Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 792
ХуЛитери: 2
Всичко: 794

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКалиница
раздел: Други ...
автор: valsebnica

Миналата година бях на гости в Асеновград и присъствах на един много интересен обичай! Разрових се и написах това в блога си преди една година, но днес искам да го покажа и на вас!
Продължавам да бъда изумена от величествената красота на Асеновград. Тук сякъш времето е спряло и традициите се предават от поколение на поколение! Днес присъствах на един обичай, който е характерен само за този град!
Рождество на Св. Йоан Кръстител, Св. Яни, (Калиница) - 24 юни Този празник отбелязва началото на лятото и е свързан с един от най-почитаните светци в християнския календар - Св. Йоан Предтеча.
Счита се, че на този ден, нар. още Яневден, слънцето се намира в най-високата си точка. Също така се вярва, че билките събрани тогава са особено силни и лековити. Затова още преди изгрев слънце берат от тях за лек.
Местните вярвания, свързани с Еньовден, намират най-пълен израз в обичая "Калиница". Названието на обичая е гръцко и означава "хубавица", "хубава булка", тъй като главното обредно лице е малко момиченце, облечено като булка.
Няколко дни преди празника всяка махала си избира своя "калиница", така че на самия ден градът е изпълнен с пъстрите групички на децата, които обикалят от една махала в друга.
Момиченцето, което се избита за "калиница" трябва да е на три годинки и то е "калиница" в продължение на три години, след което се избира друго.
В навечерието на празника в дома на момиченцето идват по-големи момичета и донасят свои нишани - пръстен, копче, карфица и др., и ги слагат в бакърче с "мълчана вода" (вода, налята мълчешком). Покриват го с бяла кърпа и го оставят под зелено дърво или трендафил в градината, за да "преспи" под звездите.
Сутринта на Яневден момичетата отиват в дома на калиницата, за да присъстват на нейното обличане. Тя слага бяла рокля, дълъг бял воал на главата си, прихванат към венец от цветя. От двете и страни застават момиченца, които през цялото време я водят под ръка и изпълняват ролята на нейни "шаферки". Около тях и зад тях в редици,по 6-7 във всяка редица, се нареждат останалите момиченца. Момичето точно зад "калиница", във втората редица държи над нея отворен чадър, за да й пази сянка. Всички момичета от групата са облечени в бели празнични рокли, с венци от цветя на главите и с разперени книжни ветрила. Групата се води от едно по-голямо дете, което вече е било "калиница". През цялото време то върви заднешком и дава тон за песента. От двете страни на групата има по едно момче, братче на някое от децата или от махалата, което изпълнява ролята на охрана. В ръцете тези момчета носят оръжия от хартия. Освен това те носят и всичко необходимо на момичетата за през деня, когато ще са навън.
Така подредени, момичетата и "калиницата" обикалят махалата и пеят песен, посветена на нея:
     "Вижте нашта Калиница колко е красива,
     тя ще стане по-красива, нека да ни е жива!"
След като обходят тяхната махала, децата отиват в другата. По пътя, ако се срещнат две групи "калиници", се прикриват с чадърчетата, за да не се видят.
По време на обиколката те отиват в параклиса "Св. Яни", за да получат благословията на свещеника.
По обед групите с "калиници" излизат на открито извън града. Майките и особено тази на "Калиница" им приготвят различни лакомства за почерпка. На третата година майката на "Калиница" им прави гювеч. С него се отбелязва завършване на периода, през който детето е било "калиница".
След като се нахранят и си починат момичетата се хващат на хоро и запяват:
     "Хайде, Калиница, да играем…"
Надвечер групата с "калиниците" тръгва към нейната къща и по пътя пее:
"Калиница накичена на 12 години, хайде кадънке Калиница да играем в градинка!"
Когато стигнат до пътната врата, майката на калиницата я затваря, те чукат до три пъти като казват:
"Отиде Мару, във бостана да отрине карамфила!"
След което, майката отваря вратата, кани ги вътре и в двора момичетата взимат бакърчето с нишаните и започва гадаенето. Калиницата изважда нишаните един по един и изрича: "Която ще стане хаджийка, нейният нишан да излезе" или "която ще бъде богата, нейният нишан да излезе". Така Калиница гадае какво ще е бъдещето на всяко момиче. След това водата се излива в същото дърво, където е "пренощувала" вечерта. Домакините изпращат гостите, като си пожелават живот и здраве догодина пак да се прави "Калиница".
Този обичай всъщност представлява една сватба и това е слънчовата женитба, тъй като това е моментът на най-високата точка на слънцето. Този ден се приема повратен за сезона, слънцето се обръща, т.е. с него настъпва съдбоносна промяна, която се очаква да дойде за двата основни персонажа - Калиница и Яньо, а това именно е женитбата.
Според местната легенда образът на Калиница е свързан с този на малката Богородица от храмовата икона в параклиса "Св. Въведение Богородично". Там тя е представена почти по същия начин - заобиколена от своите родители и приятелки, които държат в ръце запалени свещ. Иконата представлява важен момент от живота на Богородица, когато тя за първи път ще бъде въведена в храма.
В представите на народа образът на Калиница непрекъснато се слива с този на Св. Богородица.
Също така празникът Еньовден, Яневден и обичаят Калиница отбелязват началото на лятото, започването на втората половина от годината, както и сливането на двете начала - слънцето се жени за земята.


Публикувано от Amphibia на 24.06.2008 @ 21:59:47 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   valsebnica

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 17:20:54 часа

добави твой текст
"Калиница" | Вход | 6 коментара (18 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Калиница
от voda на 24.06.2008 @ 22:07:47
(Профил | Изпрати бележка)
С удоволствие прочетох. Възхитена съм от красотата и смисъла на този народен обичай.
Поздравявам те, Милена.
Горещо и щастливо лято за теб! :)))


Re: Калиница
от valsebnica на 25.06.2008 @ 19:37:43
(Профил | Изпрати бележка)
И за теб да е такова лятото, миличка! Радвам се, че ти хареса! Много ми беше интересно да видя този обичай, макар че той вече отдавна не е това, което е бил преди!

]


Re: Калиница
от sineva на 24.06.2008 @ 22:32:42
(Профил | Изпрати бележка)
Браво ВЪЛШЕБНИЧКЕ!
Истинска българка си и знаеш българските обичаи!
Възхищавам ти се!
Поздрав !
И да ти е ароматна и вълшебна вечерта!


Re: Калиница
от valsebnica на 25.06.2008 @ 19:39:47
(Профил | Изпрати бележка)
Миналата година на Еньов ден имах честа да съм при Магьосничка в Асеновград и тогава тя ми показа малките булки- Калиничките! Разказа ми как тя самата, когато е била малка е била Калиница и на мен ми беше много интересно! И за да разберат повече хора за този обичай го разаказах и тук!

]


Re: Калиница
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 25.06.2008 @ 20:18:13
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравявам те за това, че си решила да разкажеш за този обичай!
Паметта ни трябва да остане жива и да се предава на поколенията!

Прегръдка за вълшебното момиче от Пастирката!


Re: Калиница
от valsebnica на 25.06.2008 @ 20:26:31
(Профил | Изпрати бележка)
И една морска целувчица за теб! Сигурна съм, че има още хора, които не са чували за този обичай!

]


Re: Калиница
от LATINKA-ZLATNA на 28.06.2008 @ 21:03:16
(Профил | Изпрати бележка)
Вълшебничке, по много хубав начин си описала една българска традиция, която за първи път научавам от теб.
А ме върна и в полите на Родопа планина.

Благодаря ти, Вълшебно момиче!


Re: Калиница
от valsebnica на 29.06.2008 @ 10:07:49
(Профил | Изпрати бележка)
А само да видиш колко са красиви мъничките булки ще ти спре дъха! Калиница ме омагьоса!

]


Re: Калиница
от LATINKA-ZLATNA на 29.06.2008 @ 10:10:53
(Профил | Изпрати бележка)
Ами тя затова носи никк - Магьосница, няма как да не те е омагьоса!:)))

]


Re: Калиница
от valsebnica на 29.06.2008 @ 10:25:49
(Профил | Изпрати бележка)
Е да, но тя не беше предполагала, че аз не знам за този обичай! А аз наистина не знаех и затова с магическата си пръчка тя ми пренесе през годините със своя разказ как някога и тя е била Калиница!

]


Re: Калиница
от LATINKA-ZLATNA на 29.06.2008 @ 11:17:15
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, че ми изпрати тези снимки, Вълшебничке,
но мястото им е тук в този разказ, за видят всички какви хубави
Калиници имаме, в България!

http://www.picvalley.net/u/1457/413305127.JPG

http://www.picvalley.net/u/1114/1012141429.JPG

http://www.picvalley.net/u/1466/515503333.JPG

http://www.picvalley.net/u/1049/567752236.JPG

http://www.picvalley.net/u/1051/2131704104.JPG

http://www.picvalley.net/u/1219/1702706326.JPG

]


Re: Калиница
от zinka на 30.06.2008 @ 23:23:04
(Профил | Изпрати бележка)
Поназнайвах за този обичай.
Но така задълбочено и подробно описан ,ми беше маистина необходим.
Много приятно ми бе да го прочета внимателно и бавно -пренесох се донякъде в ритуалите. Вживях се...А ти, Вълшебница бе до мен и ми разказваше. И затова, сега ще останеш завинаги част от моята представа за Еньовден !
Благодаря ти и те поздравявам!


Re: Калиница
от valsebnica на 03.07.2008 @ 20:47:33
(Профил | Изпрати бележка)
Хехе! БЛагодаря! А Калиниците са моята предства за Еньовден!

]


Re: Калиница
от tata_f1989 на 05.07.2008 @ 22:49:46
(Профил | Изпрати бележка)
това е много красив обичай и се надявам някой път да мога да го видя на живо


Re: Калиница
от valsebnica на 10.07.2008 @ 00:57:06
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти!

]