîñúâçåõ è çàïî÷íàõ è àç ìàëêî äà âçèìàì ó÷àñòèå è äàæå ñè ïðèïîìíèõ íÿêîÿ è äóìà àíãëèéñêè.
Ñòàíà âðåìå ãîñòèòå äà ñè òðúãâàò è èçïðàùàéêè ãè ñúáðàõ êóðàæ äà ïðåäëîæà íà Ëþñè äà èçëåçå ñ ìåí íà ñëåäâàùèÿ äåí, äà ÿ ðàçâåäà íàîêîëî. Íå çíàÿ êàêâî âïå÷àòëåíèå è áÿõ íàïðàâèë ïî âðåìå íà âå÷åðÿòà, ïðåç êîÿòî íèòî âåäíúæ íå ñå îñìåëèõ äà ÿ ïîãëåäíà â î÷èòå, íî òÿ ñ ðàäîñò ñå ñúãëàñè.
Ìàéêà ìè íàïðàâè ñàíäâè÷è, ñëîæèõ ãè â ðàíèöàòà ñ ìàëêî îò â÷åðàøíàòà áàíèöà è èçëÿçîõ çà ðàçõîäêàòà ñ Ëþñè. Ïîêàçàõ è íàé-äèâíèòå êúò÷åòà îò áàëêàíà, ñ ìîÿ àíãëèéñêè èìàõ çàòðóäíåíèÿ äà è îáÿñíÿ âñè÷êî, êîåòî èñêàõ äà è êàæà, íî íÿêàêñè ñå ðàçáèðàõìå. Ñïðÿõìå äà îáÿäâàìå íà åäíè ñêàëè, êúäåòî ñå îòêðèâàøå ÷óäåí èçãëåä è èçâàäèõ ñàíäâè÷èòå è áàíèöàòà, êîèòî áÿõ äîíåñúë çà îáÿä. Èçâåäíúæ âèäÿõ, ÷å áëîêúò ìè çà ðèñóâàíå áåøå îñòàíàë è òîé âúòðå. Áåç äà çíàì çàùî ãî èçâàäèõ è Ëþñè âåäíàãà ïîèñêà äà ãî ðàçãëåäà. Ñïðÿ ñå íà åäíà ñêèöà, íà êîÿòî áÿõ ïðåðèñóâàë ïîðòðåòà íà Åëè. Ïîãëåäíàõ ÿ è àç è âèäÿõ, ÷å ñêèöàòà îùå ïîâå÷å ïðèëè÷àøå íà Ëþñè, êàêòî ÿ áÿõ âèäÿë â Ñîôèÿ. Ïîãëåäíà ìå ìàëêî óïëàøåíà è ïðåëèñòè ïî-íàòàòúê. Äàëè ñè ìèñëåøå, ÷å ÿ áÿõ íàðèñóâàë ïðåç íîùòà. Àç íå çíàåõ êàê äà è îáÿñíÿ. Ïðåç öÿëîòî âðåìå íå çàãàòâàøå ïî íèêàêúâ íà÷èí, ÷å ìå å âèæäàëà ïðåäè, à àç è äî êðàÿ íà íàøàòà ðàæîäêà íå óñïÿõ äà ñå ïðåáîðÿ ñ ïðèòåñíåíèåòî ñè è íå ïîâäèãíàõ âúïðîñà.
Ìîæå áè òî÷íî çàðàäè òîâå ñè ïðåêàðàõìå ïðèêàçíî. Âðåìåòî áåøå ÷óäåñíî, ïòè÷êèòå ïååõà, ñìååõìå ñå íåïðåêúñíàòî íà íåäîäÿëàíèòå ôðàçè íà àíãëèéñêè, ÷ðåç êîèòî ñàìî íà ïðúâ ïîãëåä îáùóâàõìå. Âñúøíîñò ñïîäåëÿõìå ìèñëèòå ñè ñ æåñòîâå, óñìèâêè, ïîãëåäè. "Êàòî ñúçäàäåíè åäèí çà äðóã" ïîìèñëèõ ñè èçâåäíúæ, íî áúðçî ïðîïúäèõ òàçè èäåÿ îò ãëàâàòà ñè. Íå ñè ïîçâîëÿâàõ äà ñå âëþáà â íåÿ. Äîñòà ñúì ñòðîã â òîâà îòíîøåíèå, íî çíàåõ, ÷å âå÷å áåçâúçâðàòíî ñúì ñå âëþáèë â íåÿ. Ñòèãíàõìå äî íåéíàòà êúùà è òðÿáâàøå äà ñè âçåìåì äîâèæäàíå. Ëþñè çàìèíàâàøå íà ñëåäâàùèÿ äåí çà Èñòàíáóë. Íå çíàåõ êàêâî äà ñòîðÿ è ñòîÿõ êàòî ãðúìíàò ñ ðúöå â äæîáîâåòå. Ëþñè ñå ïðèáëèæè äî ìåí è ìå öåëóíà ïî áóçàòà:
- In France people always kiss, when they say goodbye to each other.
Îùå ñå ÷óäÿ äàëè êðèâîðàçáðàõ çàáåëåæêàòà è êàòî ïîäêàíà çà íåùî ïîâå÷å, íî ÿ ïðèòåãëèõ êúì ñåáå ñè è óñòíèòå íè ñå ñúáðàõà â öåëóâêà. "Íå, íå òîâà å ñúí." ñè ðåêîõ è îòâîðèõ î÷è. Êàòî ãè îòâîðèõ îùå ïîâå÷å íå ìè ñå âÿðâàøå, âèæäàì äî ìåí Ëþñè, êîÿòî ñòðàñòíî ìå öåëóâà, à íàïðåä åäíà çàñìÿíà ëóíà, åäíè çâåçäè, ñúçâåçäèÿ, ãàëàêòèêè...
Íÿêîëêî ñåäìèöè ïî-êúñíî îòíîâî áÿõ â Ñîôèÿ.  öÿëàòà áúðêîòèÿ è çàáúðçàíîñò íà ãîëåìèÿ ãðàä ñå îïèòâàõ äà çàáðàâÿ Ëþñè, íî íå ìè ñå îòäàâàøå ìíîãî-ìíîãî. Íà íÿêîëêî ïúòè çà ìàëêî íå ñå îáàäèõ íà ìàéêà ìè è áàùà ìè äà ïèòàò ðîäèòåëèòå è çà òåëåôîíà è âúâ Ôðàíöèÿ. Çíàåõ, ÷å âå÷å ñå å âúðíàëà òàì.
Îñâåí òîâà çà ïðèåìíèÿ èçïèò çà õóäîæåñòâåíàòà àêàäåìèÿ òðÿáâàøå äà ïðèãîòâÿ ïàïêà, ñ êîÿòî ïî÷òè áÿõ ãîòîâ, íî ìè îñòàâàøå äà íàðèñóâàì ïðèðîäåí ïåéçàæ ñ ìàñëåíè áîè. Ó÷èòåëÿò îò êóðñà ïîçíàâàøå ïðîôåñîðèòå â èçïèòíàòà êîìèñèÿ è êàçà, ÷å òàçè êàðòèíà å ìîæå áè íàé-âàæíàòà îò öÿëàòà ïàïêà. Íå îñòàâàøå ìíîãî âðåìå è îò÷àÿíî ñè áëúñêàõ ãëàâàòà, îïèòâàéêè ñå äà ñè ïðåäñòàâÿ íåùî êðàñèâî. Íÿêîëêî ïúòè ïî÷âàõ äà ðèñóâàì áåç âäúõíîâåíèå è íèùî íå èçëèçàøå. Õîäèõ íà Áîÿíñêèÿ âîäîïàä, íî è òîé ìè ñå ñòðóâàøå ïðåêàëåíî òðèâèàëåí. Èñêàõ äà íàðèñóâàì íåùî ôàíòàñòè÷íî, íåðåàëíî, êàêâîòî íèêîé íèêîãà íå å âèæäàë. È ìàêàð ÷å áëåäíååøå ïðåä ñïîìåíà ìè çà Ëþñè è îò òàçè ãðèæà íå ìîæåõ äà íàìåðÿ ìèðà,.
Ñðåùàíàõ ñå ñ Æîðî, êîéòî ìè ñå áåøå îáàäèë îò òåëåôîíà íà åäèí êîìøèÿ, ÷å ìàëêèòå ìó áðàòîâ÷åäè îò Ñóíãóðëàðå ñà ìó íà ãîñòè è ÷å èñêàò äà îòèäàò íà åäèí ðàï-êîíöåðò. Ìàëêî ðàçâëå÷åíèå ìîæå äà ìè ïîìîãíå ñè ðåêîõ è ñå ñúãëàñèõ äà îòèäà ñ òÿõ. Îáàäèõ ñå íà Âàíêàòà è Åëè è òå êàçàõà, ÷å ùå äîéäàò. Ñúáðàõìå ñå äîñòà õîðà è ñåäíàõìå äà ñå ïî÷åðïèì â ïàðêà. Àç ïèéíàõ äâå áèðè, íî áðàòîâ÷åäèòå áÿõà âçåëè åäíà áóòèëêà ðàêèÿ è äîñòà ñå ïîíàïèõà. Âúðâÿõìå êúì çàâåäåíèåòî, Æîðî ñ áðàòîâ÷åäèòå îòïðåä, à àç ìàëêî ïî-îòçàä ñè ãîâîðåõ ñ Ëèëè. Áÿõìå ñúâñåì íàáëèçî, êîãàòî ÷óõ ñóìàòîõà è êàðàíèöà.
- È çàùî íå íè ïóñêàø âúòðå? Çàùîòî ñìå öèãàíè? - âèêàøå åäèíèÿò áðàòîâ÷åä.
- Òî÷íî òàêà - îòãîâîðè ñ ïðåçðèòåëíà óñìèâêà ãàðäà íà âõîäà.
- Àáå, àáðóõàëàìó, äà òè åáà ìàéêàòà - ìó êàçà âòîðèÿ áðàòîâ÷åä è ñå èçâúðíà äà ñè õîäè.
- Êîé øå ïñóâàø òè áå, ÷óêóíäóð?! - ìó âèêíà ãàðäúò è ñ êîëåãàòà ñè ñå íàõâúðëèõà íà Æîðî è áðàòîâ÷åäèòå, êîèòî ìàêàð è ÷åòðèìà âçåòè çàåäíî òåæàõà ïî-ìàëêî îò äâàìàòà áàáàèòè.
- Åé, êàêâî ñòàâà òóê - ñå íàìåñèõ àç, íî áåç äà áëàãîâîëè äà ìè êàæå íåùî, åäèíèÿò îò îõðàíàòà ìè çàáè åäíî êðîøå â áðàäàòà. Íå ìó îñòàíàõ äëúæåí è ãî óäàðèõ ñ âñè÷êà ñèëà â êîðåìà.  òîçè ìîìåíò îò âõîäà íà çàâåäåíèåòî èçñêî÷èõà îùå òðèìà-÷åòðèìà ãàðäà, ïîâàëèõà ìå íà çåìÿòà è ìå çàñèïàõà ñ øóòîâå...
Ëåæàõ íà çåìÿòà è óñåùàõ êàê êðúâòà ìè ñå ñòè÷à îò âåæäàòà ìè íàäîëó ïî áóçàòà. "Àëî, áúðçà ïîìîù! Äà, äà íà óëèöà "Ïîçèòàíî"..." ÷óâàõ ãëàñîâå â äàëå÷èíàòà. Èñêàõ äà èì êàæà, ÷å íÿìà íóæäà îò áúðçà ïîìîù, ÷å âñè÷êî å íàðåä, ÷å íèùî íå ìå áîëè, ÷å ìè å åäíî òîïëî è äðàãî â êîðåìà. Ãëåäàõ íàãîðå è ëóíàòà, êàêòî êîãàòî áÿõ ñ Ëþñè, îòíîâî ìè ñå óñìèõâàøå. Áåøå õåì áëèçî è ìå òîïëåøå ñ òàç óñìèâêà, õåì áåøå äúëáîêî, äúëáîêî â íåáîñâîäà. Òîëêîâà äúëáîêî, ÷å âñå åäíî âèæäàõ ìèíàëàòà è áúäåùåòà ëóíà, ëóíàòà â öÿëîòî è ñúùåñòâóâàíå . Ïîä íåÿ èìàøå áåëè, ñðåáðèñòè ñêàëè, íà êîèòî ñåäåøå...Ëþñè, äà, äà, òîâà áåøå Ëþñè. è ãëåäàøå çàìå÷òàíî, íàãîðå êúì ëóíàòà, çâåçäèòå. Òå ÿ îñâåòÿâàõà áÿëà â öÿëàòà è ïðåëåñò. Íàäîëó îò ìÿñòîòî, êúäåòî ñòîåøå Ëþñè, ñêàëèòå ñòàâàõà ÷åðíè, äà ÷åðíè, êàòî íîùòà íàãîðå è ñå ñïóñêàõà â åäíî åçåðî è òî ÷åðíî, íî íå ÷àêàé íå áåøå åçåðî, ïî-ñêîðî áëàòî,... íî íå, íå áåøå ÷åðíî, áåøå öÿëîòî îáðàñëî. Èìàøå ëèëèè, êîèòî â ìðàêà èçãëåæäàõà ïî÷òè ñèâè, ïî÷òè íå ñå âèæäàõà è îêîëî òÿõ âñè÷êî áåøå çåëåíî, äà çåëåíî, è åäèí îãðîìåí äúíåð ïî ñðåäàòà íà áëàòîòî, è åäíà òúìíà ãîðà îêîëî áëàòîòî, äúðâåòà íàäâåñèëè çàïëàøèòåëíî êëîíè íàä çåëåíÿñàëàòà âîäà, äà, äà òîâà áåøå êàðòèíàòà, êîÿòî èñêàõ äà íàðèñóâàì - ëóíàòà, íåáåòî, Ëþñè, ñêàëèòå, áëàòîòî, äúíåðà, ëèëèèòå, ãîðàòà - òî÷íî òàêà êàêòî ãè âèæäàõ â ìîìåíòà. Åõ, íàé-íàêðàÿ çíàì êàêúâ ïåéçàæ äà íàðèñóâàì. Èñêàõ äà êàæà íà Âàíêàòà èëè íà Æîðî äà ìè äîíåñàò áîèòå è ÷åòêèòå, èñêàõ äà ñå çàõâàùàì âåäíàãà íà ðàáîòà...
- Êúäå ñå áàâè ëèíåéêàòà?
-Îëå, ïîìëÿõà ãî ×àíòàòà.


Ïóáëèêóâàíî îò aurora íà 01.07.2008 @ 11:20:46 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   pandatek

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 1


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

Ñòðåëêàòà
àâòîð: nickyqouo
322 ÷åòåíèÿ | îöåíêà íÿìà

ïîêàçâàíèÿ 44888
îò 125000 çàÿâåíè

[ âèæ òåêñòà ]
"×àíþ" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.